2000
|
|
Gogoetak (filosofiak) bere errealitate minenean atzeman ezin duen existentzia hori. Beraz, ulertzaileak ulertu behar du, egin behar
|
duena
ez dela inoren gogoetak ulertzea (existentzialismoa ulertzea, adibidez; edo marxismoa ikastea), bere baitatik bereexistentziari buruzko erabaki bat hartzea baizik. Aut aut.
|
2001
|
|
Aditua den aldetik, beste perspektiba batekin aztereta azal ditzake arazoak. Argi ibili du, ordea, aurrean
|
duena
ez baita berabezalako aditua. Bere mezua modulatzen jakin du, eta aurrean duenariegokitzen, kontua ez baita bere ezagutzak agerian uztea, informazio berria etaikuspuntu ezberdina ikaslearen esku era erabilgarrian ipintzea baizik.
|
|
Beste azpimintzaira bat erabiliz, gezur bera egozten zion Roland Barthes ekestetika errealistari, effet de reel(, errealitate efektua?) aipatzen zuelarik. Literatura mota honek irakurlearen baitan agerrarazten
|
duena
ez litzateke errealitateabera, baliabide estetikoen bitartez lorturiko errealitatearen sentsazioa baizik.Finean, Vayne zein Barthes, nahiz errealismoaren etsai gehienen erasoen azpianPlaton en garaietik datorren beldur beraren errepikapena dakusagun. Platon ekpoetei, eta gogoratu garai hartan poesia hitzak genero narratibo bat izendatzekobalio zuela?
|
2002
|
|
– Askotan ikasleak nahi
|
duena
ez da bat etortzen ikasi behar duenarekin.
|
|
Euskal gizarteak ez du sortu, oraindik, medioen jarduera zaintzeko eta hobetzeko erreminta publikorik. Egia da egoera arruntetan ez dela ikusten beharrizan hori; baina gure Herriak bizi
|
duena
ez da erabat arrunta. Bada garaia, ordea, erreminta hori sortzeko.
|
|
Egia esan, komunitate linguistiko batean, errepresentazio sinbolikorik ez
|
duena
ez da komunitate horretan ezagutua, eta, hartara, ez dago horretaz hitz egiterik. Eta hori guztia, hitzei berei gagozkielarik, esaldi osoei gagozkielarik edo pentsamenduei gagozkielarik.
|
|
Informazioaren egiazkotasunari gagozkiolarik, aparteko aipamena merezi dute titularrek. Kasu askotan, titularrak iragartzen duena eta gero albisteak garatzen
|
duena
ez datoz bat, ez dira gauza bera. Sentsazionalismoaren izenean, batzuetan, titularrak irakurlea albistera erakartzea baino ez du bilatzen, eta horretarako albistearen edukiaren atal bat azpimarratzen du (tamalez, ez beti albistearen gunea dena, zerbait kolateral, ondokoa, bigarren mailakoa baizik; baina gizartean harridura edo izua sor dezakeena!).
|
|
Eta hori guztia, hitzei berei gagozkielarik, esaldi osoei gagozkielarik edo pentsamenduei gagozkielarik. Izenik ez
|
duena
ez da; hots, ez da existitzen, ezin da horretaz ezer komunikatu, ezin da horretaz modu ozenean pentsatu. Zaila da errepresentazio sinbolikotik apartekoa kate mintzatuan aurkitzea, ezinezkoa.
|
|
Maitasuna saihesten
|
duena
ez da, ordea, Venusen fruitu gabe gelditzen, aitzitik nahigabe gabeko atseginak hautatzen ditu; atsegina sanoentzat puruago baita, noski, gaixoentzat baino. Zeren posesio unean bertan ere, maitaleen sugarra zalantzan eta noraezik fluktuatzen baita, lehenik eskuz ala begiz gozatu ez dakiela.
|
2006
|
|
– Agresioa burutu
|
duena
ez zigortu fisikoki.
|
|
beste bizitzan da; hemen, lurrean, bere grazia egoeraz seguru egon nahi duen gizakiak,, bera bidali duen Horren obrak egin ditu, egunez den bitartean?. Jainkoak errebelatua duen borondatearen arabera, bere handitasuna areagotzeko balio
|
duena
ez da aisia, ez da atsegina, obrak egitea baizik; bekaturik lehena eta denetan nagusiena, beraz, denbora alferrik xahutzea da(...) Bizitza sozialean denbora alferrik galtzea, berriketan jardutea, luxuetan, baita loari behar duguna baino denbora gehiago ematea, osasuna mantentzeko sei edo zortzi ordu behar ditugu, gehienez ere?, erabat gaitzesgarria da moralaren ikuspegitik(...) denboraren balioa ... 213).
|
|
Eragin patologiko saihestezinik ez dute, per se, ez munduaren imajinen sekularizazioak, ez gizartearen bereizketa estrukturalak ere. Eguneroko praktika komunikatiboaren txirotzea eragiten
|
duena
ez da balio esfera kulturalen bereizketa eta garapena (bakoitza bere zentzu espezifikoarekin); pobretze hori haustura elitista batetik dator: hautsita geratuko da ekintza komunikatiboaren testuinguruekin adituen kulturak duen lotura.
|
|
gizakiak, berez? nahi
|
duena
ez da dirua muga gabe irabaziz jardutea, bizitzea baizik, betidanik bizi izan den bezala bizitzea, eta bizitzen segitzeko behar adina irabaztea (Weber, 2001: 59).
|
|
emaitzatzat jo behar dira, Habermas en iritziz, aitzitik, alienazio eta basakeria horiek prozesu hori txarto burutu izanaren emaitza baizik ez dira. Munduak nozitzen
|
duena
ez da, arrazoi gehiegikeria?, arrazoi gabezia baizik. Modernitatearen patologiak ezin zaizkio egotzi arrazoiari berari; arrazoia bertan behera utzi izanaren ondorioak dira, edo arrazoiaren dimentsio jakin batzuk komunikazioaren idealari nagusitu izanaren ondorioak....
|
2007
|
|
Bizirik jarraitzeko. Esaldi honek dioen bezala, «komunikatzen ez
|
duena
ez daexistitzen».
|
|
Lehenagoko puntuarekin badulotura honek; administrazioko erakundeetan, gauzak antolatuta daude prozedurabatzuei segitzeko, helburu batzuetarako. Eta horietan komunikazioa sartzen dugunean (komunikatzen ez
|
duena
ez baita existitzen), horrek planifikazioa eskatzen duepe ezberdinetarako (epe laburrerako, ertainerako eta luzerako) komunikazioestrategiak diseinatu eta gauzatzeko. Estrategia planteatu ondoren, martxan jartzeaeta gauzatzea dator.
|
|
Euskara normalduko
|
duena
ez da ofizialtasunari esker eskura genezakeenestatus juridikoa. Hizkuntza ez du legeak gizarteratzen, baldin eta, arestian esanbezala, estatus juridiko horrek hiztunen jarduera soziolinguistikoa aldatzeko indarrik ez baldin badu.
|
|
Outputnazionalarekiko erlazio objektibo horren gabezia izan arren, xeno monetak trukeobjektu autonomoak dira truke merkatu atzerritarrean. Hortaz, merkatu horrenizaera espekulatiboa egiten
|
duena
ez da bertan gauzatzen den transakzio mota, transakzio batzuk ez dira batere espekulatiboak?, baizik eta bikoiztasun prozesupatologikoari dagokion merkatu horren existentzia bera, bikoiztasun horrekmonetak ordainketa medio izatetik ordainketa objektu bihurtzen dituelarik.Espekulazioa kapital espekulatiboaren efektua da, eta ez berorren kausa, kapitalespekulatiboa moneta bikoiztasunaren emaitza zu... Monetak trukeobjektuetan aldatuak diren bezain laster, beraien truke tasak beraien erosketen etasalmenten arabera aldatzen dira, eta espekulazioa aldaketa horietatik kapitalirabaziak lortu nahi izatetik sortzen da.
|
|
Pentsamenduak aldaketa ugari izaten ditu hizketa bihurtzean. Hizketan aurkitzen
|
duena
ez da adierazpen soila, bere errealitatea eta forma baizik. Semantika eta fonetika aldeko garapen prozesuek prozesu bakar bat osatzen dute funtsean, hain zuzen ere beren norabideak alderantzizkoak direlako.
|
|
Nazio bat zertzen
|
duena
ez da hizkuntza bakarrik (are gutxiago nazio politikoa, horren ezaugarri definitiboa, oraintxe aipatu bezala, bere burua norberetiarki baiesteko borondatea baita Humboldt-en arabera, Renan baino askoz lehen), baizik eta bizitoki geografikoa, klima, erlijioa, antolaera zibila, lan moldea, artea, etab. Hala erakutsi izan du Humboldt-ek bai nazio grekoa eta bai nazio euskalduna ikertu dituenetan.
|
|
Nola sortzen da kontzeptu bat? Kontzeptuak adierazten edo ispilatzen
|
duena
ez da sentsuei aurkezten zaizkien gauzez lekorako mundua, haien presentzian buruan eratzen den mundua baizik.
|
|
Nahaspideari itzurtzeko, herri baten arima egiten
|
duena
ez da hiru ala zazpi kolore bereiztea edo arreba eta ahizpa esatea. Azalpenak beti holako adibideekin ilustratu ohi baitira.
|
2009
|
|
Ikusten denez, TCPk erabiltzen
|
duena
ez da blokekako birtransmisioa ezta banakakoa ere, bien arteko hibrido bat baizik. Batzuetan, TCPk galdutako segmentu bakarra birtransmitituko du, 3.8 irudian gertatzen den bezala.
|
2010
|
|
Horrekin lotutako ezaugarri garrantzitsua hau da: ETNen estrategian garrantzia
|
duena
ez da enpresa partaide bakoitzaren irabazia, talde guztiaren etekin orokorra baizik. Gerta liteke ETNa osatzen duen produkzio unitateren batean behinbehineko galerak edo galera iraunkorrak izatea eta taldearen irabazpidearenestrategia orokorrarekin bat etortzea.
|
|
Hamarkada batzuetan, erraz onartu du dialektika hori Mendebaldeko gizarteak. Baina errealitateak erakutsi
|
duena
ez da izan horren garbia.
|
2011
|
|
Gaur egun Zientzia Fakultatean euskarazko irakasgaiak emateko erabiltzen den euskara eredua hein handiz UEUk argitaratutako testuliburuetan abiatu zen, horiek prestatzean egileak trebatu zirelako, eta aldi berean testu argitaratuek eredu hori kodifikatu eta finkatu zutelako. Hala ere, une honetan Zientzia Fakultatean nagusi den euskara eredua eta UPV/EHUk «ofizialki» Euskara Zerbitzutik sustatzen
|
duena
ez datoz guztiz bat. Eztabaida mahai gainean dago506.
|
|
Nortasun eskizoidea
|
duena
ez da nahaste paranoidea duena bezain susmatzailea, eta ez ditu paranoideak dituen eldarniozko ideiak. Paranoideak gizartean gehiago inplikatzen dira, batzuetan bakartzen badira ere, eta afektiboki hertsatuak badira ere.
|
|
Masterson eta Rinsley ren arabera (1975), mugako nortasunaren nahastea
|
duena
ez dago objektuetatik behar bezala bereizia eta larritasun handia sortzen dio objektu horietatik urruntzeak. Amarentzat zaila gertatzen da bere haurrarengandik bereiztea, hau hazten eta bereizten ari dela ikustean, abandonatua sentitzen baita.
|
|
Beraz, mendeko nortasunaren nahastea duena mugiarazten
|
duena
ez da hainbeste besteekin harremana edukitzeko desira, bakarrik gelditzeko beldurra baizik. Bereizketa edo bakartze beldurrak sortzen dion barne hersturak eramanda, besteenganako mendetasun estua eta hautsiezina agertuko du.
|
|
Ez zitzaion bizitzaz gozatzeko eta alaitasunerako gaitasunik ikusten. Esaten zuen gizon adimentsua mina ekiditen eta bizitza baketsua eramaten saiatzen dela eta jakintsuak bilatzen
|
duena
ez dela atsegina, minik ez jasan behar izatea baizik. Horrela, munduan afektiboki inplikatu gabe, gertaerak urruntasunetik, arranoaren ikuspegitik, betikotasunetik eta ikuspegi objektibo batetik aztertzeko joera nabari zitzaion.
|
|
Gizarte arauekiko duten destainak elkartu egiten ditu nartzisista eta antisoziala. Biak baliatzen dira beste pertsonez, baina nortasun nartzisistaren nahastea
|
duena
ez da nortasun antisozialaren nahastea duena bezain aktiboa eta oldarkorra. Nartzisista eguneroko tirabiren gainetik sentitzen da, eta antisoziala etsaiez inguraturiko mundu batean murgilduta sentitzen da.
|
|
Gure premiak adierazteko hizkuntza erabiltzen dugunean, beste erregistro batera pasatzen gaitu; premiaren objektua deuseztatu egiten du hizkuntzaren erabilerak; garrantzia
|
duena
ez da orain premia asetzeko objektua, maitasunaren adierazlea baizik. Adibidez, haurrak amari gozokia eskatzen dio; eskatzen dion unetik, gozoki premia bigarren mailara iragaten da, orain garrantzia duena berak eskatutakoa amak emango dion ala ez jakitea baita; hau da, amak bere maitasuna nola adieraziko dion.
|
2012
|
|
Habermasen«konstituzioaren abertzaletasunaz» (Habermas, 1989) egin diren irakurketainteresatu hauek, alabaina, zerikusi txikia dute errealitatearekin: izan ere, kontzeptuhorren jatorrizko defendatzaileak ukatzen
|
duena
ez baita kultur komunitatearenaukera, nazioa ardatz etniko soiletan oinarritzeko asmoa baizik (logikoa bestalde, nazismoa gainditu nahi zuen gizarte batetik etorrita). Eta historiak erakusten dukonstituzio batean jaso daitezkeen ideologia politiko hutsek ez dutela nahikoatrinkotzen nazioa.
|
|
Errepublikaren esperientziak, eta hura gorria izanzela ez dago zertan ukatu? Unamuno errealitate espainol gordinera eraitsi du.Errepublikak bi begiekin ikustera behartu
|
duena
ez baitzen bere mistika nazionaleanasmatua zeukan San Joan Gurutzeko eta Don Quixoteren Espainia. Behiala Primode Rivera jeneralaren eta militarismo guztien arerio gotorra, «el Ejercito es el unicocimiento con el cual uno puede dar una base seria a España», heiagoratuko da orain.Bera Errepublikaren bultzagileetakoa izan baitzen, Errepublikak ekarri bide duenkaosaren erruduntzat jotzen du orain bere burua, eta damutu egiten da iraganeko berejokabideaz.
|
|
Tradizionalki filosofiabeti tematu izan da azpimarratzen gizakia gainerako animaliengandik bereiztenduen ezaugarria dela arrazoia, logosa, edo beste modu batera esanda, hizkuntza. Anintroduction to the principles of morals and legislation lanean Bentham ek esangodu animaliei eskaintzen diegun tratua neurtzean inportatzen
|
duena
ez dela animaliekkontziente diren edo ez, logosik duten edo ez, komunikatzeko gaitasunik duten edoez, baizik eta sufritzeko gaitasunik duten. Modernitatean Descartesen mekanizismoakanimaliak arimarik gabeko makina legez, rex extensa huts legez, irudikatu izanzituen arren, egun ez dago zalantzarik animaliek sufritzen dutela, sufrimendu horiadierazteko gai direla eta ahal dutenean sufrimendua ekiditeko eta bizirik irautekoborrokatzen direla.
|
2014
|
|
gorputza biologikoki determinaturik dagoela eta lorpen kulturaleta intelektualekiko funtsean arrotza dela; gogoaren eta gorputzaren arteko banaketa, gogoa sexualki neutrala izanik eta gorputza, aldiz, sexualki zehatza eta mugatua (esanguratsua da, hala ere, gorputz arraren artasuna ez dela sekula hartzen gizonarentranszendentziarako mugatzat, gehienez, gizonaren gorputzaren gizatasuna, haren egiazkotasuna eta hilkortasuna? hartuko da gizonaren transzendentziarakogaitasuna muga dezaketen ezaugarri abstraktu eta unibertsaltzat) 18; emakumeenopresioaren kausa dela (patriarkekin bat eginez) gorputz desegoki batean, gorputzeme eta potentzialki amatiar batean eutsita egotea, alegia, emakumeen subordinaziosozialaren arazoa sortzen
|
duena
ez dela soilik gorputzaren testuinguru historiko etasoziala, ezta bestela autonomoa zatekeen gorputzari ezarritako muga sozialak ere, baizik eta gorputz emearen zinezko hauskortasuna eta ahulezia; eta emakumeenzapalkuntza, hein batean behintzat, biologikokijustifikatuta dagoela, emakumeakhaurdun daudenean edo haurrak dituztenean gizonen pare sozial gisa jardutekoezgaiagoak direlako sozialki, poli... Hortaz, biologia bera daaldatu eta transformatu beharrekoa.
|
|
gauza bat egin aurretik 20ra arte kontatu behar izatea; zerbait egin aurretik esaldi bat hainbat aldiz errepikatu behar izatea, letania baten moduan. Nahaste obsesibo konpultsiboa
|
duena
ez da eroso sentitzen bere obsesio eta konpultsioen aurrean.
|
|
Fetitxismo trabestistan emakumez jantzita kitzikatzen da gizona. Fetitxista trabestista erakartzen
|
duena
ez da beste emakume bat izatea, baizik eta bere barnean daukan emakumea (Zucker eta Blanchard, 1997). Imitatzaileak ez dira trabestistatzat hartuko, trabestitze horrek sexualki kitzikatzen ez baditu.
|
2019
|
|
Kanpo motibazioa aldaketak sustatzeko baliagarriabada ere, honek huts egiten duenean barne motibazioa garrantzitsua izan ohi da. Honek erabatbaldintzatuko du programa honek irakasleen irakaskuntza praktikan duen eragina; izan ere, kanpo motibazioak aldaketarako jokaerak bultzatzen dituen bitartean soilik, izango du eragina.Irakasle batek nahikoa sari jasotzen ez badu edo jasotzen
|
duena
ez baldin bada kanpo motibaziopizteko bezain indartsua, barne motibazio faltaren ondorioz, programak irakasle horrenirakaskuntza praktikaren gaineko eraginkortasuna galduko du.
|
|
euskaldunak eta euskaldun gai direnak. Eta bienarteko anaitasuna eta batasuna egiten
|
duena
ez da odola (50 hamarkada amaieratik ukatzen joanzen ikuspegi aranista hain zuzen), baizik euskara bera. Beraz, lehen bertsoan protagonistakidentifikatzen ditu, eta amaierako puntuan, Korrikako kantetan hain ohikoa den sujerentziarenedota aginduaren esferan mugitzen den bokatiboa darabil:
|