Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2004
‎–Azken urte honetan behin eta berriz azpimarratu da Sanzen gobernuak, euskararen aurka erasoa abiatu duenean, irakaskuntza zuela begi bistan. Euskarazko ereduen gorakada, hori da UPNk barne barneratuta duen diskurtsotik ezin azaldu dezakeen zerbait, eta kontuan hartuta bilakaera honek etorkizuna marka dezakeela, ulertzekoa da ereduko ikastetxeen eta ikastolen matrikulazioak eragiten dituen bihotzerreak?. 488
2008
‎Eta gezurraren gainean eraikitako dogma hori oraindik bizi bizirik dago gure artean bertan ere: nazio modernoak sistema feudalarekiko zituen onurak nabarmendu eta jatorrizko herrietan eragin duen genozidioa eta/ edo etnozidioa ezkutuan gorde duen diskurtsoa nazionalismo handi mandiaren mirabe ideologikoa besterik ez da. Alde onak goraipatu, alde makurrak isiltzeko.
2014
‎Eta une batez denak Daneli begira geratu dira orduan. Eta mutikoak inoiz jende aurrean egin duen diskurtsorik luzeena eta sentikorrena bota du.
‎Frantzia, esaten da, nahizko nazioa da, subjektiboa, nazio aleman kultural edo etnikoaren kontrara. Frantziak bere burua horrela ulertu gura izatea, eta Frantzia lausengatzen duen diskurtso nazionala horixe izatea (aberri umiliatuari Renanek oparitua), gauza bat da1967 Beste gauza bat, Frantziak metro karratu bat ez duela non ere jendea bere arioz eta gogara frantses nazionaldu zen edo orain nazionaltzen den. Frantzia ez da sortu jendearen gogozko nazio bezala, estreina erregearen eta gero errepublikaren armek nahitako eta inposaturiko nazio (Estatu) bezala baizik, bortxak ezarrita alegia, Alemania eta Europako beste guzti guztiak bezalaxe, bakanen bat ez bada1968.
2015
‎Mezu zuzena zen hura, elebidun autoizendaturiko kazeten sorrera garaian idatzirikoa. Garrantzitsua da, bestalde, berboi erreparatzea, garai hartan boladan zen elebitasunaren diskurtsoari azpiak jaten dizkiotelako, elebitasun orekatuarena oinarri sendorik ez duen diskurtso interesatua dela frogatuta. Siadecoren aldarriak ez zuen ordea behar bezainbat oihartzun izan kazetagintza abertzalean, sasoi hartan Hego Euskal Herriko prentsa munduan eredu elebiduna hobetsi zutelako.
2016
‎Hori da borroka. Ederra da, adibidez, bizarginarekin izandako borrokaldiaren ostean Anaidi Santuko kideek preso hartu behar dutenean botatzen duen diskurtsoa: «Kateaz lotutakoak askatzeari ebastea esaten diozue, atxilotuei jaregitea noizdanik lapurreta, behartsuei lagun egiten badiet ni eskuzikin?».
‎Zer egiten da guri presentzia emateko? Ez dago gure lana erraztuko duen diskurtso bat». Horiek baino lehen, hala ere, euskalgintza barruan pauso bat eman beharra dagoela ohartarazi du:
‎bi hizkuntzak jakiteko betebehar zibikoa. «Bizikidetzaren izenean euskararen ezagutzaren unibertsalizazioaren alde egiten duen diskurtso bat da, eta euskaraz ez jakiteko eskubidea gaitzesten duena. Baina baita ere beren burua euskal herritartzat daukatenen aldetik euskara erabiltzeko hautua egiteko nahi bat espero duen diskurtsoa.
‎«Bizikidetzaren izenean euskararen ezagutzaren unibertsalizazioaren alde egiten duen diskurtso bat da, eta euskaraz ez jakiteko eskubidea gaitzesten duena. Baina baita ere beren burua euskal herritartzat daukatenen aldetik euskara erabiltzeko hautua egiteko nahi bat espero duen diskurtsoa. Horrelako egiazko nahirik ez balego, betebehar zibikorik ere ez legoke, noski».
2017
‎Gurean hitzetik hortzera elebitasunaren aldeko aldarria egiten duen diskurtsoa, asmo oneko ahots etnikoen iritzia ez bada, erdal elebitasun sozial eta indibidualaren aldeko politika zuritzen ari zaigu361 Diskurtso horrek estali nahi digun errealitate soziolinguistikoa, ordea, dagoeneko ez al da ebidentzia sozial bat. Eusko Jaurlaritzak bere politikaren helburutzat ezarri duen zorioneko elebitasuna, ez al da ba erdaldunen aldeko eta euskaldunon aurkako elebitasun indibidual eta soziala?
‎Iruzur soziolinguistiko handi bat estali nahi duen diskurtso horren parte da azkenaldian tarteka irakurtzen dugun lelo hau: –Ikas dezagun nolabaiteko insatisfakzio saihetsezin hori positiboki kudeatzen, etsipenean erori gabe eta errealitatea heldutasunez ulertzen eta onartzen?.
‎Euskararen despolitizazioa gehien azpimarratzen duen diskurtsoaren erreferente nazionalak eta politikoak espainolak dira Hegoaldean158 Erdal hizkuntza hegemonikoak ez du politizazio espliziturik behar, hizkuntza hegemonikoa modu naturalean da politikoa, eta espainolismoak ez dauka aldarrika ibili beharrik euskaltzaleok bezala. Egiten duena egiten duela, espainieraz egiten du, eta espainieraren aldeko politika egiten du; bide batezko politika inplizitua baino politika hoberik ez dago hizkuntza batentzat.
‎Euskararen altzoan erdararenean baino laketago sentitzen den euskaldunik ezin sorturik gabiltza hamarkada luzetako botere autonomikoaren buruan. Eta, hala eta guztiz ere, erdal elebidunen aldeko politika zuritzen duen diskurtsoa zilegitu zaigu euskaltzale askoren artean ere.
‎Ildo horretatik, ez dago ados azken urteotan hedatu den diskurtso batekin,, krisiak guztioi eragin digu? esaten duen diskurtsoarekin. –Argi eta garbi, batzuei besteei baino askoz gehiago eragin die:
2018
‎Sinbolikotik «kanpo» omen dagoen eta subertsiorako gune ei den bisexualitate hori, berez, eraikuntza bat da, bera ezartzen duen diskurtsoaren arabera egina. Eraikitako «kanpo» bat da, guztiz «barruan» dagoena, baina.
‎sexuaren zeinu ziurtzat jotzen dituen diskurtso kulturala dauka; bestean, berriz, printzipio maskulinoa aktibotzat eta kausa bakartzat, autogenetikotzat ez esatearren? ezarri nahi duen diskurtsoa. Halandaze, sexu ugalketaren antolaketa sozialak dakar, agi denez, sexua behin betiko zehaztu nahia, eta sexu bakoitza bata dela eta ez bestea zedarritzeko grina hori, eta horretarako identitate eta posizio argiak eta elkarrekin nahasi ezinak eraikitzen dituela gorputz sexudunentzat.
‎Haren ustez, kontzeptuek, kategoriek eta abstrakzioek indarkeria fisikoa eta materiala erabil dezakete ustez antolatzen eta interpretatzen dituzten gorputzen kontra: «Zientziek eta teoriek gure gorputz buruetan modu materialean era errealean eragiteko duten ahalak ez du ezer abstraktutik, nahiz eta sortzen duen diskurtsoa abstraktua izan. Menderamolde guztien artean bakarra da:
‎Hizkera poetikoak Sinbolikoan parte hartu behar badu kulturan komunikagarria izateko, eta Kristevaren beraren testuak Sinbolikoaren adibide enblematikoak badira, non aurkituko dugu ba eremu horretatik «kanpoko» toki konbentzigarri bat? Postulatzen duen diskurtsoaren aurreko gorputzezko aniztasuna are zalantzagarriagoa bihurtzen da ikusten dugunean ama irrikak «patu biologikoaren» parte direla berarentzat, eta «kausalitate ez sinboliko eta ez aitatar baten» agerbideak. Kausalitate ez aitatar aurresinboliko hau Kristevaren ustez kausalitate semiotiko edo amatarra da, edo, zehatzago, ama senen ikuskera teleologiko bat:
‎Ataza honetarako sexuaren eta, oro har, gorputzaren naturalizazioaren genealogia kritikoa egin behar izan dugu. Kritikoki aztertu behar izan dugu gorputza mutua eta kulturaren aurrekoa balitz bezala irudikatzen duen diskurtsoa, zeinaren arabera, gorputza esanahia jasotzearen zain dagoen, femeninotasuna irudikatzen den bezala adierazle maskulinoaren inskripzio ebakiduraren zain, hizkuntzan eta kulturan sartu ahal izateko. Nahitaezko heterosexualitatearen analisi politikotik abiatuta, beharrezkoa izan da sexuaren eraikuntza bitarra, bitasun hierarkikoa, ezbaian jartzea.
‎Beste inon hain argi erakusten ez badu ere, hemen Wittigek bere burua kokatzen du presentzia, Izatea, errotiko betetasun etenik gabea bilatzen duen diskurtso filosofikoan. Derridaren ildokoek esango lukete esanahi oro différance operatibo batean oinarritzen dela, baina Wittigentzat, aldiz, hitz egiteak eskatzen eta aurresuposatzen du gauza guztien arteko identitate josturagabea.
2019
‎Gehienetan, konbinazio bat izaten da: izan ere, jatorria desoreka sozialetan duen indarkeria orok du gutxienez hura justifikatzen duen diskurtso edo ideia bat atzean. Inork ez luke bere bikotekidea joko ez balu pentsatuko hori egiteko zilegitasuna edo arrazoia daukala.
‎Horren ezkorra al da euskalgintzatik zabaldu dugun diskurtsoa? Jendeak ez al du, errealitatea den bezala erakutsita ere, poztasun gehixeago transmitituko duen diskurtsorik behar. Gu geu errealitatea bere gordinean erakusten ahalegindu ginen, baina horren aurrean jarrera motibagarria landuz.
2020
‎Etxezarretak uste du perspektibaz erreparatu behar zaiola pentsio publikoen bideragarritasun ekonomikoa zalantzan jartzen duen diskurtsoari. Haren ustez, arrazoibide hori ez da berria, 2008ko krisi ekonomikoaren uberan sortutakoa; Etxezarretak 1980ko hamarkadan kokatzen du abiapuntua, orduan hasi baitziren nazioarteko finantza erakundeak –Munduko Bankua, OCDE Ekonomia Lankidetza eta Garapeneko Erakundea, NDF Nazioarteko Diru Funtsa eta abar– han hemengo gobernuei aholkatzen neurriak har zitzatela pentsio sistema publikoen gastuak txikitzeko; izan ere, horrek aukera emango lieke pentsio funts pribatuei merkatua zabaltzeko.
‎Jendarte neoliberal, heteropatriarkal eta kolonial honetan, distopia ez baita ekoizpen garestiko ikus entzunezko bat, ez da, beraz, tipografia futuristako errotulu ilunaz hasi eta 90 minuturen bueltan, krispeten gatza eta lehertu ez diren arto ale bakan batzuk baino gelditzen ez zaizkigunean," the end" batez akabera duen istorio aztoragarria. Erretorika hegemonikoak saldu digun ideia baino ezin da izan, dena delako garaitan bizitzea egokitu zaigularik ere, distopia etorkizun urruneko puntu helezin batean kokatzen duen diskurtso hori. Eta bitartean gu bagoaz, ustez aitzinerat, pelikulan gertatzen diren horietaz salbu bizi garenaren fantasian murgilduta.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia