Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 54

2008
‎Sententzia horrekin espainiar bide jurisdikzionalari amaiera ematen bazaio ere, gatazka ez da bertan behera geratu eta behe mailako auzitegien obligazioa Auzitegi Gorenaren doktrinari jarraitzea bada ere8, oraindik 2007 urtean gatazka honek ez ditu bere azkenak eman, arlo politikoan jazo diren hainbat ekimenek aditzera ematen dutenez. Horrela, bada, ezinbestekoa dirudi ikuspegi juridikotik auzitegi ezberdinen lana aztertzeak eta, batez ere, Nazioarteko Zuzenbideak honetan esateko duena azaltzeak; izan ere, espainiar ordenamenduan agortu ez den eta oraindik dirauen gatazka baten aurrean gaudelako.
‎Iruzkin honi ezin zaio amaierarik eman azken sententzia honen ondorio juridiko zein politikoei erreferentzia labur bat egin gabe. Dagoeneko aipatu dugun moduan, sententzia honek eskumenezko bideari amaiera ematen badio ere, eta horren ondorioz eta behe mailako auzitegietan Auzitegi Gorenaren doktrinaren izaera loteslearen ondorioz eskumenezko bidean arazoa konpondutzat jo behar bada ere19, oraindik 2007 urtean gatazka honek ez ditu bere azkenak eman, bai Uruguaiko (2007ko irailaren 18ko Ordezkarien Kamerako Ebazpena. 2007ko 1987 zk. Karpeta) bai Espainiako (GNAO.
‎Izan ere, telefonoz jasotako oharra, amari idatziz jakinaraztea eskatu zaie. Proba honek, bada, ulermen eta ekoizpen alderdiak hartzen ditu bere baitan.
‎Baina ez du horrek A. Arkotxa geldiarazten: bere irakurleak gonbidatzen ditu berak duen benetako giza abentura bereganatzeko desmartxa imitatzera, jadanik aipatu dugun Ihoan Mandabilla lehengo itsasgizonaren aholkua kontuan hartuz. «Iohan Mandabillaren bidaia benturosak» deitu A. Arkotxaren bildumaren kapituluari idazlearen lanaz enblematiko deritzot beraz:
‎Zorrotzako kasuan, berriz, tarte handiagoa egin nahi zaio etxebizitzari, eta batik bat, etxebizitza babestuari. Horretarako, Eusko Jaurlaritzak abiatu ditu bertako lurzorua erosteko izapideak.
‎Azkenaldian asko idatzi da hiri eredu eta jasangarritasunari buruz. Izan ere, ingurumen jasangarritasuna hain da kontzeptu zabala eta hainbeste aldagai ditu bere baitan, ezen, oro har, hirien garapenaren eta bestelako mundu mailako prozesu globalen eta elkarren arteko harremanen testuinguruan aztertzen den (esaterako, mundu mailako poluzioa eta hirigintza masiboa aztertzen direnean). Prozesu global hauek eta beren tokiko kudeaketaren nondik norakoa aztertzea da gaur egungo kezka nagusietako bat2.
2009
‎Bestetik, landa garapen esparruak, funtzio sozialarekin bat egiten duena, «landa habitataren hobekuntza» (EJ, 1996: 147) 8 izango du bere azken helburua. Horrela, landa inguruaren berregituratze sozioekonomikora zuzenduko ditu bere ahaleginak, esaterako, zerbitzuen eta ekipamenduen horniketarekin. Eta azkenik, natura eta lurralde esparruak landa eremuek betetzen duten ingurumen funtzioari aurre egitea bilatuko du.
‎Bestalde, nekazaritza jardueraren gainbeherarekin bat lugorriaren erabilera alternatibo bilakatu da basogintza azken hamarkadetan. Sektore horrek duen merkataritza ikuspegiaz gain, ingurumen efektu garrantzitsuak ditu bere kudeaketak, jakinda, gainera, EAEko azaleraren% 55 zuhaiztua dagoela10 Baso Planaren() artezbideei jarraituz, ELGJPk neurri konkretuak plazaratzen ditu basogintzaren inguruan, besteak beste, baso azpiegituren antolaketa, baso sektoreko lurralde planen ezarpena edota baso kudeaketaren ekozertifikazioa. Horiez gain, halere, europar testuinguruan martxan jarritako nekazaritza lurren basotze programak (EEko 2080/ 92 Araudiaren arabera) 1994an aplikatzen hasi ziren EAEn.
‎Edonola ere, aurreko planen ikuspegiari jarraituz, programaren kontzepzioak landa inguruaren funtzio aniztasunean du bere egituraketa. Horrez gain, LGPk lurralde eta populazio helburuak areagotzen ditu bere aitzindariarekin alderatuz; izan ere, EAEko lurraldearen% 87an eta ia 200.000 biztanlerengan izango du eragina (LGIP planak lurraldearen% 55 eta 75.000 bat pertsona zituen helburu). Bere eragin sozial zabalagoaren beste adierazle bat dugu programa guztian emakumezkoei eta gazteei zeharkako laguntza eskaintzea.
‎Ez zegoen herri bateko eliza edo baseliza egiterik, eraikitzea erabakitzen zuen herri bat egon gaberik. Eta herri horrek betidanik izan ditu bere agintariak: batzarra, kontzejua, cambra, errejimentua eta geroago deituriko udalak.
‎Ez al da serioagoa, immatrikulatze prozesu honetan balizko interesa duten guztiak kontuan hartzea? Elizak izanen ditu bere eskubideak, baina udalek ere, baita kontseiluek eta auzokideek ere... Nola da posible batek immatrikulatzea milaka ondasun besteak deus jakin gabe?
‎Gaur egun, gainera, ondare eta museo kontzeptuak askoz ere toki eta gune gehiago hartzen ditu bere baitan: herrigune eta herri arkeologiko zahar eta monumentalak, natura parkeak eta lorategi botanikoak, animalien erreserbak, zoologikoak, akuarioak eta ozeanoarioak, planetarioak eta zentro zientifikoak.
2010
‎Gaitasun pragmatikoak gaitasun ilokutiboa eta soziolinguistikoa hartzen ditu bere barnean. Gaitasun pragmatikoak hizkuntzaren erabilerari egiten dio erreferentzia, horrenbestez garrantzitsua da zer esaten den funtzio jakin bat lortzeko eta zer testuingurutan.
2011
‎Errepresentazio elaboraturik, malgutasun kognitiborik eta introspekziorako gaitasunik ez du agertzen. Ekintza inhibitu eta prozesu mentalak elaboratu ordez, ekintzen bidez kanporatzen ditu bere bulkadak eta jarrera fanatikoak hartzen ditu.
‎Antisozialaren portaera arazoen jatorrian frustrazio eramanezina eta inpultsibotasuna daude. Emozio erasokorrak agertzen ditu bere desirak betetzea eragozten dioten zailtasunen edo eragozpenen aurrean. Maitekor eta sinpatiko ager daiteke, baina haserretu egiten da gauzak berak nahi duen moduan ez doazenean, eta hitzezko erasokortasuna edo borroka fisikoa ager ditzake.
‎Legaren arabera, behin doaneko justizia lortuta, letradu zuzendaritza berak hartuko ditu bere gain abiatutako prozedura judizial guztiak, eta hori ez da askotan gauzatzen. Aztertutako kasuen artean, bada emakume bat hiru abokatu izan dituena, horrek dakartzan koordinazio arazoekin, homologoen artean, biktimarekin, zerbitzu sozialetako agenteekin.
2012
‎Gaitasun hori daukanak argi adierazten ditu beren sentimenduak, sinesmenak eta ekintzak, eta horien arabera zintzo jokatzen du. Arazorik gabe onartzen ditu bere akatsak eta etikaren aurkako jokaerak gogor salatzen eta borrokatzen ditu. Autentikoa da eta ez du plantarik egiten:
‎Sormenari esker, besteak beste, eguneroko bizitzan suertatzen diren arazoei aurre egiteko irtenbideak topatzen trebeak izan daitezke haurrak. Menchén ek (2002) haurren sormena sustatzeko zenbait ideia ematen ditu bere liburuan.
‎pertsona horrek bere bizipenak alde batera utzi eta herritar abstraktu baten nortasuna har lezake, hau da, ustez ingurunera arazorik gabe egokitzen den pertsonaren nortasuna har lezake. Ezgaituak alde batera uzten ditu bere bizipenak gizartearen mesedetan, bere burua maite duen gizartearen, gizarte tolerantearen, gizabidezko gizartearen, giza eskubideak errespetatzen dituen gizartearen mesedetan. Hala ere, inork ez du jokoaren arauak aldatzeko inolako asmorik, arau horiek giza eskubideen eta gizarteak herritarrekiko dituen konpromisoen erakusle baitira.
‎Laburbilduz, ondoriozta genezake derrigorrezkoa dela joera eta ekidinezintasuna ez nahastea, hots, baldintzatzea eta determinatzea bereiztea. Familiaren estrategia edo hezkuntza sistemaren autoritatea, adibidez, erreferentzia oso indartsuak dira, joera eraginkorrak ezartzen dituzte, baina norbanakoak ez ditu erreferentzia horiek pasiboki onartzen, ez ditu bere horretan ulertzen. Norbanakoak aktiboki interpretatzen ditu bere baldintzak.
‎Familiaren estrategia edo hezkuntza sistemaren autoritatea, adibidez, erreferentzia oso indartsuak dira, joera eraginkorrak ezartzen dituzte, baina norbanakoak ez ditu erreferentzia horiek pasiboki onartzen, ez ditu bere horretan ulertzen. Norbanakoak aktiboki interpretatzen ditu bere baldintzak. Posiziotik posizio hartzerako jauzia norbanakoak egiten du, bere sormenaren bitartez, iristen zaizkion baldintzak moldatuz, berreginez, betiere norbanako bakoitzak dauzkan baliabideen parametroetan, sekula ez nahieran.
‎«Tolosarra da Egia. Ta inguru artako errietan ditu bere sustraiak, Euskara jatorra erabiltzen den tokietan. Ez da arritzeko fruituak alakoa izatea» (Eguia, 1972, 5).
‎Gizaki sadomasokista faltsua Modernitateko sadiko eta masokisten ondorengoa zen, eta gizaki sadomasokista egiazkoa, berriz, Ilustrazioko autonomoa izan nahi zuen gizakiaren ondorengoa da, espiritu librearena; gizaki berri honek, bere aurrekariarekin konparatuz, elkar menderakuntzatik ihes egiteko ezintasuna onartuz utzi dio Modernitateko askatasunarekin amesteari, askatasunaren definizio berriei bidea zabalduz. Modernitateko eroari gertatu bezala, sadomasokista egiazkoari ere gizarteak ezartzen dio sekulako presioa, mekanismo homogeneizatzaileek gero eta lotuago dagoen gizartean ezkutuan zein agerian egindako presio lanak, sadomasokista faltsuak bere modukoa bihurtu nahi du eta; baina, lotuta egoteari uko egin ezin badiezaioke ere, sadomasokista egiazkoak bilatuko ditu bere autonomia handitzeko bide berriak; askatasunaren aldarrikapen handiak ezerezean geratu badira ere, sadomasokista egiazkoak erabaki nahi du behintzat nork hartzen duen mendean eta noiz. Edo, zehazkiago, maskaren artea ezagutzen duenez, elkarren mendeko harremanetan norekin, nola eta zertarako sartzen den erabakiko du.
‎Aldiz, gizonezkoen rolak erabaki hartzearekin, politika formalarekin, ekonomiarekin eta soldatapeko lanarekin uztartuta agertzen dira. Pateman ek gogoratzen duenez, gaur egun oraindik indarrean dagoen roleta lan banaketa horrek Modernitatearekin batera ezarri zen «sexu kontratuan» ditu bere erroak: kontratu hori gizarte zibil modernoari hasiera eman zion gizarte hitzarmenarekin bat eginez sortu zen, eta sexuei esleitutako ezaugarri jakin batzuen arabera finkatu zituen sexuen betebeharrak eta, hartara, herritartasun eredua bera ere (Pateman, 1988; 1989).
2013
‎Kooperatiben kasuan, kapital sozialak, jarduera ekonomikorako berme izateaz gain, beste oinarrizko funtzio bat ere betetzen du. Bazkideak, ekarpena egiten duen unean, sendotzen ditu bere kooperatibarekiko identifikazioa, jabetza sentimendua eta kudeaketaren gaineko interesa. Kapitalak bazkideak kooperatiban duen inplikazioa areagotzea lortzen duela azpimarra genezake, beraz.
‎Hemen ez dago, hala eta guztiz ere, inolako izaera aristokratikorik, mamuari eta etortzear dauden horiei mintzatzeko beharra baizik. Ez du lagunik, ezta merezi duen etsairik ere, eta horrexegatik jartzen ditu bere itxaropen guztiak etorri behar duten horiengan. Beharbada orduan heltzen zaigu ordu zoriontsua?
‎Hiru gauza dira. Bakoitzak ditu bere ezaugarriak, bere esparruak. Euskarak ez du prestigiorik, hori da kontua.
‎Elkarrizketatu ditudan pertsonen esanetan, baita kaleko eztabaidan ere, argi geratzen da nahasmen handia dagoela hiltzeko eskubidea eta duintasunez hiltzeko eskubidea terminoei ematen zaizkien adierari eta eskubideari dagokienez, eta hortik eutanasia definitzeko arazoa. Eutanasia hitza, duintasunez hiltzeko eskubideari lotua (DHEren eutanasia), zentzu zabalean erabiltzen da eta, oro har, beste bi teknika ezberdin hartzen ditu bere baitan: sedazioa eta suizidio lagundua (betiere gaixotasun terminalaren testuinguruan).
‎Zentzu horretan, Krutwigek komunismo klasikoaren eta nazionalismo iraultzailearen arteko ezberdintze bat ezartzen du nazio arazoari dagokionez. Haren ustez, komunismo klasikoak ez bezala, nazionalismo iraultzaileak herri zapalduen aspirazio nazionalak hartzen ditu bere gain, eduki nazionalistak eta iraultzaileak logika berean sartuz. Halaber, nazionalismo burgesarekiko alde ideologikoa ere nabarmentzen du, bakoitzak idiosinkrasia ezberdina duela argudiatuz20 Nazionalismo iraultzailearen aplikazio praktikoaz, Krutwigek dio kasu bakoitzeko baldintzek ezartzen dituztela jarraitu beharreko irizpideak.
2014
‎Bizimoduaren oinarrizko estandar bat finkatuta ez dagoenez (Storms eta Van den Bosch, 2009), oro har, pobreziaren muga edo errentaren banaketaren medianaren% 60 (Europako Parlamentua, 2010) erabili ohi da. Dena dela, familia bakoitzak ezinbesteko kontsumo ondasunak erosten ditu bere aurrekontuaren arabera. Horregatik, lan honetan koantilen bitartezko erregresio eredu bat erabiliko da, eta lehenengo koantilen dauden gizabanakoak eta familiak (haien aurrekontutik gehien gastatzen direnak oinarrizko kontsumo ondasunetan) kontuan hartuko dira OEaren zenbatekoa finkatzeko.
‎ikasmaterialgintzako zerbitzu publikoa izan; eta euskararen eta euskarazko irakaskuntza osatzen duten lau sareen federazioa eraiki (hots, sare publikoa, pribatua, ikastolena eta AEKrena). Hiru arlo nagusitan banatzen ditu bere ahaleginak. 1) Animazio pedagogikoa ematen du, irakasleentzako formakuntza eta informazio saioak, eta pedagogia saileko animazioak antolatzen dituelarik.
‎Estatu nazionalismoak, maiz, nabarmenegiak ez diren bideak hautatzen ditu bere mezua gizarteratzeko, horretarako ahalmena duenez gero. Billig ek (1995) «eguneroko nazionalismoa» deitu zion horri; izan ere, hain izan daiteke sotila mezua gizarteratzeko modua, ezen, herritarrek nazionalismo horren kontzientziarik ere ez baitute izaten askotan.
‎Haren iritzian, hizkuntza da nazioaren ardatza, eta ez lurraldea. Sarasuak honako metafora hauek erabiltzen ditu bere idatzietan: «aitaren etxea» nazio baten lurraldea, estruktura politikoa, edo administrazioaren eta erakundeen esparrua izendatzeko; eta «amaren sua» nazio baten hizkuntza komunitatea eta identitate kulturala izendatzeko.
2015
‎Ordainpeko informazioaren indarguneak identifikatzean, Europako eta Euskal Herriko profesionalak ez daude oso ados. Lehenengoen aburuz, informazio horrek sinesgarritasuna eta interaktibotasuna ditu bere baliorik preziatuenak; Euskal Herrikoen iritziz, ostera, ordainpeko agerkariek duten sakontasuna da faktorerik gogoangarriena eta, jarraian, sinesgarritasuna.
‎«Jaso dugun tradizio guztia maskulinoa da» (Goierriko Hitza, 2014). Bertsotarako postura, kantaera, umorearen trataera... hartzen ditu bere barnean tradizio horrek. Uxue Alberdik (2014) azaldu bezala, gizonezkoak behatzaile legitimoaren ikuspuntua eman izan dio bertsolaritzari, arrazoia, oratoria eta komunikazioa ardatz dituena.
‎4.Autonomia Erkidegoak, horretarako, lehen aipatu diren gaiekin lotutako zerbitzu guztiak antolatu eta kudeatu ahal izango ditu bere lurraldean, eta osasun eta gizarte segurantza arloko erakunde, entitate eta fundazioen gainbegiratzea egingo du, artikulu honetan jasotako egiteko eta eskumenak betetzera bideratutako goiikuskaritza Estatuak beretzat gordetzen duela.
‎Autonomia Erkidegoak, horretarako, lehen aipatu diren gaiekin lotutako zerbitzu guztiak antolatu eta kudeatu ahal izango ditu bere lurraldean, eta osasun eta gizarte segurantza arloko erakunde, entitate eta fundazioen gainbegiratzea egingo du, artikulu honetan jasotako egiteko eta eskumenak betetzera bideratutako goi ikuskaritza Estatuak beretzat gordetzen duela (Estatutuaren18.4 art.).
‎Gizarte babesaren kontzeptua oso zabala izanik, hainbat termino bereganatzen ditu bere barnean. Horietatik arazo gehien sortzen dutenak gizarte segurantza eta gizarte laguntza edo asistentzia kontzeptuak dira, zeren Estatuaren, autonomia erkidegoen eta udalen arteko eskumenen banaketan hainbat arazo sortu baitira.
‎Informazio osagarritzat jotzen du Larrondok bideoan aurkezten den informazioa. Ikus entzunezkotasuneranzko joera nabarmena dela dio berak egunkari digital nagusien kasuan, behinik behin,. El Pais eta El Mundo aipatzen ditu berak?, eta nola lortu duten ikus entzunezko informazio hori berehala eskuratzea euren egunkari digitalen webguneetan erakusteko. Autoreak baieztatzen duenez, bideoa jada ez da idatzizko albistearen osagarri hutsa; modu autonomoan funtzionatzen hasi da eta geroz eta esangura handiagoa hartzen ari da idatzizko hedabide digitalean (Larrondo, 2009:
2016
‎Haatik, aipatzekoa da hemen Untoiglich ek aurkezten duen lana13 Ikerketa honen ondorio nagusietan, ustezko gabezia neurologikoetatik harago, arreta gabeziaren askotariko eragileen kausalitatea aipatzen du. Hiru ardatz aipatzen ditu bere ikerketan:
‎Non gelditzen da, bada, haurraren ongizatea? Zientzia positiboak, behin gizabanakoaren izaera soziala haren oinarri biologikora murriztu eta gero, etorkizuna hasieratik baldintzaturik zegoelako ustea frogatzeko arrazoiak biltzen ditu bere praktika estatistikoen aurreikuspenek ziotena betetzeko ekinean. Zori eta kontingentziarako lekurik ez duen paradigmak erantzun guztien jabea izateko nahia elikatzen du egia finko eta bakarra argudiatuko duen zientzia normatiboaren definiziotik.
‎Bestalde, industria farmakologikoak geroz eta gaixo gehiago behar ditu bere negozioaren etekinak zaindu eta ugaltzeko, bidenabar, osasunaren merkantilizazioa haurren bizitzaren baldintzatzaile bihurtzen delarik. Duela gutxi, bakarrik zortzi urtetik aurrera medikalizatzeko modukoa jotzen zena, gaur, lau urterekin hasita bizitza osorako tratamendu farmakologikoak iragartzen dira, arretarik ez edota egonezinaren hainbeste asalduren soluziobide.
‎Sailkapenok gizartearen pentsamendua norabide batean ekoizten dute, subjektibotasuna ekoizten dute eta ez dira batere neutroak. Bioboterearen arrazoiaren nagusigoak zelatatzen duen munduan, haur horien ondoezaren oinarrian dauden arazo psiko sozio-kultural politikoen trama isiltzen duen paradigmak gizaki makinaren ideia eta pentsamenduaren kontrola ustiatzen duen ideologia dominantearen mesedetan irabazten ditu bere mozkinak. Gizaki makinaren ereduak eta osasunaren merkantilizazioak, medikalizazioaren arazoa, ideologia garaikide bihurtzen dute.
2017
‎Aldi berean, inoiz ez bezalako kalitatea duten artikulu zientifikoak egiten dira euskaraz, eta baieztatu daiteke ingelesaren gain hartzeak ez duela zergatik euskara eta beste edozein hizkuntza hankapean hartuko, bakoitzak bere oin zorua baduelako. Are gehiago, euskarak ez du arerio menderatzaile bezala ikusi behar inongo erdararik, baina horretarako ongi funtsatu ditu bere lurralde eta erantzukizunak.
‎Diziplina honek, etnografia eta testu interpretazioetatik haratago ere, hezkuntzaren sailera ere zabaldu ditu bere ikerketa esparruak, zehazki curriculumaren sailera. Curriculumari buruzko orain arteko ikerketak, funtsean, zer erakutsi galderari erantzuten saiatu izan dira.
2018
‎Gellnerrek (2009) nazioa nazionalismoaren sorkuntza bezala ulertzen du. Nazionalismoak kulturaren eta borondatearen osagaiak erabiltzen ditu bere burua justifikatzeko eta bere helburua, nazio estatua, lortzeko. Nazionalismoa, Gellnerren hitzetan, «legezkotasun politikoaren teoria bat da, zeinaren arabera, muga etnikoek ez baitituzte gainditu behar muga politikoak, eta, bereziki, estatu bat dugularik, haren muga etnikoek, printzipioak bere formulazio orokorrean jada formalki baztertzen duen aukera, ez baitituzte banandu behar agintedunak gainerakoetatik» (Gellner, 2009:
2019
‎Lazarragaren poema ulertzeko ezinbestekoak baitira biak: aitak ez badu ezkontzen (sakramentua, zilegi diren sexu harremanak izateko bidea), bera ezkonduko da (sexu harremanak izango ditu bere kontura).
‎Kantua bare hasten da, gitarra errepikakor eta, zenbaitetan, disonante baten gainetik, ahotsa zenbait tonu eta ñabarduratatik igarotzen doa, gero eta indar gehiago hartuz. Bide horretan ahotsaren esplorazioak soinu berritzaileak ekartzen ditu bere musikara, eztarriarekin egindako hotsak, hasperenak eta irrintziak, besteak beste (Rodriguez, 2010: 20).
‎Antropologo frantsesarengandik bereganatzen duen ideietako bat da kontakizunek, indibidual zein kolektiboek, eraikitzen dutela gure bizitza, eta aldi berean, kontakizun kolektiboek eragin zuzena dutela kontakizun unibertsalean. Laboak musikaren bidez eraiki zuen bizi kontakizuna ulertzeko, kontuan hartu beharreko hiru elementu nabarmentzen ditu bere haurtzarotik: gerraren ondorioa, hizkuntzaren galera eta musikarako joera (2012:
‎Ekin orain! #Stopfeminazi #stopfeminismoradical #yonotecreo (nik ez zaitut sinisten)» (3 Astea; X2= 56,73); «Feministek diotena egia balitz, Espainiar erdiak kartzelan egongo lirateke, horregatik, premiazko neurriak hartu behar ditugu gerlari hauek defendatzeko #lamanda #stopfeminazis #stopfeminismoradical» (3 Astea; X2= 43,67); «#lamanada ko neskatoaren abokatuak ez ditu bera artatu zuten polizia lekukoak epaira deitu. Zer ezkutatu nahi du?
2020
‎Gure ustetan, Aranburuk (2000) ondarearen irakaskuntzarako interesgarritzat jotzen diren kontzeptu eremuekin bat eginez, kultura ondarearen ingurumen mailako direla-eta, interesgarria iruditzen zaigu arestian aipatutako jakintza arloen arteko elkarrekintza, adierazi eta bultzatu nahi dugun kultura ondarearen dimentsio globalarekin bat. Hauek proposatzen ditu berak: gizakiaren eta naturaren arteko harreman sistemikoak bere testuinguru fisiko biologikoan eta espazioeta historia dimentsioan; harreman horietatik sortutako sistema sozionaturalak; kultura ez materiala (antolaketa, informazioa, jarrerak eta balioak, mitoak); kultura materiala (teknologia eta adierazpen artistikoak) eta paisaia memoria kolektibo bezala.
2022
‎Landa eremuan, emakumeak mantentzen ditu senarra eta familia, etxean eta etxetik kanpo lanean, eta, ondorioz, kulturalki, fisikoki, psikologikoki eta sexualki menderatutako gizakia da. Indarkeria bikoitza jasaten du etengabe, eta, gainera, ia kasuen% 100ean analfabetoa denez, ez du ahotsik eta ez ditu bere eskubideak ezagutzen. Hala ere, ia inork ez du hitz egiten landa eremuko emakumeek jasaten duten indarkeriaz:
‎Landa eremuetako emakumeek, oro har, ez dute ikasketarik, ez lanbiderik, ezin dute independenteak izatea ahalbidetzen dien lanik egin, eta, horregatik, gizonen borondatearen mende daude. Sarritan, emakumeak tratu txarrak jasaten ditu bere seme alaben onerako sakrifizio gisa; izan ere, dibortziatua den eta seme alabak dituen emakumeak oso aukera gutxi ditu bigarrenez ezkontzeko, eta pobrezian geratzen da (Ministerio de Justicia y Libertades, 2012).
2023
‎JZPEPLPk gatazkak ebazteko bide egokiak (guretzat GEBE) definitzen ditu bere lehenengo artikuluan: " Edozein motatako jarduera negoziatzailea, lege honetan edo beste batzuetan tipifikatutakoa, zeinetara gatazka bateko alderdiek fede onez jotzen duten hari auzibidetik kanpoko konponbidea bilatzeko, dela beren kabuz, dela hirugarren baten esku hartzearekin" 31 Horrela, hurrenez hurren, definizio horrek honakoak aipatzen ditu:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia