Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 42

2000
‎Omenaldia Borges-entzat eta izpiritua Lauaxetarena badira ere, Fernando Pessoa, Konstantino Kavafis, Marcel Schow eta bestelako autoreen obretatik harturiko gaiak aurkitzen dira Sarrionandiaren narrazioetan. Partaide izan zen POTT bandakoen, Bernardo Atxaga, Manu Erzilla, Josemari Iturralde edo Jon Juaristirekin batean izandako hiru urteko bizikizun literarioaren ondarea du hori. Horregatik, liburuaren epilogoan Bernardo Atxagak idatziriko ipuinean Marcel Schowren La cruzada de los niños liburuaren oihartzunak sumatzen dira, eta, nolabait esatearren, lagunari eginiko begi keinua bezala da epilogo hori, Sarrionandiaren liburuko Durango heresia ri, liburua ixten duen narrazioari, kontrapuntua ematera datorrena.
‎ETAren su etena da gehien errepikatzen den errealitate zati edo puska. Zerbait esan nahi du horrek. (El Diario Vasco I)
2001
‎" 89 aldiz azaltzen dira zapatak Hamaika pauso n, aipatuko ez den filologoaren esanetan. Mila hitzetik bat, eta zerbait esan nahi omen du horrek." (172.or.). Era berean, ez da kritikaren ikuspuntu oso" laudagarria" honako paragrafo honetan azaltzen dena:
2003
‎Hizkuntzak ikasten ume eta gaztetxoak kanpora bidaltzea gaur hain normala dena ez zen horrenbeste 60ko hamarkada hasieran. Hizkuntza ikasbide aurreratu eta goizetikoa izan zuela erakusten du horrek.
‎Euren adinekoek ez zuten egiten, baina interesgarriagoa zen hogeiak atzean utzitakoen anatomia batez ere ustekabean euren ezaugarria gogortzen hasten bazitzaien. Orain Ainhizek ez du horren kezkarik. Beltzaran azalaren motagatik gorrizka jarri ohi bada ere ipintzea da nahi duen gauza bakarra, eguna hil baino lehen maite duenari erakutsi ahal izateko.
2005
‎Frantzian, mila sei ehun haurrez goiti desagertu da hiru urtez! 40 Eskandalarik sortzen du horrek. UNICEFen arabera 2002 urtean 1,2 milioi haur desagertu da beren etxeetatik munduan, haurren trafikoaren eraginez, lanean edo putetxeetan aritzeko.
‎Lehen ateratzen ziren hiruetarik bat zen apezpiku izendatua. Pierre Dokelarrek ongi esplikatzen du hori Larregainen kasuan.240 Apezak eta eliza ongi ezagutzen zituen apezpikua. Ez nonbaitik jinikako ezezaguna, diozesa arrotz batetan galdua.
‎" Gizonak ez dezala berex, Jainkoak bat egin duena" (Mk 10,6). Zer erran nahi du horrek. Gostarik gosta, senaremazteek elgarrekin egon behar dutela, ezin bizia delarik, batak bestea jotzen duelarik, amodiorik ez delarik ere?
‎Jabetasunaz ebanjelioari biziki hurbil den ikusmoldea.295 Eta gisa bereko beste zenbat hurbilketa ez liteke Berri Ona eta euskararen artean? Baliatzen du hori Elizak?
‎Eta zer geldituko da bizpahirugarren gizaldian? Zer gizarte emanen du horrek. Eguberriko izeia iduri, berri hartan baloreak bizi izanen dira, bainan denborarekin histuko, hilen eta orratzak bezala, lurrera eroriko, abarrak hilak utziz, buluzirik.297
‎Apezik ez bada, ikusi behar da zer gatik. Baina nork bilatzen du hori. Ikusi eta erabakiak hartu behar baitira gauzak aldatzeko..."
‎Eliza Saindua. Zer erran nahi du horrek. Elizatiarrak sainduak direla?
‎" Aita, oro egiten ahal dituzu. Urrunt ezazu kaliza hau ni ganik!" (Mk 14,36) Ez ote du horrek desertuko lehen tentamendu haren eite handia. Mirakuluaren bidez ihes egin behar zion goseari, orduan.
‎Urtean 70 bat. Eskandalarik sortzen du horrek, erailketetaz hoin minbera diren erresuma horretan? 43 Ez uste izan oraino beste mende batetan bizi litezkeen españolika batzuen arazoa litekeenik. Trintignant Cantat gertakariaren karietara jakin dugu hamar emaztetarik bat joa dela Frantzia zibilizatuan; hilabetean sei emazte hiltzen dituztela beren senarrek!
‎Ez baita deus bortxaz sar arazten ahal norbaiten gogoan! Biziki polliki erraten du hori Gabriel Matagrin apezpikuak: " La vérité qu" on assène ne passe pas." 53 Sakatu nahi den egia, ez da sartzen.
‎Zenbat giristinok irakurtzen dute oinarrizko helburu hori gogoan? " Zer erran nahi du horrek. Zer ondorio dauka niretzat, gaur egun?" Horra geure buruari egin behar geniokeen galdea, zerbait irakurtu eta.
‎Beti. Jondoni Petrik azpimarratzen du hori hitz laburrez, bere prediku motxenetarik batean: " Jesusek iragan zuen bizia ongia eginez." (Eg 10,38)
2007
‎Hala bada, alderdi biologikoan eta kulturazkoan batera jotzen dute Euskal Herriko eta Gaskonia Goieneko lurraldeek: iragan bera izan dutela esan nahi du horrek. Neolito kultura bat beraren oinordeko dira lurralde biak.
2008
‎Hitz horiek ongi biltzen dute galdeketetan parte hartu duten EAEko irakasleen iritzi orokorra; beraz, irakasleak erabakitzen du literaturari zenbateko lekua emango dion ikasgelan. Eusko Jaurlaritzak curriculumean zehaztu zehazten du euskal literatura irakatsi egin behar dela Batxilergoan, baina ez du horren gaineko jarraipenik egiten. Hori horrela, EAEko ikastetxe batzuek nahiago izaten dute EHL (Euskal Hizkuntza eta Literatura) irakasgaiari dagozkion asteroko hiru orduak hizkuntzari bakarrik eskaini, eta kasu askotan irakasgaiaren helburu garrantzitsuena ikasleek EGA agiria ateratzea bihurtzen da.
2009
‎Berriemaile bakarrak izendatu ditu artegi moduan. Palentziako artzaina bertan bizi izanaren gomutak, ostera, indartu egiten du horren akordu isolatua. Bestalde, Mungigorta etxearen prozesua sano antzekoa izan zela jakin ahal izan dugu.
2011
‎Izan ere, gaitza da lan beraren obraz lauzpabost kritika egiten direnean, kazeta ezberdinetan, (kritika kopuruen atalean aritu gara gaiaz), ezer berririk esatea. Era berean, kritikarien artean, zelanbait, elkartasuna adierazten du horrek, batasun moduko bat, norberaren iritzia konpartitua denez gero lan egokia egin deneko sentipena edo lortu gura balitz legez.
2013
‎Elkartzeko eta elkarri kontuak esateko era ere bada; barregarrikeriak kontatu, zurrumurruak zabaldu, gordinkeriak esan... rrrte osoan baino askatasun handiagoaz, gainera. Maskarak edo mozorroak erraztu egiten du horretarako bidea, baina halakorik gabe ere, giroa aproposa da. Etxe barruko kontuak agerian jartzen dira, herriko jauntxo edo agintariak barregarri jarri eta kritika soziala egiteko unea da.
‎Odoleste eta buzkantzak janariak luzaroago irautea du horrek helburu. Hori oinarri hartuta, Bizkaian badago esaera bat:
2015
‎Iñakik oso argi du hori, Joxemik irakatsia: plangintza.
‎Beti kokatu izan da ezker abertzalearen ideologiaren pean eta bere literatura konprometitutzat jo izan da ez gutxitan. Alabaina, Atxagak berak, literatura mota horren kritiko gupidagabeak, zalantzan jarri izan du hori.
2019
‎Kasu honetan senarra da abandonatua eta abusatua, Floraren amari apoplexia batek eman eta gorputz erdia paralizatuta geratu ondoren, berriz, alabak ama zaintzea besterik ez baitu buruan, senarra are eta gehiago abandonatzen du (28). Senarra egiten du horren errudun ere: " Apoplexiak eman zion; nik emandako disgustuen eraginez, esan ohi zidan Florak" (35).
‎Elkarrizketa hori gertatu zen unean artean Florak ez zuen amoranterik, baina kontraesan handia ikus daiteke, izan ere, berak maiz Florari adarrak jarri dizkionez ez du horren ekintza larria ikusten Beltranen emaztearen engainua. Ordea, bere emaztea soinujolearekin dabilela jakitean, bera hiltzea erabakitzen du.
‎" Pentsatzen du pertsonaiaren sortzea Martinen keinu bihurri bat izan zela; atsegin zaizkio dudako jolasak, oker usteak. Lehen pertsonan idatzitako istorio baten aurrean hamar irakurletatik bederatzik narratzailea idazlearekin identifikatzen dutela gutxi balitz nonbait irakurri du hori, eta noski, pentsatzekoa da narratzailea idazle bat denean nahasmena erabatekoa izango dela Martin beti baliatzen da gertakizun errealaz kontakizunari egiantza gehitzearren, eta susmoa du, bide batez, arrasto biografikoak uxatzea gustuko duten kritikoei bazka emate alde (172).
‎Adierazgarri da, esaterako, jakien eta errezeten inguruko berriketak halako zabaltasuna hartzea testuan, lagunartean ere jan kontuak sarritan ateratzea eta senar emazteen arteko eztabaidek errezeta horien exekuzioaren inguruan izatea abiapuntua. Baina kontalari ez fidagarriaren diskurtso itxuraz jantzia gorabehera, sendotasunez eta autosufizientziaz janari onari eta errezetak exekutatzeko modurik hoberenari buruzko baieztapen biribilak egin arren, irakurleak arestian aipaturiko zehar aipamenengatik argi jakingo du hori blaga dela gehienbat. Gourmand gisa agertzen da, jaki guztiak larderiaz zorrozki epaitzeko prest, baina ez du egunerokoan inoiz ere kozinatzen eta saiatzen denean kuxidadea egiten du.
‎Krimenari buruzko narratibak genero bat osatu badu ere, genero poliziakoa edota beltza, ez du horregatik monopolizatu" collective ritual game and dream" sintagman biltzen diren gizon emakumeen behar erreprimitu guztien kontatzeko beharra, eta ez da beti narratiba poliziakoan soilik mamitu. Hurrengo atalean agertuko dugun moduan, genero beltza baino marko zabalagoan aipatzea komeni zaigu euskal letretan, hots, gure helburua emakumea indarkeriaren biktima ala biktimario gisa agertzen den narratiba baita, eta ez azpigenero literarioa bera.
2021
‎" Hamarretik bi puntu eman izan dizkio euskara irakasleak literaturari, oso balio txikia, eta ematen du horri eutsi nahi izan diogula. Emozioekin lotuta egon denez, oso gauza pertsonal gisa ikusi izan da eta beraz zaila gela barrura eramaten.
‎Hau da, gizartearen parte handi eta, halaber, etorkizuna izango den estratu horren beharrak asetzera heltzen ez bada, hezkuntza ez litzaioke erantzuten ariko bere helburu nagusietako bati, edo ez, behintzat, modu egoki batez. Egiturazko arazoa jartzen du horrek oinarrian eta edozein ikas prozesurentzat abiapuntu arriskutsua da, esanguratsua izan dadin nahi bada, jakina.
‎Baina, aldi berean, literatura apurtzea ere izan daiteke, sortzea, eta hori da irakatsi behar zaiena. Ze nerabe horrek zelan ulertuko du hori ez bazaio irakasten. Berez ez".
‎" Heziketa literarioa adiera literatura testuak gaitasunez irakurtzeko beharrezkoak diren trebetasunak eta gaitasun horiek irakasteari eta ikasteari dagokio". Modu berean, ikasleriarengan literatur esperientzia ondoren aipatzen den Dewey-ren (1995) esperientzia hezitzailearen ideiarekin nolabaiteko lotura du horrek sorraraztea bilatzen da heziketa literarioaren bidez, hots, ikasleari norbaitek, noizbait eta nonbait idatzitako hitzek berarekiko zein munduarekiko duten harremana deskubritzeko aukera eskaintzea (Zayas, 2011). Horrez gain, heziketa literarioak irakurketetan gidatzea ere badakarrela baieztatzen du autoreak (op.), eta bi norabidetan proposatzen du gidaritza lana:
‎Era berean, landutako testu generoez errazago gogoratzen direla esan genezake, eta horretarako beste faktore garrantzitsu bat hainbat aipatutako lanketa modua edota metodologia izaten da. LI6 k, esate baterako, bertsolariak landu zituztenekoa kontatzerakoan, ikasketa esanguratsua izan zela adierazten du eta atxikimendutik egiten du horren argumentazioa.
‎Guk esaten diegu hau edo bestea irakurtzeko, edo hau edo bestea egiteko, baina ez diegu galdetzen haiek zer egin nahi duten. [...] Normalean, gauzak hala egin behar direlako egiten direnean, egin egiten dira baina plazeretik gutxi izaten du horrek". (NE1)
‎Ikasle gaituaren kontzeptuak oinarri oinarrian printzipio gako bat dauka, bistan dena, ezarritako gaitasunen lorpenarekin zerikusia duena, eta, hortaz, konpetentea izango da xede dituen trebetasunetan gutxieneko gaitasun maila eskuratzen duenean. Konpetentzia terminoaren inguruan zehaztutako hiru euskarriekin lotura du horrek, hots, ezagutza, trebetasun eta jarrera jakinak eskuratzearekin, baina, PTL markoaren arabera eta Soziokonstruktibismoaren printzipioei ere jarraiki, ikasle gaituaren edo" deeper learner" en ikastun sakonagoa, euskaraz profilean ezagutzaren komunikazioa ezinbesteko ideia da," ikaskuntza hizkuntzatik bereizi ezin den heinean" (Meyer eta Coyle, 2017: 217).... Pluriliteracies edo Alfabetizazio anitzen ereduan ikaskuntzaren garapena giltzarritzat hartzen diren bi prozesuen aktibazioarekin lotuta agertzen da:
‎40 Freire-ren" heziketa problematizatzailea" pentsamendu kritikoan oinarritzen du Verdeja k (2015: 32), arestian adierazitakoaren haritik, elementu eraldatzaile eta emantzipatzaile gisa: " Hezkuntza problematizatzaileak, azken batean, munduaren erronka eskatzen du hori gauzatzeko, eta, beraz, ikasleei beren kabuz pentsatzen eta inguruko bizitzaren eta egoeren aurrean jarrera aktiboa hartzen lagunduko dien eta motibatuko dituen hezkuntza behar du; horrela, gizartean eta inguruko gizarte arazoetan parte hartze aktiboa izango dute, arazo horiek modu kritikoan aztertuz eta horiek aldatzeko gizartean jarrera hartuz".
‎Irudiaren eta ikus entzunezkoen presentzia geroz eta handiagoa da ikastetxeetan, testuliburuetan, beste material batzuetan eta geletan oro har, baina eskola saioen antolaketa, formatuak eta luzerak berdintsua izaten jarraitzen dute, gelen izaera eta osaera ez dira nabarmen aldatu, eta irakurketa paperari oso atxikita ulertzen da oraindik orain, adibidez. Ikasle irakasle profilei eskainitako ondoko ataletan sakonago aztertuko den legez, profiletan gertatu den aldaketarekin zerikusia du horrek. Baina ez nerabeen edo ikasleen kasuan soilik, NE1 ek dioenaren arabera, helduak ere horrelako joeren eta praktiken baitan daude, eta aldaketa sozial oso gisa ulertu behar da:
‎Beste zailtasun bat ditugun beldurrak dira, baina horiek guk kendu behar ditugu. Literaturaren sistematizazioari dagokionez, sistematizatu daiteke, eta gauza batzuk sistematizatu dira dagoeneko, bertsolaritzak egin du horretan aurrerapausoren bat adibidez". (LIR1)
‎4 ikaslek guztiekin partekatu ostean, paper handi batean itsatsiko ditugu koloretako kartulinak denok" Norbaiti beldurra diogunean, guganako boterea eman diogulako da" horma irudia eraikiz. Beharbada, ahoz ditugunez denak partekatu, gogoetek emandakoa partekatzeko aukera eskainiko du horrek.
‎Aurreko azpiatalean esaten zen legez, ohiturak eta aisialdia asko aldatu direla nabarmentzen du HIR1 ek, egunerokotasuna denetzat aldatu den heinean, eta azaltzen duenaren arabera, ohitura horien barruan irakurketa praktikak lekurik ez badu du horrek zaletasuna elikatu eta sendotu. Eta, elkarreraginezko zirkulu horretan, aipatu den gaitasunak ere zeresan handia dauka.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia