Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2021
‎– Andoni Egaña. Lau aldiz jarraian Euskal Herriko txapeldun (1993, 1997, 2001 eta 2005), aldi oso bat markatu duen bertsolaria. Eragile garrantzitsua Elkartearen sorreran eta hurrengo urteetan.
‎Honela bizi izan zuen Zubimendik bertatik bertara: " Hona hemen egiatako Txirrita, herriak ezagutu eta maite duen bertsolari xede zorrotz, eztenkaria. Euskara goraltzeko, indartzeko, asmo berria:
‎Bat batekoa idatziari gerturatzeko ahalegina egiten den garai berean bien arteko hibridazioa gauzatzen duen bertsolaria agertzen da: " Familiatik eta herritik zekarren bertsokera hiri nagusiko joera berriagoetan txertatzen da, honetan mamituz, lore jokoen inguru minguruan" (J.M. Lekuona, 1998:
‎Alde horretatik, deigarria suertatzen da Txomin Agirrek berak Iru erezi ipuinean bertsolariaz egin nahi duen irudikapena: emaztea eta aberria asko maite dituen arren Jainkoa are gehiago maite duen bertsolaria, entzule hordituei jaramonik egin gabe, eskaini dioten sagardoa dastatzera iritsi gabe, isiltzea erabakitzen duena.
‎401 Egaña izan da aldizkariarekin lotura estuena izan duen bertsolaria, Erredakzio Batzorde gehienetan egon dena, testu gehien sinatu dituena eta aldizkariaren filosofía ongien ulertu duena. Gertutasun horrek ere tirako zion zerbait gora beraren datuari, baina bestela ere berak luke lehen toki horretan, zikloaren protagonista nagusi gisa. baitzaio.
‎Lujanbiorena espero izatekoa zen, bi aldiz Euskal Herriko txapeldun eta lehen txapeldun emakumezkoa izanda. Iturriagarena ere erraz ulertzen da Egañaren ondoren, eta Lujanbiorekin batera, Txapelketa Nagusiko final gehien jokatu402 duen bertsolaria izateari bere karisma gehitzen bazaio. Rockaren belaunaldiko bertsolari rockeroena izan da, eta nortasun handiena izan duenetako bat.
‎Ez da animatu garai batean Herri Irratian Iriondok eta gero Garziak Euskadi Irratian egin zuten bezala bertsolarien arteko lehiaketak antolatzera. Eta bertsotara apenas ekarri duen bertsolaririk estudiora: " Badakit estudio batean bertsotan hastea edo telefonoz bertsotan hastea zeinen nekeza den[...] burutik pasa izan zait bertso eskolen mugimendua hain indartsu ikusita[...].
‎Bertsolariak jaialdian zehar intentsitatea bilatuko du, denbora gutxian gauza asko eta onak esateko modua, almazena hustekoa, betiere gailurren bila, ikuskizunera joan den entzulea asebetetzeko eta irratiz nahiz telebistaz ‘emangarri’ den zerbait burutu asmoz. [...] arrakasta duen bertsolaria noizbehinka gailurrak joko dituen hura da[...] Hargatik, ohizkoa hautsi nahian, erabiltzen ditu egungo bertsolariak hainbeste literatur baliabide. Hargatik jokatzen du hainbeste antzerki elementuekin, dela keinu eta gorputz mugimendua, dela ez dagokionean txandari lotzea...
‎Lopategi, Lazkano, Agirre, Lizaso, Lasarte, Lazkao txiki, Uztapide, Basarri bera... Baina lehen maila hori ongi irabazirik duen bertsolari asko zen. Eta, Amuritzak, bat batean, epai-mahaia bere alde jarri du.
‎Euskaltzaindiaren babespean eurek antolatu zituzten hamarraldi berriko lehen bi txapelketa horiek.311 Txapelketa irabazi berritan Amurizaren errima aberastasuna eta euskara landua azpimarratu nahi izan zituzten, baita haren sortzaile jarrera ere: " Bertsolari kreatzailea da, ohizko klitxe eta topikoetatik urrun, bere barne mundu baten eskaintza egiten duen bertsolaria" (1980: 43).
‎302 1930eko hamarraldian kopla zaharren erritmo bereziari buruz idatzi zuenean," Kopla zaarren ritmoa", adimen, logika eta kultura berezi bati buruz ari zen. pentsamendu diskurtsiboa bereiziaz, 303 bakoitzaren abantaila nahiz desabantailak aletuz304, eta Lekuonak aipatzen duen bertsolarien" zer berezi" hori intuiziotik eratorria dela iradokiz (Zavala, 1996f: 264).
‎Horrela, 1960ko hamarkadan eskolatua izatea da Basarriri hainbatek egozten dioten errurik larriena. Berezkoa duen bertsolari menditar analfabetoaren irudiak sekulako pisua du oraindik.
‎Urte horietan egon da, noski, nagusiko finalisten mailako oihartzuna lortu duen bertsolari gazteagorik: Nafarroan Xabier Silveira azaldu zen lehenengo, eta Julio Soto ondoren; Bizkaian paiatarrak, Estiballes eta enbeitatarren hirugarren belaunaldia; Martin anai arrebak edo Uxue Alberdi Gipuzkoan...
‎Lore Jokoen zikloan prentsan eman ziren lehen pausoak, tartean baita kualitatiboki garrantzitsuak izan ziren batzuk ere. Horrela, bertso kronika kazetaritza genero gisa 1880ko hamarraldi hasieran finkatuta gelditu zen, edo beste hainbeste gertatu zen hurrengo hamarraldietan arrakasta handia izan duen bertsolarien pasadizo eta ateraldien azpigeneroarekin. Aipagarri da baita euskarazko kazetaritzaren lehen pausoetan oso presente zegoela bertsolaritza:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia