2003
|
|
Produktuak Euskal Herrian zein kanpoan, Iberiar Penintsulan, saltzen ziren, baina merkeak ez zirela ezin
|
dugu
ahaztu. Gasteiztarrek produktuak egitean kanpotik honako produktuez baliatzen ziren:
|
|
Euskal Herrian Antzinatetik sagardoa izan da euskaldunen edaria. Ardoaren garrantzia ezin
|
dugu
ahaztu erromatartutako eta gero kristaututako lekuetan, ohi denez. Azkenik, limonada bizkaitar jai eta erromerietan ere edaten da tradizionalki.
|
|
Bukatzeko, sarrera honetan ez
|
dugu
ahaztu nahi eskerrak ematea gustura lagundu ziguten hainbat pertsonari: batetik, eskerrak eman beharrean gaude Luis López Sosoagari, esan bezala, lana egin genuenean Gozogileen Kofradiako lehendakari zenari, eskaini zigun arretagatik eta adeitsuki utzi zigun liburuarengatik eta lana hasteko eman zizkigun ideiengatik.
|
|
batetik, eskerrak eman beharrean gaude Luis López Sosoagari, esan bezala, lana egin genuenean Gozogileen Kofradiako lehendakari zenari, eskaini zigun arretagatik eta adeitsuki utzi zigun liburuarengatik eta lana hasteko eman zizkigun ideiengatik. Ez
|
dugu
ahaztu nahi ezta ere Patxi Anton, zeinek eman zigun lehenengo nondik norakoa, eta aurrez aipatuarekin kontaktuan jarri gintuen. Eta baita, nola ez, zenbait dokumentu eta transkripzio eman zizkigun Inge Zubero ikaskideari.
|
2005
|
|
Era berean, ezin
|
dugu
ahaztu erregimenaren izaera autoritarioa bere horretan mantentzen zela, neurri pseudo liberal batzuk onartu ziren arren, hala nola, Prentsa Legea (1966) edo Estatuaren Lege Organikoa (1966). Salbuespen egoeraren (1969) urteak eta ikasle intelektualen eta langileen kontra burututako errepresio latzaren urteak izan ziren.
|
|
Frankismoaren testuinguruan emakumearen bizimodua nolakoa izan zen aztertzerakoan, Sección Femenina de Falange y de las JONSek betetako papera ezin
|
dugu
ahaztu. 1934an sortu zen erakunde hori, baina Francoren diktadura finkatu arte ez zuen benetako garrantzirik izan.
|
2006
|
|
Zehazki, beraien izenaren jatorriaz hitz egin zuen eta aipagarria da nola zati batean baskoiak menditik jaitsiarazi zituztela esaten duen. Izan ere, ezin
|
dugu
ahaztu greziar eta erromatarren iritziz mendialdea eta barbaroak lotuak zeudela. Jarraian ikusiko dugu aipatutako testua:
|
|
lehenik eta behin, nekazarien eta nobleen arteko gatazka, nobleek nekazariei eskatzen zitzaizkien zergak areagotu zituztelako XIV. mendeko beheraldiaren aurrean; bigarrenik, nobleen eta hiribildu edo hirietako biztanleen arteko gatazka; eta, azkenik, nekazaritza giroko nobleek beraien artean zuten gatazka. Era berean, ezin
|
dugu
ahaztu gatazka horiei loturik, liskar gehiago garatu egin zirela.
|
2009
|
|
Elizaren jarrera hau ikusita, ez gaitu harritu behar Elizaren inguruan dantza egiten zuten egunkari elizkoi eta tradizionalistek emigrazioaren kontra jotzeah, berauen ustez ere, emigranteak fedea galtzen baitzuen Amerikan. Colá y Goitik berak bere liburuan sarritan adierazi zuen fede kontu horren arazoa, ez
|
dugu
ahaztu behar Gasteizko apezpikuak liburu hau irakurtzeko gomendatu ziela herrietako apaizei?, baita 1880ko hamarkadan idatzi zituen egunkarietako artikuluetan ere:
|
|
Emigrazioaren inguruko gaia oso zabala eta askotarikoa da, azken urteetan emigrazio bakarra baina gehiago «emigrazio asko» egon direla azaldu nahi izan da3; Amerikako euskal presentzia hasi zenetik, zenbait prozesu sortu ziren, emigrazio selektibo eta elitista, masiboa baina homogeneoa, politikoa, eta abar. Ikerketa honek izan nahi du jorratzen ari garen gaia oraindik gehiago zabaltzeko pauso bat, hain zuzen, migrazio prozesuak gaur egun behin eta berriz begien bistan ditugulako egin dira ezagun, ez
|
dugu
ahaztu behar Euskal Herria ez dela sortzen ari den immigrazio prozesutik kanpo geratzen, zeinaren bidez herri txiroetako populazioak garaturiko herrietara jotzen duen?; immigrazio prozesu honek, nolanahi ere, aldaketa nabarmenak ekarriko dituela ez dago dudarik, bertoko kulturan eta pentsamenduan, esaterako, eta beste herri batzuetatik Euskal Herrira etortzea erabaki duten horien «irudia» sortz... Ez gara orain aztertzen hasiko zein den osatzen ari den irudi hori, baina zalantzarik gabe, garai bateko emigranteen irudia zein zen jakiteak asko lagunduko digu gaur egungo immigranteen «irudia» eratzeari buruzko guztia ulertzeko.
|
2012
|
|
Leringo Kondea. Beti ere, ez
|
dugu
ahaztu behar, Leringo Kontea titulu nobiliario bat dela, eta Begia begi trukantzezlanean ageri den kondea, hau da Bereterretxeren garaiko kondea ez da Amayur obraren garaiko pertsona bera. Ikus nola bukatzen den Begia begi trukantzezlana, kasualitatez edo Gartxot izeneko pertsonaia da mintzo dena:
|
2016
|
|
Beltzen askapen mugimenduak talde honengan izan zuen eragina oso handia izan zen, bai ideologikoki bai estrategikoki. Ez
|
dugu
ahaztu behar mugimendu hau New Leftaren abangoardiatzat hartzen zela. SDSren azken konbentzio famatuan, Pantera Beltzek parte hartu zuten, beti ere Weathermenen tesiak defendatzeko.
|
2018
|
|
Posiblea al da herrian desagertu eta gero etxean euskara luzaroan mantendu izanaren arrastorik aurkitzea? Kasu batzuetan ezin dugu aukera hori guztiz baztertu, baina ezin
|
dugu
ahaztu dauzkagun ia datu guztiek kontrakoa adierazten dutela.
|
|
24) 3 Horren arabera, Aiaraldeko mendebaldean, gaztelania izango zen hizkuntza nagusia Erdi Arotik aurrera. Ezin
|
dugu
ahaztu Asturiasko erresumaren politika birpopulatzailea horraino heldu zela IX. mendean (Peterson, 2017) eta, gainera, logikoa denez, harreman estuak izan dituztela beti Tudela eta Menako lurralde gaztelauekin. Baina euskararen arrastoak ere badira hor, Lexartzu eta Soxoguti herrien izenek adierazten dutenez.
|