2003
|
|
Alta, gure gaia euskarazko historiografia da. Izaera historiografikoa ote
|
du
Etxepareren testuak. Printzipioz ez.
|
2004
|
|
gisako zerbait. Eskema honek aukera ematen
|
du
Etxepare eta Perez Lazarraga ernazentistak aipatzeko, baita Leizarraga eta Joana Albretekoaren erreforma protestante saioa, edo Henrike IIIak Nafarroa Beheretik Frantziako koroara egindako aldaketa (boterea non zegoen eszenifikatuz). Ondoren bete betean konta liteke Hego Euskal Herrian finkatu zen foru legea eta haren ezaugarriak.
|
2006
|
|
Euskara eta euskal kultura zabaltzeko eginkizuna izango
|
du
Etxepare Euskal Institutuak. Alemaniako Goethe, Erresuma Batuko British Council, Kataluniako Ramon Llul eta Espainiako Cervantes institutuen antzeko lan eta helburuak izango ditu.
|
2008
|
|
Koplak kateatuz jarraitzen
|
du
Etxeparek; izan ere, andre kate maila. Amorosen gaztiguia, tik. Emazten fabore, rako iraganbide du. Bigarren koplan gune zuen Zeruko Andrearengandik lurreko andrearenganako jauzia egin hirugarren koplan eta, andre honen ezaugarri eta ahalmenak azalduko ditu.
|
|
horra hor lehen hamabi koplen arteko batasun gunea. Erdi Aroko literatura erromantzeetan maiz azaltzen den motibo batera jotzen
|
du
Etxeparek lehen lekzioa emateko, zehazki, herri hizkuntzetan egindako literatura erlijiosoan zabalkunde handia izan zuen motibo batera.
|
|
–gizakumearena eta emakumearena? aurrez aurre jartzeko bide
|
du
Etxeparek. Ikuspuntu desberdinak agertuko direla lau kopla horietako biren izenburuek jada iragartzen dute,?, disputa?
|
|
Maila esperientzialetik aholkatzeko jarrera hartzen
|
du
Etxeparek lehen hamahiru kopletan, nahiz eta alde txiki bat egon badagoen: lehen hamabi kopletan, ni, a zen igorlea, orain,. Mosen Bernat?.
|
|
egilearen aitorpenak jasotzen zituen Linguae> Vasconum> k. Gerora ere ezezaguna izaten jarraitu
|
du
Etxeparek, ez baita eskuratu biografia xumeena egiteko beste dokumentu eta, dokumentu literarioak segitu du dokumentu historikoaren iturri izanaz, dokumentu lite rarioak, historikoak ez bezala, historia eta fikzioa nahasteko daukan lizentziari jaramon handiegirik egin gabe.
|
|
(XV, 14) eta behin inprimatzailea (XV, 14). Zinez, Garaziko herrira hedatzen
|
du
Etxeparek jauzi kualitatibo honek atxikirik daraman ohorea, baina,
|
2009
|
|
4 neurkera klasikoa
|
du
Etxeparerenak, neurkera bera Atzo tuntunek ere. Kantuaren azkenean Pedro Mai!
|
2010
|
|
Aniztasunak egiten du mundua aberats. Horregatik, Jalgi hadi mundura leloaren bitartez, mundua euskaldunago eta Euskal Herria mundutarrago bilakatu nahi
|
du
Etxepare Euskal Institutuak. Hori dela-eta eraiki dute euskararen azken ataria:
|
|
Donostiako Prim kalean kokatutako egoitza berria ireki
|
du
Etxepare Euskal Institutuak. Honekin batera, irudi berria estreinatu du euskal kulturaren eta hizkuntzaren sustapenerako erakundeak:
|
|
Buruxkak liburu malerusa eskandalagarri suertatu zen orduko Euskal Herrian eta, ondorioz, andregaiak Etxeparerekin hautsi omen zuen, euskal literatura osoko jazokunerik erromantikoena mamituz: melodrama single horrek xarma berebizikoaz tindatzen
|
du
Etxepareren irudia. Aldudeko medikuak liburua etxeko selauruan gorde behar izan zuen, zabalkunde barik.
|
|
Edozelan ere, badirudi Lafittek ez zituela" auzi horiek" guztiz ebatzi, artean Jean Etxepare bizi zelarik, Uztaritzeko apaizgaitegian asteazkenero zeuzkaten elkarrizketetan. Ematen
|
du
Etxepare zendu eta gero ere, bien arteko eztabaidak luzaro iraun zuela Lafitteren gogoan, eta noiz eta 1952ean Lafittek bigarren erantzun hau luzatu zion Beribilezko pasarteari," Aphez eskualdun batek behar luken kulturaz" hitzaldia aitzakia hartuta:
|
2011
|
|
Diru-laguntzetan ere nabaritzen hasia da norabide aldaketa: Erromako UPTER Euskal Sailak %23ko murrizketa izan
|
du
Etxepare Institutua jaio denetik. Gainera, Kultura Sailak UPTERekin sinatutako azken hitzarmenak zera zehazten du hamahirugarren puntuan:
|
|
Kontuak kontu, badirudi Lafittek ez zituela «auzi horiek» guztiz ebatzi Uztaritzeko apaizgaitegiko solasetan, artean Jean Etxepare bizi zela. Ematen
|
du
Etxepare zendu eta gero ere bien arteko eztabaidak luzaro iraun zuela Lafitteren gogoan, eta noiz eta 1952.ean Lafittek bigarren antidoto xiringada hau luzatu zion Beribilezko pasarte pozoindatuari, «Aphez eskualdun batek behar luken kulturaz» hitzaldia aitzakia hartuta:
|
|
Tristura galanta dakarkit hori irakurtzeak: nire kolkorako ezabatu egiten
|
du
Etxepareren eta Lafitteren arteko hurbilketaren sinesgarritasuna, ez du ematen bien arteko adostasunik lortu zutenik, areago, badirudi beste testu batzuetan Etxepare garbi uzteko Lafittek egindako ahaleginak paperezkoak izan direla benetakoak bainoago, eta Etxeparek gogoa ilun eta elea beltz iraunarazi dituela beti. Hau da, Lafitte kontraesanean ikusten dugu bere buruarekin, eta hemen darabilen esateko modu gordin eta bortitz horrek pentsarazi dit ea besteetan erdi gezurretan ez ote den ibili.
|
2012
|
|
Eider Rodriguez idazlearen (Errenteria, Gipuzkoa, 1977) Katu jendea ipuina euskaraz, gaztelaniaz, frantsesez, nederlanderaz eta alemanez argitaratuko
|
du
Etxepare Euskal Institutuak, Euskal Sortzaileak Saila bildumaren barnean. Itzulpenok Idazlea itzultzaileen lantegian egitasmoaren emaitza dira, EIZIE Euskal Itzultzaile, Zuzentzaile eta Interpreteen Elkarteak 2012ko urrian, Etxepare Euskal Institutuaren babesarekin eta Paueko UPPA unibertsitatearekin lankidetzan antolatua.
|
2013
|
|
Atxaga eta bere ibilbideari buruzko hitzaldi eta zuzeneko ikusentzutekoa, idazleak emango duen beste mintzaldia, Ruper Ordorikaren kontzertu bat, egilearen lana arte ezberdinetan izan duen isla bilduko duen erakusketa eta idazleari buruz edo bere eleberrietan oinarrituriko lau pelikulen zikloa. Madrilen arrakasta badu sorta guztia beste hiri batzuetara Nueva Yorkera kasu eramateko asmoa
|
du
Etxeparek.
|
|
Jon Casenavek, baina, bestelako begiz aztertu du Aldudeko medikuaren egoera, eta osterantzeko kausak ere ikusi ditu Etxepareren marginalitatean. Jon Casenavek «barruko baztertutzat» jo
|
du
Etxepare, alegia, marginal de l, interieurdela esan du, eta, zer esanikez, Aldudeko isolamenduak bazterketa larriagotu besterik ez zuen egin. Jon Casenaverialor bitan begietaratu zaio Etxepareren marginalitate hori.
|
|
«Frantziako lurrean erro egin nahia». Aipamen horrek erakusten
|
du
Etxeparek kanpo politikako gauzak aztertzeko argitasun handia zuela. Gisa batez, ez ote zuen Frantziak burujabetza poxi bat AEBei uzteko arriskuaz ohartarazi nahi?
|
|
"... eta baskoek, berzek bezala, duten bere lengoajian eskribuz zerbait doktrina, eta plazer hartzeko, solas egiteko, kantatzeko eta denbora iragaiteko materia" izan dezaten idazten omen
|
du
Etxeparek. Paratestuan agindutakoa testuratu zuen:
|
|
Eta ez dira Etxepare apaizarenak bezain herrikoiak. Ez
|
du
Etxepare aipatzen, baina kritikatu egiten du bere poesia moldea, eta ez zaio ondo iruditzen apaiz batek halako maitasun olerkiak egitea.
|
2014
|
|
dio beste pasarte batean. Izpiritu hori bera jasota, Euskal Sortzaileak Sarean programa abian jarri
|
du
Etxepare Institutuak, Mintzanet proiektuaren laguntzaz. Egitasmo honen lehen ekitaldian parte hartu dute Eider Rodriguez idazleak eta Poloniako unibertsitate bateko euskara ikasleek, teknologia berriak baliatuta.
|
2015
|
|
Hanka bat Erdi Aroan eta bestea Errenazimentuan. Hizkuntza nazionalak latinaren aurrean burua altxa eta kultura tresna gisa hedatzen hasi ziren garaian euskararen alde egindako aldarriak bihurtzen
|
du
Etxepare Errenazimentuko gizon.
|
2018
|
|
hortaratua dute Galileako zurgin seme pedoilaren irakaspenek». Lerro llabur horietan, ohar zaitez, Jesukristo Galileako zurgin seme bihurtu
|
du
Etxeparek botikarioaren ahoan, alegia, ukatu egin dio jainko semearen izaera, eta zorriztotzat jo du gainera («pedoila»). Hari horretatik tiraka, Jean Etxeparek ondokoa ere gehitu zuen:
|
|
bizitza ez da biharamunik gabeko ziliporta ezdeus bat, bizitza ez da zipriztin ziztrin bat. Baina jadanik ez
|
du
Etxepare konbentzituko. Ziliporta:
|
|
Legasako Dani Martirenak irabazi
|
du
Etxepare Saria
|
2019
|
|
Euskaltzaindiaren sorreraz eta haren lanaz mintzo da artikulu horretan, aurrerago, Etxepare, akademiaren lana goraki goretsiz eta lan horrek laguntza premia duela gogora ekarriz. . Zer da eskas Euskal herrian??, galdetzen
|
du
Etxeparek, eta berak ematen du erantzuna, frantsesez: –une bourgeoisie vraiment basque?
|
2021
|
|
21 Kokaguneari eta adierari (edo adierei) erreparatuta erdialdeko eta ekialdeko hizkeren artean dauden aldeak ikusirik, honako ondorioa ateratzen
|
du
Etxeparek (2010): a) omen buru ebidentzial bat da erdialdeko eta ekialdeko hizkeretan (eta ei mendebaldeko hizkeretan, gaineratuko genuke); b) omen ez da nahitaez buru bat ekialdeko hizkeretan, espezifikatzaile edo adjuntu izaera du (eta buru ez denean, kokapen librea du perpausean, baldintza batzuen barnean).
|
|
Orduan, gai horietara eta kanonean sartzen diren idazle horietara heltzeko, gaur egungo idazle batek edo musikari batek zer esaten duen ikusi eta landu. Sartzen ditu hortik hasieran, ba kanta baten bitartez, poema baten bitartez, eta horrelakoak hartzen ditu, eta beraz, behin horra hurbildutakoan, salto egiten
|
du
Etxeparek maitasunaren inguruan esan zigunera, adibidez. Hor ahalegin bat ikusten da eta guri proposamena asko gustatu zitzaigun, orekatu egiten delako gaur egungoa, musika tarteko, eta gero klasikoak".
|
|
Bestalde, Korrontzik jaso
|
du
Etxepare Euskal Institutuak ematen duen saria. Euskal taldeek nazioartera zabaltzeko egiten duten lana goraipatzeko ematen dute sari hori.
|
|
bizia ez da biharamunik gabeko ziliporta ezdeus bat, bizia ez da zipriztin ziztrin bat. Baina jadanik ez
|
du
Etxepare konbentzituko...
|
2022
|
|
Euskal zentroaren historia jasotzen duen atala separata batean ere eman dute argitara. Mintegik azaldu
|
du
Etxepare Euskal Institutuak eta Bizkaiko Foru Aldundiak babestu dutela liburuaren euskarazko edizioa, eta diputazioak eman ziela separata egiteko ideia. «Asko gustatu zitzaigun, eta euskaraz eta ingelesez egitea bururatu zitzaigun.
|
|
Etxekoparrek euskaraz badaki, noski, baina gure gorputz adierazpenaren bidezko hizkuntza euskal dantzaere menderatzen duenez, modu egokian interpretatu ahal izan
|
du
Etxeparek, duela 500 urte, azalpen handirik gabe iradokitakoa. Kodeak partekatuz gero, dantzaren bitartez komunika gaitezke baita bost menderen buruan ere!
|
2023
|
|
LOS ANGELES, KALIFORNIA. Euskara eta Euskal Kultura irakasteko irakurle berria hautatzeko deialdi publikoa zabaldu
|
du
Etxepare Euskal Institutuak, ikasturtean Los Angeleseko UCLA unibertsitatean eskolak emateko. Hautagaitzak aurkezteko epea maiatzaren 2an bururatuko da. dugu herri, Euskal Herri. aberri!
|
|
Hurrengo erronka baxoa euskaraz egin ahal izatea izango dela erantsi zuen Jorajuriak. Hain justu ere, Seaskak biharko elkarretaratze batera deitu
|
du
Etxepare lizeoaren atarian, 13:30ean, Azterketak Euskaraz lelopean.
|
|
Emazten fabore bertso sortan, bortxaketa berriz ere aipatzen
|
du
Etxeparek, ez duela emaztek bortxatu gizonik sekulan entzun esateko: Nik eztanzut emaztiak bortxaturik gizona.
|