Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 52

2004
‎" Hizkuntza bakoitza estrukturaz osatutako sistema zabal bat da, beti ere hizkuntza bakoitzean berezi. Hizkuntza bakoitzak kulturaren arabera eratzen ditu gizonaren moldeak eta kategoriak. Alabaiña molde eta kategoria horien bidez mintzo gera; mintzatu ez ezik, naturaleza aztertu ere hizkuntzaren hausnarpide horietxen bidez egiten dugu, fenomenu edo lotura hau edo hura erreparatuz ala alde batera utziz.
‎zerk sortzen ditu hartu emanak eta zerk ebakitzen? Zerk lotzen ditu gizonak eta zerk alkargandik berezten. Zerk, bistan da, geografiaz gain?
2008
‎Benetan esaten dizuet, Silverren grina guztia gure pausoari segitzea zen. Gizon hark egin zituen lanak, makulu gainean saltoka bularreko giharrak lehertu beharrean jartzeraino, sekula ez ditu gizon sano batek berdindu; sendagilea ere horretan dago. Baina, hala eta guztiz, gu baino hogeita hamar yarda atzerago zegoen, eta itotzeko zorian, gu goi ordokiaren ertzera heldu ginenean.
2009
‎esaten du Norak ia arnasestuka, hasierakoa berritzen duen azken esaldian,, baina naizen gizona Bagdaden sortu zen, txikitan amak irakurtzen zizkigun mila eta bat ipuinen orrialdeetan. Izan ditu gizon horrek bere akatsak, baina zeozer ondo egin badu, hiltzen naizenean norbaitek Lisboara eramango nau eta munduko azken mugako hirian geratuko dira nire errautsak. Han egin bainuen Sararekin amets, eta non egin dugun ametsik ederrena, horixe dugu aberria?.
2012
‎–Porque, ¿ quién va a dominar a las gentes, sino aquellos que dominan las conciencias de los hombres y tengan el pan en sus manos??. Inkisitoreak esperientzia handia du jendearekin, Jesusek baino hobeki ezagutzen ditu gizon emakumeak: badaki zoriontsuak izateko horiek mendean lotu behar direla; menderatzeko, kontzientziak joputu beharra dagoela; kontzientziak lotu lotuak edukitzeko sokarik estuena ogia dela.
‎Gure gizonak, oro har, guztiz zakarrak dira, eta emakume argi batentzat jansanezina izan behar du haien aurrean maitagarri agertu nahirik ibiltzeak. Printzesak oso gogoko ditu gizon gazteak; printzesatxoak, ordea, nolabaiteko destainaz begiratzen die; Moskuko usadioa berori! Moskun, berrogei urteko gizon zirtolariz soilik elikatzen dira.
2013
‎Urtarrilak hamar egun ditu gizon altua Tamesis ibaia zeharkatzeko erabili duen txalupatik atera denean. Arraunlariari txanpon bat bota eta kapa ez bustitzen saiatzen da.
2015
‎Maniobra azkarrean igo dituzte marinelek trinketeko, nagusiko eta mesanako belak, sokak askatuz eta lotuz zehaztasun harrigarriz. Juan Larrañaga maisuak berriz ere zenbatu ditu gizonak, badakielako jadanik ez dutela itsasontzia berriro geratuko. Hogeita hamabi gizon doaz guztira.
‎Agurtu dute aita, adeitasunez. Arropak erantzi eta garbiak jantzi ditu gizonak, eta segituan eseri da ama alaben ondoan, kontu garrantzitsu bati buruz hitz egin nahi duela aurreratuta.
‎Seme alabekin eta senideekin oroitu eta topa egin dute, Hurak bidalitako patar botila batzuei esker. Gripeak jo ditu gizon batzuk, eta sukarraren hatzaparretan utzi ditu egun luzeetan. Flakiak jota, gaixotasunaren menpe erortzen ari dira denak, bat bestearen atzetik.
‎Tristurak barrena jaten badio ere, aurpegian ez nabarmentzeko ahaleginak egiten ditu gizon gazteak. Urte askotan egongela honetan txokoratuta ezagutu du aitona.
‎Esaterako, gaurko laguna Hirigintza Saileko arduraduna da eta, jardunaren berotasunean, zinia gorriz hornituriko glorieta bat agindu dio bere ipurdiaren gorazarrez. Leirek badaki goi funtzionarioak ez duela hitza beteko, dena ahaztuko zaiola ohe nahasia utzi eta prakak gerriraino jaso orduko, baina gustuko ditu gizon ahaltsuen promesa txoroak, horrexek bihurtzen baititu erakargarri.
‎Eman al du beste gizon baten eskariz inoiz gizonak amore? Zenbatetan jarri ditu gizonak jainkoak jainkoekin haserre?
‎Ilunpeak hartzen ditu gizonaren aurreko horma pitzatua, mahaitxoa, idazmakina eta liburutegia. Ilunpeak hartzen du jaiotzen ikusi zuen harrizko etxea.
‎Kale nagusiak hiritik kanpora doan errepidearekin bat egiten duen gunean, altxatzen da gizonaren helburu den eraikuntza bikaina, hiri barrura sartzen direnak eta irteten direnak zelatatzeko edo. Eskailera mailadi bat dago kalearen eskuinaldean, marmol zurizko harmaila zoragarriak; burua jaso gabe igo ditu gizonak, banan banan; izerdia areagotu egin zaio eta arnasa estutu. Goiko mailara helduta, burua jaso du azkenean, aurrean duen plaza ikaragarria ikusi du, edonori arnasa kentzeko modukoa, gizonak axolagabe begiratu du baina, egoitza horretara heltzeko aurretik duen bidearen azken atala baino ez da berarentzat.
2016
‎Bere fisikoarengatik balitz, Miarritzeko hondartzak betetzeko adina gizon luke atzetik lerdea dariela. Bere izana, izaera, eta sentsualitateak berak izutzen ditu gizon gehienak. Bere izua oldarkeriaren gibelean ezkutatzen duen gizona desarmatzen da ona.
‎Bortxaketen aurkako mugimendu garaikidearen hastapenetan, ikertzaile gutxik aztertu zuten seriotasunez emakume beltzaren egoera berezia, bortxaketen biktima zen aldetik. Orain dela oso gutxi hasi dira horri erreparatzen; hala ere, korapilo historiko batek lotzen ditu gizon emakume beltzak: gizon zuriek abusuak egin dizkiete emakume beltzei, eta sistematikoki bortxatu dituzte; gizon beltzen kasuan, berriz, bortxaketa kargua arrazakeriaz desitxuratu da, eta, horren aitzakian, elbarritu eta akabatu egin dituzte.
2017
‎pauso baldarrak ditu gizon bizitzak
2018
‎Arrazoimenak gobernatzen ditu gizonak, eta, horregatik, beren buruaren ugazaba dira. Horren erakusgarri, gizonak bizimodua nola ateratzen duen azaldu ohi da:
‎ezkontza da bereizketa sinbolikorako errepikatzen den ekintza bat. Exogamiak patronimoen bidez desberdintzen eta lotzen ditu gizon batzuk eta beste batzuk. Patrilinealitatea bermatzen da emakume batzuk erritualki kanporatuz eta, trukean, beste emakume batzuk erritualki inportatuz.
‎Hori ez dago ezkutatzerik. Haren beldurrak irakurri ditu gizonak, ordea, eta aurre hartu die:
‎Eta orobat biziak, menderatzen ez duenean, bere baitan sortzen duen gogorik ezagatik ere, amarekin akordatu eta oihuka eta negarrez hasten baita haserre, gauzak aldatzerik, ama hil baino lehen zoriontsu egiterik, kalte hori eragin dutenak hiltzerik izango ez duela pentsatzen duenean. Neskatoaren aurpegia berearen kontra jarririk, hartu egiten ditu gizonak aiene horiek, zanpatu egiten ditu, haren malkoen desioz, haren suminduraren desioz zoraturik.
2019
‎Emakumearengan, bereizgarri zehazki sexualei beste singulartasun batzuk gaineratzen zaizkie, bereizgarri haien ondorio direnak zuzenean edo zeharka; hormonen lanak definitzen du emakumearen soma. Batez beste, emakumea txikiagoa da gizona baino, gutxiago pisatzen du, hezurdura meheagoa du, pelbisa zabalagoa, haurdunaldira eta erditzera egokitua; emakumeari gantza eransten zaio ehun konektiboan, eta forma biribilagoak ditu gizonak baino; itxura orokorra, hau da, morfologia, azala, ile sistema eta abar desberdinak dira, nabarmen, sexu batean eta bestean. Emakumeak askoz indar gutxiago du giharretan:
‎Galdera horiek ez dira berriak inondik ere; erantzunak ere eman zaizkie ugari; baina emakumea Bestea izateak berak auzitan jartzen ditu gizonek inoiz emandako justifikazio guztiak: gizonen interesen zerbitzuan emanak dira, argi baino argiago, justifikazio horiek.
‎Gizonak Naturan ditu sustraiak; animaliak eta landareak bezalaxe sortua da; ondotxo daki bizi den heinean existitzen dela. Baina patriarkatua sortuz geroztik, Biziak bi alderdi ditu gizonaren begietan: bizia kontzientzia da, borondatea, transzendentzia, espiritua; eta materia da, pasibotasuna, immanentzia, haragia.
‎Askotan, gizonek pentsatu izan dute emakumeak kastrazio ametsak dituela haiei buruz; egiaz, anbiguoa da emakumearen jarrera: umiliatu egin nahi ditu gizonak, ez deuseztatu. Zehatzagoa litzateke esatea egitasmoak mutilatu nahi dizkiola gizonari, etorkizuna mutilatu nahi diola.
‎Bereziki,, bizi? izan den emakumeak hobeto ezagutzen ditu gizonak, zeinahi gizonek baino: ez baitu ikusi haien figura publikoa, baizik gizabanako kontingentea, parekoak inguruan ez dituenean gizon guztiek agertzen uzten dioten hori; orobat ezagutzen ditu emakumeak ere, beste emakumeen aurrean baino ez baitira agertzen modu espontaneoan:
‎tematzen dira, haurtzaroa mugarik gabe luzatzera jarreran eta janzkeran. Guztiz asebetetzen ditu gizon baten besoetan neskato bat izateak ostera. Horixe da kanta arrakastatsu honen gaia:
‎Gerald da, neurri batean, Gudrunen porrotaren erruduna; Paulen ondoan, Miriamek bakarka darama bere zorigaitzaren zama. Miriamek ere gizon izan nahi luke, eta gorroto ditu gizonak; ez du bere burua onartzen bere orokortasunean;, nabarmendu, egin nahi du; beraz, biziaren emari handiak ez du zeharkatzen; sorgin baten edo apaizeme baten antza izan dezake, baina sekula ez bakante batena; gauzek hunki dezaten, bere ariman birsortu behar ditu aurretik, balio erlijiosoa emanez:
‎Azken Judizioari buruzko koadro askotan, bularrak bistan eta Kristori erreguka ari zaio Ama Birjina, bere amatasun loriatsuaren izenean. Bere mantuaren tolesetan babesten ditu gizonen ondorengoak; haren maitasun errukitsua atzetik doakie itsasoetan, guda zelaietan, arriskualdietan. Jainkoaren Justizia makurrarazten du karitatearen izenean:
‎Haren aurrean makurtzen denean, haragia espirituaren mende jartzen duenean, espirituaren muga haragizkoen barnean segitzen du; auzitan jartzen du gizonen arkitektura gogorren seriotasuna, eta ertzak leuntzen ditu; alferreko luxu bat sartzen du haietan, espero gabeko grazia bat. Samur gidatzen ditu gizonak beren egiazko kondizioaren kontzientzia apal baterantz, eta horrexek ematen dio haien gaineko boterea; horixe da emakumearen jakinduria etsi, mindu, ironiko eta maitekorraren sekretua. Fribolitatea ere, kapritxoa, ezjakintasuna bertute xarmagarriak dira emakumearengan, zeren kanpoan loratzen baitira, gizonak bizitzeko aukeratu duen baina presondegi gisa sentitu nahi ez duen mundutik kanpo.
‎Musa bitartekari bat da Sortzailearen eta hark edan behar duen iturri naturalen artean. Emakumearen espiritua sakon sustraiturik dago naturan, eta emakumearen bitartez arakatuko ditu gizonak isiltasunaren eta gau emankorraren amildegiak. Musak ez du ezertxo ere sortzen berez; sibila zuhur bat da, nagusi baten mirabe bihurtzen dena otzan otzan.
‎plazer erotikoa objektibatu egiten zaio; gizonaren plazerak, bere presentzia immanentean mamitua izan ordez, izaki transzendente bat du jomuga. ...en gorputzean den denak jotzen du sexu lagunarengana, baina gizona dago beti jarduera horren muin muinean, hala nola egoten baita subjektua, oro har, hautematen dituen objektuen eta darabiltzan tresnen aurrean; autonomia galdu gabe proiektatzen du bere burua bestearengana; emakume haragia harrapakin bat da gizonarentzat, eta bere sentsualitateak objektu orori eskatzen dizkion ezaugarriak atzematen ditu gizonak haragi horretan; dudarik gabe, ez du lortzen haietaz jabetzea, baina heldu egiten die gutxienez; laztanak eta musuak nolabaiteko porrota dakarte, baina pizgarria eta pozbidea da porrot hori bera. Amodio saioak bere bukaera naturalean aurkitzen du batasuna:
‎dilema onartzen duen emakume hori: botoa emango balu, emakumeak bere xarma galduko luke; aldare batean dago, eta ez dadila jaits hortik; badu zer galdurik, eta irabaztekorik ezertxo ere ez, hautesle izanez gero; ederki gobernatzen ditu gizonak boto paperaren beharrik izan gabe ere, eta abar. Larritasun doinu handiagoz, familiaren interesa aipatzen da:
‎Kideetako bakoitzaren joera psikologikoen arabera orekatzen dira harremanak, eta egoera osoaren arabera. Batek bestea laguntzen edo mantentzen badu, bere egiten ditu gizonaren funtzioak: babesle tiranikoa, erraz engainatzeko moduko gizajoa, subirano errespetatua, edo, batzuetan, baita proxeneta ere; nagusitasun moral, sozial edo intelektualak autoritatea emango dio askotan; nolanahi ere, gehien maitaturikoa pribilegio batzuez gozatuko da, gehien maitatzen duenaren amodio kartsuak ematen dizkion pribilegioez, hain zuzen.
‎Berdingabea. Ispiluko islan itotzen den emakume bakoitza erregina da espazioaren eta denboraren gainean, bakarra, subiranoa; eskubide guztiak ditu gizonen gainean, fortunaren, loriaren, boluptuositatearen gainean. Marie Baxkirtseff hain zegoen bere edertasunaz horditurik, non bere hartantxe betikotu nahi baitzuen ezin suntsituzko marmol batean; hala, bere burua eskainiko zion hilezkortasunari:
‎Nolanahi ere, desafiozko jarrerak, hain ohikoa emakume estatubatuarren artean? gogaitu egiten ditu gizonak, mendean hartu baino gehiago; gainera, gizonek berek eragiten dute jarrera hori, beren mesfidantzaz; onartuko balute pareko bat maitatzea, eta ez esklabo bat, nola onartzen baitute harrokeriarik eta gutxiagotasun konplexurik gabeko gizonek?, emakumeak gutxiago arduratuko lirateke feminitatea zaintzeaz; naturalagoak izango lirateke, soilagoak, eta, halako nekerik gabe, gutxiago kostako lit...
‎emakumeak ezin du ezeztatu gutxiagotasun hori ez baldin badu gehiagotasun maskulinoa deuseztatzen. Ahaleginak egiten ditu gizona mutilatu eta menderatzeko; kontra egiten dio haren esanari, ukatu egiten dizkio egia eta balioak. Baina, horrela, bere burua defendatu besterik ez du egiten; ez esentzia aldaezin batek eta ez hobenezko hautu batek kondenatu dute immanentziara, gutxiagotasunera.
‎Tarte bat daukate oraindik Ibailuzearen deltaren adarretako bat zeharkatzeko zubiraino, baina Aizeren begi zoliak berehala hauteman ditu gizon armatuak, soroetatik bide nagusira irten aurretik. Zubia harrizkoa da, ez oso luzea, adar batetik desbideratutako kanal artifiziala, hirian sartzen dena, gainditzeko derrigorrez gurutzatu beharrekoa.
‎Raimundo Silvak eten bat egin zuen, esateko, Guialdoren, bere ahaideen eta adiskideen konbertsioa deskribatzen duen lerroaldea dator ondoren, hori ez dut irakurriko, baina gal ezin dezakeguna predikua da, Oi Antonioren bertute beti miresgarria. Bertute horrek Abereak gizaki bihurtzen ditu Gizonak nahas daitezen, bertute horrek lortzen du, Abereen ikasgaia dela medio, Gizonek basapiztia izateari utz diezaioten. Dabid arranguratzen zen etxe abereek ukuilua baizik ez zutelako ezagutzen, han bilatzen baitzuten jatekoa, eta ez ziotelako jaramon egiten Jaunaren eskuari, bera izan arren jatekoa ematen ziena, baina kasu honetan, Antoniok hala agindurik, berezkoa zuten esker txarra ahantzirik, lau hankako esker oneko honek jatekoari eta ukuiluari muzin egin zien, jatekoa ez ezik izatea bera eman zion Jaun egiazkoa gurtzeko.
2020
‎Estatistikak baldin badio kualifikatuak deritzen lanbideak batez ere gizonezkoei dagozkiela eta emakumezkoek egindakoak, aldiz, «kalitaterik gabekoak», hori da, neurri batean, edozein lanbide kualifikatutzat jotzen dela, besterik gabe, gizonezkoak aritu direlako horretan (zeinak definizioz diren denak, ikuspuntu horretatik begiratuta, kalitatekoak). Beraz, esgriman guztiz trebea izateak plebeio bati ezpataren nobleziaren ateak zabalduko ez lizkiokeen modu berean, teklistei, haiek edizioaren munduan sartzeak aurkakotasun handiak sortu ditu gizonen aldetik, kualifikazio handiko lanaren beren mitologia profesionala mehatxatuta ikusirik, ez zaie aitortzen beren kide maskulinoen lanbide berean aritzen direla, haiengandik errezel soil batez bananduta egonik lan bera egin arren:
‎Ateratzerakoan, diru pieza batzuk ikusi ditu txoko batean, baina, egiari zimiko eginda esan dienez, ez du deus ere hartu. Kamantza txukun bat ere ikusi du etxolaren alde batean, eta, jada kanpoaldean zela, utziak zituen zamabereen bila abiatzean, errautsak eta zaldi baten ferra arrastoak zapaldu ditu gizonak etxolako atearen ondoan.
‎Martinak agudo konprenitu ditu gizonak aipatu ez dituenak.
2021
‎Aita ingresatuta daukala eta ama bakarrik, eta harekin egoteko obligazioa sentitzen zuela. Ospitalean, haluzinazioak ditu gizonak, alkoholaren gabeziak eragindakoak.
2022
‎Homofobia ez da soilik jarrera bat. Gizon gayei muker egiteak gizarte praktika errealak eskatzen ditu gizon heterosexualen aldetik: lanean diskriminatzetik hasi, hedabideetan iraintzera igaro eta kartzelan sartu edo erailtzeraino; hori da Gayen Askapenak" zapalkuntza" terminoarekin izendatu zuen guztia.
‎Kultura nagusiak emagizon gisa definitzen ditu gizon homosexualak. Agerikoa denez, definizio hori ez dator bat hemen elkarrizketatutako gizonen deskribapenarekin," gizon jokatzen" baitute gehienek ere.
‎Beste jarrera batek feminismoarekin areago lerrokatzen ei ditu gizonak: jarrera hori" efeminismo" izendatu zen 1970eko hamarkadan152, eta erruan, gizonekiko antagonismoan eta emakumeen mugimenduarekiko erabateko mendekotasunean zetzan.
‎Kultura patriarkalak modu sinplean interpretatzen ditu gizon gayak: maskulinitatea falta zaie.
‎Elizak eta hedabide konbentzionalek ideologia patriarkala sortzen badute ere, bietako batek ere ez ditu gizonak espezifikoki mobilizatzen. Izatez, elizaren jarraitzaile gehienak emakumeak dira eta emakumeak nabarmentzen dira telebistaren ikusleen artean.
‎Beraz, egon da backlash edo kontrako erreakzio bat, baina boteretsuagoa izan da kultur arloan politikan baino. Ez ditu gizonak sexu klase gisa mobilizatu interes kolektiboaren defentsan gerra politikoa hasteko. Gizonak mobilizatu baditu, kontsumitzaile gisa izan da," morrosko berrientzako aldizkarien", ordenagailu joko hipermaskulinoen eta kirolzaleen kulturaren bitartez.
‎Ondorio praktiko nahiz sinbolikoak ditu horrek. Karrera profesionalari uko egiteak lantoki konbentzionaletako praktika maskulinizatzaileetatik (1 kapituluan aipatu ditugu) aldentzen ditu gizonak. Diru sarrera urriagoak ematen ditu, eta horrekin zailagoa da familia konbentzional bat mantentzea.
‎Hirurogei urteko talaiara iristen ari da Edu Saragueta kazetari iruindarra, ez lanik, ez dirurik, ez osasun onik, ez bikote lagunik gabe. Horiek guztiak lortzeko eta bere bizitza aldrebestua zuzentzeko ahaleginak egingo ditu gizonak, eta bilaketa horretan hamaika xelebrekeria biziko ditu, baita hainbat lagun bitxi ezagutuko ere, Edurendako buru-hauste eta lekukoon jostetarako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia