Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 42

2000
‎Eta, halako batean, geure izenaren hotsak itsutzen gaitu, eta zernahi egiteko prest izaiten gara, baita geure izenaren izenean bertzeena estaltzeko eta zanpatzeko ere. Ordea, izenetarik eta hotsetarik haratago biziko bagina, izenik ez duen Hura edirenen genuke, izenik ez duelako berez dena eta izen guztiak bere baitan biltzen dituena, eta edirenen genuke, halaber, agian, geure zinezko izana... Horregatik, hartaraz gero, noiz eta neure buruari galdetzen baitiot zer naizen, katoliko edo protestant, ihardespen bera emaiten diot:
2003
‎Ez zen ordea orduan argitaratu L, effort missionnaire des Basques à travers les siècles deitu haren lan hura eta galdutzat emana izan zen. Baina hona non, suertez, Uztaritzeko Insausti baitan, Jean Claude Larrondek aurkitu berri duen haren kopia bat eta, horrela, laster argitaratuko omen du Biarritzeko Biltzarraren beste lan askorekin batean.
2004
‎Askapenaren izena merezi duen politika biderik baldin badago Euskal Herrian, bide horrek bidegurutze nagusi bat du: euskararen bidea markatzen duen hura hain zuzen. Euskal hizkuntzaren izaerarik gabeko askapen ideologiak eta jarduera praxiak egon badaude, beti egon dira gainera, eredu batekoak edo bestekoak, baina borroka molde horiek euskaltasunez husten diren neurrian, ez dira euskal borroka bideak, gizartearen beste arazo batzuetan dauden zapalkuntza egoerei ihardesteko jokamoldeak baino.
2007
‎berak gidatzen du historia. Bere misioa bete duen orduko, haatik, izpiritu unibertsalak hurrengo lan logikorako beste herri bat hautatuko du, bere Volksgeistagatik lan horretarakoxe egokitzen dena, eta bere egitekoa betegina duen hark, itzali eta herri buruzagi berriari serbitzeko baino ez du zuzentasunik. Historian behin bakarrik izan daiteke herri bat munduan argizuzia (historiaren marjinetako herriak behin ere ez!), gero ilunpean geratuko da betiko.
‎Jarraiko istorioei so zerikusirik handienekoa, A. Retzius anatomista eta antropologo suediarraren klasifikazio kraneometrikoa izan da populazio europar guztia bi arraza tipotan, dolikozefalo edo buruluzea bat, buruborobil edo brakizefaloa bestea (1842), bion artean gero erraza izango baita rol positiboa egoztea arraza bati, negatiboa besteari. Era honetako arrazen teoriko bat J. A. Gobineau diplomatikoa izan da, Tocqueville ren laguntzaile izana eta bere kolkoan Iraultzaren arerio beti, aristokratista, sekulako influentziakoa bere obrarekin Essai sur l, inégalité des races humaines, Influentzia zabal honen aitorpen bat Euskal Herrian, Pío Barojak egin duen haren laburbilduma ondorengo hau da, horrek guri bide batez Baroja-ren beraren pentsamendua arraza eta kultura eta historiari buruz ikusteko balio diezaguke:
2008
‎Kataluniako berezko hizkuntza bakarra katalana da, katalana bakarrik da Kataluniako lurralde hizkuntza. Gaztelania katalan askoren hizkuntza propioa da; haatik, horrek ez du esan nahi herrialde honetako berezko hizkuntza denik, gure herrialdea taxutu duen hura, eta horretaz jabetzeko aski da Corominasen irakaspenak ezagutzea. Eta estatuaren hizkuntza ofiziala izanda ere, horregatik ez da Kataluniako lurralde hizkuntza, ez delako bertako bereizgarrien arabera definitzen?.
2009
‎–Ez diozu zure buruari galdegin noren diruak abiarazi duen haren hiltzailearen ezpata?
2011
‎Diskoetan bere ahotsa, argazkietan bere irudia biderkatuz joan den neurrian, hutsalago eta irrealago sentitu da. Jendearen irudimenean eta bihotzetan atxikirik jarraitzen du, baina badaki jendeak gogoratzen duen hura ez dela gaur dena. Bi trago jo dizkio edariari eta agertokira abiatzen da.
‎Indarkeriaren aurrean itsuak izan gara luzaroan?. Itxuraz Jaspersengan bermatuz, diot, ez Jaspersen testutik eta ez Jon Sudupek berak aurretik egin duen haren azalpenetik horrelako ondoriorik ez baita jalgitzen (ETA jada euskal Estatua dela suposatzen ez bada behintzat): –Estatu kriminal baten erru politikoaren erantzule Estatu horretako herritar guztiak dira?, dio Jon Sudupek itxuraz Jaspersekin.
‎Hots: . Nahiz eta bizitza biziki maite gizakiek, are bizikiago maite dute bizitza modu duinean bizitzea ahalbideratzen duen hura?. Zure hizkuntza ukatzen badizute, zure bizitza ukatzen dizute, zure bizitzaren duintasuna zure hizkuntzarekin lotuta dagoelako.
‎Izar distiratsuak eta ez hain distiratsuak ideologien arabera. Piztuak eta itzaliak, edo itzaltzear daudenak, begiak nahi duen hura ikusten baitu bere ideologiaren arabera. Horregatik, hierarkia horren karietara Jesús Garci Ruiz kritika honekin datorkigu:
2012
‎Hizkuntza da mundu tenporalean elkar ulertzeko erabiltzen dugun sinbologia. Baina sinboloak ezin du izan izendatzen duen hura. Guk, heriotza?
‎Indarkeriaren aurrean itsuak izan gara luzaroan?. Itxuraz Jaspersengan bermatuz, diot, ez Jaspersen testutik eta ez Jon Sudupek berak aurretik egin duen haren azalpenetik horrelako ondoriorik ez baita jalgitzen (ETA jada euskal Estatua dela suposatzen ez bada behintzat): –Estatu kriminal baten erru politikoaren erantzule Estatu horretako herritar guztiak dira?, dio Jon Sudupek itxuraz Jaspersekin.
‎guztia jasanik deus jasaten ez duen haren gisako,
2013
‎–esan zuen Elizabethek lehor?. Darcy jaunak berealdiko adeitasuna dio, eta miragarria da zelan hartzen duen haren kontu.
2015
‎Lepoan hartu eta lorategira jaitsi du. Ez digu esan nahi izan zer egingo duen harekin. Buruan darabilen ideia gauzatu arte kontu sekretua izango omen da.
‎Baina loratze horren ostean, 1970eko hamarkadako beherakada hasi zen, Ambrosio Fornetek, bosturteko beltza? deitu duen hura. –Kultura zuzentzen hasi zirenak erdipurdiko pertsonak ziren, maila eskasekoak, eta estatuaren doktrina sozialista inposatu nahi zuten kulturaren alor guztietan, eztabaida galaraziz.
‎Kantak entzute handia lortu zuen, esan bezala, eta aldaerak ere makina bat dira. Ezagunena, beharbada, Frankorekin lotzen duen hura izango da:
2016
‎Txikitatik beti aitaren babesean bizi izan ez balitz, lantegiaren ondoko etxean herritik aparte bizi beharrean kale edo auzo batean bizi izan balitz, eta beste haur guztiek bezala lagunartea izan balu? Agian orain goizetan lantegian sartzen ikusten dituen behargin haiek bezalakoa izango zen, edo eguerdiko eta arratsaldeko paseoetan ikusten dituenen modukoa, edo karpeta besapean hartuta bulegora joaten den administrariaren antzekoa, edo furgoneta batekin tabernetan edariak banatzen ikusten duen hura bezalakoa, auskalo. Beharbada orain jendez betetako bizimodua izango zuen, beti batarekin edo bestearekin hizketan, eta ez gaueko piztia bakarti batena.
2017
‎XVII. mendean, Prosperorengan egonezin subliminal gisa iraun duen hura arrazoiaren eta gorputzaren grinen arteko gatazka moduan gauzatu zen; beste zentzu bat eman zien horrek gai judu kristau klasikoei, eta paradigma antropologiko berritzaile bat eratu zuen. Emaitza horrek Erdi Aroan beste mundurantz doan arima eskuratu nahian dabiltzan aingeruen eta deabruen arteko liskarrak dakartza gogora.
‎haren amatasuna, edo haren zintzoa, maratza, tolesgabea, txukuna eta langilea. Baina zer da emakumearen haragia birtuteen sublimitatean gainditzen, edertzen, debekatzen, eskuraezin bihurtzen, azkenean(, sori eztena, desiratzenago da?) tentagarriagotzen duen haren izpiritualtasun hori?
‎Ez ote daki nor izan zen Don Juan Telleria? Ez ote dio inork azaldu zer esan nahi duen haren izenak guretzat, bai niretzat bai Zaratiegi bezalakoentzat. Ala ez zaio batere axola?
‎Baina jabetzen gara ez duela beste aukerarik? Jabetzen gara zer esan nahi duen harentzat lana galtzeak??. Sindikatuei behin baino gehiagotan esan izan die baldin eta ez badute ulertzen langile berezi baten aurrean daudela, hau da, lege batek ahultzen duen langile batean aurrean daudela, nekez ulertuko dutela haren jarrera.
‎Hor segitzen dik Wang Zhuk urterik urte, amore eman gabe. Ez zakiat nola pentsatzen duen hura iritziz aldaraztea Alderdiak edo dagokionak, baina, lortuko balu, garaipen handia izango lukek. Ikaragarria.
‎Azkenaldiko Xabier Lete bat bakarrik ezagutzen dutenak harritu egin litezke gaztetan, azaldu zenetik, kezka existentzialak nolako garrantzia zeukan ikusita haren kantagintzan eta poemagintzan. Kezka hori Leteren obra osoa josten duen hari nagusia dela esan genezake.
2018
‎–Bikoteak, parametro orokor jakin batzuen barnean, zera zehazten du: [?] senarrak zer nahi duen hark [emazteak] egitea?. Parametro orokor horiek, hain justu, ezkontza arautzen duen legeak ezartzen ditu; lege akademialari feministek, ordea, bestelako lege autoritate batzuk hartzen dituzte kontuan sarri, eta, beraz, argudiatzen dute ezkontza gehiago dela estatus kontu bat, kontratu bat baino.
‎Halako preso batek ez dio ezertarako balio ugazabari (non eta, erants genezake? esklaboa ez den emakumezkoa eta ugazabak ez duen hura sexualki erabiltzen, kateak ez baitira oztopo horretarako). Gatibua erabilgarri izango bada, hura kateetatik askatu beharra dago, eta beste moduren batean lotu.
‎Agnetak ez du sekula Karlos mozkorra ikusi, baina sarri askotan zabor poltsaren atzean erdi ezkutatuta topatu izan dituen whiski botilez oroitu da bat batean, Karlosek zenbait goizetan izaten dituen eta kafeak ere erabat estaltzea lortzen ez duen haren alkohol hatsaz. Hori bai, ez du inoiz biolentzia joerarik sumatu harengan, baina badaki hamarretik bederatzitan hala izaten dela kasu haietan.
2019
‎Ohiko egoera bat: harreman baterako eskaintza egin eta bueltan datorkion ezezkoarekin zer egin ez dakien gizonak tematuta jarraitzen duenean, are astunago, bere eskaintza errepikatzen; edo komunerako itxaronaldia ilaran aurretik daukan neskari ukituak egiteko baliatzen duen hura; edo elkarrekin, hizketan, dantzan, edaten, dagoen neska bikoteari baldarki tartean sartzen zaion ezezaguna, berekin oheratuko ote diren galdetuz.
‎Nahiz eta legeak, obedientzia? desagerrarazi duen haren betebeharretatik, egoera ez zaio ezertan ere aldatu; egoera hori ez da senar emazteen borondatean oinarritzen, baizik ezkon komunitatearen egituran bertan. Emakumeari ez zaio uzten obra positiborik egiten, ezta, beraz, gizaki oso gisa agertzen ere.
‎Almuedanoaren oinetan hiria dago, eta harantzago ibaia, eta dena lo dago oraindik, baina lo urdurian. ...Jainkoaren nagusitasun guztien gaineko nagusitasuna aire zabalean aldarrikatuz, eta estasizko kantuan errepikatu egiten du, gero hurrengo formulak oihukatuko eta errepikatuko dituen moduan, mundua lekuko, Ala beste Jainkorik ez dagoela, eta Mahoma dela Alak igorritakoa, eta behin oinarrizko egia hauek esanda, otoitz egitera joateko deia egingo du, Etor zaitezte azalára, baina, sekula lo egiten ez duen Haren boterearekin sinetsirik ere, gizonak berez nagiak direnez, almuedanoak agiraka egingo die, errukibera, betazalak astun eta oraindik lo dauden horiei, Otoitza loa baino hobea da, As salatu jay run min an nawn, hizkuntza hau ulertzen dutenentzat, Ala Jainko bakarra dela aldarrikapenarekin bukatzeko, La ilaha illa llah, oraingoan behin bakarrik esanez, behin esatea nahikoa baita egia erabateko... Hiriak otoitzak murmurikatzen ditu, eguzkiak terrazak argitzen ditu, laster agertuko dira patioetako biztanleak.
‎Gaztea berehalakoan jabetzen da hitz hauek gordetzen duten zipladaz. Gero begi zorrotzez begiratzen dio emakume baserritarrari, eguneroko bakardadeak zenbaterainoko eragina izan ote duen harengan igarri nahian.
‎Joxe orduantxe konturatzen da ezen, neskaren magalean, arras itxuragabetua dagoen gorputz txikitu bat dagoela. Joxek ez dio haren uniforme xehatuari erreparatu behar, emakumeak beso artean duen hura, kapitainaren gorpuzkia dela jakiteko.
2020
‎Idazten du, idazten du, baina ez daki idazten duen hura ere inportantea den; zaion irakasleari; bertze inori. Ttipikeria bat ote den; berari hertze barneraino sartu zaion har bat, sekula asetzen ez dena:
‎Lan, ezen ez sosik irabazi. Amak esan dio benetako enplegu bat bilatu lukeela, edozein lekutan, baina ez etxean, etxeak aspaldi utzi baitzion lanerako leku izateari; osabak emango liokeela lana nahi izanez gero, badakiela horrenbeste, uzteko burugogorra izateari, osabak ez duela aberastu izanaren kulpa, eta, gainera, harena den etxeetako batean bizitzeko ez badu problemarik, ea zergatik izango duen harekin lan egiteko, edo harentzat, igual dio, eta hala, beharbada, aurkituko duela neska on bat, baina betirako, ez ordenagailutik bilatzen dituen horietakoak, tarte baterako eta gero ospa, horiek ez direla moduak, eta, ahal dela, bertakoa eta ez munduko beste puntakoa, aurrera eta atzera ibili behar ez izateko. Aitak ez dio ezer esaten.
‎Ohean agondu, eta mespretxuzko begirada zuzendu dio Txarrori logelako argi ilunean, baina hara non hutsik aurkitu duen haren ohatzea. Babilen kamantzari begiratu dio gero, eta han ikusi du mutila lo betean, zurrunga zurrunga arpan zerra baten pare.
2021
‎Cleok ez dit erantzun, baina irribarre maltzurra dakusat zeharka haren ezpainetan. Badakit zer esan nahi duen haren keinuak, atzamarra oilaskoa inguratzen duen gazta saltsan sartu eta era horretan miazkatuta. Zuzenketa, beraz:
‎Eroriko zitzaion burua bestela. Bi egun daramatza ikasleei arreta berezirik ipini gabe, mintegiko kideak nondik nora dabiltzan ez daki eta bere mahai gainak basamortua dirudi, ez dago ezer eta ezin du behar duen hura aurkitu. Batzuetan barne ordulariak izoztu egiten zaizkigu, denbora errealaren kontzientzia gelditu egiten da eta mugimendua txotxongilo bidelapur bihurtzen.
2022
‎bortxatu duen hura, galdetzeko:
‎Guretzat plazer bat da ikustea hegoaldeko eguraldiak mesede egin diola emakume ospetsu honi: eszenatokian hain ongi ematen duen haren gorpuzkera..." eta ez dut gogoan zer gehiago! Albiste horren azpian, askoz ere beherago, inon den letrarik ñimiñoenean jartzen zuen:
‎renik ez dago bere jakinarazpenetan, ordea, baina Aitor berehala ohartu da ezinezkoa litzatekeela, blokeatuta daukalako. Tentazioa izan du desblokeatzeko eta begiratzeko ea zerbait idatzi duen haren timelinean, kontu horretaz edo beste zerbaitez, baina azkenean ez du egin, bere horretan utzi du blokeoa. Elena izan zitekeela okurritzea ere... gaixoa... ez dio bere buruari sekula barkatuko pentsamendu hura eduki izana.
‎Duela 20 urte Kristinak begiak erauziko zizkion poliziari, esan duenagatik. Orain, Eduk, erabilgarri duen begi bakarretik, ikusi du nola onartu duen haren musua. Gelan beroa egiten duen arren, Manolok ez du kendu bere hegazkinlari jaka gorotz kolorea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia