Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 54

2007
‎Goian esan bezala, datu hurrenkera handia dugu, euskararen kale erabilerak 20 urteotan izan duen bilakaera aztertzeko aukera ematen diguna. Hauexek dira, bada, aspaldiko urteotan egindako neurketa horien bidez Gipuzkoako kale erabilerari buruz lortutako datuetatik ateratako ondorio nagusiak:
‎Euskararen erabilerak izan duen bilakaera ezberdina eta gorabeheratsua ulertzeko lagungarri suerta daiteke aurretik garatua eta erabilia dugun eredu teorikoa (Mart� nez de Luna, 2001: 47; Mart� nez de Luna, Suberbiola eta Basurto, 2009:
2009
‎Proposamen metodologikoa biltzen duen txostenean Mikel Zalbidek, proiektuaren aholkulariak, honela zehazten du Euskararen Historia Sozialaren helburua: " Euskararen izaera soziala (aurrez aurreko hizkuntzen eta hizkuntza aldaeren erabilera, hizkuntzei eta hiztunei buruzko jarrerak, hiztunen mintzagaitasuna...) azaltzea eta izaera horrek perspektiba kronologikoan izan duen bilakaera adieraztea" 14.
‎Hizkuntzak duen oinarrizko eta ezinbesteko elementura etorriz, hona hemen azken hamarkadan donostiar euskal hiztunen kopuruak izan duen bilakaera:
2010
‎Garai batean, elebitasuna arazotzat hartzen zen, eta gaur, berriz, eleaniztasuna gauzarik arruntena eta desiragarriena bezala agertzen zaigu. Ideia hori herritar guztientzat onuragarritzat hartzen bada, hezkuntzaren helburu bihurtzen da, eta hori da, azken batean, Europako Kontseiluak 2001 urtetik aurrera eragin nahi duen bilakaera. Euskal Herrian heziketa elebidunarekin badugu eskarmentua, eta eskola hirueledun edo eleaniztun bihurtu nahi izatea zilegi bezain desiragarria da, beti ere, bertako hizkuntza ondarearen aurka —gurean euskararen aurka— egiten ez bada.
‎0 euSKararen BilaKaera Soziala: paradigmaTiKoa eTa paradoXiKoa euskararen erabilera normalizatzeko helburuarekin azken hamarraldiotan garatutako prozesua, hiru bider da paradigmatikoa. lehenik, paradigmatikoa da azken hiru hamarkadetan euskarak bizi izan duen bilakaera sozialak erakusten duelako —argi asko erakutsi ere— hizkuntza ahuldu bat berrindartu daitekeela, hots, hegemonikoak ez diren hizkuntza guztiak ez daudela lehentxeago edo geroxeago desagertzera kondenatuta. bigarrenik, paradigmatikoa da erakusten duelako hizkuntza minorizatu baten biziberritze prozesuaren arrakasta neurri handi batean hiru faktoreren uztarduraren emaitza dela; ... euskal autonomia erkidegoan, nafarroan eta iparraldean. hiru lurraldeotan, hain zuzen ere, lehen aipaturiko hiru faktore horiek (legeria, hizkuntza politika, herritarren atxikimendua) oso errealitate desberdina dute. horrek guztiorrek erakusten du posible dela hizkuntza bat biziberritu eta indartzea, utopia egingarria dela hori; baina, aldi berean erakusten du, hizkuntzabiziberritze prozesuen arrakasta edo porrota besteak beste aipatu berri ditugun hiru baldintza horien araberakoa izan ohi dela. orobat, aurrerapauso sendoenak eman diren lurraldean, eaen alegia, gertaturikoaren argitan bistan da errealitate soziala dela euskararen biziberritze prozesuaren abiaduran zuzenean eragiten duena, prozesu hori azkartzeko mugak oro har ez baitira legerian edo herri aginteen jardunean atzeman, euskal gizartearen beraren baitan baizik. horregatik guztiagatik da euskararena, nik uste, adibide paradigmatikoa hizkuntzen biziberritze ereduen artean. eta halaxe aitortua izaten ari da, gero eta gehiago, mundu zabaleko hizkuntza adituen artean.
‎Nafarroako Unibertsitate Publikoko irakasle elkartua helbide elektronikoa: paula.kasares@unavarra.es bat soziolinguistika aldizkariaren 20 urteurrena dela eta argitaratu den ale berezi honetarako nafarroan euskarak 1990etik egun artio izan duen bilakaera azalduko zuen artikulua eskatu zidaten. euskararen egoerari itxura hartzeko datuak hasi nintzen biltzen (zentsu erroldak, inkestak eta azterlan soziolinguistikoak) eta, lehen kolpean, horiek guztiak ohiko azalpen demolinguistiko eta soziofuntzionalaren arabera emateari ekin nion. lehendabizi hizkuntza gaitasunaren, erabileraren eta jarreren gaineko datuek erakusten duten joera diakronik... Jatorriari dagokionez, 51 nafarrak dira, eremu guztietakoak2 beraz, metodologikoki artikulu honen lehen mailako informazioa ez dago lagin adierazgarri batean oinarrituta, ez eta kasu azterketa sakon batean ere. aldiz, kontuan hartu dut gazte horiek talde naturala osatzen dutela, ez direla ikertzaileak espresuki bilatutako berriemaileak, nafarroa osokoak direla eta euskararekin eratu duten harremana ez dela nolanahikoa, Foru komunitatean osoki euskaraz ikas daitezkeen unibertsitateko bi titulazioetako ikasleak baitira. horregatik iruditu zait interesgarria gazte horien euskararekiko bizipenak eta adierazitako erabilera ohiturak, jarrerak eta hautuak deskribapen mikrosoziolinguistikorako baliatzea. bide horretatik maila makro eta mikroko datuak uztartu eta haien osagarritasuna bilatu dut. izan ere, hizkuntza baten egoera norbanakoen hizkuntzahautu eredu koherenteek epe luzera izan duten emaitza soziala bada (Fishman 2000, Fasold 1984), euskara zertan den azaltzeko euskaldunek mintzaira horrekin eratu dituzten harremanetan arakatzea bide metodologiko emankorra izan daiteke.
‎Euskarazko argitalpen espezialdu eta dibulgatiboen eztanda bizi izan dugu urte hauetan. harrera hotza(). ...sa bide onean zihoala, baina honelako argitalpenentzat inolako bermerik gabe eta baldintza ekonomiko kaskarretan. horra zergatik hasi dudan artikulu hau aldizkariaren finantzazioari aipamen eginez. bat en bilakaera bestelakoa izan zitekeen honelako produktuen sustapen publikoak urrats teknologikoa behar bezala egiteko baliabideak eskaini izan balitu. euskalgintzaren errealitate organizatiboak izan duen bilakaera ere aipatu beharra dago. euskal kulturaren batzarra ren inguruan (ekb) biltzen ziren euskalgintzako entitate nagusiak eta berau zen bat editatzeari ekin ziona. ekb desagertu eta euskararen gizarte erakundeen kontseilua sortu zenean (1996), ordea, umezurtz gelditu zen bat. euskararen gizarte erakundeek ez zuten bat en sustapenean ardurarik nahi eta proiektua bertan behera uzteko prest ag... Sei elkartea (euskal Soziolinguistika institutua Sortzen izenekoa) babesle zuela, berariaz horretarako sortua. ondoren Soziolinguistika klusterra etorri zen, Sei ren garapenaren ondorioz. garai bakoitzean zuzendariak (txillardegi eta Maria Jose azurmendi), koordinatzaileak, argitalpen batzordeko kideak berritzen joan dira, eta horrek berarekin ekarri du garapena. ez nuke puntu honetan gehiegi luzatu nahi, uste baitut bakoitzak bere neurrian zuen onena eman zuela, baina uste dut bat aldizkariaren" intra historia" azpimarratzekoa dela arlo honetan, izan ere bere iraupen eta bilakaeraren gako nagusia bertan dago. zorroztasun akademikoa, esperientzia aplikatua, militantzia eta zabaltasuna uztartzen asmatu dute aldizkariaren sustapenean lan egin dutenek. denona eta inorena ez, txikia baina ezinbestekoa, hori da bat aldizkaria izan dena eta horretan ahalegindu dira, produktuan ikus daitekeenez, bertara bildutakoak.
‎Euskalgintzaren errealitate organizatiboak izan duen bilakaera ere aipatu beharra dago. EKB desagertu eta Euskararen Gizarte Erakundeen Kontseilua sortu zenean, umezurtz gelditu zen
2012
‎Nolanahi ere, hemen ez dugu euskararen normalizazioak eAeko hezkuntzan jarraitu duen bilakaera aztertuko. Lerro hauetara euskararen arnasguneen aldarria ekarri nahi dugunez, Arratiara mugatuko gara.
‎Bestela esanda, herri aginteek hartutako neurriak, onetsitako lege arauak edo jarritako baliabideak, besteak beste, oso balorazio onak hartu dituzte (Grin & Vaillancourt, 1999; Mercator education, 2005). dakitenek eta europako herrialde ugaritik gure hezkuntzasistema eta hizkuntza plangintzak aztertzera datozenek harriduraz nabarmentzen dituzten horietako lorpen bi baino ez ditugu hemen aipatuko: irakasle jendeak egin duen ibilbidea eta ikastetxeetako bezeriak bizi izan duen bilakaera. zalantzarik gabe bi izan dira bilakabide hori ahalbidetu duten giltzak: lehena, azken hogeitaka urteotan ikastetxeetan lanean dabiltzan irakasleek egindako behar guztia.
‎Hizkuntza erabilerak denboran zehar duen bilakaera aztertu nahi izanez gero, neurketak diseinu berbera errepikatuz egitea komeni da (ibilbideak3, neurketa egunak eta ordutegiak), alderatzen diren datuak ahalik eta baldintza antzekoenetan jasoak izan direla ziurtatzeko.
‎Hizkuntzaerabilerak denboran zehar duen bilakaera aztertu nahi izanez gero, neurketak diseinu berbera errepikatuz egitea komeni da.
‎Mundializazioaren, uniformizazio kulturalaren eta estatu hizkuntza indartsuenen hegemoniaren eskutik, hizkuntzak desagertzen ari dira egunez egun munduan. Ildo horretan, eta gureekin alderagarriak diren datuak ez ditugun arren, ez dago zalantzarik azken 20 urteotan euskarak izan duen bilakaera munduko gainerako hizkuntza gutxituek izandakoarekin alderatuko bagenu, gureak pozik egoteko moduko datuak liratekeela, bere guztiekin. Horrela, bada, munduko testuinguruan, ez dira txarrak izango artikulu honetan aurkeztutako datuak.
‎Ez dago zalantzarik azken 20 urteotan euskarak izan duen bilakaera munduko gainerako hizkuntza gutxituek izandakoarekin alderatuko bagenu, gureak pozik egoteko moduko datuak liratekeela, bere argi ilun guztiekin.
‎Behin datu orokorrak ikusita ezinbestekoa deritzogu hiriburuetako datuei erreparatzea. Hegoaldeko datuak soilik ditugu eskura, eta beraz, ezin dugu esan Euskal Herri osoan gertatzen ari denari buruz mintzo garenik, baina erabilerak izan duen bilakaerari begira, daturik kezkagarrienak hiriburuetakoak direla esan dezakegu ezbairik gabe. Hiriburu guztietan haurren erabilera datuek ez dute gora, eta gazteen kasuan, Iruñea eta Bilbon emandako igoera apala Gasteiz eta Donostiako jaitsiera nabarmenak zokoratzen du.
‎Arretaz aztertu behar da, eta tentuz, erabilerak eremu formaletan eta ez formaletan duen bilakaera. Eremu formaletan, hazkundea ematen ari da, batzuetan itxura kontua besterik ez bada ere (adibidez, ikus entzunezko komunikabideetan elkarrizketatua euskaraz agurtzea, elkarrizketa gazteleraz egin arren).
2013
‎Framing berriaren eskutik arazo eta erronka berrientzat erantzun berriak aurkitzeko modua izan dezakegu. Munduan zehar erreferentziazko esperientzia aurreratuenetakotzat hartzen dute euskarak azken 25 urtetan EAEn izan duen bilakaera soziala. Hazkunde arrakastatsu horrek, ordea, normala denez, izan ditu ilunguneak, eta, gainera, hazkunde orok izan ohi duen antzera, baditu bere kostuak ere.
‎Ezaugarri espezifikoak dituzten arren, gure iritzia da urteen poderioz, gero eta lan interesgarriagoak eta egitura sendoagokoak egiten direla graduondoko horretan. Saioa Labakak graduondoko horren inguruko hausnarketa ekarri du aldizkarira 13 urte abian jarri zenetik izan duen bilakaera erakusteko. urte bitarteko ikerketa lanak hiru gai multzotan sailkatu ditu:
‎— Tosepan Kooperatibetan nahuatl hizkuntzaren presentziak eta erabilerak izan duen bilakaera aztertu eta honen norantza definitu;
‎Laburpena. Euskararen erabilerak izan duen bilakaerak agerian jarri du aldaketa sakona dela hizkuntz ohitura berriak barneratzea. Hizkuntz bidaia hori erraztea da lan honen helburu nagusia.
2014
‎Puntu esanguratsuenen artean honako hauek egongo dira: luEuskararen erabilerak izan duen bilakaerak agerian jarri du aldaketa sakona dela hizkuntz ohitura berriak barneratzea.
‎Laburpena: Euskararen erabilerak izan duen bilakaerak agerian jarri du aldaketa sakona dela hizkuntz ohitura berriak barneratzea. Hizkuntz bidaia hori erraztea da lan honen helburu nagusia.
‎sareak aztertu, bultzatu eta lidergoa baliatu beharra dago hiztun komunitateak sendotzeko. Adibidez, Durangoko Azokak azken urtetan izan duen bilakaera ildo horretan koka daiteke. Herri mailara eramanda, Lasarte Oria Kukuka taldean dantzarekin eta antzerkiarekin herriaren eraldaketa soziala bultzatzen ari dira.
2015
‎Ikerketa honen bidez herri euskaldunetatik etorritako euskaldunen testigantzak jaso ditu egileak, metodologia kualitatiboaren bitartez –elkarrizketa sakonak eginez, garaiko egoeraren eta pasarteen berri izatea helburu. Gainera, testigantza horien bitartez, urte horietan zehar Arabako hiriburuak izan duen bilakaera ezagutu nahi izan da, etorkizunerako erronkak zein izan daitezkeen definitzen joateko.
‎Francoren diktadura, errealitate soziokultural berria eta euskararen loraldiaren hasiera, hirurak batera nahastu ziren Gasteizen garai horretan, eta ikerketa honen bidez herri euskaldunetatik etorritako euskaldunen testigantzak jaso nahi izan dira, metodologia kualitatibo baten bitartez. Ikerketa honen helburuak garaiko egoeraren eta pasarteen berri izatea, urte hauetan zehar izan duen bilakaera ezagutzea eta etorkizunerako izan ditzakegun erronkak aztertzea lirateke. • Hitz gakoak:
2016
‎20). EAEri soilik erreparatuz, nabarmena da gaztetxoen artean gaitasunak izan duen bilakaera: 10 adin taldeko neska mutilengan euskaldunen proportzioa %19, 4ko zen 1981ean, eta hogeita hamar urte beranduago (2011n) %84raino igo da (Eusko Jaurlaritza 2014:
‎Lan horrek helburu bikoitzari erantzun dio. Batetik, eskura dauden datu eta azterketa soziolinguistetan oinarrituta, azken 30 urteetan euskarak izan duen bilakaera nolakoa izan den agerian jartzea izan du xede(). Eta diagnostiko horretan oinarrituta, bestetik, aurrera begirako erronkak zeintzuk diren identifikatzea bilatu da.
‎Oinarri objektibo horrek esaten duena ez da beti erabileran gauzatuko, inguruneak eskaintzen dituen erabilera aukerek eta hiztunek dituzten bestelako motibazio ez zuzenean pragmatikoek ere zerikusia dutelako hizkuntzen erabileran. Gaitasun erlatibo hori, ordea, funtsezkoa da hizkuntza portaerak azaltzeko, eta ezinbesteko erreferentzia erabilerak duen egoeraren eta izan duen bilakaeraren argazki leiala egiteko.
‎99 alean ikusten hasitako" Euskararen bilakaera soziolinguistikoa()" ren jarraipena bildu baita bertan. Gogora dezagun hausnarketa horrek, batetik, azken 30 urteetan euskarak izan duen bilakaera nolakoa izan den agerian jartzea duela helburutzat. Eta horrekin batera, diagnostiko hori oinarritzat hartuta aurrera begirako erronkak zeintzuk diren identifikatzea bilatzen du.
‎Hona atal bi horietan ET jardunak ageri duen bilakaera:
‎Dioen horren argigarri da, bereziki, Arratiako datu azalpen konkretua: eskola esparruko erabilerak ingurumen horretan urte tartean izan duen bilakaera:
‎a), b) c) eta g). ...ntzaren analisia ere nekez erabil dezakegu hemen, hartarako datuak dauden gisa antolaturik daudelarik125; etxeko transmisioaz biztanleek zer aitortu duten ikusiz zenbait ondorio atera liteke, baina hor ere ez dugu emaitza operatibo handirik126 Hiru argi iturri horietako informazioa ez da beraz gutxiestekoa, baina ez da beste iturriena bezain balio betekoa E4, E3edo ET jardunak azken 20 urtean izan duen bilakaeraz ondorio sendorik atera ahal izateko. Gatozen, beraz, goian azaldutako lau analisi bide nagusietara.
‎Leku batzuetan, adin talde jakinetan eta zenbait jardungunetan aurrera egin da gure artean, azken hamarkadotan, euskarazko jardunari dago" Euskararen lurraldearen barruko hiru erkidegoetan euskarak izan duen bilakaera askotarikoari so, esan liteke euskararen bilakaera soziala baldintzatzen duten faktoreak direla, beste zenbaiten artean, lege estatusa, herri aginteen hizkuntza plangintza eta politika, eta herritarren atxikimenduaren neurria, eta, ondorioz, hiru faktore horien arteko loturaren tamaina".
‎Horrela, hizkuntza politikaren perspektiba instituzionaletik erantzun konkretua emanik dio galdera global horri Patxi Baztarrikak, Eusko Jaurlaritzaren Hizkuntza Politikarako sailburuordeak. Bere hitzetan esanik" euskararen lurraldearen barruko hiru erkidegoetan euskarak izan duen bilakaera askotarikoari so, esan liteke euskararen bilakaera soziala baldintzatzen duten faktoreak direla, beste zenbaiten artean, lege estatusa, herri aginteen hizkuntza plangintza eta politika, eta herritarren atxikimenduaren neurria, eta, ondorioz, hiru faktore horien arteko loturaren tamaina". (Baztarrika, 2013:
‎Aurrera begirako erronkak" artikuluaren irakurketa kritikoa egiten du Lionel Jolyk. M. Zalbideren artikuluaren estruktura eta oinarri teoriko metodologikoak aztertuz, azken 20 urteetan euskararen erabilerak izan duen bilakaerari buruzko irakurketa egiten du autoreak. Artikuluaren bukaeran etorkizuneko erronkak eta EHko egoera soziolinguistikoa aztertzean kontuan hartu behar diren ezaugarriak aipatzen ditu Lionel Jolyk.• Hitz gakoak:
2018
‎Laburpena. Artikulu honek euskararen erabilerak epealdian jorratu duen bilakaera ulertzeko gakoak aurkeztu eta azaltzen ditu. Bertan, harreman sareak eta hitz egiteko erraztasunak hizkuntzaren erabileran duten eragina azpimarratzen da.
‎Artikuluan, gertakari hori zergatik ematen den azaltzeko ahalegina egingo da. Lehenik eta behin, baina, euskararen erabilera zenbatekoa den eta azken hogeita bost urteotan izan duen bilakaera azalduko da. Erabilera orokorraren irakurketa ez ezik, lurraldearen, adinaren, gune soziolinguistikoaren eta erabilera eremu desberdinen araberakoa ere egingo da.
2019
‎Bakoitzaren testuinguruak ezberdinak izanagatik ere, posible duten eremu gehienetan euskaraz aritzen direla onartu dute hiruek elkarrizketetan, eta hizkuntza horretan bizitzeko ahalegina egiten dutela. Andres eta Arakistainen egunerokoaren zati handi bat euskaraz da, eta erdia etxezarretaren kasuan. egindako elkarrizketan zehar, euskara erabiltzeko jarrera positiboa erakutsi dute hiruek. euskarak etorkizunean izango duen bilakaerarekin, gainera, itxaropentsuak dira. Ingurua euskalduna delako daukate ikuspegi hori Andres eta Arakistainek, babestuago dagoelako euskara bertan, eta arrisku gutxi ikusten diote.
‎Laburpena. ...iek euskaraz kantatzeko zein arrazoi ematen dituzten aztertzea izango da ikerketa honen helburua. horretarako, teoria soziolinguistikoan hizkuntza bat ikasi edo erabiltzerako garaian eragiten duten jarrerak eta motibazioak ezagutu dira, eta belaunaldi horretako musikariekin hitz egin ondoren, teoria hori euren kasuan aplikatu. horrekin batera, azken 50 urteetan euskaraz egindako musikagintzak izan duen bilakaera ere analizatuko da, gaur egungo abeslariek egiten duten hizkuntza hautua testuinguruan jartzeko. elkarrizketatuko diren musikariak belaunaldi berrikoak izango dira, eta euskal publikoan arrakasta dutenak: Izaro Andres (Izaro), Josune Arakistain (huntza) eta Iñigo etxezarreta (en tol Sarmiento). • Hitz gakoak:
‎Alde batetik, teoria soziolinguistikoari helduko zaio, eta hizkuntza hautua egiten denean jarrerek zein motibazioek duten garrantzia aipatuko da. Bestetik, euskal musikan euskaraz kantatzeak izan duen bilakaera ere aztertuko da, gaur egungo egoerara iristeko euskal musikaren garapena ezagutzeko.
‎Galeserarekin alderatuta, euskarak artikulu kantitate bikoitza du, sei bat aldiz galeserak dituen erabiltzaile kopurua duen arren. Hortaz, euskararen wikipediako komunitatea handia eta aktiboa dela esan daiteke. haien webgunean, horiek aztertzearen bidez ikusiko dut nolakoa den euskararen egoera entziklopedian. euskarazko wikipediaren artikulu kopuruaren bilakaera aztertuta, aipatu beharra dago euskarak wikipedian izaten ari duen bilakaera oso positiboa dela, urteak pasa ahala gero eta artikulu gehiago sortzen dira eta. Gainera, bilakaera hori esponentziala da:
2021
‎Kide askorentzat oso eredugarria da euskarak azken 35 urteotan izan duen bilakaera eta, hortaz, esan daiteke hizkuntzanormalizazioari buruz hitz egiten denean, euskara erreferentzia dela Europan eskualde edo eremu urriko hizkuntzen artean.
‎Euskarari dagokionez, zalantzarik gabe, euskararen inguruko esperientzia NPLDko kideei ezagutarazteko tresna baliagarria izan da eta bada Sarea. Kide askorentzat oso eredugarria da euskarak azken 35 urteotan izan duen bilakaera eta, hortaz, esan daiteke hizkuntzanormalizazioari buruz hitz egiten denean, euskara erreferentzia dela Europan eskualde edo eremu urriko hizkuntzen artean. Izan ere, guretzat ona izan dena beste hizkuntza batzuentzat ere ona izan daiteke.
2022
‎Indargune nagusia orokorrean euskarak duen presentziaren pertzepzioan dago. Euskarak azken bost urteetan izan duen bilakaera eta aurrerantzean eduki lukeenaz iritzia eskatu da. Bi datuak gurutzatuz gero, herritarren multzo nagusiak(% 40,6) uste du euskarak geroz eta presentzia handiagoa duela gizartean eta oraindik gehiago lukeela.
‎Euskarak azken urteetan izan duen bilakaeraren inguruko pertzepzioetan alde txikiak aurkitu ditugu hizkuntza profilen arabera. Aldiz, euskarak etorkizunean izan lukeen presentzian bai, aldeak agertzen dira.
‎urte bitartean auzoak izan duen bilakaera ikusteko, EUSTATen guneko LurData tresna erabil dezakegu. Horretarako kaskoan edo herrigunean bizi direnak bakarrik hartu ditugu.
‎Hain zuzen ere, profil horietako bat izango dugu ikergai lan honetan. Zehatzago, profil proaktiboaren barruan kokatu ditugun ereduan euskaldundutako hiztun berri gazteen hizkuntza erabilera aztertu nahi da lan honetan, euskararen biziberritze prozesuaren testuinguruan kokatuta, baita erabilerak DBHtik gaur egunera arte izan duen bilakaera ere. Hain zuzen ere, lan honetan lehen hurbilketa bat aurkeztuko da, eztabaida talde baten eta banakako elkarrizketen bidez aztertutako gazteen euskara erabilerari eta muda linguistikoei dagokiena, hauen ezaugarriak ezagutuz eta mudak laguntzen eta oztopatzen dituzten osagaiak identifikatuz.
‎101 Legearekin bezala, kontuan hartu behar da 96 Lege Proiektua sortu zeneko testuingurua. Alde batetik, Office québécois de la langue française4 erakundeak Quebecen hizkuntza egoerak berriki izan duen bilakaerari buruzko informazioa ematen du (OQLF 2019b), eta 2036rako aurreikuspenak eskaintzen ditu (OQLF 2021a) Statistiques Canadaren (2017) proiekzioetan oinarrituta. 2011tik 2016ra bitarteko zenbait joeraren artean, hauek izan dira iruditeria politikoan eragin handiena izan dutenak:
‎Adinaren arabera euskararen erabilerak izan duen bilakaeraren berri ematen da ondorengo grafikoetan, lurraldearen arabera banatuta.
‎Euskarak izango duen bilakaera ez dago ziurtaturik. Desagertze prozesuan dauden hizkuntza komunitateen errealitate gordinerantz jotzea gerta liteke.
‎Azken 30 urteetan tokiak eta kaleak aldatu dira, baita jendeak kalean egoteko eta kaleak erabiltzeko moduak ere. Globalizazioak ekarritako logikan txertatu dira bizi inguruneak, eta Euskal Herriko kaleak mendebaldeko beste edozein hiri inguruk izan duen bilakaerarantz doaz; homogeneotasunerantz, estandarizaziorantz, eta, ondorioz, tokiko nortasunaren galerarantz (Telleria 2014).
‎Espazio publikoak izan duen bilakaera aztertzeak, kalean nor eta zertan dabilen ulertzen lagun dezake. Era berean, espazioak gizartean duen eragina bezainbat eragiten du gizarteak espazioaren izaeran, pertsonek eta gure iritziek hirigintza eredu bat edo bestea ezartzea baitakarte.
‎Jarraian, EKEk adin taldeka bi epealditan izan duen bilakaera ikusiko dugu. Lehenengo epealdiak tartea hartzen du aztergai, eta bigarrenak azken bost urteak:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia