2000
|
|
Manuel López-ek (1995, 29) gogoeta eragiten die irakurle eta irratilarigaiei, informazio iturria zer izan daitekeen adieraziz: . Kazetariak ez
|
du
albisterik asmatzen. Kazetaria beti ezin da izan notizia bilaka daitezkeen gertaeren lekuko.
|
2002
|
|
17 Mattin Larzabal Gure Irratiko lankideak ArgiaGure Irratiari egindako adierazpenean: «, Irulegiko Irratia eta Zuberoko Boza duela hogei bat egun bildu ginen eta goizetan berri saio bat elkarrekin ematen hasi gara, gaiak txandakatu eta datorren lekuaren arabera bertako irratiak ematen
|
du
albistea. Hau Iparraldeko ohituran sartu den zerbait da.
|
|
gutxitan gertatzen delako, zerbait apartekoa da lehen eskuko albisteak kontatzea; normalean, zerbitzu enpresaren batek, agentziaren batek, kasu? garraiatzen du hedabideraino albistea; gero, kontsumo masiborako zabalduko
|
du
albiste hori hedabideak.
|
|
Gaiak, tematizazioak, makro proposamenaren indarrak? zipriztindu egiten
|
du
albistea, baita horren iturria den gertakaria bera ere. Horretara, gaiak berak ematen digu gertakaria ulertzeko eta baloratzeko lehen zentzua.
|
2005
|
|
Television news stories are no exception?, dio Mayeux Peter autoreak (1996: 260). Ez
|
du
albisteak, beraz, piramide irauliaren egiturarik, errosarioarena baino. Armairu barruko kajoien antza ere badu, elkarrekin lotura duten heinean.
|
2009
|
|
Aldizkari akademikoek, berri agentziek zein unibertsitateetako kabineteekigortzen dituzten informazioak beste iturri batzuekin alderatzen ahalegintzen denkazetariak horretarako hainbat bide aurkituko ditu Euskal Herrian. Nahiz eta iturriezberdinetara jo, askotan kazetariak ez
|
du
albistea egiaztatu edota gezurtatzerikizango, Hwang kasuak argi azaldu zuen bezala. Baina, alderatze horrek albisteatestuinguruan jarriko du, eta benetako dimentsioa emango dio.
|
2011
|
|
Baten batek fosforitoarekin markatu eta gainidazten
|
du
albisteetan, informazioa eta ideiak hobeto bereganatzeko.
|
2012
|
|
Hizkuntzaren zuzentasuna epaitu barik, akats funtzionalek errakuntza tipografikoei eta lapsus ei erreferentzia egiten diete, albistea ulertzeko trabak agertzen dituztelako. Honakoan, esaterako, hiltzailearen eta hildakoaren arteko nahasmena eragiten
|
du
albisteak [recte: hildako gaztearen mutil laguna]:
|
|
Horregatik, komunikazio enpresak ikuspegi ekonomizista hutsetik kudeatzeari «hedabideen McDonaldizazioa» esaten diote, hau da, albistegintzaren gizarte eginkizunik kontuan izaten ez duen enpresa kudeaketa. Ildo beretik, erredakzioaren kudeaketak albisteen kalitatea ziurtatzeko baliabideak dituen arren, kazetariak
|
du
albisteen kalitatearen gaineko erantzukizun nagusia. Profesionalismoaren eta gizarte atxikimenduaren jarraibideek erredaktorearen lana gidatu behar dute (Weischenberg, 1995:
|
|
Beraz, komunikazio enpresaren xede nagusia errentagarritasuna ziurtatzea da, eta, gero, kazetaritza produktu ona merkaturatzea. Horregatik, enpresa kudeaketaren kalitatea ziurtatzeak (EFQM ereduak, adibidez) ez
|
du
albisteen kalitaterik ziurtatzen, edozein enpresaren akatsik gabeko produktua baizik. Hala ere, albisteen kalitaterik eskaintzen ez duen komunikazio enpresa errentagarriak eraginkor izateari utziko dio.
|
2015
|
|
Nonny de la Peña egilekideak murgiltze kazetaritza (Immersive journalism) izendatu
|
du
albisteak hedatzeko modu berri hau: «Albisteak ekoizteko modua, non jendeak lehenengo pertsonan esperimentatzen duen albisteetan azaldutako gertaera edo egoera[...] albistea irudikatzen duen eraikitako agertoki birtualean zinez sartzen da parte hartzailea, normalean avatar26 digital baten bidez» (De la Peña et al, 2010:
|