2019
|
|
Bestearengan kontrola eta nagusitasuna ezartzeko mekanismo ahultzailea eta desorientatzailea da (M. Blázquez, et al. 39). Hala ere, agian narratzailearen ez fidagarritasuna dela eta, elikagaien prestaketaren kontuan Florak Senarrarekiko duen oposizioa azpimarratu
|
du
modu irrigarrian: " arrautzak frijitzeari buruz nuen iritzia zela eta, baina ez nirekin bat ez zetorrelako, baizik eta, besterik gabe, nik jarrera bat hartzen nuenez, hari, bere izaera finkatu behar eta, kontrakoa defenditzea tokatzen zitzaiolako" (34).
|
|
Hautu narratibo horren bitartez, emaztearen egoeraren lekuko egiten gaitu, gizon matxistaren diskurtsoaren probokazio hutsez. Horrela, matxismoaren eta genero indarkeriaren arazoa agerian jartzen
|
du
modu espresiboan: emakumearen ikuspegia, iritziak eta ekarpenak ez daude irudikatuta nobela horretan, ez baitute lekurik, gizonaren begirada soilik erakusten denez eta hori denez gure ustez ebidentzian jarri nahi zuen diskurtsoa.
|
|
Hori dela eta, istorioko gertakarien kronologia eta kontaketaren kronologia ez datoz bat. Egileak iragan horren narrazioa ez
|
du
modu ordenatuan egiten eta flashback edo analepsia ugari aurki ditzakegu. Kontaketa gehiena lehenaldian idatzirik dago, aitortza bat denez, aurretik egindakoaren kontaketa baitu helburu.
|
2021
|
|
Bestalde, Hego Euskal Herrian literaturari eskaintzen zaion trataera desberdin samarra dela kontatzen
|
du
modu kritiko batez, eta aldeak zehazten ditu EAEn eta Nafarroan literatura irakasteko moduei dagokienez:
|
|
EIBZ k antolatzen duen Eskolako Literatur Kanona (ELK) prestakuntzari erreferentzia egiten dio IE2 k, esate baterako. Azaltzen duenez, ikastaroan hainbat gai lantzeko aukera egoten da, baina berak zer liburu eraman, zer egin lan horiekin eta lantzeko moduak eskaintzea bereziki baloratzen
|
du
modu positiboan: " Didaktikarako baliabideak behar ditugu irakasleok, uste baitut horretan zenbait gabezia dugula".
|
|
Horregatik, ez du dugu GI [Gaitasun Intelektuala] soilik kontuan hartu behar, eta adimen emozionala ere aintzat hartu dugu. Izan ere, adimenak ezin
|
du
modu egokian funtzionatu adimen emozionalaren parte hartzerik gabe, eta neokortexaren zeta sistema linbikoaren arteko zein amigdalen eta lobulu prefrontalaren arteko osagarritasunak bien arteko parte hartzeko harmonikoa eskatzen du. Orduantxe soilik hitz egin dugu adimen emozionalaz eta gaitasun intelektualaz" (op.: 32).
|
|
Baina, hori guztia aldatuz joan dela onartu du; izan ere, literatura pisu soziala galduz joan dela uste du NE1 ek, baita euskal kulturan zuen zentralitate hori ere, edo gutxienez, ezin duela berdin aldarrikatu. Hala ere, azken hau ez
|
du
modu negatiboan baloratzen hor irabazi duten beste esparru batzuk daudelako, musika, bertsolaritza edota antzerki mundua, besteren artean. Bere ustetan, aipatutako diziplina horiek zein beste batzuek ere lehen literaturarena zentzu hertsian ulertuta soilik zen espazioa okupatu dute, dioenez" zorionez"," aberastu delako panorama".
|
|
XX. mendearen azken heren horretan eta bere testuinguruan," ez zegoen dantzarik, ez zegoen ia antzerkirik eta bertsolariak zerbait arrotza ziren gurean", azaltzen du NE1 ek. " Lehen argitaratzen zen oro irakur genezakeen eta musikan ere aritzen ziren talde ia guztiak ezagutzen genituen, baina orain hori ezinezkoa da", baloratzen
|
du
modu baikor batean. Egoera" anizteaz" gain, literaturak ez duela galdu baloratzen du," askoz literatura gehiago dagoelako, askoz ere hobea, baita plazer gehiago ere", baina zehazten duenaren arabera," literaturak gauza gehiagorekin konpetitu behar du orain, eta nerabezaroan galtzaile ateratzen dela iruditzen zait, edo ez dauka, behintzat, dena irabazteko".
|
|
Edonola ere, gaur egungo nerabeen egunerokoan erabat txertatuta dauden adierazpideak, euskarriak eta ekoizpenak izaki, gazteen kultura horren parte gisa uler daitezke. Gaur egungo gizartea izugarri aldatu dela uste du LIR1 ek, oso denboratarte laburrean, gainera, eta egungo gazteak eta nerabeak horren isla direla zehazten
|
du
modu positibo batez.
|
|
Irakaskuntzaeta ikaskuntza prozesuak behar bezala elikatzeko ebaluazio formatiboaren irakaskuntza eginkizuna ikaslearen jarduna baloratzea bada, orduan, ikasleak bere ebaluazioan zuzenean parte hartu behar du (Bizarro, Sucari, Quispe Coaquira, 2019). Autoebaluazioaren kasuan, ikasleak bere ikas prozesua autoerregulatzen
|
du
modu sakonago batez (Panadero eta Alonso Tapia, 2013; Panadero, Andrade eta Brookhart, 2018), ikasleek euren prozesuen eta ekoizpenen kalitateari buruz gogoeta dezaten eskatzen baitu, ebaluazioedo balorazio iturri bakarra irakaslea soilik izan beharrean (Andrade, 2010). Hau da, nork bere burua aztertzea, behatzea, norberaren funtzionamenduari buruzko begirada kritikoa garatzea, egindako lana epaitzeko eta, beharrezkoa bada, ezarritako funtzionamendua aldatzeko (Cosnefroy, 2010 in Paquet eta Karsenti, 2020).
|