2006
|
|
Izan ote zen kondaira baino lehenagoko benetako Lilithen bat? Egin ote
|
du
emakumeren batek Lilithen kondaira benetako?
|
|
Ezdeusetara etorriak ziren behialako haragi joriak, nire iratzarriko amets bat baino gehiagotako bisitariak. Egundaino ez
|
du
emakume batek nire golkoa hainbertze busti, Léoninek Nabarrenkoxen hauteman ninduenean baino. Nigan esperantza bat bazuen Léoninek, baina deus ikustekorik ez Etxeberrirenarekin:
|
2007
|
|
Kaletik aurrean igarotzen zaizkionak ez ditu ia ikusten, kaleko dekoratua besterik ez dira, aurpegi gabeko gorputz ibiltariak. Igaro duen kafetegiaren atea ireki
|
du
emakume batek, eta, gizona irribarrez dagoela ikusita, irribarrez erantzun dio. Baina ez du berak emakumea ikusi, kafetegitik irtendako usaina aditu, botereak kafearen usaina duela pentsatu, eta aurrera egin du, bere lorategi pribatutik ibiliko balitz bezala, plast plast, putzuen gainetik, burua goian, etxe orratzen gerizpean.
|
2010
|
|
–Ondo doa! , esan
|
du
emakume batek jendarmeen ondoan.
|
2015
|
|
Hello? , esan
|
du
emakume baten ahotsak.
|
2016
|
|
–Ezin al
|
du
emakume batek traje bat jantzi, ala?
|
2017
|
|
Eztulak areagotu dira entzuleen atzeragoko lerroetan. Zotinen bat ere kanporatu
|
du
emakume baten ahoak. Neskak nahiago du Aritzen aldera ez bihurtu.
|
2018
|
|
Ordena zibilari eusteko eta herritar gisa zuzenbide zibil unibertsala mantentzeko behar den justizia sen hori gizonek baino ezin dute garatu. Juliet Mitchellek, auzi hori hizpide izanik Freud aipatzen duenean, esaten
|
du
emakume batek ezin duela, izan zuzenbide ukitutxo hori; bere burua horren kontrako gisa ezartzean datza haren mendekotasuna?.
|
|
Egia balitz senarrak emaztearen lan indarra kontratatzen duela, emaztea langile libre bat izango litzateke, kontratuaren doktrinaren arabera. Lan indarraren kategoria oso osorik onartuta, beraz, feministek beren buruari kentzen diote norberaren baitako jabetzari dagozkion bestelako kontratu batzuk kritikatzeko modua, hala nola prostituzio kontratua eta ama subrogatu deritzenekin egiten den kontratua; horrelakoetan, beti egon behar
|
du
emakumeren batek tartean, baina, halako kontratuen alde egiten denean, hain justu ere argudiatu ohi da zerbitzu bat (lan indarra) kontratatzen dela, ez besterik, truke aske eta bidezko batean. Prostituzio eta subrogazio kontratuak (7 atalean arituko naiz horiei buruz) merkatu kapitalistaren mundu publikoan egiten dira (nahiz eta lehen kolpean ez ditugun irudikatzen zehazki testuinguru horretan), eta haien aldekoek enplegu kontratu librearen paradigmaren barruan sartu ohi dituzte.
|
|
Hortaz, azter dezagun: zergatik ezin
|
du
emakume batek bere herriko alardean parte hartu. Emakumerik ez zelako egon foru milizietan?
|
|
Beltz australiar batek parte hartzeak ere erritua desnaturalizatuko luke; edo frantses batek desfilatzeak, kontuan izanda herri gipuzkoarren etsaia dela tradizioz; edo kantineraren figura sartzeak, folklorizazio prozesuaren ondorio baita. Orduan, zergatik ezin
|
du
emakume batek alardean parte hartu. Galdera horri ez zioten erantzun.
|
2019
|
|
Atsegin ematen die esklusiboa duten esperientzia hori misterioz inguratzeak, eta, neurri batean, horren ondorio da haien isiltasuna, baina, orobat, nahasirik sentitzen dira barrenean dituzten kontraesan eta gatazkak direla medio. . Haurdunaldiaren kezkak amets bat dira, erdiminen ametsa bezain osoki ahazten direnak?, azaldu
|
du
emakume batek. Hain zuzen, begi bistan agertzen zaizkion egia konplexuak dira ahanzturan ehortzi nahi dituenak.
|
|
Gizartean, gizona banako autonomo eta oso bat da; beste ezeren gainetik, ekoizletzat hartua da, eta kolektibitateari eskaintzen dion lanak justifikatzen dio existentzia; ikusia dugu emakumeari zergatik ez dion bermatu pareko duintasunik presondegi duen ugaltze eta etxekoandre rolak. Egia da gizonak emakumearen beharra duela; zenbait herri primitibotan, gizon ezkongabea paria moduko bat da, ez delako gai bere bizibidea segurtatzeko; laborantza komunitateetan, gizon nekazariak ezinbestekoa
|
du
emakume bat laguntzaile izatea; eta gizon gehienentzat, abantaila da lan gaizto batzuen zama emakumearen gain uztea; halako gizabanakoak bizitza sexual egonkorra izan nahi du, ondorengoak eduki, eta gizarteak eskatzen dio irauten lagun diezaiola. Baina gizonak ez du zuzenean emakumearengana jotzen horretarako:
|
|
Haren gizon portaera uztar zitekeen erotismo femenino batekin. Gizonak berak ez du emakumea bakarrik desiratzen; gizaseme homosexualaren organismoa guztiz gizonezkoena izateak esan nahi
|
du
emakume baten gizontasunak ez duela nahitaez kondenatzen homosexualitatera.
|
|
–Duda egiten dut konprenitu nauzun, baina hobe hala, ezen ez zugana apaldurik?. Batzuetan, atsegin
|
du
emakume bat bere irudira moldatzea: –Nahi dut tuaregen zapi horiek bezalakoa izatea enetzat[...] ez zaitut eneganaino goratu nitaz besteko ezer izan zaitezen?.
|
|
Biharamunean, ama jaikita zegoelarik, aitonak galdetu zidan ea nire ohera etor zitekeen nirekin jostatzera; segituan jaiki nintzen, erantzun gabe[...] Gizonen beldurra sentitzen hasi nintzen. Halaxe kontatu
|
du
emakume batek.
|
|
Bost minutu edo gau guztia? Batzuetan, irakurtzen
|
du
emakume bat ama bihurtu dela saio bakar batean, eta, bestetzuetan, antzu segitzen du boluptuositatezko orduak igaro ondoren. Egunero, egiten?
|
|
Pentsamenduak irakurtzen ote dakien etorri zaio burura. Inoiz ez dio halakorik entzun emakume bati, inoiz ez
|
du
emakume bat aurrean eduki buruz buru jarduteko prest. Emakume ibiltariaren begirakuneak eragin dion zirrara ez da txikiagoa izan.
|
2021
|
|
Postrea hartuko duela erabaki
|
du
emakume batek hiriaren beste muturrean.
|
|
Ordezko medikua dugu gaur. Atzerapenarekin doala erantzun
|
du
emakume batek baina ez dut inoren galderarik entzun. Beharbada ni heldu baino lehen itaunaren forma hartu duen kexa plazaratuko zuen norbaitek, eta putzu zulo sakon baten oihartzun forman heldu zaigu orain guztiok bagenekiena.
|