2001
|
|
Euskararen defentsaren alderdi ideologikoa indartu behar dugu, iruditzen baitzait zaharkitua gelditu zaigula hizkuntzaren eta gizartearen beste egoera bati oso lotuta dagoelako. " Euskara gure herriko berezko hizkuntza da" eta antzeko planteamenduetatik haratago joan behar
|
dugu
diskurtso berritzaile hori osatzeko. Kontrako diskurtsoa eboluzionatu egin da eta euskalgintzatik ez gara, oro har, oraintsu arte horretaz jabetu tamalez, gure jardunaren emaitzek liluratuta apika.
|
2003
|
|
Sindikalgintza askotarikoa da munduan zehar. Sindikalismo korporatiboaz gain eta nekazaritza sindikatu eta mugimenduaz gain, 2003ko Porto Alegreko Foro Sozialean, adibidez, CGIL italiarra ikusi
|
dugu
diskurtso berri batekin.Badirudi Europako langileen sindikatuetatik aldaketak datozela, hurbiltzen aridirela globalizazio neoliberalaren aurkako mugimenduaren diskurtsora. Nolaikusten duzu hurbilketa prozesu hori?
|
2004
|
|
Euskaldunak erdal munduaren sustraietan erraietaraino sartuak gabiltzalarik, zertan dira euskal kulturari buruzko erdaldunen jokabideak? Ondo dakigunez, integrazioaren premia etengabeko leloa
|
dugu
diskurtso mota nagusiaren aho mihietan. Eta, jakina, kulturaren alorra ez da neurgailu makala elkarrekiko integrazioaren gorabeherak ebaluatzeko.
|
2007
|
|
inguruan ezartzen delako. Hau guztiagatik, ni euskal nazio gizabanakoa ere erabili ahal
|
dugu
diskurtso hori izendatzeko. Hauxe berau da aztertukodugun diskurtsoa.
|
|
Izan ere, bi dira eskemak eskaintzen dizkigunbideak: diskurtsoa berritu behar da bizitzaren gorabeheren arabera edo, alderantziz, saiatu behar
|
dugu
diskurtsoak dioen bezala bizitzen. Arazoa orduan diskurtsoakplanteatzen duen kulturan dago.
|
|
Baina ohitu behar dugu anbiguotasun etakontraesanetan bizitzen, ohitu diskurtsoen koherentziek eta adiera bakartasunekbizitzan behin eta berriro zelan egiten duten kale ikusten. Malguak izaten jakinbehar omen
|
dugu
diskurtsoaren zurrunak jan ez gaitzan. Jendeak, egia esan, badujakitate eta senik identitate eta kultura kontraesanetatik ere etekinik ateratzeko.
|
2009
|
|
galtzeko bidean ez dagoen ardatz batzuetatik baizik ezin dela formulatu. Are gehiago, barrukoz kanpora jartzen badugu, garbi ikusiko
|
dugu
diskurtso hori tradizionaltzat hartzen den hori sakralizatua dagoenean baizik ez dela posible, hain sakralizatua non kanpotartzat hartzen diren elementuen onarpena gutasunaren bertute gorenak biziberritzera bideratzen baita halakoetan, konparazio printzipioaren azpian.
|
2010
|
|
Ez da nahikoa feminismoa berdintasunera murriztea; feminismoa berdintasuna da, baina baita emakumeen emantzipazioa barne hartuko duen gizarte egitura baten eraikuntzarako borroka ere. Horretarako, tamaina handiko aldaketa sozialak proposatzen ditu feminismoak eta ezin
|
dugu
diskurtso ofizialera murriztu.
|
|
Orain artean inplizituki onartu
|
dugu
diskurtso ororen iturburuan enuntziatzaile bakarra dagoela, hau da, enuntziatu bakoitzak autore bakarrera eramaten gaituela, esatariarekin identifikatzen den autorera, Ducroten terminologiaz esateko, Ni esaten duen horretara. Haatik, polifonia eta dialogismo nozioek, bi biek, diote diskurtso oro beste> diskurtso batzuetatik datorrela, haien emari gisa.
|
2012
|
|
modernoa/ tradizonala, popularra/ jasoa, lokala/ unibertsala eta antzeko irizpideak botere harremanetan oinarritzen dira hein handi batean. Beharrezko dugu, bada, geure baitarako diskurtso ganorazko bat sortu eta adostea. ondoren jendarteratu eta defendatu ere egin
|
dugu
diskurtso hori, aldi berean zera ahaztu barik: eguneroko politikagintza eta eguneroko kulturgintza bi esparru dira, eta kultura da desberdinen arteko zubiak egin eta biziguneak eraikitzeko modurik ahaltsuenetakoa.
|
|
Datu horiek gorabehera, ez
|
dugu
diskurtso triunfalistarik egin behar. Euskadik, 2010ean, BPGaren% Â 2,08ko inbertsioa egin du guztira I+ Gan, eta Estatuko aurrenekoen artean jarri da horrela, baina oraindik urruti dago Europan aitzindari diren herrialde batzuek egindako ahaleginetik:
|
|
Adibide hori aurkitu dugu sinonimiarekin gehien lot daitekeena; izan ere, ia adibide denak (denak ez esatearren) sinonimiazko lotura baino areago diskurtso mailako baliokidetza erakusten dute: inplikazio bidez, nahiz inferituz atzeman daiteke bien arteko lotura eta birformulazioa semantikazko zehaztapenak baino gehiago komunikazio eskakizunek (elkarri ulertu beharrak) eragiten dute; portaera diskurtsiboek (eta horregatik sakonduko
|
dugu
diskurtso estrategien atalean).
|
|
Jakineko artikulu hauetan, behin baino gehiagotan azpimarratu izan
|
dugu
diskurtso analisiaren garrantzia manipulazio horiek argitzeko. Gainera, behin baino gehiagotan aipatu izan dugu, bestalde, kognizioaren funtzionamenduari buruz eta maila emozionalari buruz egiten diren ikerketen garrantzia egoera soziolinguistikoen analisi egokia egiteko eta hizkuntza plangintza eraginkorrak proposatzeko (Jakin 160 eta 162, 2007an; 185 eta 186, 2011n).
|
2014
|
|
Ez genituzke eredu aldaketa hauekezagutza zientifikoaren aurrerapenaren ondoriotzat jo behar, horri esker feminitateaeta maskulinitatea anatomikoki, kromosomikoki, fisologikoki edota hormonalkihobeto ezagutuko bagenitu bezala (feminitatea eta maskulinitatea egitate naturalgisa existituko balira bezala!). Izan ere, ikusi
|
dugu
diskurtso zientifikoak, naturakerakusten dituen egitate «eztabaidaezin»ei buruz aritzen den horrek, «objektiboa»eta «unibertsala» izateko asmoa izan duen horrek, erlijiosoak, politikoak, kulturalak, baita ekonomikoak ere, diren interes oso gizatiarren arabera determinatzen duela zerden natura eta zer ez, zer den onargarria eta zer ez, eta zer izan litzatekeengorputz femenino eta maskulino b... Gure ibilbidetxoa egin eta gero, hasieran genioena errekuperatuz diogu berriz ere, naturala denak, materiala denak, gorputzak, gorputz femeninoak eta gorputz maskulinoak, ez diruditela jada ustebezain naturalak.
|
|
Arestian esan
|
dugu
diskurtso aldaketa eta jauzi kualitatiboa euskararen erabilera sexistari buruzko gogoeta hedatzen den sasoian egin zuela Euskaltzaindiak. Esango nuke ez dela kasualitate edo kointzidentzia hutsa, baizik eta, nolabait, generoaren eta hizkuntzaren arteko harremanen inguruan sortutako eztabaida horrek bultzatu zuela diskurtso aldaketa hori.
|
2015
|
|
Esperientzia ederra izan zen. Indarra somatu genuen eta uste
|
dugu
diskurtsoan zein praktikan potentzialitate handia duen interbentzioa izan zela. Hala ere, bereizten ditugun bi planoetan helburu asko eta desberdinak genituen eta, egia esan, lan denak ez genituen amaitu.
|
2016
|
|
Beraz, gogoeta egin behar dugu horretaz guztiaz, eta ahalegin handia eskatzen du horrek. Erabat egokitu behar
|
dugu
diskurtsoa; pentsaera ere bai. Bestearen lekuan jartzen saiatu behar dugu, eta entretenigarria izan behar da.
|
2017
|
|
Txapelketa nagusia, polemika da bere horretan, baina espazio publikora salto egiten duenean, itsusi bihurtzen da. Nola sortuko
|
dugu
diskurtso kritiko bat, edozer esanda beldurrez bagaude pertsonalki hartuko den edo ez. Batzuetan pasa gaitezke eta min egin, egia da, pertsonak gaude denaren atzean, baina neurri honetako kultur ekitaldi bati buruz izango ahal da eztabaidatzerik?
|
2018
|
|
Berba hauek totem modukoak dira, nire ustez. Zer ulertzen
|
dugu
diskurtsoa esaten dugunean. Eta imaxinario social aditutakoan?
|
|
oposizio horretan eta haren bitartez «ni» bat ezartzen da, eta gero oposizio hori reifikatu egiten da halabeharrekoa balitz bezala, eta ezkutatu egiten da bitasuna bera eratzen duen aparatu diskurtsiboa. Identitatearen azalpen epistemologikoa albora utzita, beste ikuspegi bat hartzen badugu, identitatea esanahia adierazten duten jardunen testuinguruan kokatzen duena, esan ahal izango
|
dugu
diskurtso epistemologikoa bera ere esanahia adierazteko jardun posible eta kontingenteetako bat dela. Gainera, agentziaren auzia ere galdera honen bitartez birformulatu ahal izango dugu:
|
|
Euskararen kontra jotzeko batuaren asmakeriaz, artifizialtasunaz erdara estandar eta artifiziala darabiltenak, lotsagabeki. Sinetsi ote
|
dugu
diskurtso hori. Beste hizkuntza guztiei, hegemoniko guztiei, aitortzen diegun estandarraren beharra ukatzen ote diogu gureari?
|
|
eta bertan entzungo
|
dugu
diskurtsoa
|
2020
|
|
' Ezin gara aitona amonen etxera joan, kutsatu egin ditzakegu eta'. Baina kontuz ibili behar
|
dugu
diskurtso horrekin; izan ere, sentimendu horiek hor daude: errudun sentimendua sortzeraino.
|
2021
|
|
82). Izan ere, zerbait birformulatzean atzera egiten
|
dugu
diskurtsoan lehenago adierazitakoa berrinterpretatzeko, eta atzera itzultze horretan ikuspuntu berri bat sartzen dugu, birformulakizunekoarekin bat etor daitekeena edo ez. Esaldi honetan, adibidez, esatari bat eta bi enuntziatzaile bereizten ditugu:
|
|
Hizkuntza bat edo bestea jakiteak, ongi ala gaizki, hala nahiz honela mintzatzeak[...] larru-azaleko koloreak baino gehiago batzen eta bereizten gaitu (Mitxelena). Eginkizun honetarako nahiz eta zein ere erabiltzen dira Hegoaldean, baina esan
|
dugu
diskurtso markatzaileen ezaugarrietatik gertuago daudela.
|
|
39.3.7d Horiekin batera, erabiltzen den baliabide nagusia da ere eranstea, ela/ elarik menderagailua huts hutsean eman beharrean. Lehenago ere (§ 39.2) aipatu
|
dugu
diskurtso markatzaile horrek kontzesioa adierazteko duen garrantzia; kontzesio molde askotan aurkitzen dugula, baita horien baliokide izan daitezkeen aurkaritza diskurtso markatzaileetan ere; era berean, ere zenbait perpausi erantsiz gero, perpaus horri kontzesio balioa ematen diogula ere esan dugu: adibidez, baldintzazko eta moduzko perpausei.
|
|
Solas mailan perpaus horrek aurrekoarekin nolako lotura duen adieraziko digu, hortaz, diskurtso markatzaileak. Horregatik hautatu
|
dugu
diskurtso markatzaile (zenbaitetan DM ere deituko dugu hemen) izena bera ere, testu batek behar duen lotura, koherentzia, bideratzeko tresnak baitira.
|
|
Normalean, bistan da, osagai osoa izaten da diskurtso markatzailearen aurrean doana. Hala ere, osagai hori apurtuz ikusten
|
dugu
diskurtso markatzailea adibide batzuetan: Urguilutsua, eta abiriziosoa sekula ez dira pausuan jartzen:
|
|
Beraz, interesgarria izango da elkarrekintzarako arauren bat finkatzea, oinarrizkoena, behintzat, bai: hitza duenak amaitu arte, ez du ondokoak hartuko; ez
|
dugu
diskurtsoa etengo, beraz, irakasleak beharrezkoa ikusten ez badu, noski. Era berean, lagungarria izan daiteke parte hartze kopurua mugatzea batera edo bitara, ez beste batzuen parte hartzea errazteko soilik, diskurtsoen zehaztasuna lortzen laguntzeko.
|
|
Iruditzen zait opa behar diogula elkarri hanka sartzeko aukera eta libertatea zeren, bestela, egingo
|
dugu
diskurtso perfektua baina denok egongo gara elkarrekin haserre eta geure buruaren barruan beldurtuta. Nik ez dut nahi horrelako bertsolaritzarik.
|