Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2001
‎" Harrerari" buruz eginiko ikerketek –hauen artean ditugu Britainia Handiko" Kultura Ikerketen" baitan eginikoak (Dayan: ...eta esanahiari buruzko kontzepzioak, Deleuze eta Guattariren proposamenak (1988) komunikazioaren" Teoria Nomadaren" inguruan (haren arabera, mezu igorlea, mezua eta mezu hartzailea ez dira prozesuko" protagonista" finkotzat jotzen, protagonismo hori aldakorra eta mugikorra baita beti) eta abar– agerian utzi dute ez direla bat eta bera mezu sortzaileak bere mezuari eransten dion esanahia eta mezu hartzaileak jaso duen mezuari igartzen diona; gainera, ikerlari horiek guztiek (ezkerrekoak dira autore gehienak) gizarte praktikatzat jotzen dute mezuaren harrera, eta ez hartzaile bakoitzaren prozesu psikologikotzat. Bestalde," aginte indartsu" baten existentzia berriro defendatzen hasi diren teoriek epe luzeko eragina hartzen dute bereziki aintzat eta, nolanahi ere, hedabideen sistemaren funtzioa eta eragina aztertzerakoan ongi gogoan hartzen dute beste instituzio batzuek eta gizarte praktikek berek dituzten eraginekin duten lotura eta harremana.
2003
‎Wallachek azpimarratu zuen «zerbitzu» hitzari MMEk ematen dion esanahia: «Zura objektu fisiko bat da, merkantzia bat.
2005
‎Melodiaren terminoak badu zerikusirik pertsona bakoitzak aukeratzen dugun intonazioarekin. Tonu aldaketetan, goitik behera eta behetik gorako melodian asmatzea komeni zaio esatariari, irakurtzen ari den testuari eman nahi dion esanahia emateko eta entzuleak horrela jasotzeko. Hitzen aldaketa txikiak eragin ohi du melodia bat edo beste erabiltzea, ironiaz edo bromaz ari garen adierazteko geure egunorokoan.
2006
‎Zuzentze ekintza gauzatzeko aukera hori ez dago zuzenbide baldintzetan, publizitate mezuaren elementuetan gertatzen den edozein aldaketa jotzen badugu zuzenketatzat. Agindu hori aplikatu ahal izateko, kontuan eduki behar da 1984ko Lege Organikoak zuzenketari ematen dion esanahi bera eman behar zaiola173.
2007
‎CoolTran Web 2.0ren lerroko tresna bat da, eta erabiltzaileei aukera ematen die edozein hitz azkar gaztelaniara itzultzeko ingelesez, frantsesez, alemanez edo italieraz (eta alderantziz), erraz eta doan. Bestalde, internauta programak ematen dion esanahiarekin ados ez badago, edo itzuli ez den hitz batekin topo egiten badu, hiztegiak hazi ahal izango ditu bere ekarpenekin. Hau da, nahikoa izango da zerbitzuaren wikira joatea eta egokitzat jotzen duen itzulpena sartzea.
2011
‎Bada, gure kulturak praktika horri, gure kasuan hizkuntz praktika? ematen dion esanahian?. Will Kymlicka, Ciudadanía multicultural, 1995, 120 or.
2015
‎Zinegile finlandiarrak Jaialdiaren Ohorezko Mikeldia jasoko du, bere filmografia osoan" erakutsi duen oso estilo pertsonala aintzatetsiz, bere irudietako bakoitzari ematen dion esanahi etiko eta estetiko sakonarengatik eta bere giza izaeraren behaketa sarkorrak erakutsi duen izaera lokal eta unibertsalarengatik".
2017
‎Eta. Jainko? hitzak ez balu jendeak ematen dion esanahi erosoa?
‎Genero rol tradizionalak medio, uste izan da enplegu galeraren eraginez gizonek psikologikoki gehiago sufritzen zutela emakumeek baino, enplegua (konkretuki etxeko diru sarreren hornitzaile izatea) identitate maskulinoaren oinarrietako bat delako eta emakumeek langabeziak dakarren hutsune hori lan erreproduktiboarekin bete zezaketela uste izan delako. . Sufrimenduaren atzean etxetik kanpo egiten den lanari norberak ematen dion esanahia dago, hala nola lan hori norbere bizitzan zenbateraino den esanguratsua eta lan hori galtzeak nolako hutsunea uzten duen. Baina kontuan hartu behar da norbere eskema mental hori sozializazio prozesu batetik eratu dela, hau da, balio zehatz batzuetan oinarrituz sortu dela eta genero rolek sozializazio prozesu horretan pisu nabarmena dutela?.
‎Lehena, sare, hiztegiak ematen dion esanahitik kanpo oso erabilia da Sakanako toponimian, esate baterako. Urbasa eta Etxarri Aranazko eta Ergoienako eremuetan ezagunak ditugu Arbizuko sareak, Erbisare, Biondasare, Ansareta, Itxere (idi+ sare)?
‎Bestalde, entzuleak jaso dituen hitzak eta hitz bakoitzari ematen dion esanahia erabiliko ditu mezua deskodifikatu eta interpretatzeko. Horregatik, zatiren bat ez badu entzun, inguruko soinuengatik?
2018
‎Plazerezko «haragoko» hori santifikatzen da funtsean aldaezina den ordena Sinbolikoan babes hartuta. Egia esan, Sinbolikoaren, desiraren eta diferentzia sexualaren ezarpenaren drama irakurri behar da bere buruari sostengua ematen dion esanahiaren ekonomia bezala, zeinak bere boterea erabiltzen baitu zehazteko zertaz pentsatu daitekeen eta zertaz ez ulergarritasun kulturalaren markoan. Kulturaren «aurrekoa» eta kultura «bitartekoa» bereizten jartzea posibilitate kulturalei hasieratik atea ixtea da.
‎Arteak eten egiten du lotura hori. Berrikusi egiten da forma bati zerk ematen dion esanahi bat, eta zer testuinguru politikok, sozialek eta ekonomikok lagundu duen horretan. Forman badago zer edo zer formaren eta esanahiaren arteko harreman hori gainditu egiten duena.
‎Mikel Laboak Xalbadorren lantuekin osatutako euskararen galbideari buruzko kanturik ezagunena den Herria eta hizkuntza hartatik beste mezu bat du Atxagarenak. Xalbadorrek hizkuntza galzorian egoteak dakarkion minari kantatu zion, amorruz, errua (Sarrionandiak Gose taldearen “Gosariak” diskoko Erruan eman dion esanahi berrian baino, fede kristauaren esangura errotuan) euskaldunei egotziz, ez zutelako hizkuntza erabiltzen. Parabola da Herria eta hizkuntza, irakaspena, lezioa, igandeko meza.
‎Bestalde, poetak prozedura metaforiko desbideratzaileak erabiltzeari ekiten dio sarritan, surrealismoak horretarako ematen dizkion bideak zilegituz. Beste batzuetan, poemaren ildoak eskatuko lukeen bidea eten, bat batean aldatu egiten du, hitzaren osotasuna itxuraldatzen du, hizkuntzaren arauak hizkuntzaren barruan ematen dion esanahitik harantzagoko esanahiak emanez eta sortuz. Sintaxiaren egitura arauzkoa hautsi edo bat batean bestelakotuz, poemaren tentsioa eta oreka kordokarazten du poetak, esanahiaren aldetik eraginkor eta eder bilakatzen den adierazmoldea lortuz.
2021
‎Batetik, izan aditzarekin predikatu konplexua osa dezaketen falta, asmo, behar, gogo, gura, nahi, beldur, egarri, gose, uste (§ 23.2.1.3.4) mugakizun dutenak. Bi osagaien arteko harremanari ez, baina mugakizunak elkartu osoari ematen dion esanahiari erreparaturik, bi sailetan banatu ziren horrelako elkartuak Hitz Elkarketa/ 3 eta Hitz Elkarketa/ 4 lanetan: lotsa gabe, lo falta izenaren pean biltzen dira gabezia, eza adierako mugakizuna duten elkartuak batetik, eta bestetik, asmo elkarteak; izan ere, ‘asmoa’ adieraztea dute batean asmo, behar, gogo, gura eta sail horretako gainerako mugakizunek.
‎6.2.3d Esanahia. Atzizkiak adberbioari ematen dion esanahiari dagokionez, izen bizigabeei erantsirik bi modutako balioak har ditzake sortzen den adberbioak: batetik, oinarriak adierazten duen eginez (bultzaka, burlaka, doministikuka, eztulka, garrasika, indarka, irrika, jauzika, keinuka, tiroka, zirika, zotinka, zurrungaka); egin aditzarekin aditz lokuzioak osatzen dituzte izen horiek eta ‘jarduera’ adierazten dute askok eta askok (§ 6.2.3a).
‎Lafittek, ostera, ‘joera’ adierakoan artean sailkatu zuen ti, eta ‘ugaritasuna’ adierakoen artean dun eta tsu. Izen eratorriekin egin bezala, atzizkiak oinarriari eransten dion esanahiaren arabera sailkatu ditugu. Zehazki, honako azpisailak bereiziko ditugu:
‎Aldi izenak elkartuari ematen dion esanahiari dagokionez, batetik, ‘garaia’ edo mugatzaileak adierazten duenaren denbora hedadura adieraz dezake. Horrek eskatzen du mugatzaileak iraupena adieraztea; horrelakoak dira goiko adibideetako mugatzaileak.
‎Nolanahi ere, ez da beti erraza zehazten aditz batek zenbateraino galdu duen bere esanahi semantikoa, edo zenbateraino eusten dion esanahi horren muin nagusiari; ñabardura eta xehetasun asko aurkituko ditugu aditzaren eta egitura bakoitzaren arabera, eta horien berri ematen saiatuko gara; batzuetan ez da argia lehen mailako predikazioaren aurrean gauden edo bigarren mailako predikazioaren eredura hurbildu garen. Hiru azpisail nagusitan emango ditugu era honetako egiturak, nagusiki Zabalari (2003) jarraituz:
‎29.6.1 Mendeko perpausen esparrua ikaragarri zabala da, eta esanahi aldetik askotan forma bera aski polisemikoa da. Testuinguruak bakarrik, ez forma hutsak, azal dezake zein den hiztunak eman nahi dion esanahia: Txori horrek kantatuz gero, hiru egun barru euria egiten du beti (denbora); Egia entzun nahi duzunez gero, egia esango dizut (kausa); Dirua lortuz gero, autoa erosiko nuke (baldintza); Atzerritarrak ere pertsona direnez gero, pertsonaren eskubide ororen jabe dira (azalpena), eta abar.
2022
‎Kasu horretan ere oinarrian hartzen dituen kategorien multzoak aukeran heterogeneoegia ematen du atzizki bakarraz ari garela pentsatzeko. Hala, atzizkia bat bakarra ote den argitzeko, oinarri bakoitzari lotzean hari gaineratzen dion esanahia bera ote den ikusi behar da. De Rijkek (2008:
‎Torrecuadradak sexuari ematen dion esanahiak ere eragina dauka pertsonaiak gizontasuna ulertzeko daukan moduan. Komandanteak gaitasun sexuala maskulinitatearen ezinbesteko elementutzat jotzen du.
2023
‎Pertsona baten pentsatzeko moduak arindu egin dezake berez estresatzailea den gertaera baten eragin traumatikoa. Pertsona batek gertaera baten aurrean jasango duen estresa berak ematen dion esanahiarekin lotua dago. Egoera berrian dagoen subjektuak eduki dezakeen gizarte sostengua ere faktore garrantzitsua da, estresik egongo den ala ez jakiteko.
‎Egoerari aurre egitea egoera nola ebaluatzen duen aztertu behar da; baina aurre egitearen emaitzek egoera eta egoeraren ebaluazioa alda ditzakete. Bizitzako aldaketek gizabanakoaren araberako eragina dute; aldaketa berak baino garrantzia handiagoa du subjektuak hari ematen dion esanahiak. Bizitzan aldaketa traumatikoak jasan arren, pertsona asko ez dira gaixotzen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia