Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 29

2000
‎Kanal bakoitzean pisu handiena duten generoei erreparatuta, alde nabarmenakikusten ditugu. Gaztelaniazko kanalean ia fikzio osoa kanpoan ekoitzia (filmak gehienbat) edo kanpoko ekoizleekiko koprodukzioan (telesailen bat) egina da, euskarazkokanalak eskaintzen duen fikzioaren erdia baino gehiago Euskal Herriko ekoizpena denbitartean (telesailak). Magazinetan ere alde nabarmenak ditugu:
2004
‎" L’idee d’etudier les filmes comme des documents et de proceder ainsiaune contre analys de la societe" 1 2 Horrela jakin nahi izan dute garai bakoitzeko pentsamoldeak nola ziren eta, bide batez," nazionalitate bakoitzaren pentsaera nola irudikatzen den" 1 3 Bide honetatik aurkitu daitezke kezka beraren gerizpean antropologo ak1 4zeinso ziologo ak1 5 Azken hauek ikertu nahi dute kultura jakin batean ez erreala zer den baizik eta zer nolako errealit atea den herriak onartu eta atzematen duena. Askotan filmak azaltzen duen fikzioari kasu egin beharrean, filmaren egitura eta muntaia aztertu nahi izaten dute; besteetan, berriz, ikuslearen begirada barnean sartuz, kultura jakin bateko gizaki bakoitzaren eta kultura oroko rraren artean suertatzendiren elkar trukaketak ikertu nahi izango dituzte. Horixe da Jean Pierre Eskenazik proposatzen diguna:
2006
‎Brown-ena, adibidez, edo Alain Badiouk San Pabloren inguruan idatzitakoa. Esate baterako, Badiouk pizkundearen inguruan egiten duen fikzioa, interpretazioa, harrigarria da. Fikzio horren indarrak harrapatu egiten nau.
‎Estebanek eleberrirako asmatu duen fikzioak, amodio triangelu bat du ardatz.Nahiago izan du egitura jakin bat erabili, asmakerietan erori baino.
2008
‎Aitor Ortizen sailak (Bilbo, 1971), «argazkilaritzak adimenean espazioak sortzeko duen fikzioko ahalmena» erakutsi gura dio ikusleari. Argazkiekin osatutako laugarren artelana Ixone Sadabarena da (Bilbo, 1977).
2010
‎Peter Bentchleyren Jaws eleberriak eta Steven Spielbergen izen bereko filmak dute itzal horren ardura, beste edozein obrak baino neurri handiagoan. Marrazoek itsasoko arrain arriskutsu eta oldarkorrenak izateko sona dute aspaldian, baina animalia harrapari gisa eta gizakia harrapakina balitz bezala irudikatzen duen fikzioa ez dator bat errealitatearekin. International Shark Attack Filek, 1907tik mundu zabalean gertatzen diren marrazoen erasoak jasotzen dituen datu baseak, ez du istripurik aipatzen Kantauri itsasoan.
‎Kaixo, Estibalitz, Marijo eta Aritz, hor aritu zarete Autokarabana eta Londres kartoizkoa da narrazio libu­ruak direla eta, eta interesgarriak deritzet zuen oharrei, badirudi lehenengoaren errealismoa eta bigarrenaren estiloa interesatu zaizkizuela, lehenengoak bere haus­narketen berri ematen duela «mihian bilorik» gabe, gordin; eta bigarrenak, berriz, estilo dotorea duela, baina sortzen duen fikzio munduak ez zaituztela go­gobetetzen.
2011
‎Di da batean irakurri dut Zamaontzia, izan ere, bereha­lakoan harrapatzen zaitu Iñi­go Aranbarrik itxuratu duen fikzioak. Zamaontzia ez da intrigazkoa, baina argitu eta ulertu nahi dituzu Aranbarrik kontakizunean planteatu di­tuen istorio paraleloak, Mateo Vallejo delako batena, narra­tzailea den Nerearena, beronen amarena, zamaontziarena?
‎Euskal Telebistak ekoizten duen fikzioan, gehienez hiru egun eta erdiko grabazioa izaten da atal bakoitzeko.19 Horrek, nola ez, baldintzatu egiten du istorioan egongo den akzio kopurua, kanpoko sekuentzien kopurua eta, oro har, grabazioari konplexutasuna ekar diezaioketen ezaugarriak dituzten sekuentzien kopurua.
‎Aitzitik, Elizondoko eskutitza (1977) eleberrian, adibidez, Nafarroako guardia zibilak euskaldunak izateaz gain, inspektoreak neskak amultsuki eta gozo gozo tratatzen ditu, eta kultur handiko pertsonaia da. Horrela, egiazko itxura eduki nahi duen fikzioa errealitatetik hainbeste urruntzen denez, pertsonaiak desitxuratuak agertzen dira guztiz.
2012
‎Eta hori litzateke, liburu honen ekarpenik esanguratsuena, beti ere, Ernauxek oso ohikoa duen fikzioa eta autobiografiaren arteko ezkontza nahastuan sorturiko eremuan aztertuta. Baina, humanitatearen tragediarik handienari izen propioak jartzeaz gain, oso guztion eta gaurkotik duen gaia dakarkigu Emakume bat liburuak:
‎Pentsa zer distantzia dagoen errealitatea deitzen diogun munduarekin! Berez ez da errealitatea, gizakiak sortu duen fikzio bat baizik, eta fikzio horretan dabil gustura gizakia. Zer zeremonia behar ditugun!
2013
‎Egilea bera da bere opera prima bereizten duen fikzioaren eta errealitatearen arteko nahasketa ezagutzera ematen duena: «Aingeru bati buruzko ipuina da; hiri bati buruzko dokumentala da.
‎alde batera utzita, dokumentalaren konbentzio guztiak aintzat hartzen ditu Ahate pasa (2009) film laburrak. Ez da, ordea, dokumentala, inondik ere; dokumental itxura duen fikzioa baizik. Hala, hasierako argazkiak trukatu ditu Almandozek, zuzendari ospetsuen adierazpenak testuingurutik at daude, eta hori guztia gutxi balitz bezala, pertsonaiak ere faltsuak dira.
2015
‎Izutzen duen fikzio horren azken hitzek gizakiok zein txikiak garen erakusten digute. Ez digute ezer benetan handirik esan, ez da narratiba moderno erraldoiek izaten dituzten bukaera ponposoen tankerakoa.
‎Horrela, lehendabiziko atalpean cyborga inguratzen duen fikzioaren lur mugikorra ezkutatu dut. Egon dira eta badaude cyborgari buruzko fikziozko istorio ugari, eta denak dira cyborgaren ideiaren parte neurri batean.
‎" Errealitatea oroitzapena da batez ere, etengabe orainaldia lehenaldi bihurtzen den neurrian, eta oroitzeko ahalmena desordenatua da, berez. Horregatik, pertsona bakoitzak errealitatea bere modura ikusten du, errealitatea ez baita hartaz bakoitzak eraikitzen (gogoratzen) duen fikzioa baino, eta fikzio hori iraganaz osatuta dago".
‎Eleberri hau denek irakur lezakete, gehienbat Euskal Herria ezagutu nahi dutenek. Idazlearen xedea izan da interesa emaiten duen fikzio baten izkiriatzea, ustegabekoak sortuz eta folklorezko manera bazterrean utziz. Idazleak besteak beste bota dituen hitz hauekin burura nezake:
2019
‎Benetako obra literario baten funtsa hain da ulertezin, sekretu, poetikoa, non ez dakigun garbi zer den funts hori: ez dakigu mirari horretan zer proportzio duen hizkerak, zer nolako eragina duen asmamenak, zenbaterainoko garrantzia duen fikzioaren antolamenduak. Baina asmatzen ez badugu ere zer den esaten, berehala usaintzen dugu testu batek sortutako efektua literarioa den ala ez.
‎Ez dakigu garbi: ez dakigu mirari horretan zer proportzio duen hizkerak, zer nolako eragina duen asmamenak, zenbaterainoko indarra duen fikzioaren antolamenduaren graziak. Baina zer den esaten asmatu ezin badugu ere, berehala usaintzen da testu batek sortutako efektua literarioa den edo ez.
2021
‎Izatez, fikziozko lanak osotasun gisa harturik ez dira hainbeste115, baina diren horiek folletoi gisara, atalka, eman ohi direnez eta horietako batzuk hainbatetan berrargitaratuko direnez (Xahoren" Aitor" bost aldiz eta Otañoren" Auntza Larrera", Agirreren" Iru erezi" nahiz Benitez Osesen" Peruchu" hiru aldiz bakoitza), testu kopurua handia izango da. Edonola ere, bertsolaritza integratzen duen fikzioak inoiz baino protagonismo gehiago izango du ziklo honetan.
‎Unibertsitateko irakasle ikertzaile figurarekin lotzen da, batez ere, Apalategiren itzulpenarekiko atxikimendua eta diskurtso kritikoa, eta bide horretan idatzi eta aurkeztu izan ditu itzulpenari buruzko azterketak eta ideiak. Baina, gatozen orain literaturan islatu izan dituenekin, ezen literatura ardatz duen Fikzioaren izterrak lanean itzulpena ardatz duten bi ipuin ageri zaizkigu.
‎Arrate Hidalgok azpimarratu du apokalipsia etorkizunean edo beste errealitateetan kokatzen duen fikzioak alde batera uzten duela maiz apokalipsia gure mundu honetan bizi dutenen —edo bizitzen ari direnen— esperientzia, aipatuz herri indigenak, esklabo bihurtutako afrikarrak edo berotze globalaren ondorioz haien bizimodu osoa galdu dutenak. Lerrokatuko nituzke zaintza lanetan esklabotza baldintzetan lan egiten duten bizilagunak ditugun emakumeak edota landa eremu biziak suntsitzen dituzten politikak ere.
2023
‎Baina hainbeste jolas didaktiko, kanpaina pedagogiko, ikastaro praktiko eta washing txosten politikoki zuzen ez ote dira ari aurkakotasun eta errebeldia aski erreala aktibatzen duen fikzio bat sortzen?
‎Bestetik, eta batik bat, artefaktu gisa ere oso iradokitzailea da, eta nago hori dela obraren indargunea eta xarma. Berez, komikia da, alegia, narratologiatik asko duen fikzio ilustratua; baina, aldi berean, Laboaren biografia bat izan nahi du, egiazko hitzak, pasadizoak eta artistaren bizitza biltzen dituen heinean. Egiazkoa izanik, joko fikzionaletik ere badu, hein handi batean.
‎Zin zinez, ez dago errealitate harrigarria gainditzen duen fikziorik, ez zinean, ez idatzizko literaturan, ez ahozko elezaharretan. Eta horren adibide bat ematearren, Berriobeitiko mirakulua.
‎bukaera arte jeloskor defendatzen duen fikzioa
‎Ganbila bildumako edizio taldea osatzen dugunontzat eta, oro har, EHAZE elkartearentzat, luxua da liburu hauek aurkeztu ahal izatea. Ander Lipus sortuta, Iñigo Ibarrak lortu du errealitatean eragiten duen fikzio bat sortzea. Ander Lipusek bertan idatzi duen bezala, “Zeren eta ni bestea naiz.
‎Ganbila bildumako edizio taldea osatzen dugunontzat eta, oro har, EHAZE elkartearentzat, luxua da liburu hauek aurkeztu ahal izatea. Ander Lipus sortuta, Iñigo Ibarrak lortu du errealitatean eragiten duen fikzio bat sortzea. Ander Lipusek bertan idatzi duen bezala, “Zeren eta ni bestea naiz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia