2007
|
|
Botere publikoei
|
dagokie
inguruabar zehatzak sustatzea, gizabanakoaren eta berak osatzen dituen taldeen askatasuna eta berdintasuna benetakoak eta eragingarriak izan daitezen; oztopoak kentzea, oztopo horiek haien osotasuna eragotzi edo zailtzen badute; eta herritar guztien parte hartzea erraztea, bai bizitza politikoan, baita ekonomia, kultura eta gizarte bizitzan ere.
|
|
(§1 9.2) (e) Botere publikoei
|
dagokie
inguruabar zehatzak sustatzea, gizabanakoaren eta berak osatzen dituen taldeen askatasuna eta berdintasuna benetakoak eta eragingarriak izan daitezen...
|
|
Beraz, argi geratu behar da berdintasun printzipioak partikularren artean duen proiekzioa gero eta handiagoa dela, zuzenbideko estatu sozial eta demokratikoan logikoa den moduan. Izan ere, botere publikoei
|
dagokie
inguruabar zehatzak sustatzea, gizabanakoaren eta berak osatzen dituen taldeen askatasuna eta berdintasuna benetakoak eta eragingarriak izan daitezen; eta oztopoak kentzea, horiek haien osotasuna eragotzi edo zailtzen badute (EKren 9.2 art.).
|
|
Horrek guztiak, aurretik ere ikusi dugun bezala, botere publikoen jarduera positiboa eskatzen du, eta ez abstentzionista hutsa, modu horretan, Konstituzioaren 9.2 artikuluan jasotako «Konstituzioaren aldatze funtzio» izenekoa bete ahal izateko, Italiako Konstituzioaren 3.2 artikuluaren aurrekariari jarraituz. Konstituzioko artikulu horren arabera, botere publikoei
|
dagokie
inguruabar zehatzak sustatzea, gizabanakoaren eta berak osatzen dituen taldeen askatasuna eta berdintasuna benetakoak eta eragingarriak izan daitezen; oztopoak kentzea, oztopo horiek haien osotasuna eragotzi edo zailtzen badute; eta herritar guztien parte hartzea erraztea, bai bizitza politikoan, baita ekonomia, kultura eta gizarte bizitzan ere.
|
|
adierazpen askatasuna aldarrikatuz gero, horrekin batera, adibidez, zentsuraren debekua etorriko da (hau da, botere publikoak ez sartzea), baina baita jokabide aktiboa ere, estatuak komunikabideak egoteko neurriak hartu baititu (adibidez, irrati telebistako instalazioak jarri, igorpen frekuentziak ezarri eta arautu, etab.). Horri doktrinak bi zuzenbide motaren arteko «jarraitutasuna» esan dio, EKren 9.2 artikuluaren esanguran. Artikulu horren arabera, botere publikoei
|
dagokie
inguruabar zehatzak sustatzea, gizabanakoaren eta berak osatzen dituen taldeen askatasuna eta berdintasuna benetakoak eta eragingarriak izan daitezen; oztopoak kentzea, oztopo horiek haien osotasuna eragotzi edo zailtzen badute; eta herritar guztien parte hartzea erraztea, bai bizitza politikoan, baita ekonomia, kultura eta gizarte bizitzan ere.
|
|
Bada, zalantzarik gabe, herritar eta gizarte kolektibo batzuk Legearen aurrean berdinak izan daitezke, baina eguneroko errealitatean ez dira berdinak, hau da, desberdintasun egoeran daude. Horregatik, EKren 9.2 artikuluaren arabera, botere publikoei
|
dagokie
inguruabar zehatzak sustatzea, gizabanakoaren eta berak osatzen dituen taldeen askatasuna eta berdintasuna benetakoak eta eragingarriak izan daitezen, eta horrek argi esan nahi du konstituziogileak berak aitortzen duela errealitatean ez dela horrelakorik gertatzen, hala izango balitz, ez bailuke beharrizan hori ezarriko. Horrek esan nahi du botere publikoei eskatu ahal zaiela EKren 14 artikuluko berdintasun formala errespetatzeaz gain, EKren 9.2 artikuluak aipatutako berdintasun material edo benetakoa sustatu behar dutela (uztailaren 20ko 27/ 1981 KAE) eta, beraz, horri jarritako oztopoak gainditzeko jardun zehatzak egin behar dituztela.
|
2023
|
|
(b) 14 artikulua, berdintasun formalari buruz ari dena, 9.2 artikuluan araututako berdintasun materialari lotu behar zaio(" botere publikoei
|
dagokie
inguruabar zehatzak sustatzea, gizabanakoaren eta berak osatzen dituen taldeen askatasuna eta berdintasuna benetakoak eta eragingarriak izan daitezen; oztopoak kentzea, oztopo horiek haien osotasuna eragotzi edo zailtzen badute; eta herritar guztien parte hartzea erraztea, bai bizitza politikoan, baita ekonomia, kulturaeta gizarte bizitzan ere").
|