Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2001
‎Batetik, pentsalari edo gizakiek asmatu ez duten muin jakin bat, itxuragabea, mugagabea, sortzailea, etengabe irakiten egonik bere baitatik errealitate berriak sortuz gainezka egiteko joera duena; mugagabea da, bai handirantz (infiniturantz) bai txikirantz (infinitesimorantz). Baina honek, beste gabe, ez du mundua den gisakoa azaltzen, ezin izango baititugu udareondo eta sagarrondo bat bereiztu, gizon eta emakumea ezberdindu, edo hegaztia eta narrastia. Izan ere (eta bigarrenik), kosmosean errealitate mota ezberdinen arteko desberdintze argia dago.
2003
‎Ez da hemen erlijio gaietan azalpen sakonagorik eman behar; premiazkoa du munduko politikari dagozkionetan iragaitea, horrela liburu honetan azaldu beharrekoak bilatzeko.
2004
‎Mundua nola den ez zaio axola goren denari. Jainkoak ez du munduan bere burua ezagutarazten (6.432).
‎Jainko batean sinesteak esan nahi du munduko gertakariekin nahikoa ez dela.
‎Kontzientzia etikoak gizakia munduaren, beste gizakideen eta bere buruaren aurrean jartzen du, mundua, beste gizakideak eta bere burua bere ardura bailiran. Kontzientzia etikoak gizakia arduradun eta erantzule egiten du munduaren, bere buruaren eta beste gizakideen aurrean. Kontzientzia etikoari eskerrak, gizakia ez da banako soil bat, are gutxiago izaki automata trukagarri bat, hainbat gizarte eta subkulturatan (sektetan eta gisakoetan, esaterako) pertsonak automatak bailiran tratatzen badituzte ere; baizik eta kontzientziari esker munduaz eta bere buruaz kontzientzia eta ardura duen subjektu bat bezala dakusagu gizakia, hots, pertsona bezala.
2006
‎Genero epikoak erakutsiko du mundu heroikoarekin loturarik estuena, baina garai arkaikoan epikarekin batera garatu zen genero lirikoak ere eman dezake mundu haren berri, maiz pertsonalagoa eta, beraz, modernoagoa den arren:
‎Sentimendua joko horretan sartu ahala, Humek dioenez, munduko objektuak (ekintzak, besteak beste) koloreztatzen edo tindatzen dira. Sentimenduak, azken buruan, balioez koloreztatzen du mundua: balio moralez eta estetikoez, besteak beste.
‎Proiektuaren denborak mundu batean existitu behar du, espazio enpirikoan. Denbora molde honek zulatu egiten du mundu hori, iraganeko ezerezera etengabe igaroaraziz. Askatasunaren denbora ez da mundu horren suntsitzea baizik; eta mundu erreal suntsigarririk ez balego, denbora hori ez litzateke ezer, ez legoke halako denborarik.
‎Zeren filosofo bakartuak" ziurtasun subjektiboa"," ebidentzia", bereganatu behar baitu derrigorrez. Eta, egia bada ere filosofo" razionalista" guztiek zer den egia eta zer ez erabakitzeko orduan ebidentziatasuna onartu izan dutela irizpide gisa (Platonengandik Husserlenganaino, Descartesengandik igarota), irizpide hau, berez batere ebidentea ez dena, baliogabetu egiten du munduan beti argi iturriak eta profeta faltsuak jardun izanak hutsak, eromenaren existentzia hutsak; eromenak sistematikoki eta logikoki eraiki baitezake, subjektiboki" ebidenteak" diren datuetatik abiaturik.
2007
‎Xenofanesek, Homeroren eta Hesiodoren ikuspegi mitologikoa kritikatuz629, jainko pentsatzaile bat jartzen du munduaren erdian630 eta bere burua aitortzen du partaide munduaren jainkozko izaera horretan631 Halere, Xenofanesek razionalizazio —esan dezagun— antiteologiko nabarmena egiten du, baieztatzen duenean giza abereak ez diela zor jainko andereei dakiena oro, aitzitik, bere ikerketa ahaleginaren emaitza dela jakituria:
‎• Xenofanesek jainko pentsatzaile bat jartzen du munduaren erdian441 eta bere burua aitortzen du partaide munduaren jainkozko izaera horretan442.
2008
‎Planteamendu horrek bat egiten du Aristotelesen sistema teleologikoarekin. Izan ere, Motor geldiak erakarpenez mugiarazten du mundua, maitatuak maitatzailea mugiarazten duen moduan. Ortzi osorako helburua edo xedezko kausa izateaz gain, Motor geldiak ez du parte hartzen, ez munduaren jardueran, ez gizakien jardueran, bere hobezintasunaren ondorioz, Motor geldiaren jarduera bere burua begiestea besterik ezin baitaiteke izan.
‎Enpirismoak, aldiz, bigarrena (antitesia) defendatzen du: denak funtzionatzen du munduan lege kausal zorrotzen arabera. Ez gara libre, hori ilusio bat besterik ez da, ez dago behaketa enpirikorik askatasuna sustatzeko.
2009
‎Nietzschek esaten digu, Heideggerrek aurrerago esango digun bezala, Modernia bukatzeaz geroztik gizakia ohartu dela ja intelektuak (arrazoimenak) ez duela munduaren ordena harrapatzen (munduak ordena baldin badu). Arrazoimenak gizakiaren estruktura mentalaren arabera pentsatzen edo interpretatzen du mundua. Kantek esan digu ja arrazoimenak giza estrukturaren arabera pentsatzen duela mundua, baina arrazoimen hori perspektibaz kanpokoa zen, eta beraz, faltsua.
2011
‎Osotasunaren zentzutik urruntzean, gizakiak emozioen bidez mugatzen du mundua, eta mundu hori unibertso linguistiko sinboliko batean hedatzen da, baina, paradoxikoki, adierazteko unean zentzu hertsi batean ixten. Hala, gizateriaren bideak zentzu hori komunikazio sinbolikoan finkatu du, batik bat hizkuntzaren bidez; beste era batera esanda, konbentzio bat erabaki du:
‎Ez naiz ari noski pentsamendua ukatzen; aitzitik, izatea pentsamenduaren bidez jorratzean, erreala mugatu edo haren sintaxi bat baino ez dela egiten diot; osotasunaren ordena pentsatzearena baino zabalagoa eta ugariagoa dela iruditzen zait (Nietzsche), agertze sorrera mugarik gabeko mugimendua dela, ez direla aski ereduak (Platonen Ideiak, kristauen Jainkoa, edo izatearen agerpenak sortzen dituen egitura matematiko geometrikoak), izatea izanik bera dela jatorrian formen beren iturria sortzen duena (aldi bereko sorrera, izan dena bere bilakaeran espresatzen da, aldez aurretiko gobernurik gabe). Ikuspegi hori erraz irensten du mundu ikuskera magikoak; ez, ordea, hierarkia edo araubide bat ezartzen bada (arrazoimena edo erregea). Ikuspegi hori bat letorke joan etorrian agertzen den izatearekin eta beraren zirkulartasun edo transdimentsionalitatearekin, pauso bakoitzean hurrengoa sortuz aldez aurretik pentsatu edo uste gabe; izan, amaierarik gabe, giza egite orotatik (pentsatzetik, esatetik, sentitzetik, eta gainerakotik) azaleratuz, ez egitearen atzean zabaltasun osoan zain.
‎Apeironek mundu finitu baten ezinezkotasuna erakusten du munduen infinitutasunean soilik uztar daitezke apeiron [eta mundua.
2012
‎Marxentzat bezala Badiourentzat ere, giza pentsamenduak egia objektiboa lortzen duen ala ez, galdera teorikoa izatetik urrun, praktikoa da. Benetako pentsaerak, ulertu baino gehiago, aldatu egiten du mundua. Egia guk egiten dugun zerbait da; egia iragartzen eta defendatzen duten subjektuek aldarrikatzen, eraikitzen eta eusten diote egia horri.
‎Mundu batean zerbait agertzeak, mundu horretan modifikazioak egon direla besterik ez du esan nahi; hau da, ez da diskontinuitaterik behar, eta beraz modifikazio horiek hedatzeko ere ez da singulartasunik behar. " Gertakarien osotasunak" (Wittgenstein) osatzen du mundua, ez bere aldaketak. Fisikak (Galileorengandik hasi eta Einstein eta Laurent Nottalerenganaino) fenomenoak bere fenomenalitatean garaiz hartzen dituen bariazioak integratzen dituela erakusten du.
2016
‎Wilson inurritan aditu handiena da. Ehunka inurri espezie ikertu du mundu osoan, eta inurrien erreinuak eboluzioaren ikuspegi berri bat irakatsi dio (’gene kultur koeboluzioarena’), ondorio harrigarriak ikasiz gizajendearen erreinurako. Inurrien mundua erabateko kooperazio sistemarena da, egoismo indibidualaren uko erabatekoaz.
2017
‎Aldiberekotasuna ez da, beraz, munduko izatedunena: eskatzen du munduko bi presenteren kopresentzia presentziak zerari bezala ulertuak. Aldiberekoa da Pierreren presentzia munduari eta nirea.
‎Hirugarrenik, Bestearen kontzientzia eta askatasuna ezin daitezke izan nire irudikapenen batasunerako balio duten kategoriak. Jakina, Husserlek erakutsi duenez, ‘nire’ munduaren egitura ontologikoak eskatzen du mundu hori Bestearentzako mundu ere izatea. Baina Besteak nire munduko objektuei objektibotasun mota jakin bat aitortzen dien heinean, horrek adierazten du bera jada mundu horretan dagoela objektu gisa.
2021
‎" Gizarteak ez dira espezieak: gizartean, espeziea existentzia gisa mamitzen da; gizarteak bere burua transzenditzen du mundurantz eta etorkizunerantz; haren ohiturak ez dira biologiatik segitzen" (I: 55).
‎Kasu honetan, bestelako klaseak (gizon/ emakume, kasu honetan) mahai gainean jarriz (Langile) Klasea desitxuratu edo desbideratu izana. Eztabaida horrek pil pilean jarraitzen du munduan eta Euskal Herrian.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia