Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 54

2001
‎Gaiaren egoeraz hitz egingo dugu artikulu honetan, bibliografia erabiliz; bainaikerketa sakonagoa egiteko, oso garrantzitsua izango litzateke arkeologia, bizitzamateriala aztertzekoan adibidez. Badira garai honetan, gizartea eta arlo politikoaketa ideien mun dukoak aztertzeko iturri idatziak (geroagoko garai batzuetakoekinkonparatuz, garai honetan eskasak badira ere):
2003
‎Honen guztiaren inguruan jardungo dugu artikulu honetan. Hasteko, garraiokoazpiegituren ezaugarriak baldintzatzen dituen gaur egungo testuinguruaren joeranagusiak aipatuko ditugu laburki.
2004
‎Halaxe da, eta egoera larri hori islatu nahi dugu artikulu honetan. Hego Euskal Herriko lehen sektoreak, hots, laborantza, abeltzaintza eta basozaintza biltzen dituenak, 5.800 lanpostu galdu ditu 2003 urtean.
2005
‎Espero dugu artikulu honekin emakumeen lanen berreskurapen eta plazaratzean urrats txiki bat egin izana. Gustatuko litzaiguke honekin katebegi bat ipintzea lehenago egin diren euskal emakume idazleei buruzko lanen eta honen ostean egingo direnen artean, eta emakume idazleak haien tradizioa sortzera, bidea egitera, Vi rginia Wool fekzioen bezala, haien ahotsa bilatzera animatzen ditugu.°
2008
‎Finlandia da aurten Durangoko Azokak gonbidatu duen herrialdea. Literatura oso bat ezin lerrootara ekarri, eta bertako idazle nagusia, Arto Paasilinna, hartuko dugu artikulu honetan mintzagai.
2009
‎El Fuerista (1892/03/08). Legazpi-ren goraipamen bat dugu artikulu hau.
‎Irakurbide hori aztertuta dago aspalditik eta bibliografian aipaturik datorren Zientzia eta teknikarako euskara liburuan kontsulta daiteke. Beraz, gai hori ez dugu artikulu honetan aztertuko.
‎V. mendeko apezpiku batek, Arlesko San Zesareok, Frantziako hegoaldean eliztarrei eginiko predikuan esandakoa aukeratu dugu artikulu hau amaitzeko: Otoitzak eta errukiak bata bestearen eskutik joan behar dute.
‎Teoriari dagokionez, logikan eta epistemologian dihardu batez ere; praktikan, bestalde, etika eta informazioaren teknologiaren eta humanitateen arteko erlazioak ditu buruan. Guk Floridiren lana laburtuko dugu artikulu honen testuingurua prestatu ahal izateko. Arreta bere lan praktikoan jarriko dugu, etikan, etorkizuneko ikerketarako zerbait iradoki baikenezake.
2010
‎Ekarpen teoriko gisa lehen mailako kontribuzioa iruditzen bazaigu ere, lortzen diren emaitzak datu enpirikoekin bat ez datozela uste dugu, gutxienik euskararen kasuan eta ekoizlearen orekari dagokionean. Horregatik, eredu honen azalpen laburtu bat eskainiko dugu artikulu honen hurrengo puntuetan, erabilitako hipotesiak doitu behar direla adierazteko, inoiz eredua euskararen kasuan kontrastatzen bada baliagarria izan dadin.
2011
‎Harridura batetik sortutako ikerketa baten berri eman nahi dugu artikulu honetan. Izan ere, aspaldi konturatu ginen euskara modu berezi batean erabiltzen zela «izen publikoetan».
‎Hau da, animaliak gaixotasunen bat duen haurtxoa kutsatzeko beldurrez eta eraso edo min egiteko beldurrez. Maskota bota gabe nola saihestu azalduko dugu artikulu honetan.
2012
‎Artikulu hau amaitzeko, ezer baino lehen, gogoratu nahi dugu artikulu honetan proposatutako eragiketak eta irizpide metodologikoak behinbehinekoak direla. Honakoak hurbilpenak izan dira, lehen entsegu bat, garapen metodologiko sendoagoekin findu eta garatu beharrekoak.
‎Haurrek etxeko lanak egitea garrantzitsua dela azaldu nahi dugu artikulu honetan, eta zergatik den hala, eta hamar aholku baliagarri eman ditugu helburu hori lortzeko.
2013
‎Laburpena. 2007 urtetik hasi eta gaur egun arteko euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren berri eman nahi izan dugu artikulu honetan, helburu horrekin bildutako 175 fitxa tekniko labur baliatuz. Nolakoa da euskal ikerkuntza soziolinguistikoa?
‎Ikerketa honen abiapuntuan ezarritako galderak erantzunez sakonduko dugu artikulu honetan aurkeztutako edukien ondorioetan:
‎Alde iluna ere izan zuen argi eta garbi Antonio Arrue euskaltzainak, eta batez ere horixe azaleratu nahi izan dugu artikulu honetan, alde argiak bestetan azaleratuak ditugunez gero.
‎Txakurraren asma arnasbideei eragiten dien gaixotasuna da, baina ez da oso ohikoa harburuetan. Zakurretan asmak zer eragin duen, nola tratatu eta prebenitu azalduko dugu artikulu honetan. Gainera, argitu du zergatik ez diren txakurrak asmatikoak izaten.
‎Harburu bidezko planak errazago antolatzen dira Internet eta txakurren sare sozialak erabiliz. Txakurren beste jabe batzuk eta haien lagun iletsuak ezagutzeko web gunerik onenak zein diren azalduko dugu artikulu honetan. Gustu guztietarako proposamenak daude:
2014
‎Jarraikiko dugu artikulu hau joan den asteburuko emaitzekin eta ondoko egunetan iraganen diren partidak aipatuz.
2015
‎Gipuzkoako sabaia da Aizkorriko mendilerroa, han daude probintziako gailur garaienak, tartean Euskal Herriko ezagunenetako batzuk. Paraje horixe aukeratu dugu artikulu hau, Ihesi sailak emango duen azkena, betetzeko. Proposatuko dizuegun erronka, osorik eginez gero, hamar orduko eta 40 kilometrotik gorako ibilbidea da.
‎Bat ote datoz UEMAren irizpidearen arabera" euskaldun" izendatutako udalerrien multzoa eta" arnasgune" izendapenaren azpian biltzen direnak? Udalerri euskaldunen definizio operatiboa zein den argitu dugu artikulu honen hasieran, metodologiaren atalean: udalerri euskalduntzat jo ditugu euskararen indizean %70a gainditzen duten udalerri guztiak (esan bezala, praktikan, euskaldunen kopurua %60tik gora duten udalerriak sartzen dira udalerri euskaldunen multzoan).
‎Udalerrien zerrendari begiratuta, arnasguneen operatibizazioa udalerrietako euskaldunen ehunekoaren arabera egin nahiko bagenu, langa %75, %80 edo %85aren inguruan, hor nonbait, kokatu litzatekeela iruditzen zaigu. Arnasguneen bilakaerari buruz kopuru zehatzak landu ahal izateko irizpide bat finkatzea nahitaezkoa izanik, behin behineko abiapuntutzat –guztiz eztabaidagarria izan liteke hori ere–, ariketa soil gisa, %80, 0an kokatuko dugu artikulu honetan muga hori. Hots, ondoren egingo dugun ariketatxoa egiteko, arnasgunetzat joko ditugu euskaldunak %80tik gora dituzten udalerriak eta ez ditugu arnasgunetzat joko gainerako udalerriak.
‎Arnasguneen bilakaerari buruz kopuru zehatzak landu ahal izateko irizpide bat finkatzea nahitaezkoa izanik, behinbehineko abiapuntutzat – guztiz eztabaidagarria izan liteke hori ere–, ariketa soil gisa, %80, 0an kokatuko dugu artikulu honetan muga hori.
‎Euskaraz diharduten komunikabideen gaur egungo argazkia eskaini dugu artikulu honetan, argazkiari arretaz erreparatu eta atentzioa ematen duten zenbait elementu seinalatzearekin batera. Dena dela, ez da komeni nondik gatozen ahaztea.
‎ordena partziala V bidez denotatzen da. Guk ereV notazioa erabiliko dugu artikulu honetan. Bestalde, x @ y erabiliko dugu x V y eta x= y bi baldintzakbetetzen direnean.
‎Aurretik esan bezala, CCIS sistema bat sortzeko iCIMS enpresaren formBuilder txantiloi sortzaileaerabiltzen da, eta horixe bera erabili dugu artikulu honetan aurkezten dugun prototipoaren (CCIS sistemaren) hezurdura diseinatzeko. Diseinu honetan, lehen txantiloia osatzeko Donostia UnibertsitatekoOspitaleko, digestio aparatua?
‎Urratshonek ahalbidetuko baitu goi mailako hezkuntza instituzioa organizazio eraginkorra izatea, unibertsitatea (Senge, 1990) ekarri duen ikas erakundea (learning organizations) kontzeptuarennorabidean kokatuz. Honenbestez, irakasleriaren garapenari aitortzen zaion balioa erabatekoaizaki, ekintza hauek ikas irakaskuntza prozesua benetan hobetzen dutenetz aztertu da.Eta hemen topo egiten dugu artikulu honek aztertu nahi duen inpaktuaren gaiarekin. Izan ere, hezkuntza erreformarako gakoa den goi mailako hezkuntzan irakasleriaren garapenari arretaberezia eskaini bazaio ere, orain arte, programa hauen inpaktu globalaren ebidentziarik ez da, parte hartzaileen asebete maila klabeetan soilik neurtu izan delarik (Brew, 2007).
2016
‎Euskararen ahozko erabileraren diagnosia egingo dugu artikulu honetan, azken 30 urte hauetan Euskal Herrian egindako kale neurketen emaitzak aztertuz. Diagnosi horri erreparatuta, lehenik eta behin nabarmendu behar dugu errealitate ezberdinak ditugula lurraldeka eta lurralde bakoitzaren baitan ere errealitateak ez direla berdinak.
2017
‎Guk dakigula behintzat, ez dago estandarra ez den euskara sintaxi mailan aztertzeko/ arakatzeko ez corpusik ez eta baliabiderik ere eskuragarri. Horregatik uste dugu artikulu honetan aurkeztutako bi baliabideak ekarpen interesgarriak direla gure hizkuntza komunitaterako, bai hizkuntzalaritzaren ikuspuntutik (euskal hizkeren azterketa sintaktiko diakronikoak egiteko, garai bateko eta oraingo egitura sintaktikoak konparatzeko, garai jakinetan erabiltzen ziren forma gramatikal ohikoenak ezagutzeko, etab.), baita HAPren ikuspuntutik ere (erronka berria baita orai...
2018
‎Ikerlan honen bertsio luzean aurki daitezke zati bakoitzeko xehetasun guztiak. Dena den, informazio garrantzitsuena datuen interpretazioaren eta ondorioen atalean ekarriko dugu artikulu honetara.
‎Laburpena. unibertsitateko osasun ikasketetan gaur egungo euskararen egoera aurkeztu nahi dugu artikulu honetan. Osasun zientzietako graduen euskarazko eskaintza ez da homogeneoa, batzuetan dena euskaraz ematen den bitartean (erizaintza, fisioterapia), beste batzuetan ez baita lortu guztiz euskaraz eskaintzea (medikuntza, odontologia, farmazia).
‎Halere, azken urteetan informazio iturri eta testigantza berriak agertu dira, Aiaraldeko euskararen historian sakontzeko aukera paregabea ematen dizkigutenak. Gai honi buruz dakigun guztia biltzen dugu artikulu honetan, azken mendeetan zehar euskarak izandako presentzia eta galera hobeto ezagutzeko.
‎Toponimo bakoitzarentzat bildu diren aldaerak Euskaltzaindiaren Euskal Corpus Onomastikoa (ECO) datutegian gordeak izan dira. Perspektiba diakroniko bat ematen duelako, aspektu hori erabili dugu artikulu honen mamiaren hazteko, bereziki tegi leku atzizkiaren bilakaera fonetikoa aztertzeko.
2019
‎Laburpena. gaur egun munduan hitz egiten diren 7.000 inguruko hizkuntzen artean, 2.500 gutxi gorabehera galzorian daudela jotzen da. adostutako zenbaki hori oso zalantzan jarri dugu artikulu honetan, uste baitugu heriotza arriskuan dauden hizkuntzen kopurua behetik kalkulatuta dagoela, zeren eta soilik hizkuntzen %5 baino gutxiago igo daitezke esparru digitalera. artikulu honetan arrakala digitalak sortutako hizkuntzen heriotza masiboaren ebidentzia aurkeztuko dugu. • Hitz gakoak:
‎Aniztasuna errealitatea eta erronka den gurea bezalako gizarte batean, ematen ari diren aldaketakulertzeko herri mugimenduetan jarri dugu fokua. 2018ko otsailetik azarora bitarte Gipuzkoa mailangaratu zen Komunitateak ehunduz herri ekimenetatik (Hainbaten artean, 2018) ikerketaren baitanaztertutako Arrasateren kasua landuko dugu artikulu honetan. Hain justu, Arrasateko herrimugimenduen artean sortzen ari diren elkarguneen eta bultzatzen ari diren prozesu komunen bidez, herritartasun modu berriez hausnartuko dugu.
‎Atsolorraz gain, jaiotzaren inguruko bestelako igarobide errituez, emakumeez eta horien sozializazioaz, gizarte komunitarioaz eta nekaritza munduaz ere hitz egingo dugu artikulu honetan.
‎Adiera hori Ortnerek (2006) erabiltzen duen kontzeptua da eta gure egiten dugu. Beraz, agentzia ekintza soziala da eta horrela ulertzen dugu artikulu honetan. Hori esanda, ahalduntze bidean, lehenik, agentzia lortu behar da, boterearen subjektu bihurtu alegia.
2020
‎alde batetik, negozio eredu txarra, baina marketin ona dutenei; eta bestetik, negozio eredu ona, baina gizartean eragin ezin kaltegarriagoa dutenei. Enpresa mota horiek Euskal Herrian izan dezaketen eragina aztertuko dugu artikulu honetan, eta ikusiko dugu zein rol eduki dezaketen balizko atzeraldi ekonomikoaren aurrean.
‎Horiek dira Minbiziaren Aurkako Espainiako Elkarteak (AECC) Minbiziaren Aurkako Nazioarteko Eguna (WCRD) dela eta aurten egin dituen elkarrizketetako batzuk. Horietako bakoitzean sakontzen dugu artikulu honetan.
‎Berria tik hartu dugu artikulu hau, Creative Commons en CC BY SA lizentzia baliatuta. Ikusi hemen jatorrizko artikulua.
‎Argia aldizkaritik hartu dugu artikulu hau, Creative Commons en CC BY SA lizentzia baliatuta. Ikusi hemen jatorrizko artikulua.
‎Argia aldizkaritik hartu dugu artikulu hau, Creative Commons en CC BY SA lizentzia baliatuta. Ikusi hemen jatorrizko artikulua.
‎Argia aldizkaritik hartu dugu artikulu hau, Creative Commons en CC BY SA lizentzia baliatuta. Ikusi hemen jatorrizko artikulua.
‎Argia aldizkaritik hartu dugu artikulu hau, Creative Commons en CC BY SA lizentzia baliatuta. Ikusi hemen jatorrizko artikulua.
‎Azurmendik jorratu dituen gaien artean, kulturgintzaz jardungo dugu artikulu honetan. Beste baterako utziko ditugu gainerako lanak eta bermeak:
‎Unibertsitateko giro akademikotik aspaldi urrundutako irakasleen ahotik hitz egin nahi dugu artikulu honetan. Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzatik eta Batxilergotik; hau da, 12 urte bitarteko nerabeen begietatik begiratzen diogu filosofiari eta Azurmendiren pentsamenduari.
2022
‎Lau ataletan banatu dugu artikulu hau. Lehenik, oinarrizkoenera joko dugu, hots, erabilerara; batez ere datuak eta horiek sortutako gogoeta batzuk jasoko ditugu.
‎Kanpoan gauden bitartean etxean balioa kentzeko, min hartzeko beldurra okupak oporretan bakarrik goazen beste etxebizitza bat badugu, edo bakarrik bizi badira gure adinekoak ondo badaude, etxeko segurtasun kameren salmentak nabarmen hazten da. ...ehiakorrean merkaturatzen direnak, mugikorrean denbora errealeko irudiak kontsultatu daitezke, entzun eta hitz egin dezakezu, nahi baduzu grabatu eta ustekabeko mugimenduren bat badago alerta bat jaso dezakezu. Produktu horiek, abantailez gain, eragozpen batzuk ere badituzte, hala nola Internetekiko erabateko mendekotasuna edo, batzuetan, pirata informatikoekiko zaurgarritasuna. Horretan sakontzen dugu artikulu honetan.
2023
‎Mikel Martin Conde herrikide eta burkide maitea betirako agurtu dugu artikulu hau idazten hasi berritan, eta tristura kolektiboa herrian zabaldu bada ere, penarekin batera Mikelen bizitza eta borrokak ospatzeko aukera eman digu. Erakutsi digu borroken ebakipuntuetan etorkizun emantzipatuak ikusten, eta horrek Orereta/ Errenteriako herritarren eguneroko bizitzan eragin handia izan du.
‎Eta, hain zuzen, datozen urteetan lorpen horiek indartu eta ikusgarri egiteko beharra daukagula sinisten dugu artikulu hau idatzi dugunok. Euskararen normalizazioan salto kualitatiboa emateko beharra daukagu, jakina denez, baina baita salto kualitatibo hori ematen ari garela sentitzekoa eta ikustekoa ere.
‎Laburpena. Euskaralditik abiatu dugu artikulu honetan jaso dugun irakurketa, baina ez gara Euskaraldiaz arituko. Ekimenetik ikasi dugunaren arabera, euskararen normalizazioan paradigma aldaketarako gako izan daitezkeen zenbait aldagai bildu nahi izan ditugu.
‎Ez dira gauza bera fruta zukua, zukua kontzentratutik eta nektarra. Zukuen eta nektarren artean zer diren eta zer alde dagoen azalduko dugu artikulu honetan.
‎Gainera, udaberriaren hasieran gaude, eta, beraz, barazki freskoak agertzen hasi dira, oso erakargarriak. Tradizioak ez galtzeko eta poltsikoa zaintzeko, bakailaoa alde batera utzi dugu artikulu honetan, Aste Santuko hiru plater ekonomiko tipiko jorratzeko. 1 Sardina lehorren arrautza nahasien sarrera patatekin Errezeta hau oinarridun plater gisa aurkeztu daiteke, edo, bestela, zati txiki batzuk egin eta ogi txigortuan aurkeztu (oso gomendagarria, gero bigarren plater ahaltsua zerbitzatzen bada).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia