Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 48

2003
‎Aipatutako salbuespenen artean, AZLak adierazten du ahozko epaiketetan ez dela abokaturik ez prokuradorerik behar baldin erreklamazioaren zenbatekoak ez badu 900 euroko kopurua gainditzen, pertsona fisikoen eta juridikoen artean bereizketarik egin gabe.
2006
‎3 Guardiako epaileak ahalik eta datarik hurbilena aukeratuko du ahozko epaiketa egiteko, eta, edozein kasutanere, hurrengo hamabost egunetan, organo epai emaile judizialetan helburu horretarako aurretiaz zehaztu egun eta orduetan. Ondore horietarako, Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiak, Botere Judizialaren Lege Organikoaren 110 artikuluan ezarritakoarekin bat etorriz, araudi egokiak emango ditu, Fiskaltzarekin koordinatuta, guardiako epaitegiek zigor arloko epaitegietan ahozko epaiketen datak finka ditzaten.
‎Auto berean auzitegiak aipatuko du ahozko epaiketaren saioak zein egunetan hasi behar diren, eta horretarako aintzat hartuko du beste auzi batzuek izan dezaketen lehentasuna, eta adituei nahiz lekukoei zitazioak egiteko eta agerraldiak gauzatzeko beharrezkoa den denbora ere.
2007
‎Bestalde, hurrengo azterketan idazlana gainditu behar duenak ez du ahozkoa landu nahi izango, eta laster ahozko proba gainditu duena, goiz eta arratsalde ibiliko da norbaiti bere artikulutxoa laburbildu nahian. Ikasle askok sinonimo zerrenda ikaragarriak ikasten dituzte buruz, eta nahikoa izaten da" agian" esatea" akaso"," beharbada"," apika" eta beste zazpi hitz gaineratzeko.
2008
‎Digresio eta ateraldiei dagokienez gure corpusean duten maiztasunak erakusten du ahozko diskurtso narratiboaren interlokuziozko elementu esanguratsua osatzen dutela, ipuinaren barruan nahiz garapeneko beste ataletan. Kontaketa eten eta bazterreko zerbaitez berba egiten da denbora laburrez.
‎Kexatu egiten zaigu Aresti, geure metrika ere ezagutzen ez dugula eta. Alabaina, Arestik metrikaz harantzago ere bilatzen du; herri hizkera ere bilatzen du ahozko literaturaren altxorrean. Azkue zein ondo ezagutzen zuen frogatzeko aski da «Euskalerriaren Yakintza» liburuari begidatxoa ematea.
‎(...) eskolak garrantzizko eginkizuna du ahozko hizkuntzaren garapenean Lehen Hezkuntza zehar: erraztu egin behar du ikasleek ahozko hizkuntzaren erabilera formalagoari dagozkion komunikazio trebetasunak lortzea.
2009
‎Formulok, bestalde, buruan izan behar dira, hurrengoan ere kontatu edo kantatu ahal izateko. Memoriak, oroimenak, sekulako garrantzia du ahozko medioetan.
‎Jose Flors Valentziako Justizia Auzitegiko epaileak akusatuen aulkian eseraraziko du Francisco Camps Generalitateko presidentea funtzionarioak edo kargudunak erostea leporatuta. Uztailaren 15erako jarri du ahozko epaiketa hasteko data.
‎Auzi ekonomikoari dagokionez, zortzi auzipetuen defentsak txostena aurkeztu behar du eta horren ostean Auzitegi Nazionaleko Zigor Arloak data bat finkatuko du ahozko ikustaldirako. Horren harira Torrealdaik esan du ikusteke dagoela ikustaldia egingo denentz.
2010
‎Kataluniako JANE II (AB 1105) ren esanetan, aktak «ezinbesteko garrantzia du ahozkoa den prozesu batean, ahozkotasunaren nagusitasuna arautzen duen lan prozesuan, alegazioak (batez ere, demandatuarenak) eta praktikatutako frogak jasotzeko prozedura bakarra delako». Gainera, aktak epailearentzat oroigarri balioa du.
2011
‎Munduan hizkuntza gutxitu gutxik lortzen du ahozkotik idatzizkorako jauzia egitea. Are gutxiagok hizkuntza estandarizatzea.
2012
‎Bi pertsona edo gehiagoren arteko hizkuntza harreman zuzenena da. Bat batekotasunak ere ezaugarritzen du ahozko erabilera. Sarritan, ahoz erabiliko den hizkuntza hautatzeak erreflexutik gehiago du erreflexiotik baino.
‎Jakina denez, haurren presentzia eragin handiko aldagaia da euskararen kale erabileran; modu esanguratsuan baldintzatzen du haurrak inguruan izateak euskaraz hitz egiteko garaian, haurrak hiztunak izan zein eta besterik gabe presente egon, eragina du ahozko erabileran. Ondorio nagusia, beraz, argia da:
‎Egoerazko testuinguruaren mendekotasun handia du ahozko bat bateko elkarrizketak, eta beraz, testuinguruari erreferentzia egingo dioten hizkuntza osagaiak maiz aski agertzen dira.
‎Egoerazko testuinguruaren mendekotasun handia du ahozko bat bateko elkarrizketak, eta, beraz, ugariak dira testuinguruari erreferentzia egingo dioten hizkuntza osagaiak. Silva Corvalánek (1996) testuinguru horri ingurune soziala deritzo eta ahozko hizkeraren edo ahozkotasunaren ezaugarrien artean, ingurune sozialari egokitzen zaizkion hizkuntza erabilerak aipatzen ditu.
‎zuzeneko eta bat bateko solasaldietan gertatu ohi denez, esatariari esaten ari den unean bertan bat batean gogoratutako informazioa da, baina esatariarentzat garrantzitsua, enuntziatua amaitu arteko astirik ez baitu izango enuntziatua txertatzeko. Berariaz imitatzen du ahozko solasaldia. Bestela, idatziak uzten du tartea hain garrantzitsua den informazio hori ondoz ondoko enuntziatuetan garatzeko edota egokia ez den adierazpidea zuzendu eta egokiena soilik formulatzeko, birformulazioen beharrik izan gabe.
‎Esate baterako zenbait esaera zahar ez du ahozko tradiziotik jasoko, hainbatek idatzizko iturburua izango du. Hona hemen, adibide gisa, bakarren batzuk:
2013
‎Era berean, asko baloratu da ikus entzunezko eredu guztiak DVDtan jaso izana, internet loturen bitartez ikus entzunezkoak baliatu beharrean. Izan ere, ikastetxe batzuetan zailtasunak daude oraindik ikus entzunezkoak internet bidez eta eraginkortasunez jasotzeko, eta horrek guztiak ere baldintzatzen du ahozko hizkuntzaren ikaskuntza irakaskuntzan.
‎3 Ekintza ikerketa honetan sortutako SDak egokiak eta erabilgarriak izan dira ikastetxe guztietako irakasleentzat. Balorazioak kontuan hartuz, material didaktikoak laguntzen du ahozko hizkuntzaren irakaskuntzaren planifikazioan, esku hartze moduan eta ebaluazioan. Ahozko hizkuntza irakaskuntza objektu bihurtzen denean, gainera, teknologia berriak bihurtzen dira ezinbesteko lanabes ahozko ereduak baliatu (ikus entzunezkoak), ahozko ekoizpenak bideratu (grabaketak) eta ahozko hizkuntzan oinarritutako jarduerak egiten baitira horien bitartez, besteak beste.
‎Ahozko hizkuntzaren didaktikaz Genevan lanean diharduen taldeak proposatzen ditu bi tresna didaktiko hizkuntza testu generoen arabera antolatzeko: lehena da generoen didaktika eredua (De Pietro & Dolz, 1997; Dolz & Schneuwly, 1998; De Pietro & Schneuwly, 2003); ildo honek sakondu du ahozko eta idatzizko generoak irakasteko osagaietan, hau da, aztertu du genero bakoitzetik zer den ikas irakasgaia. Bigarrenak, berriz, Sekuentzia Didaktikoaren nondik norakoak aztertu ditu (Dolz et. al, 2001):
‎Zuetako bakoitzak egin du ahozko aurkezpentxo bat. Zer moduzkoa iruditu zaie besteei?
‎120 euro inguruko kostua du, anestesia barne. Dessalek esan du ahozko gaixotasunak dituzten katuen %8 joaten dela bere klinikara.
2014
‎Bilbon, duela 30 urte %9 ziren euskaldunak, eta %23 dira egun. Euskararen erabilera %3 da, ordea, eta puntu bakarra egin du gora 80ko hamarkadatik. Horrek adierazten du ahozko erabileran aurrera egin ezina eta euskarak duen presentzia urria. Halere, bilbotarren lautik batek euskaraz dakiela, bada hor landu beharreko jokaleku bat.
‎Egoerazko testuinguruaren mendekotasun handia du ahozko bat batekoelkarrizketak, eta, beraz, testuinguruari erreferentzia egingo dioten hizkuntzaosagaiak maiz aski agertzen dira.
2015
‎Abiapuntu hori ezagutzeko, irakasleen egunkariak erabiltzea da aukera bat. Egunkari horietan irakasle bakoitzak jasotzen du ahozkoa lantzeko egiten duena eta horien azterketan oinarrituta egiten dute prestatzaile ikertzaileek ikastetxearen lehen diagnostikoa. Artikulu honetan egunkari horietan esandakoen berri jasotzen da, jakiteko zer dioten aztertutako zazpi ikastetxeetako irakasleek ahozkoaz egiten duten didaktikaz eta ezagutzeko zein den ahozko hizkuntzaren didaktikaren gaineko prestakuntzaren abiapuntua.
‎Genero berezia da: eskatzen du ahozko hizkeratik oso gertu ibiltzea. Naturaltasuna bilatu behar da eta testuak esan erraza izan behar du.
‎ahozkoa eta idatzizkoa. Egun pisu handiagoa du ahozkoak, baina bertso-paperak ere ezinbestekoak izan dira tradizio hau guganaino iristeko. Carmen Larrañagak (1997) «Del bertsolarismo silenciado» artikuluan dioen moduan, bertso jarrien transmisioan paper garrantzitsua izan dute emakumeek.
2017
‎Euskara ikasteko modu eraginkor bakarra, esan ohi denez, ikaslea komunikazio egoera errealetan txertatzean datza. ereduko ikasleak ezin du ahozko gaitasun komunikatibo askirik garatu eskolaren barruti mikroan; ezta aisialdiko erabilera esparru mugatuetan ere. Euskara arnasten den testuinguru soziolinguistikoak behar ditu euskaldun berriak euskalduntasunaren sena eta etorria barneratzen joateko.
‎Eta orain ere, euskara idatzia zinez hedatu baldin bada ere gizarteko eremu eta genero anitzetan, oralitatearen ikertzeko premia badago. Idatziak ez du ahozkoa hurrupatu edo ezabatu, biek beren bidea egiten dute. Oraingo euskal gizarte modernoan ere, komunikabideen eta informazioaren eta komunikazioaren teknologien bitartez bereziki, oralitateak eragin handia izaten du hizkuntzaren garapenean eta bilakaeran.
‎Hego Euskal Herria eremu elebiduna izanda ere, osasun sistemetan gaztelania da komunikazio hizkuntza eta idatzizko informazio kliniko gehiena hizkuntza horretan dago. Txosten eta eboluzio oharrak gaztelaniaz idatzi beharrak zaildu egiten du ahozko harremana beste hizkuntza batean ezartzea, eguneroko jardunean nekeza baita ahoz jaso eta idatziz gorde behar den informazioa bi hizkuntzatan maneiatzea. Joera hori aldatzea zaila da, gainera, gaur egun oraindik profesionalen zati handi batek ez du euskara menperatzen, eta dokumentazio klinikoa denek ulertzea gaztelaniak baino ez du bermatzen.
‎Faktore asko gertatu dira estetika aldaketarako, eta behar bada ez da erabakigarriena izan gazteleraren eragina, idatzizko hizkuntzak ere terrenoa irabazi du ahozkoaren aldean.
2018
‎Horren adibide da euskara lehenetsi dutenen %13ari soilik eskaini zaiela mediku, erizain edo emagin euskalduna, erdaldunaren ordez. Osakidetzak egindako inkestaren arabera, euskara lehenetsi duten pazienteen %55ak adierazi du ahozko komunikazioa euskaraz egin ahal izan duela medikuarekin edo erizainarekin. Hautatutako hizkuntzaren arabera, mediku edo pediatra euskaldunera aldatzeko aukera izan dute inkestatuen %21ak eta zifra hori %12, 7ra apaltzen da mediku espezialisten kasuan.
‎Pazienteek 6,4 puntuko gogobetetzea adierazi dute, 0tik 10erako eskalan, euskararen erabilerari eta presentziari buruz. Bestalde, inkestan parte hartu duten pazienteen% 55,2k adierazi du ahozko komunikazioa euskaraz gauzatu duela beti edo ia beti bere medikuarekin edo erizainarekin. Gainera,% 58,4k adierazi du beti edo ia beti jaso duela dokumentazioa euskaraz edo bi hizkuntzetan.
‎Adibideak jarrita, tokian tokiko aldizkarietan nola idatzi behar ote den jarri du mahai gainean,. Zuazok dioen gisan, tokiko batuak behar ditugu??. Bestalde, euskara batuaren gaineko jarrerak ere kontuan hartzekoak direla nabarmendu, eta ezinbesteko jo du ahozkoa lantzea. Besteak beste, erregistro informaletan erdarara jotzen delako, eta ikus entzunezko medioetan, ETBn kasura,, gazteei erakargarriago egiteko edo, tokian tokiko hizkerei bultzada garbia ematen zaielako?.
‎Auzia ez dago preskribatuta, ihes eginda dagoelako. Gipuzkoako Lurralde Auzitegiak datorren martxorako jarri du ahozko auzi saioa, poliziak duela gutxi ustez erasotzailearena den etxe baten arrastoa atera dutelako Frantzian.
‎Duela ia 20 urte gauzatu zuen bortxaketa gizonak, baina gertaera ez da preskribatu urteetan ihes eginda dagoelako. Gipuzkoako Lurralde Auzitegiak datorren martxorako ezarri du ahozko auzi saioa; izan ere, poliziak duela gutxi ustez erasotzailearena den etxe baten arrastoa atera du Frantzian.
2019
‎Administrazioaren autua —Bacaicoa— erabat nagusitu zen abizenean, administrazio kontroleko tresna baitzen. Inguru honetako jendeak, bere aldetik, gaur arte Bacaicua erabiltzen du ahozkoan, Bacaicoa idatzitakoan.
2020
‎Zehazkiago, Eñaut Etxamendiren ekai literarioa hizkuntza bereziaren bitartez azaltzen da. Ekonomia narratiboan pisu handia du ahozko hizkuntzarekiko hurbiltasunak. Idazleak diskurtso zuzenak grafia fonetikoz islatzen ditu, adibidez.
‎Hegoaldean ofizialki ezagututa dagoen bakarra Gaztelaniazko Zeinu Hizkuntza da. Hala esaten zaio, baina ez du ahozko gaztelaniaren egitura. Katalunian, adibidez, ibilbide historiko luzea duen hizkuntza propioa dute, egitura eta zeinu errepertorio propioa dituena.
‎bi ikusezin, elkarri begira: Lehen hurbilpen baterako, bertsolaritzaren kasua aztergai lana ere saritu du ahozko lantegiak. Bestalde, Bertsolaritzaren autonomia auzitan:
2021
‎Ideia horren hariari jarraituz jositakoa da lan honen abiapuntuko bosgarren eta azken hipotesi nagusia: euskararen komunitatearen ertzekotasunak ekarri du ahozko fenomeno bati arreta berezia jartzea eta bertsolariaren gisako ertzeko figura bat nortasun ikur gisa hartzea.
‎Aznari, Kordoban inork ez du arabiar klasikoa egiten. Idazkiak ulertzen hasi zara baina irakurketa ongi egiteaz aparte, inork ez du ahozko hizkuntza zuk egin nahi duzun bezala egiten. Aski eta sobera duzu hemengo arabiera arrunta eginez.
2022
‎Gazteen artean indarra hartu du ahozkoaren fenomenoak, herri eus kaldun sendoetan batez ere. Aipa daitezke, berbarako, Azpeitia, Eibar, On darroa, Tolosa, Leitza eta beste asko.
2023
‎Emaitza modura, aukera izan du egileak Gernika Lumoko ingurune oso euskalkidunetan euskara batuaren presentziaren eragina ez dela aurreikus zitekeena bezain indartsua izan egiaztatzeko, hain zuzen, aldaera geografikoen sendotasunaren adierazle modura. Horretarako, udalerriko bi eskoletako Lehen Hezkuntzako 4 mailako ikasleen parte hartzea eskatu du ahozko galdetegi bat betetzeko eskatuz.
‎Cornellako bigarren instrukzio epaitegiko epaileak agindu du ahozko epaiketa egiteko Iñaki Williamsen aurka oihu arrazistak egiteagatik akusatutako Espanyolen zalearen aurka. 2020ko urtarrilaren 25ean izan ziren oihu horiek, Athleticek Cornellan jokatutako neurketan.
‎«Emakumeak oso garrantzitsuak izan ziren horretan guztian, historikoki protagonismo handiagoa izan dutelako ahozko transmisioan, gehiago izan baitira emakume eskolagabeak gizonezkoak baino; ez zekitelako ez irakurtzen, ez idazten. Orduan, emakumeengan pisu handiagoa izan du ahozko tradizioak. Eta kozinatzearekin zerikusia duen guztian ere beti izan dute protagonismo nabarmenagoa.
‎Gehitu du ahozko epaiketara heltzen bada Arabako Ingurumen diputatu izateari utzi diola. Hala ere, ahaldun nagusiak nabarmendu du erakundeetako ordezkariek «lasai» egon behar dutela erabakiak teknikoen irizpideen eta juristen txostenen arabera hartzen direnean:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia