2010
|
|
3.3 lege berezirik ez erran
|
dugu
beraz 2008ko maiatzean kultura eta komunikazioaren ministroak (Christine albanel, eskuina) eskualdetako hizkuntzen aldeko lege proiektu bat mahaiean ezarri zuela eta hori berrikuntza zen. lehen aldikoz gobernuak berak eta ez diputatu batek edo diputatu talde batek lege proiektua eztabaidara ekarten zuen. azkenean proiektua baztertu izan zen eta haren ordez konstituzioa aldatu. baina lege baten be... 2010ko azaroan berriz bi diputatuk, bata eskuinekoa, bestea eskerrekoa, lege berri proiektu bat aurkeztu dute. eztabaidatu izan baino lehen batzar nazionalaren legeen batzordearen oztopoa gainditu du eta ezaguna da lege proiektu askok etapa hori ez dutela gainditzen, gobernuak hor geldiarazten baititu.
|
|
Jakina da arrazoizkoena agian hizkuntza nagusia erabiltzea izango zela. errazagoa izango zitzaigun denoi, denok erdaraz hitz egingo bagenu. baina orduan ez ginateke geu izango, geu izan nahi dugu ordea eta ez beste zerbait. gutxiengotua den hizkuntza batek esplikatu beharra izaten du bere izanaren zergatia, zergatik den azaldu behar du, arrazoitu. baina hizkuntza nagusi baten kasuan ez da sekula galdera hori egiten: ...en aldetik ukatu nahi den arren, euskarak badu bere errealitatea ordea. gu bagara, euskaraz bizi gera eta hala bizitzen jarraitu nahi dugu. garelako izaten jarraitu nahi dugu, bada errealitate bat eta hori gorde nahi dugu. gure zergatia ez da arrazoian oinarritzen, motibazioan baizik, borondatezkoa da, baina badu errealitatea. euskararen berreskurapenarekin euskararen errealitate hori sendotu nahi
|
dugu
bere biziraupenari eutsi ahal izateko.
|
2011
|
|
Labur bilduz: Fergusonen diglosia genetikoan L ateratzen da normalean garaile, eta" bigarren mailako" (hots, gu bezala non genetically related hizkuntzen kasuetan) H. euskal diglosia irazi bataiaturikoak. ez da ordea hori, ehunetik laurogeita hemeretzian, gure eztabaidetan maizenik azaleratu ohi dena. ez
|
dugu
beraz diglosia anizkoitzaren xehetasun espezifikoez jardungo oraingoan, esku artean dugun eztabaidarako urrunegi gelditzen zaigulakoan. Labur bilduz:
|
2013
|
|
EMUNen ahozko erabilera neurtzeko metodologia ez
|
dugu
bere horretan geuk asmatu; aurretik aipatu ditugun erreferentziak baliatu ditugu. Metodologiaren ezaugarri nagusiak eta laginketa sistema Hizkuntza erabilera behaketa bidez neurtzeko gida metodologikoan oso modu egokian jasota daudela uste dugu.
|
2014
|
|
Toki garapen politiken eta hizkuntza politiken uztartze bat planteatzen
|
dugu
beraz garapen estrategia baten baitan. Horretarako sozio ekonomia eragileen arteko elkarguneak bultzatzea planteatu dugu, eta ardura hori botere publikoena lukeela, nahiz eta orain arte bilgune horiek esparru sozio-ekonomiko pribatutik bultzatu diren batez ere.
|
|
Toki garapen politiken eta hizkuntza politiken uztartze bat planteatzen
|
dugu
beraz garapen estrategia baten baitan.
|
|
ezagutzatik erabilerarako tarte hori gainditu nahi bada, hiztun eleaniztunen hizkuntza portaeretan eragiten duten faktoreetan sakonki arakatu beharra dagoela. Izan ere, beharbada ez
|
dugu
bere sakontasunean ulertzen gazte eleaniztun horientzat hizkuntza hautatuak suposatzen duen erronka, bereziki haien identitate hautuei begira.
|
2019
|
|
Inor gutxi ausartu da egungo egunera arte, bilaketalan sistematiko batez, Iñaki bezain urrun iristen. apaltasun zuhurtzia handia erakutsi du gainera, behin eta berriro, ikerlan horrek gaurkoz dituen eragozpen mugak argi aitortuz. Biziki estimatzen
|
dugu
bere ekimena: horrexegatik ari gara azterketa horren zailtasun eragozpenak
|
|
Agerikoa denez, eta ikerketa hauetatik erauzten den bezala, berdintasuna da euskal gizartearen prozesu eraldatzailearen eta aztertutako adibide desberdinen atzetik dugun balio sistemaren muina, beste balio garrantzitsu eta konpartituekin elkartzen dena, hala nola, burujabetasuna eta lehiakortasuna, erresilientzia, demokrazia, auzolana eta elkarlana... hala ere, puntu honetan oso garrantzitsua egiten zaigu berdintasuna zer den definitzea. Izan ere, askotan berdintasun sozialarekin lotzen dugun kontzeptua da, baina, gure gizarteko balio garrantzitsuenetarikoa eta oso kontzeptu zabala den heinean, beharrezkoa eta premiazkoa
|
dugu
bere baitan dauden alderdi desberdinak ondo identifikatzea eta definitzea. Adibidez, Elhuyar Fundazioak eta Agirre Centerrek bultzaGorka Espiau Idoiaga eta Itxaso Bengoetxea Larrinaga – Euskararen balioak tutako beste ikerketa batean emakume eta gizonen arteko berdintasuna ez dugulako aurkitu beharrezkoa den garrantziarekin euskal eraldaketa prozesuan.
|
2021
|
|
Hain zuzen, horretan nabarmentzen da babesguneek eskaintzen duten eraldaketarako aukera. ereduko kirola proiektuarekin lotutako esperientziak erakutsi digu babesguneak eraldaketarako espazioak izan daitezkeela, eta hortik azpimarratu nahi
|
dugu
bere balioa, batez ere, aurretik aipatutako aktibazio paradigmaren barruan. ereduko kirola egitasmoak eta inguruan egindako beste ikerketa batzuk (Ortega et al. 2021) frogatu duten moduan, komunitate epistemikoak (Estalella eta Sánchez Criado 2018) eta praktika komunitateak (Eckert eta McConnel Ginet 1992) eremu egokiak izan daitezke muda praktikatzeko eta muda nola egin edota bultzatu ikasteko.
|