2003
|
|
2 4/ 1992 Lege Organikoak sorrera
|
du
Konstituzio Auzitegiaren 36/ 1991 epaian, otsailaren 14koan. Epai horrek adierazi zuen konstituzioaren aurkakoa zela Adingabeen Auzitegi Babesleei buruzko Legearen 15 artikulua; lege horren testu bategina 1948ko ekainaren 11koa da.
|
2005
|
|
Indarreko xedapenak ez ezik, testu honek kontuan izan
|
du
Konstituzio Auzitegiak 1997ko martxoaren 20an emandako epaia ere. Bertan, aztertu ziren uztailaren 25eko 8/ 1990 Legea eta Lurzoruari buruzko Legearen Testu Bategina, 1992ko ekainaren 26ko legegintzazko Errege Dekretuaren bidez onetsia.
|
2007
|
|
Azken xedapenetatik lehenengoan xedatutakoaren ondorioz, lege honek erabat errespetatzen
|
du
Konstituzio Auzitegiaren 1998ko uztailaren 23ko epaian jasotako doktrina, lege organikoaren aldeko erreserbari dagokionez, eta Konstituzioak eta autonomia estatutuek ondorioztatzen duten sistemari dagokionez, eskumenak banatzeko. Horregatik, kontuan hartu da, berebat, autonomia erkidegoen legeria elkarteen arloan.
|
|
fundazio xedeak pertsonen kolektibo orokorrei mesede egitea. Beraz, familia fundazioak edo interes pribatuak lortu nahi dituztenak baztertuta daude, eta hori argi utzi
|
du
Konstituzio Auzitegiak martxoaren 22ko 49/ 1988 epaian. Auzitegiaren arabera, aurrezki kutxek, gizarte intereseko xedeak izan arren, ezin dute izan fundazioen izaera juridikorik, horietan kreditu entitateen izaera nagusi baita.
|
|
Horrengandik ere justifikazio egokirik lortzen ez badu, auzia urteko txostenean edo txosten berezian sar dezake, eta jokabide hori agertu duten funtzionarioen edo agintarien izenak aipa ditzake. Era berean, Herri Defendatzaileak eskumena
|
du
Konstituzio Auzitegian konstituzioaurkakotasun errekurtsoak zein babes errekurtsoak jartzeko, eta Konstituzio Auzitegiaren ustez edozein kasutan egin dezake, eta ez administrazio publikoaren jardunaren aurrean eskubideak eta askatasunak defendatzeko esparru zehatzean bakarrik (150/ 1990 KAE, urriaren 4koa).
|
|
Babes errekurtsoaren izapidetza egiten
|
du
Konstituzio Auzitegiko bi saletako batek, sei magistratuk osatuak (txandaren arabera egokitzen dena), edo Auzitegiaren lau ataletako batek, kasuan kasuko salak horri bidaltzen badio, arazoak ebazteko Konstituzio Auzitegiaren doktrina finkatua aplikatzeko modukoa denean?. Baina, lehenengo, izapidetzako onarpen fase bat gainditu behar du, «iragazki» moduan funtzionatzen duena.
|
|
Azken finean, Konstituzioak bereizkuntza onartzen du (tratu desberdina, gizabanakoen eta taldeen benetako egoeratik eratorritako inguruabar objektibo eta arrazoizkoak oinarri dituena), baina bereizkeria ez (tratu desberdina, gizabanakoen eta taldeen benetako egoeratik eratorritako inguruabar objektibo eta arrazoizkoak oinarri ez dituena, horrela nahierakeriaz jokatuko bailitzateke, eta hori EKren 9.3 artikuluak debekatzen baitu). Hala jaso
|
du
Konstituzio Auzitegiaren jurisprudentziak (uztailaren 10eko 23/ 1981 KAE; otsailaren 26ko 7/ 1982 KAE; azaroaren 15eko 67/ 1982 KAE; uztailaren 24ko 83/ 1984 KAE; maiatzaren 27ko 176/ 1993 KAE; azaroaren 21eko 308/ 1994 KAE, eta beste asko).
|
2012
|
|
Madrilek helegitea jarriko
|
du
Konstituzio Auzitegian, bankuen zergaren aurka
|
|
Ahmed Shafiq erretiratu zen jeneralak, Hosni Mubaraken azken lehen ministroak, historikotzat hartu
|
du
Konstituzio Auzitegiaren epaia, eta asteburu honetako hauteskundeetan parte hartu ahal izango du, Egiptoko presidente bihurtzeko aukera izanik.
|
2017
|
|
Konstituzioak azaltzen
|
du
Konstituzio Auzitegiaren eskumenekoak direla. Estatuaren eta autonomia erkidegoen arteko eskumen gatazkak eta azken horiek beren artean dituztenak?, bai eta. Konstituzioak edo lege organikoek esleitzen dizkioten gainerako gaiak, ere.
|
2019
|
|
Martin Fayulu bigarren tokian atera da bozen %34, 8arekin. Honek emaitzak jakin eta berehala errekurtso bat pausatu
|
du
Konstituzio auzitegian. Publikoki azpimarratu du boz bulegoetan zituen lekukoek egin kontuen arabera bozen %61 bildu dela.
|
2021
|
|
Espainian ezarritako lehen alarma egoera Konstituzioaren aurkakotzat jo
|
du
Konstituzio Auzitegiak. " Baina eman duten argudioa ez da logikoa", dio Iñigo Urrutiak;" esan dute alarma egoeran eskubideak ez zirela mugatu, ezabatu baizik.
|
2023
|
|
Halako arauketari esan omen zaio Ekonomia Itunaren" blindajea". Lege organiko hori Konstituzioarekin bat datorrela esan
|
du
Konstituzio Auzitegiak ekainaren 23ko 118/ 2016 emandako epaian; baina, edu berean, adierazpen horren esparrua eta mugak finkatu ditu: " Mugatu ere, batetik, Konstituzio Auzitegiaren bosgarren xedapen gehigarri berriak Konstituzio Auzitegiak egin beharreko kontrolaren objektua mugatu da Batzar Nagusiek emandako foru arauei begira; ez ditu foru arau guztiak kontrolatuko, ezpada foru arau mota zehatz batekoak, hots, izaera fiskalekoak soilik, eta horien artean, Euskadiko Autonomia Estatutuaren 41.2.a) artikuluak aitortutako eskumenak erabilita eman izan diren foru arauak, hau da, euren lurraldean tributu araubidea mantendu, ezarri eta arautzeko foru arauak Estatuko zergen antolaketa orokorra aintzat hartuta (3 ZO)" 2.
|
|
Udalek ez dute erabakiko euren berezko interesak zeintzuk diren, interes horiek beste erakude batzuek zehaztuko dituzte, hain zuzen, lege lerruneko arauak sortzeko ahalmena dutenek. Interes naguasiaren teoria ezartzen
|
du
Konstituzio Auzitegiak bere otsailaren 2ko 4/ 1981 Epaiarekin PAREJO ALFONSOk adierazten zuenez, hurrengo arrazoiagatik: " ez dira existitzen, bere izaeragatik, soilik, toki interes bat edo interes batzuk" 70 Horrekin guztiarekin interesaren eta eskumenaren arteko lotura azaltzen da.
|
|
Bateragarritasunaren kontuarekin jarraituz, kontrolaren inguruan luze hitz egin
|
du
Konstituzio Auzitegiak eta toki autonomiaren printzipioaren erakunde bermearen izaera eta kontrol jarduera bateragarriak direla ebazteko epai asko daude. Horiek guztiek autonomiaren eta kontrolaren arteko bateragarritasunaren inguruko zalantza guztiak alderatu zituzten.
|
|
Era berean, ‘Tokiko’ gisa kalifikatutako zergak antolatzeko legeak dira —baita modu partzialean ere, udalen autonomiaren merezimenduan—, Konstituzioak hemen legegileari agintzen diolako lurralde erakundeari autonomia eremu bat aitortzea ez ezik, berak ezartzen duen lege erreserba bermatzea ere (31.3)...". Esangura honetan Duran GarClAri jarraituz, autonomiaren eta lege erreserbaren bateratze hori arindu egiten da, eta azken hori" erreserba erlatibotzat" hartzen
|
du
Konstituzio Auzitegiak; izan ere, toki zergak legez ordenatu behar direnean, erreserba horrek murriztu egiten du bere eremua, udalerriei beraien zergak ordenantzaren bidez arautzeko ahalmena ez kentzeko.
|