2001
|
|
" Harrerari" buruz eginiko ikerketek âhauen artean ditugu Britainia Handiko" Kultura Ikerketen" baitan eginikoak (Dayan: ...eta esanahiari buruzko kontzepzioak, Deleuze eta Guattariren proposamenak (1988) komunikazioaren" Teoria Nomadaren" inguruan (haren arabera, mezu igorlea, mezua eta mezu hartzailea ez dira prozesuko" protagonista" finkotzat jotzen, protagonismo hori aldakorra eta mugikorra baita beti) eta abarâ agerian utzi dute ez direla bat eta bera mezu sortzaileak bere mezuari eransten
|
dion
esanahia eta mezu hartzaileak jaso duen mezuari igartzen diona; gainera, ikerlari horiek guztiek (ezkerrekoak dira autore gehienak) gizarte praktikatzat jotzen dute mezuaren harrera, eta ez hartzaile bakoitzaren prozesu psikologikotzat. Bestalde," aginte indartsu" baten existentzia berriro defendatzen hasi diren teoriek epe luzeko eragina hartzen dute bereziki aintzat eta, nolanahi ere, hedabideen sistemaren funtzioa eta eragina aztertzerakoan ongi gogoan hartzen dute beste instituzio batzuek eta gizarte praktikek berek dituzten eraginekin duten lotura eta harremana.
|
2003
|
|
Wallachek azpimarratu zuen «zerbitzu» hitzari MMEk ematen
|
dion
esanahia: «Zura objektu fisiko bat da, merkantzia bat.
|
2005
|
|
Melodiaren terminoak badu zerikusirik pertsona bakoitzak aukeratzen dugun intonazioarekin. Tonu aldaketetan, goitik behera eta behetik gorako melodian asmatzea komeni zaio esatariari, irakurtzen ari den testuari eman nahi
|
dion
esanahia emateko eta entzuleak horrela jasotzeko. Hitzen aldaketa txikiak eragin ohi du melodia bat edo beste erabiltzea, ironiaz edo bromaz ari garen adierazteko geure egunorokoan.
|
2006
|
|
Zuzentze ekintza gauzatzeko aukera hori ez dago zuzenbide baldintzetan, publizitate mezuaren elementuetan gertatzen den edozein aldaketa jotzen badugu zuzenketatzat. Agindu hori aplikatu ahal izateko, kontuan eduki behar da 1984ko Lege Organikoak zuzenketari ematen
|
dion
esanahi bera eman behar zaiola173.
|
2007
|
|
CoolTran Web 2.0ren lerroko tresna bat da, eta erabiltzaileei aukera ematen die edozein hitz azkar gaztelaniara itzultzeko ingelesez, frantsesez, alemanez edo italieraz (eta alderantziz), erraz eta doan. Bestalde, internauta programak ematen
|
dion
esanahiarekin ados ez badago, edo itzuli ez den hitz batekin topo egiten badu, hiztegiak hazi ahal izango ditu bere ekarpenekin. Hau da, nahikoa izango da zerbitzuaren wikira joatea eta egokitzat jotzen duen itzulpena sartzea.
|
2011
|
|
Bada, gure kulturak praktika horri, gure kasuan hizkuntz praktika? ematen
|
dion
esanahian?. Will Kymlicka, Ciudadanía multicultural, 1995, 120 or.
|
2015
|
|
Zinegile finlandiarrak Jaialdiaren Ohorezko Mikeldia jasoko du, bere filmografia osoan" erakutsi duen oso estilo pertsonala aintzatetsiz, bere irudietako bakoitzari ematen
|
dion
esanahi etiko eta estetiko sakonarengatik eta bere giza izaeraren behaketa sarkorrak erakutsi duen izaera lokal eta unibertsalarengatik".
|
2017
|
|
Eta. Jainko? hitzak ez balu jendeak ematen
|
dion
esanahi erosoa?
|
|
Genero rol tradizionalak medio, uste izan da enplegu galeraren eraginez gizonek psikologikoki gehiago sufritzen zutela emakumeek baino, enplegua (konkretuki etxeko diru sarreren hornitzaile izatea) identitate maskulinoaren oinarrietako bat delako eta emakumeek langabeziak dakarren hutsune hori lan erreproduktiboarekin bete zezaketela uste izan delako. . Sufrimenduaren atzean etxetik kanpo egiten den lanari norberak ematen
|
dion
esanahia dago, hala nola lan hori norbere bizitzan zenbateraino den esanguratsua eta lan hori galtzeak nolako hutsunea uzten duen. Baina kontuan hartu behar da norbere eskema mental hori sozializazio prozesu batetik eratu dela, hau da, balio zehatz batzuetan oinarrituz sortu dela eta genero rolek sozializazio prozesu horretan pisu nabarmena dutela?.
|
|
Lehena, sare, hiztegiak ematen
|
dion
esanahitik kanpo oso erabilia da Sakanako toponimian, esate baterako. Urbasa eta Etxarri Aranazko eta Ergoienako eremuetan ezagunak ditugu Arbizuko sareak, Erbisare, Biondasare, Ansareta, Itxere (idi+ sare)?
|
|
Bestalde, entzuleak jaso dituen hitzak eta hitz bakoitzari ematen
|
dion
esanahia erabiliko ditu mezua deskodifikatu eta interpretatzeko. Horregatik, zatiren bat ez badu entzun, inguruko soinuengatik?
|
2018
|
|
Plazerezko «haragoko» hori santifikatzen da funtsean aldaezina den ordena Sinbolikoan babes hartuta. Egia esan, Sinbolikoaren, desiraren eta diferentzia sexualaren ezarpenaren drama irakurri behar da bere buruari sostengua ematen
|
dion
esanahiaren ekonomia bezala, zeinak bere boterea erabiltzen baitu zehazteko zertaz pentsatu daitekeen eta zertaz ez ulergarritasun kulturalaren markoan. Kulturaren «aurrekoa» eta kultura «bitartekoa» bereizten jartzea posibilitate kulturalei hasieratik atea ixtea da.
|
|
Arteak eten egiten du lotura hori. Berrikusi egiten da forma bati zerk ematen
|
dion
esanahi bat, eta zer testuinguru politikok, sozialek eta ekonomikok lagundu duen horretan. Forman badago zer edo zer formaren eta esanahiaren arteko harreman hori gainditu egiten duena.
|
|
Mikel Laboak Xalbadorren lantuekin osatutako euskararen galbideari buruzko kanturik ezagunena den Herria eta hizkuntza hartatik beste mezu bat du Atxagarenak. Xalbadorrek hizkuntza galzorian egoteak dakarkion minari kantatu zion, amorruz, errua (Sarrionandiak Gose taldearen “Gosariak” diskoko Erruan eman
|
dion
esanahi berrian baino, fede kristauaren esangura errotuan) euskaldunei egotziz, ez zutelako hizkuntza erabiltzen. Parabola da Herria eta hizkuntza, irakaspena, lezioa, igandeko meza.
|
|
Bestalde, poetak prozedura metaforiko desbideratzaileak erabiltzeari ekiten dio sarritan, surrealismoak horretarako ematen dizkion bideak zilegituz. Beste batzuetan, poemaren ildoak eskatuko lukeen bidea eten, bat batean aldatu egiten du, hitzaren osotasuna itxuraldatzen du, hizkuntzaren arauak hizkuntzaren barruan ematen
|
dion
esanahitik harantzagoko esanahiak emanez eta sortuz. Sintaxiaren egitura arauzkoa hautsi edo bat batean bestelakotuz, poemaren tentsioa eta oreka kordokarazten du poetak, esanahiaren aldetik eraginkor eta eder bilakatzen den adierazmoldea lortuz.
|
2021
|
|
Batetik, izan aditzarekin predikatu konplexua osa dezaketen falta, asmo, behar, gogo, gura, nahi, beldur, egarri, gose, uste (§ 23.2.1.3.4) mugakizun dutenak. Bi osagaien arteko harremanari ez, baina mugakizunak elkartu osoari ematen
|
dion
esanahiari erreparaturik, bi sailetan banatu ziren horrelako elkartuak Hitz Elkarketa/ 3 eta Hitz Elkarketa/ 4 lanetan: lotsa gabe, lo falta izenaren pean biltzen dira gabezia, eza adierako mugakizuna duten elkartuak batetik, eta bestetik, asmo elkarteak; izan ere, ‘asmoa’ adieraztea dute batean asmo, behar, gogo, gura eta sail horretako gainerako mugakizunek.
|
|
6.2.3d Esanahia. Atzizkiak adberbioari ematen
|
dion
esanahiari dagokionez, izen bizigabeei erantsirik bi modutako balioak har ditzake sortzen den adberbioak: batetik, oinarriak adierazten duen eginez (bultzaka, burlaka, doministikuka, eztulka, garrasika, indarka, irrika, jauzika, keinuka, tiroka, zirika, zotinka, zurrungaka); egin aditzarekin aditz lokuzioak osatzen dituzte izen horiek eta ‘jarduera’ adierazten dute askok eta askok (§ 6.2.3a).
|
|
Lafittek, ostera, ‘joera’ adierakoan artean sailkatu zuen ti, eta ‘ugaritasuna’ adierakoen artean dun eta tsu. Izen eratorriekin egin bezala, atzizkiak oinarriari eransten
|
dion
esanahiaren arabera sailkatu ditugu. Zehazki, honako azpisailak bereiziko ditugu:
|
|
Aldi izenak elkartuari ematen
|
dion
esanahiari dagokionez, batetik, ‘garaia’ edo mugatzaileak adierazten duenaren denbora hedadura adieraz dezake. Horrek eskatzen du mugatzaileak iraupena adieraztea; horrelakoak dira goiko adibideetako mugatzaileak.
|
|
Nolanahi ere, ez da beti erraza zehazten aditz batek zenbateraino galdu duen bere esanahi semantikoa, edo zenbateraino eusten
|
dion
esanahi horren muin nagusiari; ñabardura eta xehetasun asko aurkituko ditugu aditzaren eta egitura bakoitzaren arabera, eta horien berri ematen saiatuko gara; batzuetan ez da argia lehen mailako predikazioaren aurrean gauden edo bigarren mailako predikazioaren eredura hurbildu garen. Hiru azpisail nagusitan emango ditugu era honetako egiturak, nagusiki Zabalari (2003) jarraituz:
|
|
29.6.1 Mendeko perpausen esparrua ikaragarri zabala da, eta esanahi aldetik askotan forma bera aski polisemikoa da. Testuinguruak bakarrik, ez forma hutsak, azal dezake zein den hiztunak eman nahi
|
dion
esanahia: Txori horrek kantatuz gero, hiru egun barru euria egiten du beti (denbora); Egia entzun nahi duzunez gero, egia esango dizut (kausa); Dirua lortuz gero, autoa erosiko nuke (baldintza); Atzerritarrak ere pertsona direnez gero, pertsonaren eskubide ororen jabe dira (azalpena), eta abar.
|
2022
|
|
Kasu horretan ere oinarrian hartzen dituen kategorien multzoak aukeran heterogeneoegia ematen du atzizki bakarraz ari garela pentsatzeko. Hala, atzizkia bat bakarra ote den argitzeko, oinarri bakoitzari lotzean hari gaineratzen
|
dion
esanahia bera ote den ikusi behar da. De Rijkek (2008:
|
|
Torrecuadradak sexuari ematen
|
dion
esanahiak ere eragina dauka pertsonaiak gizontasuna ulertzeko daukan moduan. Komandanteak gaitasun sexuala maskulinitatearen ezinbesteko elementutzat jotzen du.
|
2023
|
|
Pertsona baten pentsatzeko moduak arindu egin dezake berez estresatzailea den gertaera baten eragin traumatikoa. Pertsona batek gertaera baten aurrean jasango duen estresa berak ematen
|
dion
esanahiarekin lotua dago. Egoera berrian dagoen subjektuak eduki dezakeen gizarte sostengua ere faktore garrantzitsua da, estresik egongo den ala ez jakiteko.
|
|
Egoerari aurre egitea egoera nola ebaluatzen duen aztertu behar da; baina aurre egitearen emaitzek egoera eta egoeraren ebaluazioa alda ditzakete. Bizitzako aldaketek gizabanakoaren araberako eragina dute; aldaketa berak baino garrantzia handiagoa du subjektuak hari ematen
|
dion
esanahiak. Bizitzan aldaketa traumatikoak jasan arren, pertsona asko ez dira gaixotzen.
|