Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2001
‎Euskararen defentsaren alderdi ideologikoa indartu behar dugu, iruditzen baitzait zaharkitua gelditu zaigula hizkuntzaren eta gizartearen beste egoera bati oso lotuta dagoelako. " Euskara gure herriko berezko hizkuntza da" eta antzeko planteamenduetatik haratago joan behar dugu diskurtso berritzaile hori osatzeko. Kontrako diskurtsoa eboluzionatu egin da eta euskalgintzatik ez gara, oro har, oraintsu arte horretaz jabetu tamalez, gure jardunaren emaitzek liluratuta apika.
2003
‎Sindikalgintza askotarikoa da munduan zehar. Sindikalismo korporatiboaz gain eta nekazaritza sindikatu eta mugimenduaz gain, 2003ko Porto Alegreko Foro Sozialean, adibidez, CGIL italiarra ikusi dugu diskurtso berri batekin.Badirudi Europako langileen sindikatuetatik aldaketak datozela, hurbiltzen aridirela globalizazio neoliberalaren aurkako mugimenduaren diskurtsora. Nolaikusten duzu hurbilketa prozesu hori?
2004
‎Euskaldunak erdal munduaren sustraietan erraietaraino sartuak gabiltzalarik, zertan dira euskal kulturari buruzko erdaldunen jokabideak? Ondo dakigunez, integrazioaren premia etengabeko leloa dugu diskurtso mota nagusiaren aho mihietan. Eta, jakina, kulturaren alorra ez da neurgailu makala elkarrekiko integrazioaren gorabeherak ebaluatzeko.
2007
‎inguruan ezartzen delako. Hau guztiagatik, ni euskal nazio gizabanakoa ere erabili ahal dugu diskurtso hori izendatzeko. Hauxe berau da aztertukodugun diskurtsoa.
‎Izan ere, bi dira eskemak eskaintzen dizkigunbideak: diskurtsoa berritu behar da bizitzaren gorabeheren arabera edo, alderantziz, saiatu behar dugu diskurtsoak dioen bezala bizitzen. Arazoa orduan diskurtsoakplanteatzen duen kulturan dago.
‎Baina ohitu behar dugu anbiguotasun etakontraesanetan bizitzen, ohitu diskurtsoen koherentziek eta adiera bakartasunekbizitzan behin eta berriro zelan egiten duten kale ikusten. Malguak izaten jakinbehar omen dugu diskurtsoaren zurrunak jan ez gaitzan. Jendeak, egia esan, badujakitate eta senik identitate eta kultura kontraesanetatik ere etekinik ateratzeko.
2009
‎galtzeko bidean ez dagoen ardatz batzuetatik baizik ezin dela formulatu. Are gehiago, barrukoz kanpora jartzen badugu, garbi ikusiko dugu diskurtso hori tradizionaltzat hartzen den hori sakralizatua dagoenean baizik ez dela posible, hain sakralizatua non kanpotartzat hartzen diren elementuen onarpena gutasunaren bertute gorenak biziberritzera bideratzen baita halakoetan, konparazio printzipioaren azpian.
2010
‎Ez da nahikoa feminismoa berdintasunera murriztea; feminismoa berdintasuna da, baina baita emakumeen emantzipazioa barne hartuko duen gizarte egitura baten eraikuntzarako borroka ere. Horretarako, tamaina handiko aldaketa sozialak proposatzen ditu feminismoak eta ezin dugu diskurtso ofizialera murriztu.
‎Orain artean inplizituki onartu dugu diskurtso ororen iturburuan enuntziatzaile bakarra dagoela, hau da, enuntziatu bakoitzak autore bakarrera eramaten gaituela, esatariarekin identifikatzen den autorera, Ducroten terminologiaz esateko, Ni esaten duen horretara. Haatik, polifonia eta dialogismo nozioek, bi biek, diote diskurtso oro beste> diskurtso batzuetatik datorrela, haien emari gisa.
2012
‎modernoa/ tradizonala, popularra/ jasoa, lokala/ unibertsala eta antzeko irizpideak botere harremanetan oinarritzen dira hein handi batean. Beharrezko dugu, bada, geure baitarako diskurtso ganorazko bat sortu eta adostea. ondoren jendarteratu eta defendatu ere egin dugu diskurtso hori, aldi berean zera ahaztu barik: eguneroko politikagintza eta eguneroko kulturgintza bi esparru dira, eta kultura da desberdinen arteko zubiak egin eta biziguneak eraikitzeko modurik ahaltsuenetakoa.
‎Datu horiek gorabehera, ez dugu diskurtso triunfalistarik egin behar. Euskadik, 2010ean, BPGaren% Â 2,08ko inbertsioa egin du guztira I+ Gan, eta Estatuko aurrenekoen artean jarri da horrela, baina oraindik urruti dago Europan aitzindari diren herrialde batzuek egindako ahaleginetik:
‎Adibide hori aurkitu dugu sinonimiarekin gehien lot daitekeena; izan ere, ia adibide denak (denak ez esatearren) sinonimiazko lotura baino areago diskurtso mailako baliokidetza erakusten dute: inplikazio bidez, nahiz inferituz atzeman daiteke bien arteko lotura eta birformulazioa semantikazko zehaztapenak baino gehiago komunikazio eskakizunek (elkarri ulertu beharrak) eragiten dute; portaera diskurtsiboek (eta horregatik sakonduko dugu diskurtso estrategien atalean).
‎Jakineko artikulu hauetan, behin baino gehiagotan azpimarratu izan dugu diskurtso analisiaren garrantzia manipulazio horiek argitzeko. Gainera, behin baino gehiagotan aipatu izan dugu, bestalde, kognizioaren funtzionamenduari buruz eta maila emozionalari buruz egiten diren ikerketen garrantzia egoera soziolinguistikoen analisi egokia egiteko eta hizkuntza plangintza eraginkorrak proposatzeko (Jakin 160 eta 162, 2007an; 185 eta 186, 2011n).
2014
‎Ez genituzke eredu aldaketa hauekezagutza zientifikoaren aurrerapenaren ondoriotzat jo behar, horri esker feminitateaeta maskulinitatea anatomikoki, kromosomikoki, fisologikoki edota hormonalkihobeto ezagutuko bagenitu bezala (feminitatea eta maskulinitatea egitate naturalgisa existituko balira bezala!). Izan ere, ikusi dugu diskurtso zientifikoak, naturakerakusten dituen egitate «eztabaidaezin»ei buruz aritzen den horrek, «objektiboa»eta «unibertsala» izateko asmoa izan duen horrek, erlijiosoak, politikoak, kulturalak, baita ekonomikoak ere, diren interes oso gizatiarren arabera determinatzen duela zerden natura eta zer ez, zer den onargarria eta zer ez, eta zer izan litzatekeengorputz femenino eta maskulino b... Gure ibilbidetxoa egin eta gero, hasieran genioena errekuperatuz diogu berriz ere, naturala denak, materiala denak, gorputzak, gorputz femeninoak eta gorputz maskulinoak, ez diruditela jada ustebezain naturalak.
‎Arestian esan dugu diskurtso aldaketa eta jauzi kualitatiboa euskararen erabilera sexistari buruzko gogoeta hedatzen den sasoian egin zuela Euskaltzaindiak. Esango nuke ez dela kasualitate edo kointzidentzia hutsa, baizik eta, nolabait, generoaren eta hizkuntzaren arteko harremanen inguruan sortutako eztabaida horrek bultzatu zuela diskurtso aldaketa hori.
2015
‎Esperientzia ederra izan zen. Indarra somatu genuen eta uste dugu diskurtsoan zein praktikan potentzialitate handia duen interbentzioa izan zela. Hala ere, bereizten ditugun bi planoetan helburu asko eta desberdinak genituen eta, egia esan, lan denak ez genituen amaitu.
2016
‎Beraz, gogoeta egin behar dugu horretaz guztiaz, eta ahalegin handia eskatzen du horrek. Erabat egokitu behar dugu diskurtsoa; pentsaera ere bai. Bestearen lekuan jartzen saiatu behar dugu, eta entretenigarria izan behar da.
2017
‎Txapelketa nagusia, polemika da bere horretan, baina espazio publikora salto egiten duenean, itsusi bihurtzen da. Nola sortuko dugu diskurtso kritiko bat, edozer esanda beldurrez bagaude pertsonalki hartuko den edo ez. Batzuetan pasa gaitezke eta min egin, egia da, pertsonak gaude denaren atzean, baina neurri honetako kultur ekitaldi bati buruz izango ahal da eztabaidatzerik?
2018
‎Berba hauek totem modukoak dira, nire ustez. Zer ulertzen dugu diskurtsoa esaten dugunean. Eta imaxinario social aditutakoan?
‎oposizio horretan eta haren bitartez «ni» bat ezartzen da, eta gero oposizio hori reifikatu egiten da halabeharrekoa balitz bezala, eta ezkutatu egiten da bitasuna bera eratzen duen aparatu diskurtsiboa. Identitatearen azalpen epistemologikoa albora utzita, beste ikuspegi bat hartzen badugu, identitatea esanahia adierazten duten jardunen testuinguruan kokatzen duena, esan ahal izango dugu diskurtso epistemologikoa bera ere esanahia adierazteko jardun posible eta kontingenteetako bat dela. Gainera, agentziaren auzia ere galdera honen bitartez birformulatu ahal izango dugu:
‎Euskararen kontra jotzeko batuaren asmakeriaz, artifizialtasunaz erdara estandar eta artifiziala darabiltenak, lotsagabeki. Sinetsi ote dugu diskurtso hori. Beste hizkuntza guztiei, hegemoniko guztiei, aitortzen diegun estandarraren beharra ukatzen ote diogu gureari?
‎eta bertan entzungo dugu diskurtsoa
2020
‎' Ezin gara aitona amonen etxera joan, kutsatu egin ditzakegu eta'. Baina kontuz ibili behar dugu diskurtso horrekin; izan ere, sentimendu horiek hor daude: errudun sentimendua sortzeraino.
2021
‎82). Izan ere, zerbait birformulatzean atzera egiten dugu diskurtsoan lehenago adierazitakoa berrinterpretatzeko, eta atzera itzultze horretan ikuspuntu berri bat sartzen dugu, birformulakizunekoarekin bat etor daitekeena edo ez. Esaldi honetan, adibidez, esatari bat eta bi enuntziatzaile bereizten ditugu:
‎Hizkuntza bat edo bestea jakiteak, ongi ala gaizki, hala nahiz honela mintzatzeak[...] larru-azaleko koloreak baino gehiago batzen eta bereizten gaitu (Mitxelena). Eginkizun honetarako nahiz eta zein ere erabiltzen dira Hegoaldean, baina esan dugu diskurtso markatzaileen ezaugarrietatik gertuago daudela.
‎39.3.7d Horiekin batera, erabiltzen den baliabide nagusia da ere eranstea, ela/ elarik menderagailua huts hutsean eman beharrean. Lehenago ere (§ 39.2) aipatu dugu diskurtso markatzaile horrek kontzesioa adierazteko duen garrantzia; kontzesio molde askotan aurkitzen dugula, baita horien baliokide izan daitezkeen aurkaritza diskurtso markatzaileetan ere; era berean, ere zenbait perpausi erantsiz gero, perpaus horri kontzesio balioa ematen diogula ere esan dugu: adibidez, baldintzazko eta moduzko perpausei.
‎Solas mailan perpaus horrek aurrekoarekin nolako lotura duen adieraziko digu, hortaz, diskurtso markatzaileak. Horregatik hautatu dugu diskurtso markatzaile (zenbaitetan DM ere deituko dugu hemen) izena bera ere, testu batek behar duen lotura, koherentzia, bideratzeko tresnak baitira.
‎Normalean, bistan da, osagai osoa izaten da diskurtso markatzailearen aurrean doana. Hala ere, osagai hori apurtuz ikusten dugu diskurtso markatzailea adibide batzuetan: Urguilutsua, eta abiriziosoa sekula ez dira pausuan jartzen:
‎Beraz, interesgarria izango da elkarrekintzarako arauren bat finkatzea, oinarrizkoena, behintzat, bai: hitza duenak amaitu arte, ez du ondokoak hartuko; ez dugu diskurtsoa etengo, beraz, irakasleak beharrezkoa ikusten ez badu, noski. Era berean, lagungarria izan daiteke parte hartze kopurua mugatzea batera edo bitara, ez beste batzuen parte hartzea errazteko soilik, diskurtsoen zehaztasuna lortzen laguntzeko.
‎Iruditzen zait opa behar diogula elkarri hanka sartzeko aukera eta libertatea zeren, bestela, egingo dugu diskurtso perfektua baina denok egongo gara elkarrekin haserre eta geure buruaren barruan beldurtuta. Nik ez dut nahi horrelako bertsolaritzarik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia