2004
|
|
Beste gabe Jainkoaren transzendentzia aitortzendute, inolako euskarrircn bila ibili gabc, inoiako erlijio sistemarik gabe. Kierkegaard beragai honetan oso erradikala da eta, bide batez, errespetu handia merezi
|
duen
gizon fededuna.Hori ere gogoan eduki behar da, filosofiak bchar baititu horrelako pertsonak, nahiz eta ezingaitezkeen mistikaz bahatu filosofia egiteko.Baina gure ingurua normaltasuna da, nolabait csan, egunerokotasunean bizi dugunesperientzia erlijiosoa. Milioika pertsonak bizi duen esperientzia horri jarraituz, J. MartmVelasco k dioena hartuko dugu definiziotzat erlijioan pentsatzean:(...) errealitate gorcna onartzen duen gizakia sortzcn da, giza gcrtakizuna da, eta errcalitate horrek moldatzen du cxistcntzia horren az.ken zentzua, errealitate osoarena, historiaren bilakacrarcn azken zentzua{ J.
|
2006
|
|
Agurea, eskola zaharreko bertsolariada, 36ko errekete ohia, UPNren boto emailea. Neska, berriz, Ameriketara artzainjoan eta Vietnamen bukatuko
|
duen
gizon baten alaba, beltza bera, blues kantaria.Bien arteko harreman gatazkatsua da liburuaren muina, funtsa, barrua. Bertzea, ingurumen soziopolitiko militarra?
|
2007
|
|
Esaldia dago. Japoniera gramatika ikasita bakarrik ezagutzen duen indogermaniar hiztun batentzat, izutzekoa izan behar du japonierak hitz berberekin izenda ditzakeela hil
|
duen
gizona eta hila izan den gizona. Baina ez da japoniarrek hiltzailea eta hildakoa ez dakitela bereizten, eta bereizi ere, euren hizketan ongi bereizten dituzte.
|
|
Bakarrik, berriro, bereizketa ez da berdin bereizketa. Hizkuntza indogermaniar batean, forma gramatikalak aktibo eta pasibo legez bereizten ditu hil
|
duen
gizona eta hila izan den gizona. Aktiboa eta pasiboa elkarri oposatuak dira, eta hiztun indogermaniarraren psikeak hiltzailea eta hildakoa bata bestearen zuzeneko oposiziotzat bururatzen ditu.
|
|
Psike japoniarrak oposizioak alboratzeko joera dauka. Hila izan den gizona, hil
|
duen
gizonarekin zeraren bitartez harreman jakin batean lotua dago, ezen eta biek dutela parte hartzen hilketako gertakarian. Japonierarentzat garrantzi nagusikoa gertariaren komuna da, aktoreek horretan jokatzen dutenaren aurretik.
|
2009
|
|
Ezker gaineko koadrantean daudenhitzen arabera, langabezia maskulinoa lanarekiko harremanean («enplegu» «eza», «enplegu» «gabe», «lana» «bilatu», «lana» «aurkitu»), langabezia egoerak dakartzan zailtasunetan («zailtasunak», «arazoak») eta dimentsio familiarraren inguruan («arazoak» «familian») antolatzen da. Gizon langabetua, lanik ez duen eta enplegua bilatzen
|
duen
gizona da. Izan ere, lehen periferian agertzen diren «bilatu» eta«aurkitu» hitzak elkartuz gero, lanaren bilaketak zentraltasuna irabazten du.
|
|
Hala ere, elementu komun hauekin batera, langabezia femeninoaren berezitasunak nabarmendu dira. Gogora ekartzeko galderetan gizon langabetua enpleguaez duen eta enplegua bilatzen
|
duen
gizona da, eta egoera horrek zailtasun ezberdinak dakarzkie bai langabetuari bai eta bere familiari. Hau da, langabezia maskulinoaren kasuan, egoerak pertsona indibidualki ukitzeaz gain, bere ingurune hurbilean ere ondorioak dituela azpimarratzen da.
|
2011
|
|
Ondoko errepidetik autoz doazen bi gizonezko gidariek istripu bana izaten dute emakumeari begira geratzeagatik. Harro doala, beraren ondotik pasatzen ari den Corolla autoari begira geratu, zutoin baten kontra estropezu egin eta lurrera erortzen da emakumea; erortzean galdu duen takoidun zapatak Corolla autoaren haizetakoaren gaineko sabaia kolpatzen du eta aita onkote itxura
|
duen
gizon gidariaren irribarre eta satisfazio keinua ikusten da. Amaieran, autoa errepidetik urruntzen da, leloa eta enpresaren logotipoa agertzen diren bitartean (Look out for the new Corollakontuz Corolla berriarekin??, Toyota).
|
|
Bere grinen eta emozioen arabera jokatzen du. Maite
|
duen
gizona bere lehengusuaren senargaia da, baina hala ere haren maitasuna lortzen saiatzen da. Fisikoki ederra ez bada ere, erakargarri gertatzen da.
|
2012
|
|
Alabaina, desira betiere ezinezkoa denez, eta gure izaera eta gizartearen genero/ sexuzko eskakizun hegemonikoak betiere desberdinak direnez, «normala» edota«heteronormatiboa» izateko desirak berak sortzen ditu desbiazioak, desbideratzeak, okerreko gozamenak (emakume bezala jantzi nahi
|
duen
gizona, gizon afeminatuakgustatzen zaizkion emakumea, gizonak eta emakumeak batera gozatu nahi dituena, kontrako generoko gorputzean harrapatuta dagoela sentitzen duen gizakia...). Eta hain zuzen, genero/ sexuaren performantziaren desira desbideratuak eragitendu desira queer a eta, beraz, «nortasun» queer a, zeinak ez duen desiratzennormaltasuna, heteronormatibitatea, genero/ sexu normaleko sub...
|
2014
|
|
Bigarrena Uxue Apaolazaren Umeekgezurra esaten dutenetik (2005) ipuin bildumako «Bueltak» ipuineko pasarte batzukdira. Bertan emakume gazte bat komunetik barran zain
|
duen
gizonarenganako bideanbere gorputz atalak galtzen doa eta aldi berean bere maskulinitateari eta feminitateariburuzko gogoeta egiten du gorputza eta generoa deseraikiz.
|
|
Kartzelatik irten ostean kanpoan dagoen lehen gauean mozkortu eta tabernabatean ezagutzen
|
duen
gizon batekin doa hotel batera txortan egitera. Ahotsnarratiboak dioenaren arabera, alkoholaren laguntza behar izan zuen berarekinoheratzeko.
|
|
Gizonetan emakumeetan baino ohikoagoa da 35 urte bitartean. 35 urteren ondoren, eskizofrenia garatzen
|
duen
gizonen kopurua jaitsi egiten da, baina emakumeena ez. Gizonek emakumeek baino eskizofrenia mota larriagoa jasaten dutela dirudi; horren arrazoia emakumeen estrogenoetan aurki liteke.
|
2017
|
|
Eremu hauetan gizonen presentzia handiagoa da (Verge 2012) eta askotan, lan merkatuarekin erlazionatutako jarduerak dira. Hortaz, pentsa dezakegu borondatezko partaidetza zibilak erakusten
|
duen
gizonen presentzia altuagoa lan merkatuaren genero bazterkeriari erabat lotuta egon daitekeela. Autore ezberdinek azpimarratu dute, aldiz, eguneroko bizitza hizpide duten eta ongizatea bilatzea helburu duten jardueretan emakumeak direla nagusi (Hooghe eta Stolle, 2004; Coffé eta Bolzendahl, 2010), gainera, gai hauetan kezka erakusten duten eta maila lokalean antolatzen diren esparruetan emakumeak protagonistak direla seinalatzen dute, hala nola, auzo elkarteetan, guraso elkarteetan edota emakume taldeetan (Verge 2012). Gazteaukera Euskadiko gazteen ateriaren arabera, 2011 emakumeen etxebizitza emantzipazio adinaren bataz bestekoa 28,8 da; gizonena, aldiz, 30,8 urtekoa.
|