Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 243

2000
‎Etxeko gazteenei zuzentzen zaie batik bat Aingeru Epaltza bere azken idazlan honetan, baina helduaroan sartuta gaudenontzat ere oso aproposa gerta dakiguke . Izan ere, futbolzale ez dena, futbola izango ez balitz hilko liratekeela ematen duen pertsonaz inguraturik bizi da...
‎Istorio honen berri emateko idazleak hirugarren pertsonan mintzatzen den narraziotik at dagoen narratzaile orojakilea darabil, narratzaile estradiegetikoa. Modu honetara, fokalizazioaren bidez, bi maitaleen ikuspegitik eskaini dakiguke narrazioa. Fokoaren mugimenduaren bidez, narratzaileak bereziki bi pertsonaiengana gerturatuko gaitu, bi maitaleengana.
‎Lankide, aditu eta irratizale amorratua izan zen Díaz Mancisidor en gomuta ekartzeaz gain, izan bedi bere ohoretan?, atal honen gakoa den entzule indizeen neurtzeaz gaztelaniaz idatzi den apurra euskarara itzulita ekarri nahi izan dut lerro hauetara. Testua aspaldikoa izan arren, argigarri izan dakiguke entzuleriaren neurketaren gai honetan gehiago sakontzeko.
2001
‎Errealista izan eta norbere egoera errealari buruzko koadro diagnostiko zehatz bat buruan egitea lagungarri izan dakiguke katastrofismoaren edo euforiaren biktima ez bihurtzeko.
‎ikasleak ikastaro eta ikastalde egokietankokatu behar ditugu, eta ikastaroan lortu nahi diren helburuak aukeratu, helburuhoriei ekiteko plana prestatu, prestatutakoa aurrera eraman, eta ikas prozesuarenmartxa ebaluatu. Eginkizun horietan, ikas prozesuan lortu beharreko helburuakmodu egokian antolatzen dituen egitaraua oso lagungarri suerta dakiguke .
‎Horieiesker, koroak nagusitasun ekonomikoa izan zuen noble eta handikien aurrean. Nolaustiatzen ziren jakiteko, Apardues herriko kasua argigarri suerta dakiguke . Urteosoan zehar bertako jauregiaz arduratzen ziren zerbitzariez gain, egun jakin batzuetan herriko biztanleek koroaren lurrak goldatu, erein eta igitatu behar izaten zituzten; gainera, erregearen garagarra bihitegian gordetzea eta bere mahastiak mendematzea eskatzen zitzaien.
‎izeneko narrazioan ere (adibideak, dena dela, benetanugariak dira): maila esplizituan narratzen zaigunaren atzean, unikornioaren bilaketa haren atzean, narrazioa bizitzaz ari dela irudi dakiguke , zerbaiten bila bizi baikara gu ere. Bizitza, Sarrionandiaren hitzetan, «egiaren eta zorionaren bilaketa epikobat da» (AEE,. Post scriptum?, 121 or.).
‎Informazioaren naturari buruz gehiago ikastean, inform azioa sailkatzeko eta banatzeko tresnak eta algoritmoak erabiltzeko gai izango gara, eta hura gure ezagutzaren parte bihurtuko da. Eta hori erabakiak hartzeko oso lagungarri gerta dakiguke .
2002
‎Zeren eta esaldi osagarri luze edo konplexuak emate aldera, eta irizpide komunikatibo huts batetik, ezin uka baitaiteke ulergarriagoa dela, askoz eraginkorragoa dela, baliabide prepositibo aurkezle bat ezen ez bere kide pospositiboa. Gustatu dakiguke edo ez, zoritxarrekoa iritzi diezaiokegu edo ez, euskararen tradizioaren ikuspegitik, baina halaxe da, gainera tradizioak ere aldakorrak dira?. Ikus, adibidez, Edorta España itzultzaileak Administrazioa Euskaraz aldizkarianeskaintzen digun adibidea, administrazio testu batetik aterea, eta horri buruzkoazalpena:
‎Adibidez, hizkuntza baten sistema fonologikoaren ikaskuntza oso baliagarriizan dakioke estandarretik gorako gaitasun maila eskuratu nahi duen ikaslearentzat, baina, beharbada, ez zaio oso lagungarri helburu xumeagoak dituen ikasleari; modu berean, ikasten ari garen hizkuntzaren sistema fonetikoa gureaz oso bestelakoaden kasuetan ere lagungarri gerta dakiguke –fonetikaren, oinarri teorikoakezagutzen baditugu...
‎Ekarpena, bide batez, bikoitza izan dakiguke , aurreko mendeei berariazkoak zitzaizkien kontzeptuak gizarte garaikidera, egokitzeak, eskemak eta ordenak behin behinekoak eta anbibalenteak direla ikusten lagun baitezake (ohitura handiegia baitago ordenak betiereko eta absolutuak direla pentsatzeko, historiaren naturalizazioa bezalako eskakizun baztertzaileak eta zatikatzaileak sor ditzakeena); modu honetan, proiektu politiko, berriak?
‎Izan ere, dakigunez, hedabideak informatu egiten dute, baina informatze lan horretan asko izan ohi dira ahaztutako datuak, oker eskainitako bertsioak eta helburu interesatuko zurrumurruak. Gauzak horrela, zail suerta dakiguke hedabideen emari zuzenetik jasotzen dugun hori informazioa ote den, datu egiaztagarriak eta iritzi ponderatuak, ala desinformazio telezuzendua ote den, informazio jatorraren itxura eginez, ziria sartzeko ahalegin irmoa, hots, propaganda?.
‎Berba hizkuntzen kasuan gertatzen zaiguna, gainerako kodeakaz ere gerta dakiguke . Hona adibide bat.
‎Eta ohartzen gara, finean, nola amodioaren puzzlean, onenean ere, beti dauden pieza batzuk faltan eta beste batzuk soberan, eta argazkia osaezina dela, ondorioz. Eta joko hura egunez egun jokatzea, orduan, malda gorako ekintza bihur dakiguke , ezintasunaren mugetaraino eraman gaitzakeena, non desesperazioa, etsipena edo, are okerrago dena, asperkeria amoranteen inguruan hegaldatzen diren, adur txarreko hegaztiak balira bezala, puzzlea noiznahi hankaz gora jartzeko asmotan. Egunerokotasunean ez baitago amodio perfekturik.
‎Giro honetan, horregatik, onuragarri izan dakiguke atzerriko kontuen berri ematea.
2003
‎Interneten nabigatzen ari garenean litekeena da bigarren pertsona batek gu nondik nora gabiltzan jakiteak batere axola ez izatea. Gauza bera gerta dakiguke sarean hainbat datu pertsonal eman edota mezu elektronikoak bidaltzean ere, datu horiek berebiziko garrantzirik ez dutelako, eta guk esandakoak hartzailea ez den beste inorentzat ez direlako interesgarriak. Kasu horietan, norbaitek burutu ditugun operazioetan edo posta elektroniko bidez mantendutako komunikazioan muturra sartu eta guk idatzitakoak" lapurtzeko" aukera izateak ez digu loa galarazten.
‎Gure ordenadorean norbaitek muturra sartzea ekidin nahi badugu, lagungarri gerta dakiguke firewall edo suebaki bat instalatzea. Suebakiak bisitari gogaikarri bat ate joka dugunean ohartarazi egiten gaitu.
‎Erdizka geratzea kalterako gerta dakiguke .
‎Karlos Santamaria bera nehork bezain ongi ezagutu duen Joxe Azurmendik argitaratu du Oraingo gazte eroak titulupean, 3 50 hamarkadan Euskal Herriak bizi izan duen problematikaren analisi sakona. Liburu hori lagungarri gerta dakiguke Paueko hirian gure adiskide zenak eman hitzaldiaren ulertzeko.
‎Zelangura delarik, egungo euskaldun historialariontzat, historiografia? zahar horren berri izatea interesgarria gerta dakiguke , eta ez ikergai gisa bakarrik, baita maila praktikoagoan ere: tradiziotxo bat eskura izateak, apala izanik ere, erreferentzia bat eskaintzen digu iraganaren gainean euskaraz nola idatzi erabakitzen laguntzeko.
‎Ez dago beharrik. Karlismoaren pentsamendua ez da izan Karl Marxen pentsamendua, hori seguru, eta Marx azkenean bere pentsamenduagatik interesa dakiguke guri. Deskuido batean hark orriren bat oso karlismoaren alde idatzi izan balu ere (Engels-ek behintzat franko negatiboki epaitu ditu), beti izango litzateke jakingarria, zer esaten duen Marxek, hori egia da, baina galdetu beharra legoke, zer informazio eduki duen gizonak Londresko bere langelan buru belarri sartuta, bigarren edo hirugarren eskukoa derrigor.
‎Bestetik, behin eta berriz agertzen diren hamarh amabi enpresa horien artean lauzpabost kooperatibak dira. Gaur egun guztiz normala irudi dakiguke , baina orain dela 30 urte eskas nekez uste lezake inork. Kooperatibak nagusi dira kudeaketaz, erantzukizunaz zein etika enpresarialaz, baina ez dira hutsaren hurrengoak emaitza ekonomikoen zein komunikazioaren arabera.
‎2. Ez gara hutsetik abiatzen ari. Hamarkada hauetako eskarmentua, ondo erabiliz gero, guztiz emankorra gerta dakiguke .
‎Munta handiko proiektuek, eta hizkuntzaren berreskurapenerako hizkuntza politikak diseinatzea halaxe da, kontsentsu zabala behar dute eta ezadostasun txikiena gaindiezina suerta dakiguke . Hausnarketa honetatik sortzen da nire iritziz begi bistakoa den galdera:
2004
‎Historia gizaki bakar baten borondatez egiten ez den moduan, geure nahia lasaitasun erosiari buruzkoa urrun aurki daiteke munduko protagonismotik. Eta zehazkizun txikiek »sarritan ikusezinek» gertaera historikoak eragin ditzaketen bezalatsu, oporretako eszenatokia bere faltsukerian azal dakiguke , aise asko.
‎James Joyce Dublindar idazle handia, bere herriarekiko jarreraren alde honetatik, nekez izan dakiguke eredu. Eta horrela aldarrikatu behar dugu.
‎Ezagutzaren alor askotan berrikuntza zertan den jakitea, orain eta hemen, hagitz nekeza gerta dakiguke .
‎Raimon Panikkar ek munduko egoerari egiten dion argazkian, beharbada, zantzu esanguratsuak atzeman ditzakegu etxerako. Funtsaren funtsean, euskaldungoaren egoera ere dinamika orokor horren emaitza denez, ispilu egokia gerta dakiguke hainbat eta hainbat zantzuz jabetzeko. –¿ Cuál es entonces la relación entre el orden político moderno, que se deriva de una sola cultura, y la pluralidad de las culturas de las que se habla con simpatía pero que, con demasiada frecuencia, se reducen al folklore?
‎Beste galdera bat, aurrekoez gainera: hizkuntza ez al dakiguke bada bihur euskal nortasunaren eta kulturaren eduki ere alde eta aldi berean. Euskara ez ote dugu bada euskaltasunaren edukia ere bitartekotza lana ukatu gabe?
‎Beharbada, irudikeria hutsa da hizkuntzaren izaera politikoa berorren erabilera politizatutik aldentzeko guraria. Alfer alferrikako iskanbilak saihestea, alor honetan, beharrezkoa izan dakiguke , eta beharrezkoa izateaz gainera, guztiz onuragarri. Hor ez daukagu duda mudarik.
‎Botere politikoari eta juridikoari darien ezaugarria dela, izan, hizkuntzaren ideologizatze kontua. Tira, bada, horrenbestez, honako hitz joko hau aski gerta dakiguke behingoz zalantzatik ateratzeko: daukanak ez dauka, eta ez daukanak badauka.
‎Ikus dezagun, bada, euskararen estatusa dela-eta, boterearen eta politikaren inguruko nahasbide horren adibide zehatz bat. Lekukoa, bestalde, politikagintzan ezaguna eta zaildua den horietakoa dugu, eta datu hori harrigarri samarra gerta dakiguke . Euskaltzain izateak ez al gintuen, horratik, begitan hartzera eramango?
‎Euskara atzerriko bigarren hizkuntzaren eiteko mintzaira den heinean, galduak gara. Eta ez galtzeko, egoki etor dakiguke Alfontso Mtz. Lizarduikoaren gomendio hau:
‎Euskararenak egin duela. Testuinguru honetan, biziki adierazgarria gerta dakiguke Hezkuntza Sailburu euskaltzale ohi baten iritzia ezagutzea, honek A ereduaren fruituaz egiten duen balioztapena zertan den jakiteko. Euskaltzalea baldin bada, gauza jakina denez, ezin mintza ninteke Buesari buruz.
‎Bigarrenik, talde identitatea partekatzen duen ikasle mota ager dakiguke euskalduntze prozesuan. Honen sozializazioan bi nazio identitateetako erreferentzia guneak daudenez, bi hizkuntzekiko leialtasun mekanismoek dihardute lanean testuinguru soziolinguistikoaren arabera:
‎Erein dugun haziaren izaera dugu, beraz, bilduko dugun uztaren neurria. Haziaren izaera galbahetik pasatu dugunez, hazia erein den soroaren luze laburrak neurtzea ere baliagarria suerta dakiguke uztaren aitzin gibelak ezagutzeko. Handia, txikia, laburra... nolakoa dugu euskararen ofizialkidetasunak eskaintzen digun lur-zorua?
‎Gure adiskide koadrila, familia, auzoa, kirol taldea, adina, hobby a, generoa, aukera sexuala, klase soziala, erlijioa, herria, nazioa, kontinentea, humanitatea... Hainbat identitate izan ditzakegu, eta horien iragana interesa dakiguke . Euskal Herriaren historia ere motibo beragatik lantzen da:
‎Berriz ere, kanpoko kondaira argi iturri izan dakiguke . Txekoslobakian, Finlandian, Israelen, belaun pare bat (edo gehiago) arduratu zen, bete betean, hizkuntzaren prestaeraz.
‎Bizi beharrez ta hitzegin beharrez, zein da egiazko mintzabidea? Horietatik guzietatik kanpo dagoen hizkuntza, nola izan diteke mintzabide, nola izan dakiguke lanabes, eta bere funtsezko eginkizuna bete. Zergatik iraun dezake?
2005
‎10 euroko isuna ezar dakiguke .
‎Zehazkiago euskara tekniko zientifikoari dagokionez, are zailagoa da kontua: era honetako testu bakan batzuk baino ez daudelarik, zaila gerta dakiguke batzuetan mota bateko hitz, esapide edo egiturarik ez egotea hiztunentzat onartezina izatearen edota esku artean ditugun testuen tipologiaren ondorio ote den. Filologiak aldaketez ohartzen laguntzen digu, baina aldaketa horien artean bereizi beharrekoak dira hizkuntzaren esparru berrietara egokitzeko beharrak azaltzen dituenak eta egokitze horretan lagundu beharrean oztopo gertatzen direnak.
‎Inork ez duela nahi gaur iraultzarik. Nondik etor dakiguke konponbidea?
‎Ezin da esan besterik gabe kopuru eta indar eskasa duenik literaturak eta are gutxiago ahula dagoenik, baina bai jauzi nabarmenik emateko gaitasunik ez duela erakusten. Egoera hau finkotzat ematen badugu galdera bat baino gehiago sor dakiguke gerakuntza bezalako horren inguruan: zergatik ote, sorkuntzareneskasiagatik?
2006
‎Ariketa zaila suerta dakiguke haren bazterretan zementoa besterik ezagutu ez dugunoi, baina saia gaitezen une batez begiak itxi eta antzinako Ibaizabal irudikatzen. Adituek diotenez, Kantauri itsasertz osoko itsasadarrik handienetakoa ikusi genuke, eta Euskal Herriko handiena ezbairik gabe.
‎Baietz esatea ez da nahikoa, gero erantzun egin behar da maila horretan eta gu oso energia mugatuko elkartea gara. Energia ez badugu erabiltzen gure proiektuari ondo txertatutako eta sintonian dauden ekintzetan, gerta dakiguke ur handietan sartzea baina gure proiektua hankamotz geratzea. Errespetatzen dut egiten diguten kritika, baina iruditzen zait gehiago dela gure proiektua bere osotasunean ez ikustearen ondorio.
‎Moda eta osasuna, ordea, ez doaz beti eskutik: adituek ohartarazi duten legez, ile tindagaiak maizegi baliatzea kaltegarri gerta dakiguke .
‎Orduan barneko ezgaitasunera, arrazoiketa linguistiko historikoaren ildora, pasatzen gara. Are, euskaldunek euskara baztertu eta osoki espainoldu beharra arrazoitzen da, esate baterako, elebitasuna ere praktikan ez omen delako posible; arrazoia eztabaidagarria begitandu dakiguke , zergatik ez da izango posible. Zein formatan bai, eta zeinetan ez?
‎Graziarik gabeko euskara, aldrebesa, baldarra. Euskara gogoz kontra edo behartuta erabil  tzearen ondorio izaten da askotan euskerra, eta idatziz nahiz ahoz ager dakiguke .
‎Horietakoak dira, zalantzarik gabe, aditz laguntzailean ahaleraren nor nori formak: dakiguke eta horren kordakoak. Ez dakit oso ongi zergatik, baina jende askok egiten du ongi gobernatzen ez duen forma hori erabiltzeko ahalegina, eta nor nori norkaren formak nor noriaren formekin nahasteak benetako harribitxiak eta aditz fantastikoak sortzen ditu:
‎Horrek, noski, arriskuren bat ere badakar. Izan ere, hain izaera inpultsiboa eta muturzalea dugunez, trebeak gara oso mutur batetik bestera joaten, eta gerta dakiguke orain kalitatearekin itsutu eta kantitatea erabat ahaztea. Eta, nire ustez behintzat, ez da hori kontua.
2007
‎Independentzia eta komenentzia. Espainiatik eta Frantziatik arazoak gehiago badatozkigu mesedeak baino, komenigarri izan dakiguke independentzia. Hobeto bizitzeko komenentzia errazago partekatuko dugu egungo euskal herritarrok, Noaingo borrokan galdutakoa berreskuratzeko aldarria baino.
‎Adin tarteka hartuta, interes handiko datuak aurki ditzakegu. Gainera, horiek arakatzea lagungarri gerta dakiguke egoera eta joera orokorren muinetara hurbiltzeko.
‎–Karaktere esentzial? hori, seguruenik azken finean arrazarekin kointziditu beharra edukiko duena, agente komiko samarra irudi dakiguke guri batzuetan. Adibidez:
‎Gure fantasmak uxatze aldera, Marx gaztearen pasarte bat, non ere Volksgeista aipatzen baitu, lagungarri izan dakiguke ideia bat egiteko, nola moduz ulertzen zen benetan Alemanian adigai hori, laguninguru hegeldarrean adibidez: hor ikusten duzu, zer eta prentsa libreari deritzola mutilak Volksgeista!
‎Baina boterea, agintea, herriko gutxi batzuena izaten da eta herri gehienaren zapaltzaileena, eta Herder-ek horiek ez ditu kontsideratzen herria(, herri gogoa?), edo berak eskuarki aintzat hartzen duen herria ez da hori izaten. Atera dakiguke , hortaz, herri gogoaren espresio bikain Shakespeare bai eta Elisabeth I.a ez. Galde genezake noraino den logikoa, baina halaxe da izan.
‎Kultura globalaren uhinak nola joko du gure nazioaren identitate egoera. Hitzetik hortzera darabilgun termino horren esanahiaren muga semantikoak askilausotuak izan arren, gutxienez lagungarria gerta dakiguke zeharkako zantzubatzuk hautemateko. Globalizazio orokorraren baitan kulturaren auziak hartzenduen itzalari esker jakin dezakegu, euskal kultura nazionalaren gainerako arerioaketa etsaiak nola ikusten diren gure artean.
‎Hori da, orain artean egiten saiatu naizena. Zientziaren postulatutradizionalak eta kultura zientifikoaren definizio normatiboa identifikatu ditut.Orain ulergarria gerta dakiguke herritar zientifikoa ulertzeko galdeketen modua, alegia, eduki eta metodo zientifikoa ezagutzen dituena; herritar zientifikoa, zertandatzan. Datorren pasartean horren inplikazio sozialak arakatuko ditut.
‎Zehaztapen hori apur bat sakonduz, komeni zaigu bigarren zehaztapen erakunde politikoen ikerketak ulertzeko. Horretarako, Shen ek (1975a, 1975b) egindako bereizketa lagungarri gerta dakiguke , hots, alfabetizazio zientifikozibikoa, praktikoa eta kulturala bereiztea. Hiru aukera horiek ez dira baztertzaileak, baina helburuak, audientziak, edukiak, deliberaziorako moduak desberdinak dira:
‎Esandakoaz gain, askotariko presuntzio motak daude: ...presuntzioa (pertsonaren sinesgarritasunak handitzen du argudioaren sinesgarritasuna), sinesgarritasun presuntzioa (baldin eta entzuleriak susmo txarrik ez badu aldez aurretik, naturalena da sinestea lehen mementoan esaten zaiguna), interesgarritasun presuntzioa (entzuleak entzutera joan dira, interesen bat duten seinale), presuntzio erlatiboa (gure ezagutzara heltzen den guztia interesgarria izan dakiguke , baina ez modu biribilean eta absolutuan).
‎Horrelako kasuetan, ezaugarri desberdintasuna kontuan hartzeko modukoa dela deliberatu da. Abiapuntu gisa, baliagarria dakiguke hori a contrario moduan argumentatzeko.
‎Jakina, ona behar du definizioak. Hala denean, baliagarria dakiguke argudioak eraikitzeko. Hala ez denean, polemikarako dakiguke baliagarria; ez da gutxi hori ere.
‎Hala denean, baliagarria dakiguke argudioak eraikitzeko. Hala ez denean, polemikarako dakiguke baliagarria; ez da gutxi hori ere. Hitzaldiaren helburuaren arabera erabaki du autoreak zer zentzu aitortu bere definizioari.
‎Oinarrizko proposizioan datza analogiaren originaltasuna, analogia ez baita hainbeste antzekotasun harremana, ezpada harreman antzekotasuna. Hori argitzeko, baliagarria gerta dakiguke Aristotelesen analogia eredugarri eta ezagun hau:
‎Agian ez da hoberena Humboldt hizkuntzaren filosofia sistematiko, osobete, koherente, biribil eta moderno baten itxaropenagaz irakurtzea: bestela G. Seebass i gertatu zaion legez, gerta dakiguke iluntasun metodologiko eta kontzeptu zehazgaitzez138, inkoherentzia eta kontraesanez139, eta aski oinarritu bako baiespenez140 betea kausitzen dugula. Begiratzen badiogu haren bizitza mugituari (Paris, Erroma, Londres, Viena), interesen zabalari (arte eta literatura, antropologia, filosofia, hizkuntzalaritza), zereginen ezberdinari (bidaiari ikertzailea, diplomatikoa, estatu gizon politikoa, irakaskuntzaren erreformatzailea, negoziatzailea Vienako Kongresuan), eta begiratzen badiogu, batez ere, eskura dauzkagun testuen izaerari (anotazio, fragmento, gutun, idazki inedito, konferentzia, itzulpen baten hitzaurre, ikerlan berezi), ezerk ez du bide ematen aldez aurrerik patxadaz ondutako sistema baten igurikatzeko.
‎Gure fantasmak uxatze aldera, Marx gaztearen pasarte bat, non ere Volksgeista. aipatzen baitu, lagungarri izan dakiguke ideia bat egiteko, nola ulertzen zen benetan Alemanian adigai hori, laguninguru hegeldarrean adibidez: hor ikusten duzu, zer eta prentsa libreari deritzola mutilak Volksgeista!
‎Denak ziren alkatearen hitzekin fio: " Zer gerta dakiguke –", zioten, desioak hitz bihurturik errazago beteko ote ziren esperantzaz," ez dugu-eta ezer egin!".
‎Zer egin dugu txarrik? Zer gerta dakiguke
‎–" Dugu"," dakiguke "... Jende askorengatik erantzun behar duzu, Justino.
‎Ondorioak eta irakaskizunak: edozein unetan, berriz gerta dakiguke !!
2008
‎Hori garbi dago. Baina zalantzarik gabe, jarrera indibidualistak gero eta gehiago azaleratzen diren gizarte honetan, ikasleen arteko elkarlana zein talde kontzientziazioa (bakarkako jarrerak saihestuz) sustatzeko baliagarri gerta dakiguke . Edo, horretarako bidean, behinik behin, pauso txiki bat emateko.
‎Amazon, Ebay eta antzeko webguneen arrimuan merkataritza elektronikoa mundu zabalean biderkatu egin da eta atari horietakoren batean zernahi aurkitzea erraz erraza irudi dakiguke , baina?
‎Demagun, Jose Luis Uriz, PSNko kidea. Estatuaren abaroan norberaren identitate tasunak eta ezaugarriak ondo babestuak eta zainduak daudenean, jendea honelatsu mintza dakiguke :
‎Euskal abertzaletasunaren nondik norakoak ikusita, hartua duen bide okerra aztertuta, hil edo biziko auzia izan dakiguke nazio ereduaren afera hau euskal nazioaren eraikuntzarako. Auzi honen inguruan espainiarren eta frantsesen paradigmak eta diskurtsoak aintzat hartuta ari baldin bagara, gureak egin du.
‎nistratiboaren ikuspegi linguistikoa osatzeko baliagarria izan dakiguke . Linguistika
‎11 Galdera hori erantzuteko orduan, Brancusi errumaniar artista handiaren kasua lagungarri suerta dakiguke : nahiz eta urte askotan Parisen bizi izan, beti bere, errumaniar nekazari?
2009
‎Alderdi ekonomikoari eta materialari sortzen zaizkion zuloetatik beste gauza batzuk ikusteko parada sor dakiguke , harremanei eta gure behar barrukoenei begira jartzeko balia dezakegu.
‎Bakarrik egon beharrak ez bezala, bakarrik egon nahi izateak askatasun sentimendua sor dezake gugan, eta sosegu hori lagungarria gerta dakiguke eguneroko estresari aurre egiteko
‎Hau, beheko bidearen prozesua dugu eta milisegundotan gauzatzen da, beraz, informazioa modu kontzienteanprozesatu aurretik, azkar asko erantzuteko aukera eskaintzen digu. Bide honenaktibazioari esker hautemandakoaren baitan, gure gorputza erantzuten hasiko da, gure aurpegi espresioa aldatzen joango da, baita gorputz jarrera ere, ahots tonuabezala, izerditan has gintezke edota aurpegia gorritu dakiguke ... Emozioen ezhitz.ez.ko espresio hau, gure kontzientziatik at dagoenez, gure kontrolpetik kanpogertatu ohi da.
‎Aldizkarien federakuntza posible bati buruz ere hitz egin izan da. Aldizkarien elkartasun horrekin kostuak murriztu, lana erraztu, harremanak sendotu, elkarrengandik ikasi eta publizitatea ere hel dakiguke . Diru-laguntzak, bestalde, errazago jasoko genituzkeen.
‎Orain arteko adierazpen erregularretan, parekatzea positiboa izan zedin, nahikoa zen patroiak nonbait testuaren zati batekin bat egitea. Hala ere, batzuetan bat egiteak non gertatu behar duen zehaztea interesa dakiguke . Horretarako, bilaketa mugatzaile metakaraktereak erabil ditzakegu:
‎Batzuetan, gerta dakiguke inoiz ere ez aurkitzea maitatzeko oso bat, baina beti geldituko zaigu norberaren osoa maitatzeko gaitasuna.
‎hala garuna ere aise bihur dakiguke ,
‎Atxikimendu mota propioa sortu dute. Diogunaren harira argigarria gerta dakiguke Mikel Atxagak bere zutabe batean idatzitako hau (Deia,, in Atxaga, 2009):
‎Ondorengo lerroetara dakargun Maalouf-en gogoeta oso argigarria gerta dakiguke auzi honetan (Maalouf, 1999):
‎Adierazpen artistiko horiek, kantagintza bera, besteak beste? zein bere kultur esparrutan duin bihurtzea oso baliagarria izan dakiguke . Batetik, komunitate politikoaren osasun adierazle gisa, eta, bestetik, komunitate politiko horrek berak era horretako baliabideak nazio nortasunaren eraikuntzan nola erabiltzen dituen egiaztatzeko.
‎Baina, beldur naiz gose eta egarrituak aiseegi ahaztearekin. Entzun ohi ditugun zenbakien artean, eta kopuruen gorabeheretan kateatuta gelditu dakiguke gogoa... FAO erakundeak duela astebete inguru emaniko datu beldurgarri haietatik, bat gelditu zitzaidan nire bihotzaren segundo banako taupadetan iltzatuta:
‎Eta bertze galdera bat ere plantea dakiguke : zergatik diot, ba, tragedia bat dela hori?
‎Treneko txartelak badauzkagu. Baina badakizu bidaian edozer gerta dakiguke eta...
2010
‎politikari, abertzaletasunari, giro jakin batzuei, inposizioari, diskriminazioari, iraganari, tradizioari, ikasketei, ikasteko zailtasunari..., edo, euskal izaerari, balio linguistikoari, hemengo hiritar guztion ondareari, jai giroko ekimenei, berreskuratze ahaleginei... tziarengana ideologia hutsa helarazteko erabiltzen bada. hortaz, komunikabide batzuek eta besteek euskarari buruz zabaltzen dituzten bertsioak eta esanahi ezberdin guztiak aintzat hartu dira. lan nekeza, baina ezinbestekoa igorritako informazioaren atzean zer nolako framingak dauden eta horiek bultzatzen dituzten interesak ezagutu ahal izateko. horregatik, euskararen gainean dauden framingak zorroztasunez eta sendotasunez aztertu ahal izateko, teoriarantz jo dugu, beste behin, urrats berri honetan Vicente Mariño eta lópez rabadán ek bereizten duten framingaen inguruko ikerlerro motak erabiliz. gure ustez, egile horien sailkapena (Vicente Mariño eta lópez rabadán, 2009: 23) lagungarri gerta dakiguke euskararen inguruko hautemateen eta irudikapenen —framingaren— xehetasunak hobeto ezagutzeko eta ulertzeko. horregatik, framinga inguruko ikerlerro nagusiak aurkeztuko ditugu hurrengo lerroetan.
‎Lagungarri gerta dakiguke , orobat, aldaketa kontestualaren nozioa, izan ere, sermoiaren egitasmo narratiboaren ispilu baita. Aldaketa kontestuala narrazioaren barruan gertatzen da.
‎aukera bat usurbildarrentzat, aukera bat gipuzkoar guztientzat. Seattle-ko (AEB) eredua baliagarri izan dakiguke ; bertako alkateak luzapena onartu eta zero waste programa jarri zuen abian. Egun, Seattlen hondakinen %50 birziklatzen dira, eta erraustegiaren proiektuak tiraderan dirau.
‎Horietan sakondu ordez, baina, lagungarriago izan dakiguke —modu orokorrago batean— pragmatikaren aztergai diren elementuen panorama bat eskaintzea eta, zehazki, Escandellek egoera komunikatibo ezberdinen oinarrizko osagaiez egiten duen azterketa gurera ekartzea. Autore horrek, lehenik, komunikazio prozesuan parte hartzen duten" lau osagai material" kontsideratzen ditu, alegia," izaera materiala edo ‘fisikoa’ duten —entitate objektibo diren eta kanpotik deskriba daitezkeen— osagaiak" 65:
‎Ezeren aurretik, baina, funtsezkoa da" hizkuntzaren pedagogia" kontzeptua bera argitzea —eta horrekin zergatik pedagogia hizkuntzaz arduratzen den azaltzea—, kontzeptu hori hemendik aurrerako gure hausnarketen abiapuntua eta helmuga izango baita. Bada, horretan, eta lehenik, baliagarri dakiguke Humboldten pentsamenduari begirada labur bat botatzea eta, zehazki, gizakiaren" formazioa" eta gizakiaren" hizkuntza" zergatik eta nola uztartzen dituen gogora ekartzea: esan behar da, hasteko, bere antropologiak" Bildung" kontzeptu alemaniarra eraberritzen duela eta, horren haritik, gizakiaren" izate errealaren ezagutza" eta gizakiaren" izate posiblearen formazioa" elkarreraginean kontsideratzen dituela.
2011
‎Hori edertotxo zekien Mari Terek.Bizitzak, ardoak bezala, testura desberdinak erakusten dizkigu momentuaren arabera.Ardo batzuk belusatuak izaten dira, oliotsuak, zetatsuak, haragitsuak, leunak, satinatuak... Baina bizitzak, ardoak bezala, ez ditu beti adjektibo horiek eramaten aldamenean, beste batzuetan desatseginak edo ez hain preziatuak gertatzen dira. Bizitza ardoa bezala zimurra, latza, lakarra, lodia, astuna gerta dakiguke ... Duela ia pare bat urte izan nuen Mari Tere ezagutzeko aukera, berritzegunean.Martxoaren 26an Durango Ardo Saltsan ospatu genuenean han agertu zen Tiliñoren eskutik helduta, gaixotasunaren markak gorputzean zituelarik baina irribarre goxoa ahoan.Seguruenik hobeto ezagutu eta disfrutatu dutenek ederki jakingo dute hark ere batzuetan testura latza, zapore mingotsa eta aroma zorrotzak zituela, ba... eta herria maite zuela, bere herria Iurreta, eta gure herria, Euskal Herria.
‎Iaz plazaraturiko lanarekin legetxe, beka oinarriek epe estuegiak ez ote dituzten jartzen pentsa daiteke, arteari eta itzulpengintzak badu zer edo zer ertitik muga estuegiak jartzeak ondorio kaltegarriak izaten dituelako beti; halaxe jokatuta, azken batean, itzulpenik onena garaiz entregatzen dena izaten delako. Eta industriak (liburugintza halakotzat hartzen dute-eta) merkatu legeen eta epeen arabera jokatu beharra duen arren, onuragarriago gerta dakiguke denoi itzultzaileari, artisauari bere trebezia behar bezala ontzeko beta ematea.
‎Horregatik, hain zuzen ere, nire gu aren heriotza, alegia, hizkuntzari zor diogun giza nortasun kolektiboa? ni aren heriotzaren pareko bihotz erdiragarria gerta dakiguke . Ez da boutade bat, hortaz, aipuan jasotakoa:
‎Gu ez gara genero indarkerian espezializatutako taldekoak, baina halako kasu baten interbentzioan esku hartzea toka dakiguke . Esaterako, dei bat dugu alarma emanez, eta biktima laguntzera joan beharra dugu, bere etxera, kalera...
‎Batasunaren eta Aralarren arteko zatiketaren ondotik, ezker abertzalea aipatzen genuen aldioro hortxe ibiltzen ginen, duda mudatan, izen lagun bat sartu ala ez sartu historiko, legez kanporatu eta abar, sartuz gero batzuk mintzen zirelako eta ez sartuz gero, bestetzuk. Eta orain, antza, gauza bera gerta dakiguke Nafarroa Bairekin, EAko buruak behin eta berriz esaten ari baitira koalizioaren baitan geratzen direnek Aralar, EAJ eta independenteak ez dutela zilegitasunik marka hori erabiltzen jarraitzeko. Zer egin dugu Aralar, EAJ eta independenteek osatzen duten koalizioarekin, EArik eta Batzarrerik gabeko NaBai deitu?
‎Janariak bete egiten gaitu, jateko momentua plazerra izan daiteke, kalte ere egin dakiguke , tripako minez utzi, dijestioa zaildu, afrodisiakoa ere gerta daiteke, mendekotasuna sortu dezake... Irakurtzeaz ere gauza berberak esan ditzakegu espirituarekiko.
‎Horrez gainera, bestalde, erakutsi nahi dut Arnaut Abadiaren hautu estilistikoa, haren ahalegina, zeren ezin baikara behin eta berriro idazten ibili, gure aurretik inoiz ezer izkiriatu izan ez balitz bezala. Esan nahi baita, natur zientziei buruzko testuak zirriborratzen hasteko, guztiz lagungarri gerta dakiguke Arnaut Abadiak urratutako bidea ezagutzea, besteak beste, hark jadanik gainditutako oztopoek eta ebatzitako problemek ez gaitzaten berriro burutik eragin. Profita dezagun Arnaut Abadiak baliagarri duena, beti ere zerotik abiatu beharrean ibili barik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia