Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2004
‎Ñabarduraz jositako mundua nahi dugula aitortu dugu atal honetan, herri lorez hornitutako askotariko gizateria.53 Mundu lorategian lili koloreak ihartzen eta zimeltzen hasiak daude, lore mota batzuk ari baitira gailentzen indarraren indarrez. Lore asko eta asko, gehienak zoritxarrez, lorategirik gabe gelditzen ari dira, eta Euskal Herria dugu begien bistan, diogunaren adibide garbia bezain mingarria.
‎Euskararen zoriak kezkatzen gaitu, eta zoriaren ona edo txarra dugu atal honen ispiluan ikusi beharrekoa. Esate baterako, Xabier Aizpuruaren ispiluan begiratuko bagenu, zoriaren onak gaindituko luke gaitza:
‎Euskararen barne historiaren lekukotza ematea izan dugu atal honetako eginbeharra. Bere garapenean suma ditzakegun egokitze arazoak.
‎Orobat, hizkuntza dinamika horrek ez duela ezertan mugatzen hizkuntza gailenduan ikasle horiek erdietsi dezaketen gaitasun maila, mendekotik nagusirako hizkuntza trebetasunaren jarioa zabalik dagoelako ikaslearen garapen kognitiboan. Edonola ere, puntu hau berriro ere jorratuko dugu atal honetan bertan. Hortaz, Oihartzabalek ederki zehaztu digun moduan, hizkuntzen jabekuntza eskolako une eta gune mugatuan baino areago sozializazioaren gainerako bizitzaesparru anitzetan gorpuztu ohi da.
‎Hala, ideologia abertzalearen kemena izan liteke hizkuntza abailduaren biziberritzea bultza dezakeen kausa. Zentzu horretan, Pierre Vilar en esaldi honekin amaituko dugu atal hau: –Es más bien el patriotismo el que salva las lenguas?. 222
2011
‎Erabileraren eta ikasketaren, hots, xede hizkuntzaren? arteko harremanak jorratuz bukatuko dugu atal hau. Hizkuntzaren erreprodukzio soziala ez datza, guk dakigula, hizkuntza jakite hutsean, ezpada hizkuntza horren zinezko erabileran. Erabiltzeko jakin egin behar da, noski, baina jakiteak ez du erabilerarik bermatzen hizkuntza minorizatuetan.
‎Hizkuntz aniztasuna dugu atal honen enbor, eta lot gakizkion enborrari. Ataka gaitzetik ateratzeko ahaleginak begiz jota, honako itxura hauxe hartzen du hizkuntza minorizatuen mapak David Crystalen begietan:
‎–Zer da gutxiengo izatea?? Hori dugu atal honetako izenburua. Erantzun galdera bat hau izan daiteke:
2015
‎Euskaldunon Egunkariaren 1998ko urtekariaren aipu batekin abiatuko dugu atal hau. Izan ere, urtekariak zioenaren arabera, euskararen inguruko berrietan arakatzen hasita, Euskara Biziberritzeko Plan Nagusia izan zen (bai behintzat EAEn) urteko albiste nagusietako bat:
‎Izenburu aski luzea hautatu dugu atal honetarako, eta, hala ere, gauza batzuk zehazteke utzi ditugu oraindik. Izan ere, idazpuruak dioen moduan, 1980ko hamarraldiaren luze zabalean hainbat kazeta abertzale diglosiko jaio baitziren Ipar Euskal Herrian, baina horietako bat (Egia) pixka bat lehenago sortua dugu, aurki egiaztatuko dugunez; beste bat (Patxaran), bestalde, fantzinea da aldizkaria bainoago; beste bat (Har Hitza!), berriz, 1990eko hamarkada abiatzearekin batera sorturikoa da; laugarren bat (Laborari), azkenik, ezin dugu stricto sensu, abertzale?
dugu atal honetan. Eragin horrek ez du arazorik
2018
‎presoen kartzela barruko giza egoerari, birgizarteratzeko aukerei eta kartzelen euren bideragarritasun ekonomikoari. Hiru alderdion bilakaera aztertuko dugu atal honetan, banan banan, egungo espetxe sistema modernora iritsi arte.
‎Baieztapen hori egiten du Garaikoetxeak bere memoria politikoen liburuan. Estatutuaren aldeko kanpainan buru belarri murgilduta aurkituko dugu atal honetan. Baita Madrilgo giroetan ere, Suárez presidentearekin izan zuen harreman berezi hartatik hasita.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia