2000
|
|
Izan ere, I. Mundu Gerrako lubakietako egoera irudikatzen zaigu. Honela, Frantziaren armadara gerratean parte hartzera joan behar izan zuten euskaldunetariko bat
|
dugu
eleberri honen protagonista: Jean Etxegoien.
|
|
Oroituz bere bigarren eleberrian ere, kronika eleberri bilakatu du. Oraingoan Argiako iruzkinera joko
|
dugu
eleberri honen kokalekuaren berri izateko:
|
|
Beraz, urte jakin batzuetan kokatzen ditu gertaerak: arteko epea izango
|
dugu
eleberri honetan kontagai. Garaiaren inguruko erreferentziak, noski, ugariak dira.
|
2002
|
|
R. Saizarbitoriak ez zuen beste eleberririk argitaratu 1995 arte; orduan argitaratu zuen Hamaika pauso, baina aurrerago hitz egingo
|
dugu
eleberri horretaz.
|
|
Narratzaile orojakile bat nagusitzen da, bere iritziak adierazteko orduan inongo dudarik egiten ez duena, eta pertsonaiak agente hutsak dira, ez dute eboluzionatzen. Azken finean, kontzientzia modernoaren gorabeheren berri ez dakien mundu bat topatzen
|
dugu
eleberriotan.
|
|
Bat gatoz M. Butorrekin" errealitate bakoitzari narrazio mota bat dagokiola" dioenean (ik. Sobre literatura), eta horregatik uste
|
dugu
eleberri bakoitzak egitate nobeleskoa ulertzeko era berri bat, poetika berri bat daramala bere baitan. Horren arabera, eta gaurtik ikusita, ez da zuzena euskal eleberrigintza modernoaren bilakaera azaltzerakoan modernitate tematikoaren eta modernitate formalaren artean bereizketa egitea, bi alderdiak banaezi1 Atal honetan nahiz hurrengoan datozen idazle garaikideen fitxa bio bibliografikoak osatzeko, Felix Ibargutxi kazetaria AuƱamendi Entziklopedia interneteratzeko prestatzen ari den lanaz baliatu naiz. nak baitira egitate artistiko batean.
|
2019
|
|
Izan ere, testuaren beraren azterketari buruzko azterlan deskribatzaileak ez dirudi testuaren irakurketa interpretatzailerako aski irizpide ematen duenik gaur egun. Semantika estrukturalak azpimarratu zuen historiako une batean sortzen den praktika soziala dela testua, garaikide duen gizartearekin elkarrizketan; beraz idazlanaren testuinguru literarioak garrantzia hartzen du idazlana irakurtzerakoan, bai egilearen idazlanen artean duen lekuagatik, bai narratiba garaikidean hartzen duen kokapenagatik, bai sistema literarioan egileak duen lekuarengatik. Horregatik uste
|
dugu
eleberriaren sortze baldintzak ezagutzea pertinentea dela, bai eta argitaratu eta berehala izan zuen harrera ezagutzea ere. Azterlan semiotikoetan, komunikazio prozesuaren pragmatika deritzana osatuko dugu beraz, lehen atalean, nahiz eta ez dugun azterketa lan zabalik eskaintzerik, alderantziz, aski laburki emango ditugu ezagutzera zenbait datu, gure lanaren irakurketa bereziturako ezinbesteko deritzegun neurrian.
|
|
Lan honetan, tratu txar psikologikoen alderdiari eutsiko diogu, berez ez baita tratu txar fisikoen aipamenik egiten eleberrian zehar, eta ez dago horren zantzurik, pertsonaiak intentziorik falta ez badu ere. Halere, hilketa bat burutzera iristen den indarkeriaren atari diren presio eta neutralizazio psikologiko nahiz kontrol estrategien isla zabala ikusiko
|
dugu
eleberrian zehar, parodiak filtraturik bada ere. Hala behar zuen, adituen iritziz, feminizidio kasu guztietan indarkeria fisikoaren eta hilketaren atariko diren sintoma atzemangarri ugari izaten dira eta.
|
|
Bihotz bi. Gerrako kronikakeko pertsonaiez esana
|
dugu
eleberri modernistan protagonista antiheroia izaten dela, baina eleberri honetan ez dago egiazko protagonista duin eta garaile moralik, protagonista maskulino nagusia gaizkilea baita eta haren inguruko emakumeak biktima gisa agertzen baitira. Gainera, mintzaira manipulatzailearen lerro artean aurkitu behar ditugu pertsonaiok, kontalari gezurtiak zeharka soilik uzten baitigu errealitate errepresentatuaren izaria hartzen, showing estrategia narratiboaren bidez, hots, haien ekintzen bidez.
|