2000
|
|
Emazteak ezin
|
du
beste egoitzarik izan senarrarena baino. Horrek dena administratzen du, dena ikuskatzen.
|
2001
|
|
Adierazpen honen arabera —niretzat guztiz egokia— maitasunak ez
|
du
beste helbururik, arrazoirik, eragilerik. Maitasunean maitatzea da dena.
|
|
Eta egia beti da ederra eta ona. Zientzialariak ez
|
du
beste helbururik behar, egia bera izan ezik. Bila dabilen tresna, bitartekoa, asmapena, ea zelan erabiltzeko asmotan egiten ari den galde diezaiokegu.
|
|
zientziak fenomeno fisikoen datuei buruzko adijardunaren emaitzetara mugatzen dira. Beraz, adibidez, galdetzen badugu zer zen big bang aurretik, zientziak ezin
|
du
beste erantzunik eman fenomeno fisikoei dagokiena baino. Hau da, edozein fenomenoren argibidetzat zientziak eragile fisikoen bila jardun behar du, amaitu ezinezko datuen sokari jarraituz (ez amaierarik gabeko sokari, in indefinitum den sokari baino, Kantek zuzen zehazten duenez bere Arrazoimen hutsaren kritika liburuan).
|
2003
|
|
7 Lege nagusi horretan dute oinarri eta hasiera beste guztiek, eta bera da gizakiari agintzen diona on gorenaren bila joateko eta hura maitatzeko. Bera, orobat, beste lege guztien erkidea da, eta barneratzen
|
du
beste lege bat, gizakiak batzeko eta beraien artean elkar maitatzeko. Hortaz, helburua dute on bakar baten edukitzarekin bat egitea, horrek euren zoriona dakarrela.
|
|
Testu honetan, zientzi garapenaz Kuhnek duen ikusmoldean termino horrek duen funtsezko izaera azaltzen du. Horretarako dogmaren ideia azpimarratuko du —ez
|
du
beste inon berriro gauza bera egingo—, zientziaren eta teologiaren erkaketa irekia iradokiz nolabait. Saioak, gainera, beste idazki bat —" The essential tension" artikulua— osatzeko balio dio Kuhni, hau hobeki ulertzeko gako asko eskain baititzake.
|
2004
|
|
Descartesek frogatutzat joko du Jainkoa existentzia berezkoa zaion izakia dela, Jainkoak existitu beharra daukala, Jainkoaz dugun ideiak horrela eskatzen duelako, eta hori izango dela gizakiaren eta Jainkoaren artean ezberdintasuna markatzen duen bereizgarria. Niri dagokidanez Jainkoak ematen dit izatea ezerezaren gainean, baina ez dit ematen izatearen osotasuna, Jainkoak ez
|
du
beste Jainko bat sortzen, ez du bere burua bikoizten, ez naiz ni Jainkoa izango, ezta Jainko txikia ere, baizik eta ezerezaren eta izatearen artean dagoen zerbait. Gizakiak, beraz, ez du berezko existentziarik izango.
|
|
Gai bakoitzak bere lege fisiko propioak, berezkoak, ditu, eta ez da higituko kanpotik ukitzen dien indar baten eraginagatik, grabitazioagatik esaterako, eta bere posizioa ez da definituko berak beste batzuekiko duen harreman espazialagatik. Gaur egun, berriz, gure gelan gaudela, lekuz aldatzeak esan gura
|
du
beste gorputzekiko dugun harreman espaziala aldatu dela: lehen aulkiaren gainean geunden eta orain aulkitik bi metrora gaude etxeko liburutegiaren ondoan.
|
2005
|
|
Inork ez
|
du
bestea osoki eta guztiz ulertzen, ez kultura garaieneko kontuetan, ez eta gauza sinpleenetan ere. Gutako bakoitzak hitz egiten duenean, egiaz, gaizki ulertua izateko posibilitatearekin kontatu behar du, eta jakintsuagoak berriz baita gai finetan gaizki ulertua izateko probabilitatearekin ere.
|
2006
|
|
eredu epikoaren eskakizunak arbuiaturik, gerrari muzin egin eta bota egiten du ezkutua bataila zelaian: ezkutu hori berea dela adierazten du, bere bizitza jartzen
|
du
besteen bizitzaren gainetik.
|
|
[21] Dena dela, kritikak eginkizun hori ahalik eta modurik egokienean egin dezan, aurreiritzi guztietatik aske eutsi behar dio bere buruari, eta aztertzen ari den objektuaz gain ez
|
du
beste ezer kontuan hartu behar. Esan daiteke artelan oro, gogamenean behar bezalako eragina izan dezan, ikuspuntu zehatz batetik arakatu behar dela, eta badira obra hori erabat dastatzerik ez duten pertsonak, zeinak obraren baldintzetara egokitzen ez den egoera errealean edo irudikatuan baitaude.
|
|
Egarriak gaudenean, edo minez edo gaixo, zerbait sumatzen dugu (gogo egoera batean gaude), baina sumatzen dugun horrek ez dio beste ezeri so egiten, ez
|
du
beste ezer errepresentatzen. Badirudi gogo egoera hori ez dela intentzionala.
|
2007
|
|
Horregatik da garrantzitsua, eta bereziki politikan, ez bakarrik elkarrekin negoziatzea, baizik eta elkarrizketa errealera iristea, hain zuzen guk lehenago garatutako zentzuan aipatutako elkarrizketara. Bertan batek ez
|
du
bestea aldez aurretik etsai bezala ikusiko —bestea beltzez eta norbere burua zuriz margotuz—, baizik eta hark hori gizaki bezala aintzat hartuko du, sakon sakonean prest dagoelarik beste horren arrazoiak entzuteko eta bere burua zalantzan jartzeko. Hori ez da, baina, ordezkari batzuen eta besteen kontua bakarrik, baizik eta agian gehiago aldeetako baten eta bestearen jarraitzaile bakoitzaren kontua.
|
|
Esan dezagun, hasteko, s ozializazioa —gizabanakoak gizarte jakin batean integratzeko burutu beharreko ibilbidea— ezin daitekeela gauzatu hizkuntza rik gabe. " Sozializazio prozesuan", honela Fermoso," batek nahitaez eskuratu behar
|
du
beste kideekin erlazionatzeko tresnarik tipikoena", alegia," hizkuntza ezinbestekoa da sozializatzeko, berori ingurukoekin komunikatzeko bitartekorik garrantzitsuena delako" 144 Ikusi bezala, baina, hizkuntza ez da tresna edo bitarteko huts bat; alderantziz, gizakia linguistikoa den bezala hizkuntza bera ere gizatiarra da, baita hura bezain soziala. Hori azaldu nahian edo, zera dio Coseriuk:
|
2008
|
|
Horrek esanahi bikoitza dauka: lehenik, galdu egin du bere burua, zeren beste zerizan bezala aurkitzen baitu; bestetik, horrela gainditu egin
|
du
bestea, zeren ez baitu ikusten bestea zerizan bezala, baizik eta bere burua bestean.
|
|
Higidura, orduan, bi autokontzientzien higidura bikoitza besterik ez da. Bakoitzak ikusten
|
du
besteak egiten duela norberak egiten duen hori bera; besteari eskatzen dion hori bera egiten du bakoitzak, eta egiten duena egiten du soilik besteak hori bera egiten duen heinean; egite aldebakarra alferrikakoa izango litzateke, gertatu lukeena bien artean baino ezin delako sorrarazi.
|
2010
|
|
Betiko lege deitzen den errealitate horri dagokionez, egia da Jainkoarengan dituela erroak, eta egia da, orobat, haren probidentzia existitzen dela unibertsoaren gainean. Hurrean ere, esamolde horrek ez
|
du
beste esangurarik hauxe baino: Jainkoari datxekion probidentziaren oinarrizko printzipioa da, edo, behintzat, probidentzia horren alderdietatik bat.
|
2012
|
|
2 Subjektua kategoria moral gisa ulertzen
|
du
beste teoria batek. Subjektu guztiak dira subjektu, eta horrela (tautologikoki) tratatu behar dira.
|
|
Politikak oso rol garrantzitsua du Badiouren obran eta bizitzan. Dudarik gabe, lehentasuna
|
du
beste edozerekiko. Bere arerio gehienak eta bere polemika handiak politika arloan sortu zaizkio.
|
2013
|
|
Zein ondo doan ontzia denon ahaleginek bat egiten dutenean, koordinazioa ona denean. Norberak bere ahalegina egiten du eta pentsatzen
|
du
besteek ere bere antzera jokatzen eta pentsatzen dutela. Horrek berak bultzatzen ditu arraunlariak gauzak hobeto egitera.
|
|
Baten batek izugarrizko sufrikarioa pairatu du bere ametsa bete ahal izateko, hain zuzen, fikziozko istorioak idaztetik bizi ahal izateko. Helburu bati estu lotzen zaion bizitzak halako mirespena eragiten
|
du
besteengan eskuarki, zentzuz betetakoa dela pentsatzen dugu. Beraz, zenbaitetan, inongo transzendentziarik aipatu gabe, nahiko ados jar gaitezke bizitza zehatz bat zentzuzkotzat hartzeko.
|
|
Kasu horretan, arima egoera horrek eragin dezakeena interesatzen zaigu. Aristotelesen arabera, bi ikuspegi horiek elkarren osagarriak dira, hau da, batek ezin
|
du
bestea saihestu edo ezabatu. Arimaren auzia, bada, ertz askotakoa da, eta zientzialari desberdinek egin dezakete beren ekarpena.
|
2014
|
|
Lacan zaharrak oraindik dio adierazle bat subjektu bat dela beste adierazle batentzat; adierazle batek, alegia, lengoaiaren elementu batek, mintzatzen duen mintzatua denhori ordezkatzen du lengoaiaren beste elementu batentzat. Gai musikal batek pertsonaia bat ordezkatzen
|
du
beste gai musikal batentzat: heriotzaren iragarpenak Brunnhilde ordezkatzen du Siegfrieden jaiotzarentzat, adibidez.
|
2016
|
|
ingelesa baita munduan arraza finena, haren hedakundeak mundurik hara mundu guztiarentzat onura esan gura du. Munduko arraza behere gaixoentzat ez dago zori hoberik gobernamendu ingelesaren uztarpeko bihurtuak izateko pribilegioa baino.116 Menperatuak ez bada, birrinduak izatea izanen da euren patua, iritziko
|
du
beste hainbatek. Gizadiarentzat eta progresoarentzat horixe omen da hoberena, eta horregatik arraza ingeles bortitzaren karakteristikoa" the grandeur of our race", Dilkeren araberaarraza azpiratuak suntsitzea da; inola ere ez behintzat haiekin nahastea.117 (Odol ingelesak, hala Disraelik ere, inola ere ez du arraza behereekin nahastu behar). 118 Arrazaren halako bikaintasunarekin eta ingeles jendearen gaindidurarekin bost kontinenteetan zehar, laster ikusiko da horien jaun eta nagusitasuna munduan.119" Rule, Britannia!
|
2017
|
|
zelai berde hori da Bestearentzat existitzen dena. Zentzu horretan, objektu beraren ezaugarria, bere berde sakonak eta gordinak erlazio zuzena dauka gizon horrekin; berde horrek niri ihes egiten didan alde bat biratzen
|
du
Bestearengana. Hartzen dut berdearen eta Bestearen arteko erlazioa lotura objektibo bat bezala, baina ezin dut berdea atzeman Besteari agertu bezala.
|
|
Bestela esateko, kontzientziak Bestea ez izan ahal izateko eta, beraz, Beste bat ‘egon’ ahal izateko non eta bera izateko baldintza den ‘ez izate’ hori ez baita ‘hirugarren gizaki’ moduko lekuko baten egiaztapenaren objektu huts bat, beharrezkoa da kontzientziak berak espontaneoki ez izate hori izateko edukitzea, beharrezkoa da Besteagandik askatzea eta desitsastea, horretarako, ezerez bat bezala eratuz ez dena Bestea ez den Bestea baizik, eta bilduz, horren bitartez, ‘berarengan’ bertan. Bere baitarakoaren izateari dagokion desitsaste horrexek egiten
|
du
Bestea egotea. Horrek ez du esan nahi Besteari izatea ematen dionik, baizik eta Bestetasuna, besterik gabe, berau ‘egote’ horren oinarrizko baldintza.
|
|
Bere baitarakoa Bestea ez den hori da ‘isla islatzaile’ modu ezereztatzailean. Bestea ez izatea ez da inoiz emana, baizik eta hautatua eta etengabe birsortua; kontzientziak ezin
|
du
Bestea ez izan, ez bada bere burua (ren) kontzientzia bezala Bestea ez izaten. Hor ere, beraz, barneko ezeztapena, munduaren aurreko presentziaren kasuan bezala, izatezko lotura bateratzailea da:
|
|
Baina Bestea, hain zuzen ere, ezeztapen berria agertzeko arrazoia da: ezen, baldin eta Beste bat badago jokoz kanpo jartzen nauena eta nire transzendentzia, besterik gabe, kontenplatutako transzendentzia bezala ezartzen duena, horrek esan nahi
|
du
Besteagandik askatu egiten naizela nire muga aitortuz. Eta askatze horr (en) kontzientzia edo Bestearen aldean norbera (izatearen) kontzientzia nire espontaneotasun askea (ren) kontzientzia da.
|
|
" Zereko horrekin engaiatu naiz, engaiatu naiz diru hori itzultzera, eta abar". Eta engaiamendu horrek berak ezaugarritzen
|
du
Beste subjektua ere, bera beste ni neu bat baita. Baina engaiamendu objektibatu hori, Bestea objektutzat hartzen dudanean, degradatu egiten da eta engaiamendu objektu bat bihurtzen da zera esaten den zentzuan:
|
|
Era berean, Beste objektuaren haserrea, niri agertzen zaidan bezala bere garrasien bidez, bere ostiko eta keinu mehatxatzaileen bidez, ez da haserre subjektibo eta ezkutu baten zeinua; ez du ezertara igortzen, soilik beste keinu eta beste garrasi batzuetara. Horrek definitzen
|
du
Bestea, hori da Bestea. Jakina, tronpa naiteke eta benetako haserrealditzat hartu sumindura antzeztua baino ez dena; baina bakarrik tronpa naiteke objektiboki atzeman daitezkeen beste keinu eta ekintza batzuen arabera:
|
|
Bestea makina batekin konpara daiteke, hain zuzen, makinari jada suposatzen zaiolako, gizakiaren tresna den heinean, transzendentzia transzenditu baten tankera, irundegi bateko ehungailuak eurek sortzen dituzten oihalen baitan ulertzen diren bezala. Konduktismoaren ikuspegia alderantzikatu egin behar da, eta aldaketa horrek, gainera, bere horretan utziko
|
du
Bestearen objektibotasuna, zeren lehen lehenik objektiboa dena zera baita dei dakioke esanahi, psikologo frantsesek eta ingelesek bezala; intentzio, fenomenologoek bezala; transzendentzia, Heideggerrek bezala; edo forma, gestaltistek bezala, Bestea munduaren antolamendu oso batek bakarrik defini dezakeela eta bera dela antolamendu horren giltza. Hortaz, Bestea definitzeko, mundutik itzultzen banaiz beragana, ez da munduak Bestea ulertaraz diezadakeelako, baizik eta Beste objektua nire munduaren erreferentzia gune autonomo eta mundu arteko bat delako.
|
|
Hala diostazu, sinetsi nahi zaitut; posible da, noski, zuk hori egitea". Dialogo horren zentzuak berak inplikatzen
|
du
Bestea jatorriz nire askatasunaren aurrean kokatua dagoela, indeterminaziozko propietate baten aurrean bezala, eta nire posibleen aurrean nire probableak balira bezala. Izan ere, funtsean harago sentitzen naiz, Bestearentzat, eta nire izatearen mamu tankerak nire baitan bertan ziztatzen nau, ezen, lotsaz, amorruaz eta beldurraz, horrelakotzat hartzen baitut etengabe nire burua.
|
|
Bere baitarako bakar batentzat litzatekeen mundu batek luke eduki aldiberekotasunik, baizik eta kopresentziak bakarrik, ezen bere baitarakoa beregandik kanpo galtzen baita munduan zehar eta bere presentzia bakarraren batasunaz lotzen baititu izate guztiak. Aldiberekotasunak, ordea, denborazko lotura bat eskatzen
|
du
beste ezerk lotzen ez dituen bi izatedunena. Bi izatedun elkarri ekintza bat egiten diotenak ez dira aldiberekoak, hain zuzen ere, sistema berari dagozkiolako.
|
2021
|
|
Subjektu edo norbanako gisa garatzeko, baina, ez da nahikoa egoera jakin baten baitan helmugak finkatu, hautuak egin eta ekitea. Horrez gain, jabearen eta esklaboaren dialektika hegeliarra bere eginez, ezinbestekotzat jotzen
|
du
bestearen presentzia ere. Izan ere, bere baitatik haragoko ex sistentzian, bestearengan proiektatzen du subjektuak bere burua.
|
|
Lockeren kasuan ere," gizaki bakoitza da norberaren jabe eta bere gainean ez
|
du
beste inork eskubiderik" (Locke 2003: 53).
|
2022
|
|
Jullienek, nozio foucaultiar batzuk hartuta, heterotopiatzat hartzen du pentsamendu txinatarra, lekurik gabeko lekutzat, eta hura inguratzeak guretzat pentsagarria den horretatik guztitik erabat urruntzea dakarrela dio. Jullienek ez
|
du
bestearen egia menderatzeko asmorik, ezpada pentsamenduaren markoan bertan bestearekin elkartzearen ondorioei aurrez aurre begiratzekoa. Arroztasun kontzeptual, linguistiko eta denborazkoaren ondorioak dira, eta ez dute lortu nahi elkar ulertzea, erabat arrotz direnen artean oihartzuna egitea baizik.
|
|
Horretarako, kontra egin behar zaio Adornok dagoeneko salatzen zuen gaitzari," egia ukatzea instituzionalki baieztatu baino egiten ez duen hertsatze" 36 horri, eta ez da ahaztu behar pentsamenduaren forma guztiak solidarioak direla eta euren artean elkartzea behar dutela. Filosofiak tentsio hori bizirik mantentzeko gaitasuna galdu egiten
|
du
beste diziplina batzuen arteko bat gehiago bihurtzen den aldiro; unibertsitate modernoaren kasuan, filosofia giza eta gizarte zientzietako bat bihurtzen denean. Harritzeko bertutea ekoizteko ezintasun bilakatzen da, era horretan.
|