Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 34

2007
‎Euskalduntasuna ez da diskurtso bakar batetik irudikatu, nahiz eta diskurtsohegemonikoa egon (eta horretaz ari naiz, hain zuzen ere). Euskalduntasuna eraugariz ulertu dute euskaldunek, bizi dituzten egoerek eta biziarazi dituzten diskurtsoek eraginda. Euskal herritartasuna irudi hegemoniko abertzaleak irauliz biziizan da eta hala jarraituko du segur aski.
‎Sistema horiek gobernuekhartutako erabakietatik ulertu beharrekoak dira, hau da, hor ehuntzen diren intereseta balio desberdinen artean. Beste aldetik, bigarrenik, zientzia politikak etaberauek ongizatearen promesarekin justifikatzen dituzten diskurtsoak harremankausal oker batek baldintzatzen ditu. Bigarren arazo hau testuinguru garaikideansamurrago atzemango dugu:
2009
‎Baina ez diote guztiek modu berean heltzen euskararen edo hizkuntzen bizikidetzaren auziari. Begien bistan dago, euskararekiko atxikimenduari dagokionez, oso ondorio eta eragin ezberdinak dituzten diskurtsoak daudela plaza publikoan.
‎Bestalde, abertzaletasunaren oinarri ideologikoei hertsiki lotuta egiten den euskararen balioespenak abertzaleen artean euskararen mesedean eragin dezake, jakina da hori, baina hain zuzen horrexegatik indarra eta eragina galtzen ditu besteengan, edo okerragoa dena, kontrako jarrerak pizteko arrazoi edo aitzakia ere izan liteke zenbaitetan. Kontrako jarrerak elikatzen dituzten diskurtsoak ere bai baitaude plaza publikoan. Argitu dezagun euskararen eta hizkuntza bizikidetzaren aurkako diskurtsotzat, esplizituki edo inplizituki elebakartasun soziala aldarrikatzen duten mezuak baino ez ditugula kontsideratzen, hots, bi hizkuntzen estatus berdinkidetasunaren helburuaren zilegitasuna ukatzen dutenak.
‎Ondoren, urte luzeetan, berau ia desagertzerainoko lan politikoa egin ostean, eta egin bitartean?, kontzientziei forma egokia emateko beharrezko lan kulturala: kulpak eremu indibidualean instalatzen dituzten diskurtsoak indartu.
‎Zein dira, azken batean, kantan ikusi ditugun eta lurralde espazioa eta hizkuntza komuna lotzen dituzten diskurtso horiek nazio nortasunaren eraikuntzan izan dituzten ondorioak. Euskal kasuan, adibidez, nahiko esanguratsua da ikustea nola 1980ko eta 1990eko hamarraldietan egin zen rockak, euskal rock erradikala deiturikoak?
‎Raimonen eta Llachen lanek, eszenatokian eta eszenatokitik kanpo beti erantsi dituzten diskurtsoak gorabehera, bidean aurrera egin izanak planteamendu etiko pertsonal batzuen epika erakusten dute. Izan ere, borroka eta mehatxu artean amaitu dute askotan –gogoratu, bestela, zer gertatu zen Raimonekin Madrilen" Al PaÃs Basc" kantatu zuenean, edo Llachekin Valentzian" Germanies" ikuskizunean.
‎Hori guztia kontuan harturik, ezin ahaztu Gulaga. Marxen, marxismoaren, marxismo leninismoaren kontra, eta baita marxismoari buruz aipatutako heretikoek idazten dituzten diskurtso guztien kontra ere, Gulag salaketa unibertsala da, eta marxismoa XX. mendearen iruzurtzat hartzen da.
‎Dena den, marxismoa lagun, neokapitalismoari aurre egiteko kritikaren eta ideologiaren mailan erabiltzen dituzten diskurtsoek, praktikara eta gizartera eramateko indarge badaude ere, hamaika eta bat leiho zabalik utziko dituzte aurrera begira.
2010
‎Izenordainak prozedura enuntziatiboak dira, eta horien bidez esatariak bere marka ezartzen dio enuntziazioari, berarekiko nola inskribatzen den eta kokatzen den adieraziz. Pertsona izenordainek ematen dute, era berean, solaskide eta enuntziatzailekidearekiko posizioren berri; horrenbestez, izenordainek adierazten dituzte eta, are gehiago, ezartzen dituzten diskurtsoan dautzan erlazio intersubjektiboak.
‎Living Together sarea Gainera, proiektuaren ondorioz, Living Together sarea jarri da abian, Behatokiaren web orriaren bidez (www.oberaxe.es). Lan Ministerioak azaldu zuenez, Dekalogoari eta Sareari atxikitzen zaizkion erakundeek “atzematen dituzten diskurtso arrazista berriak jakinarazi ahal izango dituzte, eta, hala, alerta goiztiarreko sarea osatu”. Azken txostena web orrian kontsulta daiteke, www.oberaxe.es estekaren bidez. Bertan, Herritartasunaren, Tolerantziaren eta Elkarrizketaren Dekalogoan jasotako proposamenak ikus daitezke:
2011
‎Ezberdintasunak emakumeen bilakaeraren hiru elementutan aurki ditzakegu, gehienbat: bortizkeriazko portaeretan, jokaera horien pertzepzioan eta horiek legitimatzen dituzten diskurtsoetan. Azken horiek aldatu egin daitezke tokiaren, momentu historikoaren, sinesmenen edo legeen arabera, baina mendekotasunaren logikan egon ohi dira beti.
2012
‎Ez zuen bereizten, praktikaz hain jantzitako gizon honek, sentimenduen desberdintasuna adierazpenen berdintasunaren pean. Zeren eta, ezpain lizun edo salkoiek xuxurlatuak baitzizkioten esaldi berdintsuak, motelki baino ez zuen sinesten hauen xalotasunaz; beheititu beharra zegoen, pentsatzen zuen, txera epelak estaltzen dituzten diskurtso sutsuak; arimaren betedura ordea batzuetan metafora hutsalenen bidez gainezkatzen da, zeren eta inork, inoiz, ezin baitezake eman bere beharren neurri zehatza, ez bere kontzeptuena ez eta bere oinazeena, eta giza mintzoa pertz pitzatu baten antzekoa baita, non jotzen ditugun hartzari dantza eragiteko melodiak, noiz eta izarrak hunkitu nahi genituzkeenean.
‎Atal honetan Henri Meschonnic, Antoine Berman eta Douglas Robinson ikertzaileek proposatutako itzulpenaren poetikak aztertuko ditugu, guztiek ere episteme postmodernoarekin uztargarriak diren diskurtsoak proposatzen baitituzte. Nork bere erara, autore horiek zentzuaren finkotasuna eta itzultzaileak zentzu horri zor dion morrontza defendatzen dituzten diskurtsoen aurka dihardute, eta agerian jartzen dute itzultzailearen subjektibitateak itzulpenean duen eragin sortzaile eta saihestezina.
2013
‎Fenomeno antzekoa da Gizarte Psikologian" babesgabetasun edo etsipen ikasia" (indefensión aprendida) deitzen dena, honekin lortzen dira: 1) ez bakarrik menpeko egoerakoek bereak egitea dominatzaileek menpekoentzako sortzen dituzten diskurtsoak, 2) baizik baita ere menpekoek horrekin ez konturatzea, edo areago diskurtso horrekin pozik egotea. Txostenean ikusten diren zenbait espresio adibide moduan hartu daitezkeenak, zori txarrez gure gazteetan aurkitzen direnak (48 or.):
2014
‎Pragmatikoek diotenez, entzuleek ematen baitiote esanahia esandakoari, etahorrek ere baldintzatuko du komunikazioa eraginkorra izatea ala ez. Beraz, etairakaslegaien diskurtsoaren lanketara orain arte esandakoa laburbilduz, irakasleekez dute diskurtsoa zuzen, egoki eta koherente eta kohesiodun egin behar soilik, jasotzen dituzten diskurtsoak ere entzuten eta egoki interpretatzen ikasi behar duteeta horretarako aurrerago aipatuko ditugun estrategia diskurtsiboak eta trebetasunsozialak ere klaseratzen ditugu gure ikasleak komunikazio gaitasunean trebatzean.
2015
‎jende askok uste du bere iritziak ez duela eraginik, eta langabezia ere handiagoa da. Horregatik, aiseago onartzen dituzte «hor goiko haiek eta hemen beheko gu» bereizten dituzten diskurtsoak. Paradoxikoa zera da:
‎Subjektu politikoek eratzen dituzten diskurtsoak bi multzotan sailkatu ditzakegu: konfrontazioa ardatz ‘errealean’ sortzen dutenak batetik, eta konfrontazioa ardatz sinbolikoan sortzen dutenak bestetik.
2016
‎Jarraian jasotzen dira Euskal Herriko hainbat adituk bat pertsonek, euskararen inertzia eta jokaera zaharren aurrean, proposatu dituzten diskurtso eta jarrera berritu baterako gako ideien zerrenda (Euskararen Aholku Batzordea 2016: 110):
2017
‎...asleek ezagutza maila ona badute ere, erabilera murritza egiten duten susmotik abiatu da ikerketa hau. ikerketa bideratzeko, metodologia kuantitatiboa eta kualitatiboa uztartu dira. kale neurketa, galdetegi soziodemografikoa eta eztabaida saioa erabili dira ikerketa tresnatzat lehen mailako ikasleen ohituretan sakontzeko. ikasleen identitatea zein den azaleratu nahi izan da eta euskararen inguruan dituzten diskurtsoetatik abiatuta, ezagutzaren eta erabileraren arteko desorekan eragina duten faktoreak identifikatzen saiatu gara.• Hitz gakoak: euskara; hizkuntza gutxitua; hizkuntza ezagutza; hizkuntza erabilera; identitatea; euskararen inguruko diskurtsoak.
‎Euskararen kasuan ere, Cooper-en behaketa gauzatu da: estandarra usuenik idazteko onartua eta gero, irakaskuntza formalaren eta tokiz gaindiko komunikazioaren garapenarekin, lurralde ezberdinetako jendeak estandarra erabiltzen du, testuinguru komunikatiboek tokiz gaindiko baloreak azpimarratzen dituzten diskurtso ezberdinetan (Cooper, 1989: 143).
‎Hizkuntz komunitate menperatzaileek erabiltzen dituzten diskurtso eta praktika baztertzaileek izugarrizko gutxiagotasun konplexua sortzen dute hiztunengan (14). Gaur egun askok gainditurik dagoela uste badute ere, guztiz nabarmena da gure herrietan, bereziki bazterketa sakonago eta basagoa den lekuetan.
2018
‎Azterketa horietan jasotako informazioa izaera makroagoa (edo orokorragoa) duten bestelako ikerketa soziolinguistikoetako datuak testu inguratzen laguntzen dutela uste dugu. Zenbait gazteekin egon ondoren euren hizkuntza praktikak nolakoak diren eta gazte horiek dituzten diskurtsoak zein diren azalduko ditugu hizkuntza eta generoaren gaia argitzeko elementu gehiago mahai gainean jartzeko.
‎Naturala al da, anatomikoa, kromosomikoa edo hormonala? Eta zelan ebaluatuko ditu kritikari feministak halako «egitateak» ezartzen ei dituzten diskurtso zientifikoak?. Ba al du historiarik sexuak?.
2019
‎Bestalde, Zaborretan azkenak (Ultimes déchets) izenburuak ere zentzu geruza zenbait iradokitzen ditu, hiru ardatz hauetan gurutzatzen direnak: hondakinen kudeaketa eta ekologismoa(" ultimes déchets" hondakinen kudeaketan errefusa esateko ere erabili ohi da); zabor bilketa eta gizarte eredua; zabor imajinarioak jendetasunarekin uztartzen dituzten diskurtsoak. Hiru geruza horietan katramilaturik dabilkigu Amaia Ezpeldoiren gogoa Zaborretan azkenak nobelako orriotan.
‎Horixe da emakumea emakume egiten duena: gizonen osagarria izatea, hirurehun urte dituzten diskurtso eta praktika feministek aspaldi erakutsi baitzuten emakumea gizona ez dena dela, eta gizona izatea emakumea ez izatea dela. Hortaz, gizona gizon egiten duen horren absentziak egiten du emakumea emakume, emakume eta gizonen eraikuntza era kontrajarrian egiten delako, LISIPEren hirugarren alean Wittigek biribil azaldu moduan:
2020
‎Aurki ikusiko zaitugu indar polizialen egoitza nagusiak bisitatzen, eta arestian aipatutako balentriak goraipatzen dituzten diskurtsoak entzuten zuri harrera egiteko ekitaldietan. Eskatuko diezu arduradunei autokritika egiteko eta onartzeko giza eskubideen oso urraketa larriak egin dituztela, eta tortura horien biktimek eskubidea dutela «egia, justizia eta erreparazioa» jasotzeko?
‎Hurrengo atalean, bertso eskolari jarduera komunitate gisa begiratuz, gazteok bertsolaritzaren jiran sortzen eta garatzen dituzten diskurtso eta praktikak aztertzen dira. Izan ere, bertso eskolan, gazteok bertsotan trebatzeaz gain, elkarrekiko konfiantza giro bat sortzen dute, lotsari aurre egiten diote, besteen aurrean hitza hartzen dute, elkarrekin gogoetatzen dute, eta, maiz, elkarrekin hartzen dute parte, euskararen aldeko zein gazteen problematikaren inguruko aktibismoan ere.
2021
‎Diagrama horretan, lau jarduera eremu47 nagusi azaltzen dira," egitea"," antolatzea"," azaltzea" eta" argudiatzea" funtzioen edo aditzen bidez adierazita eta multzokatuta, hain justu ere, alde batetik, gertakari, kontzeptu, prozedura eta estrategien kontzeptualizaziorako, eta, bestetik, horiek hizkuntzaz adierazteko, horretarako beharrezkoak diren helburu, modu, genero eta estilo linguistiko komunikatiboak erabiliz. Arestian azaltzen zenari jarraiki, jarduera eremu horiek eta barnean biltzen dituzten Diskurtso Kognitiboaren Funtzioak (CDF) 48 ingelesez, Cognitive Discourse Functions konplexutasunean sakontzen doaz jakintza arloa bera ezagutza, prozedura eta gaitasunen konplexutasunean ere handitzen doan neurrian. Halaber, ikaslearen gaitasun maila hiru multzotan sailkatzen dute:
‎Didaktismotik ihes egitea proposatzen du Petitek (op.), eta, horrekin batera, transmisiorako hainbat gako kontuan hartu liratekeela: (1) Irakurtzen ez dutelako gazteak errudun egiten dituzten diskurtsoak bazterrera uztea; (2) irakurketaren izatea eta euskarriak aniztu direla, eta denak hartu behar direla irakur jardunaren baitan, nahiz eta irakurketa ekintza guztiak ez diren berdintzat hartu behar, ez izatez, ez helburuz; (3) ikerketatik eta datu enpirikoetatik abiatu behar dira irakurzaletasuna sustatzeko31 ekimenak, uste okerretako bideak zabaldu daitezkeelako, adibidez, tresna digi...
‎Finean, egungo eskuin muturreko alderdiek «konplexurik gabe» adierazten dute jokamolde hori, ikertzaileak azaldu duenez. Halere, nabarmendu du alderdi mota horiek oraindik apenas izan direla gobernuak zuzentzen, baina musulmanak edo migratzaileak seinalatzen dituzten diskurtsoak denbora luzea daramatela: «Ez dugu ikusi ezberdintasunik gobernu mota ezberdinek hartutako erabakietan.
‎Gure ikerketaren helburu nagusia da HUHEZIra 1 mailara datozen hizkuntzaprofil ezberdinetako ikasleek hizkuntza hautuaren inguruan dituzten diskurtsoak aztertzea. Jakin nahi dugu zer diskurtso agertzen den profil bakoitzean, zein den euskararen erabilerarekiko duten pertzepzioa fakultatean eta zer balio aitortzen dioten euskarari.
2023
‎Gainera, azaldu zuen ezkerra ez dagoela «presente» eztabaida horretan, eta hiru joera izan ohi dituela: beste alde batera begiratu, «paternalismoz» jokatu, edo pertsona jakin batzuk diskriminatzen dituzten diskurtso horiek bere egin, haiek bizi dituzten «egiturazko arazoak» kontuan hartu gabe.
‎Horrek trans identitateen auzia guztion ahotan jarri du, horien kontrako gorroto hitzaldien gorakada nabarmena azaleratuz sare sozial eta komunikabide askotan. Diskurtso horien aurka egiteko, Bilboko Ozen LGTB asanbladak “Fuego amigo” berbaldia eskaini zuen joan den otsailaren 24an, Sopelako Mikelats Herriko Tabernan, zehazki, “sasi ezkerreko eta TERF taldeek” zabaltzen dituzten diskurtso transfoboak lantzeko asmoagaz. Hala, Euskal Herriko transmisoginiaren eta transfobiaren gorakadaren inguruan berba egiteko aukera izan dugu Ozen LGTB taldeko Anna eta Bryn kideakaz, baita emandako hitzaldian landutako gaiez aritzeko ere.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia