2010
|
|
Huarte
|
de
San Juan, Juan 129
|
|
Juan Huarte
|
de
San Juan 1575 129
|
|
• Martin de Bizkaik baxenafar orok Nafarroa Garaian zituen eskubideak defendatu zituen Derecho de naturaleza que los naturales de la Merindad
|
de
San Juan de Pie del Puerto tienen en los Reynos de la Corona de Castilla (1621) liburuaren bidez.
|
|
Juan Huarte
|
de
San Juan 1575
|
|
Juan Huarte
|
de
San Juan garaztarrak idatziriko Examen de ingenios para las ciencias (1575) liburuan, mintzairak ikasteko gaitasunaz ari delarik, euskaldunen elebakartasunaren berri ematen du, Gaztelan bizi baziren ere:
|
2011
|
|
Salaberri, P., 1995," Nafarroako zenbait izengoitiren inguruan", Huarte
|
de
San Juan, Linguistica y Literatura 1, 151
|
2016
|
|
Labur, beste batzuek egin dutelako aurretik (Jose Angel Irigarayk, esaterako, Egan aldizkarian: " Joxemiel Bidador, euskaltzale handi, langile, nekaezin eta dohaitsu, poeta eta adiskide"; edota Roldan Jimenok Huarte
|
de
San Juan izenekoan: " Joxemiel Bidador():
|
|
Miarritzetik Donibane Lohitzunera jo zuen, eta handik Sarako erretoretzara 1882 urtean, non Lehenbizkaiko Bexienian eta Krespoenian segituan bizi izan zen 1907 urtean zendu arte. Erlijioaz lan bat baino gehiago utzi zizkigun, esaterako 1889.eko" Hebraizantes portugueses
|
de
San Juan de Luz en 1619", Madrileko Historiaren Erret Akademiaren aldizkarian, 1892.eko" A protestant church in the Pyrenees", Londoneko The academy aldizkarian, 1900.eko" Les basques difendus en 1788par un anglais contre les calomnies d’un espagnol eveque et cardinal", Baionako Arte eta Zientzietako elkartearen aldizkarian, edota 1903.eko Gleannigs in church history... Halarik eta guziz ere, euskaldunoi lan horiez gainerakoak interesa zaizkiguke gehien, hots euskal kulturarekin zuzen zuzenean zer ikusirik duten horiek guziak.
|
2017
|
|
Iruñeko 1814ko Espozen altxamenduaren atzetik beste hauek etorriko ziren: A Coruñan, Juan Diaz Porlier, Marquesito (1815); Madrilen, Vicente Richartek egindako saioa Fernando VII.a hiltzeko (1816); Katalunian, Lacy (1817); Murcian, Juan van Halen (1817); Valentzian, Joaquin Vidal (1819), eta Cabezas
|
de
San Juanen (Sevilla), Rafael Riego (1820). Guztiek kale egin zuten, baita Riegorenak ere, nahiz eta honen porrota hiru urte geroago gertatu.
|
2018
|
|
Emakumeen gutxiagotasuna defendatzeko beren baldintza biologikoek ezarririko ezgaitasuna justifikatzen zuten. Mendiez haraindiko idazle nafar Juan Huarte
|
de
San Juanek() 1578 urtean idatziriko Examen de los ingenios para las Ciencias liburuan emakumeek eta gizonek buru gaitasun ezberdinak dituztela defendatu zuen, ez ordea heziketa ezberdina izaten zutelako edo gizarte rol ezberdinak betetzen zituztelako, baizik eta gaur egun izaeratzat har genezakeen arrazoia zela tarteko, gizonak izaera berokoak baitziren eta emakumeak izaera hotzekoak eta hezeak.... XVIII. mende bukaerara arte itxaron zen sistema politikora emakumeei zuzendutako hezkuntza planak bildu ahal izateko.
|
|
Chueca, J. (1995) Julia Fernandez Zabaleta eta Katalina Alastuey, emakume aitzindariak. Huarte
|
de
San Juan, 2.
|
|
Mendiola, F. (1999) Emakumeen enplegua Iruñean(). Huarte
|
de
San Juan, Geogrfia e Historia, 5, 91
|
|
Zamora, A. eta Lopez Mugartza, J. K. (2007)" HATSAren POESIA" Nafar Poesiaren I. Biltzarrean. Huarte
|
de
San Juan, Filologta y Diddctica de la Lengua. Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika, 9, 97, Zelaieta, E. (2005) Baztan bidasoako hizkeren ekarpena.
|
|
Eguia Beaumont nafar militar eta idazleak hauxe idatzi zuen San Saturninori buruz: " discipulo
|
de
San Juan Bautista, luego del Salvador y despues del apostol San Pedro, a los veinte y dos años de la muerte de Cristo predico en Pamplona". Egile berberak dio San Saturninok Lizarran ere predikatu zuela eta, Iruñeko patroiak, halaber, San Fermin bataiatu eta Iruñeko lehen apezpiku izendatu zuela. bere Cronica liburuan idatzi zuenez, hiria Wamba eta Alona errege erreginek sortu zuten, eta horregatik, Bambalona izena eman zioten.
|
2020
|
|
Navas
|
de
San Juanen astebete inguru pasatu genuen. Aitak eta osaba Asensiok ehiza eskopetak eraman zituzten, aukera sortzen bazen tiro batzuk botatzeko.
|
|
Izebak itzultzeko baimena abenduaren 19an jaso zuen, eta lau hilabete Navas
|
de
San Juanen egin ondoren, bertan lagun batzuk utzita, Tolosara itzuli zen. Bi urte geroago, osaba Jaengo kartzelara preso eraman zutela suertatu zen, eta herri hartan utzitako lagunak bisitatzeko aukera izan zuen izebak.
|
|
Navas
|
de
San Juanen (Jaen) 1968an, izebari bisita egitera joanda.
|
|
Navas
|
de
San Juanen, jendea harrituta geratu zen erbia ikustean: horrelako erbi handirik ez omen zuten ikusi sekula.
|
2021
|
|
" Onomatopeiak Erroibarko hizkeran". Huarte
|
de
San Juan, Filologia Diddctica de la Lengua 11, 115
|