2000
|
|
Izan ere, itun hartatikaurrera Euskal Herriko dinamika politikoak inoiz baino gehiago begiratu dio EuskalHerri osoaren batasunari, eta inoiz baino gehiagoko batasuna lortu da lurralde guztietako alderdien eta gizarteko eragileen artean. Honek isla zuzena izan
|
du
hedabideetan, eta, bereziki, Lizarra Garaziko itunaren eragileen politika, neurri handi batean, Euskal Herri osorako politika gisa aurkeztua izan da. Baina ez alderdi eta talde horienpolitika bakarrik:
|
|
Prentsa kabineteen ekoizpenak eragin handia
|
du
hedabideen ezuste faktorean, aurreikuste indizea emendatuz.
|
2002
|
|
Aurkezpenak argitzen
|
du
hedabideak faktuari aitortzen dion balioa:
|
|
Proposamena honako hau da: herritarrari pertsona publiko bat baloratzeko eskatzen zaionean, herritar inkestatuak oso kontuan izaten
|
du
hedabideetan une horretan hitzetik hortzera erabiltzen den modako gaiaren aurrean baloratu beharreko pertsonaia horrek erakutsi duen jarrera. Alegia, baldin eta modako gaia terrorismoa bada, inkestatuak oso kontuan izaten ei du pertsonaia horrek esfera publikoan gai horri buruz izan dituen azken interbentzioak.
|
|
Lengoaiak aldatu egin dira hasierako aurregizakietatik gaur egunera arte; gizakiak zeinu konplexuagoak erabiltzen ikasi du, eta, historiaren joanean, ideia konplexuagoak azaltzen asmatu du. Antzeko prozesua segitu
|
du
hedabideen historiak: gizakiak gero eta bitarteko konplexuagoak erabiltzen ikasi du, komunikaziorako bitartekoek gero eta informazio gehiago igortzen dute, arinago gainera.
|
|
Botere politikoak sekulako ahalmen kontrolatzailea
|
du
hedabide publikoetako zuzendariak izendatzeko ahalmena edukita, baita hedabide pribatuak sortzeko baimenak ematerakoan ere. Kontzesioak eta izendapenak modu ez erregularrean egiten direnean, botereak sekulako ahalmen kontrolatzailea gordetzen du beretzat.
|
|
Bigarren kasuan, hirugarren batek egindako adierazpenen egiazkotasunaz? hedabidearen zor morala adierazpenak egin izanaren faktuaren egiazkotasunari lotzen zaio, ez adierazpenetan esandakoari edo horien edukiari; alegia, adierazpenek berak izan behar dute benetakoak (horixe frogatu behar
|
du
hedabideak, hots,, halakok hauxe esan du?). Hirugarren batek adierazpenetan ematen duen informazioa benetakoa den ala asmatua den, hiztunaren erantzukizuna da, printzipioz, harexek izenpetzen baitu bere ahotsaz dioena.
|
|
gutxitan gertatzen delako, zerbait apartekoa da lehen eskuko albisteak kontatzea; normalean, zerbitzu enpresaren batek, agentziaren batek, kasu? garraiatzen
|
du
hedabideraino albistea; gero, kontsumo masiborako zabalduko du albiste hori hedabideak.
|
|
Publizitateak hedabide bat aupa dezakeen modu berberean, hondamendira ere kondena dezake. Publizitateak diru asko mugitzen
|
du
hedabideetan, non bestela. Bada dioenik, hedabideak publizitate espazio saltzaileak direla, batez ere.
|
2006
|
|
Trukatzearen esanahia bartering kontratura badaramagu, lehen begiratuan, argiak dira kontratu bien arteko antzekotasunak: enpresa iragarleak bere kontura ekoitzi edo ekoitzaraziko
|
du
hedabideari ematen dion programa, eta horrek, aldi berean, tarte bat gorde behar du iragarlearen publizitatea ezartzeko.
|
|
Ikuspegi subjektibotik, edozein enpresak diharduen bezalaxe aritu
|
du
hedabideak, adibidez, aldez aurreko ustiapen plan bati jarraituz, posible egin du mezua hedatzea. Hori dela eta, iragarkiak sartzeko prezioak, baldintzak eta tarifak zehaztuko ditu, eta publizitate agentziek bezalaxe lehiaketa askeko printzipioak eta baldintzak beteko ditu (De la Cuesta, 2002:
|
|
Euskarriaren hedapen eraginkorra, haren izaera dena delarik ere? bermatuko
|
du
hedabideak, eta horrek egin du bere esku dagoen guztia publizitate mezua, dagozkion ezaugarrien arabera, heda dadin, hori baita hedabidea kontratatzeko arrazoi nagusia.
|
2007
|
|
Denok ezagutzen ditugu goiz batean seialbiste jarraitu behar dituzten kazetariak. Kasu horretan, arazoa ez da prentsabulegotik datorren informazioa, oro har, aurrean daukan informazioa baizik.Horrek, neurri handi batean zerikusia
|
du
hedabideetako kazetariak lan egitekodituen aukerekin eta hedabidearen beraren aukerekin. Oro har, azken urtehauetan, kazetaritzaren alorreko arazo larriena kazetarien proletarizazioa izanda.
|
2011
|
|
telebistakokazetari bat ez da irratiko kazetari. Hedabide bakoitzak bere hizkuntza du; orduan, ikaragarria izan behar
|
du
hedabide guztietan kalitate maila bera emateko (EET1).
|
|
Eitb.com ek funtsezko zeregina
|
du
hedabideen arteko sinergietan oinarritutakoedukien estrategian, gainerako erredakzioek sortutako ikus entzunezko materialakegokitu eta baliatzen dituelako. Hala, EITBko hedabide guztiek monomedia edukiakzabaltzen dituzten arren eta autonomia editorialari eusten dioten arren, irratiak etatelebistak taldearen webgunean bat egiten dute, eta webgunearen ekoizpena horien informazio eta material fluxuaren menpe dago.
|
|
Gainera, gaurkotasunezko edukiak euskarrian ematea komeni da, eta hori EITBren elementu bereizgarria da, sareko kalitatezko beste informazio erreferentzia batzuekin alderatuta. Eitb.com ekogaurkotasunezko edukien zuzendaritzak baieztatu
|
du
hedabide hau aldaketa garbiaeragiten ari dela erabiltzaileen kontsumo ohituretan, hedabide tradizionaletatikonline plataformara. Aldaketa horiek direla-eta, «EITBk iraultza horri, eskari horrierantzun behar dio, eta ataria prestatu behar du, Eitb.com informazioa eta entretenimendua eskaintzen duen komunikazio talde baten gunea delako eta erabiltzaileeinahi dutena nahi dutenean ikusteko eta entzuteko aukera eman behar dielako» (WKAE1).
|
|
taldeetan sortzen diren materialak eta edukiak ahalik eta gehienhedatzea eta aprobetxatzea dute helburu eta, beraz, bertsio anitzentzako informaziofluxua kanalizatzeko estrategietan ondorioak dituzte. Alde batetik, teknologiakfuntsezko dimentsioa eransten
|
du
hedabideak eta edukiak hibridatzeko prozesuan, forma eta edukia bereizten dituzten eta hainbat plataformatan trabarik gabeargitaratzea errazten duten kudeaketa sistema integratuak ahalbidetzen dituztelako.Bestetik, euskarriak ugaltzeak erredakzioek sortzen dituzten ereduak berrikusteabultzatzen du. Teknologia eta enpresa konbergentzia horrek profesionalen zereginean aldaketa sakonak eragiten ditu, eta taldearen hedabide guztietan edukiakekoizteko ahalmena duen plataforma anitzeko kazetariaren eredua bultzatzen du.Hala, laugarren dimentsioa beste hiru aukeren proiekzioa da, berez.
|
|
Informazioa zuzendu. Entzuleak programan eman den informazio bat zuzentzeko jotzen
|
du
hedabidera. Zuzenketa egiteko, entzuleak eztabaidatutakogaiaren gaineko ezagutza sakona izan ohi du, eta zuzenean gaiarekin lotutaegon ohi da, nola pertsonalki, hala profesionalki.
|
2012
|
|
hedabideak aurkezten dituen gaiek komunikazio egitasmoaren irudia islatzen dutelako. Gainera, gaiak zenbat eta askotarikoagoak izan, orduan eta hartzaile mota gehiagorengana heltzeko erraztasun handiagoa izango
|
du
hedabideak. Horregatik, albistegintza prozesua abiatzen duen albistegaien bilaketak gai aniztasuna kontuan izango du.
|
|
Gizarte mugimenduen lana eta eskakizunak plazaratzea hedabideen eginkizuna da. Are gehiago, jendartearen irudi osagarriagoa eskainiko
|
du
hedabideak. Aldi berean, informazio eraginkorragoa landuko du.
|
|
Lehen kasuan, hartzaileei albisteen inguruko inkesta erantzuteko eskatzen zaie. Dena den, hedabidearen gizarte eginkizuna ez zaie hartzaileei bakarrik mugatzen; alderantziz, gizarte osoaren informazio beharra asetzeko konpromisoa
|
du
hedabideak. Hartzaileen iritzia ezagutzeko ekimenen antzera, erredakziotik kanpoko kalitate kontrola adituen azterketan oinarri daiteke.
|
|
Merkatu horren ezaugarrietara egokitzeko, hedabideak nahi dituen hartzaileen araberako diseinu eta edukiak garatuko ditu. Are gehiago, merkatuan ez ezik, gizartean ere bere agerpena ziurtatu behar
|
du
hedabideak (Mast, 2008: 485; Weichler, 2003:
|
|
Edonola ere, gaurko hartzaile berriak noizbait atxikitzeko beharra izango
|
du
hedabideak. Horregatik, merkatuan aurrera eramango duen estrategiak epe luzeko eragina neurtu behar du.
|
|
Adibidez, albistearen nondik norakoak ulertzeko, protagonistak bere ekimenez informazio bat eman duen edo bigarren bati buruzko informazioa zabaldu ote duen argitzea zeharo lagungarria da. Era berean, hedabide guztiei zabaldu dien edo beste hedabideren bati bakarrik eman dion seinalatzean, protagonistaren intentzioa azaltzen
|
du
hedabideak.
|
|
Gainera, iragarkien kokapenak eta tamainak edo iraupenak hedabideon edukiari kalterik ez egiteko neurriak hartu behar ditu komunikazio enpresak. Izan ere, publizitatearen indarra zenbat eta handiagoa izan, orduan eta gizarte eragin ahulagoa garatuko
|
du
hedabideak (Beck, Reineck eta Schubert, 2010: 209; Beyer eta Carl, 2004:
|
|
Esaterako, hedapenaren eremua informazio gune bihurtuko delako. Bestetik, zabalkundeak komunikazio enpresari ekarriko dion kostua kalkulatuko
|
du
hedabideak. Zenbat eta zabalkunde eremu handiagoan jardun, orduan eta kostu handiagoak eragingo ditu enpresak, dela idatzizko prentsa banatzeko dela seinalea urrunera bidaltzeko.
|
|
Euskarriaren hedapen eraginkorra, haren izaera dena delarik ere? bermatuko
|
du
hedabideak, eta horrek egin du bere esku dagoen guztia publizitate mezua, dagozkion ezaugarrien arabera, heda dadin, hori baita hedabidea kontratatzeko arrazoi nagusia.
|
|
Trukatzearen esanahia bartering kontratura badaramagu, lehen begiratuan, argiak dira kontratu bien arteko antzekotasunak: enpresa iragarleak bere kontura ekoitzi edo ekoitzaraziko
|
du
hedabideari ematen dion programa, eta horrek, aldi berean, tarte bat gorde behar du iragarlearen publizitatea ezartzeko.
|
|
Ikuspegi subjektibotik, edozein enpresak diharduen bezalaxe aritu
|
du
hedabideak, adibidez, aldez aurreko ustiapen plan bati jarraituz, posible egin du mezua hedatzea. Hori dela-eta, iragarkiak sartzeko prezioak, baldintzak eta tarifak zehaztuko ditu, eta publizitate agentziek bezalaxe lehiaketa askeko printzipioak eta baldintzak beteko ditu (De la Cuesta, 2002:
|
2015
|
|
Eskerrik asko hiruroi. Unaik alde egin behar izan
|
du
hedabideekin elkarrizketaren bat zuelako. Egiada denbora agortu dugula.
|