2009
|
|
Esaten dute oso arriskutsua dela eta tokiz mugitu nahi dute. Umeak eskulturara igotzen dira, eta ematen
|
du
bertatik lurrera jausi daitezkeela. Orain arazoa beste leku batera eraman nahi dute udalekoek, besterik gabe.
|
|
Gaur egun, arkitekto gaztea bilduko duen azpiegiturarik ez badago, oso zaila
|
du
bere estudio propioa sortzea. Bere aukera nagusia, soldatapean, arkitektura azpiegitura batentzat lan egitea izaten da.
|
2012
|
|
Ondareak bere garrantzi, sikoaz gain, beste garrantzi handiago bat duelako, iraganaren lekuko, historian zehar ondare bezala elite gutxi batzuen eraikinak identifikatu ditugu, eta horiek garaiko biztanle gutxiren erantzukizuna besterik ez zuten. Ezin dugu utzi horrelakorik gertatzea, jasangarritasunak birgaitze prozesuan etxebizitza ondarearen garrantzia hartu behar
|
du
bere baitan.
|
|
Alemaniako Ruhr ibaiak Europako hiri konurbaziorik handienetarikoa gordetzen
|
du
bere ertzetan eta, urteetan zehar, ikatza gorde izan du lur azpian, hain zuzen ere estatu germaniarraren pizkundea sustatuko zuen minerala.
|
|
ez dira hemen ageri. Ordea, deriban ez bezala, parkourrak kirolaren ezaugarri oinarrizkoa
|
du
bere baitan, norberaren gorputza zailtzea dago oinarrian.
|
|
Salvador bera horren isla da: Biologia eta Psikologian lizentziatua, ekologo gisa aurkezten
|
du
bere burua.
|
|
eta baratze informalen deuseztatzean oinarritu
|
du
bere estrategia. Eremu periferikoa parke pasiboa bilakatu du, ekonomikoki mendekoa baina hiri metabolismotik guztiz baztertuta.
|
2013
|
|
Baina bada non ikasi. Herrialde moduan perfektua ez bada ere, Japoniak, eskulan merkean barik, automatizazioan jarri
|
du
bere helburua. Arrazoi ugari izan daitezke horretarako:
|
|
Kasu hauei kontrajarriak, Mad Max 2 (1981), Fallout (1997), Six String Samurai (1998) edo The Book of Eli (2010) dauzkagu, non medioaren suntsipenaren ondoren (gerra nuklearra edo hondamendi ekologikoak direla-eta) giza dekadentzia hasten den. Kontakizun horietan gizakiak Lur planetako ia azken espezie bizidun bezala irudikatzen
|
du
bere burua. Inongo landaredirik gabeko desertuetan, giza eraikuntza gutxi batzuk azaltzen diren paisaietan garatzen dira narratzen diren abenturak.
|
2014
|
|
Forma arkitektonikoaren pertzepzio eta esperientzia ia beti izan dira aztertuak ikusizko pertzepzioaren Gestalt legeen bitartez. Era berean, filosofia pedagogikoak ikusizko baldintzetan ulertu du arkitektura eta ikusizko irudi tridimentsionalak espazioan eraikitzean jarri
|
du
bere arreta guztia. Ondorioz, oinarri existentziala duen esperientzia plastiko eta espazial baten ordez, arkitekturak publizitatearen estrategia psikologikoa eta bat bateko limurtzea bere baitan hartu ditu ezinbesteko ardatz, eta eraikinak irudi produktu bilakatu dira eragiketa komertzialaren arrakasta bermatzeko.
|
|
Herrigintza herritarrek sustatzen dute soilik. Baina herrigintza aktibatu aurretik, hirigintzak egin
|
du
berea.
|
2015
|
|
Artikuluaren sarreran aipatu den bezala, azken urteetan arlo pribatuak eremu publikoaren beste esparru batzuetan aurre egin duen bezala, espazio publikoarekiko ere handitu egin
|
du
bere eragina, eta, tamalez esparru hori ere geldiezina dirudien nolabaiteko pribatizazio prozesu batean sartu da. Berez, egun nolabaiteko kontraesan bitxia suertatu da; alde batetik, zorionez azken urteetan gure herri eta hiri askotan espazio publikoen tamaina eta kopurua asko handitu bada ere, neurri handi batean azkenean autoaren hedapena geldiarazi delako, eta erabaki horrek ahalbidetu du zenbait kale oinezkoei eskaintzea eta herri eta hirien bilbeetan plazak eta parkeak ere gehiago txertatzea?
|
|
Egia da, bai Pikionisen proposamenean, bai haurren kasuan, ekintzaren bitartez eraikitzen dela paisaia; baina Atenaseko ibilbideetan mugimendua zeregina da (helmugara heltzeko), eta haurren kasuan, aldiz, mugimendua esplorazioa da, bestelako helbururik gabekoa. Horregatik, Akropolirako bidean ez bezala, haurren ibilbideetan toki bakoitzak zentzu osoa
|
du
bere horretan, inora ere ez daramalako.
|
|
Kasu honetan, hirirako eskubidearen errebindikaziotik planteatzen dugu utopia kontzeptua; gure ustez, eskubide hori ez da hirira iristeko eta hiriaz gozatzeko aukera soilik, baizik eta hiria gure ikusmoldetik eraiki ahal izatea ere bai. David Harveyk ideia hori aipatzen
|
du
bere Ciudades Rebeldes izeneko liburuan, modu honetan:
|
|
Gure ideia da hiria eta hirikoa ez direla kontzeptu berdinak, ez dutela eduki berbera.Alde batetik, egitura izango genuke; bestetik, berriz, espazio batean gertatzen diren lotura sozialak. Manuel Delgadok horrela adierazten
|
du
bere El animal público liburuaren lerro hauetan:
|
|
La Carparen adibidea, gure hausnarketarako hartu dugun kasu praktikoa, jarduera horietatik kanpo sortzen da, eta haren ezaugarriak dira mugikorra eta ezegonkorra izatea eta oharkabean pasatzea xedetzat hartzea, hau da, eraikitakoa desegin dezaketen subjektu arrotzen atentzioa ez erakartzea. Horregatik, trafiko gutxiko errepide bateko ertzean bilatzen
|
du
bere babeslekua, eta igandero erabiltzen diren objektu asko sastrakan uzten dira ezkutatua, inor ohartu gabe.
|
2016
|
|
Hala, kapitalismoak dena egiten
|
du
bere, probetxuzko marka bilakatzen du, bere balioa produzitzeko sisteman postu eta betebehar bat egokitzen dio. Kulturaren kasuan, kultura ukiezinak eratzen ditu, iheskorrak, ia sakratuak, interakziorik edo parte hartzerik gabeko ikusle pasiboz osaturik.
|
|
Irati Mogo116n Garcia, soziologa. Ikertzaile multitasking gisa definitzen
|
du
bere burua. Egunerokotasunaren soziologian eta ekonomia feministan aritua, bizitza sostengatzeko proiektu kolektibo kolaboratiboetan hartzen du parte, baita horiek aztertu ere.
|
2017
|
|
Erakusketan zehar ikusleak bidaiatzen du Gardin er Expressway autobideari jarraituz, Dan Leckie Way tik Cherry Street era eta, aldi berean, ibilaldi bat egiten du Leslie Street penintsulatik irudikatutako naturan zehar. Ikusleak mendebaldera bidaiatzen duen ean, denboran ere udako aroa zeharkatzen
|
du
berak.
|
|
Gizarteak, agindutako rolak betez, espazioaren esleipen zorrotza egiten du aldagai batzuen arabera, generoa kasu; espazio domestikoa ere horren jarraibidea izan da. Etxebizitzak generazioetan zehar mantendu
|
du
bere baitan duen familia nuklear baten oinarrizko beharrizanak betetzeko programa mugatua, jarduerak sinplifikatuz: jan, garbitu eta deskantsatu.
|
|
Horren arabera, espazio publikoa (askatasunaren ikur) ez ezik, etxe barrua ere ez da izan emakumeak goza dezakeen tokia. Gehiago da bere esklabo, bere ordena eta bizilagunak mantentzearen arduradun; bere bakardadean, ikusezin, ahul; ez
|
du
bere pribatutasunerako, bere garapenerako, leku ez baliabiderik, autoestimuaren garapenaren kontra. Virginia Woolfek, jada 1929an, emakumeek espazio propio bat izatearen beharra adierazi zuen, haien gaitasun intelektualak garatu ahal izateko.
|
2018
|
|
19). Halabeharrez, arkitektoak egunerokotasunaren diseinua hobetzea omen
|
du
bere jomuga.
|
2019
|
|
Amin Taha arkitekto saritu ospetsuak polemikaz inguratua ikusi
|
du
bere 15 Clerkenwell Close eraikina, Londres zentroko Clerkenwell distrituaren bihotzean. 2017 urtean amaitutako erabilera anitzeko eraikin horrek, besteak beste Amin Taharen beraren etxea, 7 etxebizitza eta berak zuzendutako bulegoa1 biltzen ditu.
|
|
330.000 biztanle baino gehiago orotara. Esan gabe doa Donostiaren egitura ekonomikoak eraldaketa nabarmenak izan dituela azken urteetan ekonomiaren tertziarizazioaren eta turistifikazioaren eraginez, eta prozesu horrek ere eragin nabaria izan
|
du
bere inguruko udalerrietan.
|
|
Zelaiaren konfigurazio fisikoaren bilakaerak eragin zuzena
|
du
bere errelato historikoan. 1355ean sortu zuten Villaviciosa de Marquina hiribildua (Carta Puebla de Don Tello,
|
|
Lehen kasuan, egileak bere errealitatearekiko lotura sendoa dauka, eta hori hausnartzeko, hori erakusteko, edota hori salatzeko sortzen du fikziozko hiri edo mundua. Bigarren kasuan, egileak ez
|
du
bere garai edo gizartearekiko lotura zuzenean sortzen, fikzioa eta, besterik gabe, errealitate berri bat sortzen du bere obrak eduki beharreko baldintzak dituena.
|
|
Lehen kasuan, egileak bere errealitatearekiko lotura sendoa dauka, eta hori hausnartzeko, hori erakusteko, edota hori salatzeko sortzen du fikziozko hiri edo mundua. Bigarren kasuan, egileak ez du bere garai edo gizartearekiko lotura zuzenean sortzen, fikzioa eta, besterik gabe, errealitate berri bat sortzen
|
du
bere obrak eduki beharreko baldintzak dituena.
|
2020
|
|
hiri plangintzan bilatzen den hiri marka, hiri antolakuntzan ematen diren aisialdi kontsumo espazioak eta azkenik bizitegi gunetipologia berriak. Sarreratik argi erakusten
|
du
bere hipotesia, bere ustez" ekimen globalak izaera lokala era gradualean desagerrarazten du, munduan zehar zabaltzen diren proposamen klonatuekin bere interesak gailenduz".
|
2021
|
|
Susana Blascok diseinatzaile grafiko, ilustratzaile, collagista, bizar xafla zorrotzaile, zaragozar, londrestar eta bilbotar bezala deskribatzen
|
du
bere burua. Martxoko etxekonfinamenduan zehar egindako lana abiapuntutzat hartuta argazki zaharrez, hormez eta izanaz ibili gara hizketan.
|
|
" Arkitektoak diru sarreren (soldatak eta lansariak), arauen eta balioen murrizketen arabera eraikitzen du; hau da, bereizketa dakarten klase irizpideen arabera, nahiz eta integratzeko borondatea dagoela ematen duen. Oro har, merkantzia munduan harrapatuta ikusten
|
du
bere burua mundu osoa dela ohartu ere egin gabe. Inkontzienteki, bere borondate onenarekin, arkitektoak erabilera trukearen menpe jartzen du, eta erabilera balioa truke balioren menpe" (Lefebvre, 1976:
|
|
Eraikuntzei dagokienez, txantiloi generikoen bilduma bat sortzen da kategoria nagusietarako (teilatua, hormak, harlauzak eta leihoak), eta hormen eta harlauzen kasuan kanpoko, barneko eta lurrarekin kontaktuan banatzen dira. Erabiltzaileak hautatzen
|
du
bere eraikinaren konbinazioa, eta atzeko planoan propietate fisikoak (transmitantzia termikoa edo bero espezifikoa) txantiloietatik IDF fitxategiko" Eraikuntza" objektura mapeatzen dira.
|