2002
|
|
Bestela esanda: publikoa, pribatua, bestelakoa?; indarrean
|
dagoen
unibertsitateren bati lotua, autonomoa?; osoa, berezitua?; eraikin konbentzionalean kokatua, birtuala?;...
|
|
3. Euskal unibertsitatearen izaerak argitu beharreko alde asko ditu, dudarik gabe. Nire ustez, oinarrizkoenak diren bi puntu besterik ez ditut aipatuko, hots,
|
dagoen
unibertsitateren bati lotua ala autonomoa izango litzatekeen.
|
|
hizkuntzen tratamendua...). Horrek bere ondorioak ekarri ditu, eta egun indarrean
|
dagoen
Unibertsitate Publikoak besteek dituzten akatsak ditu:
|
|
bat, euskal unibertsitatea egiterakoan behetik gora egingo litzatekeen heinean egingo litzateke goitik behera ere, alegia, berehala ikerketa zentroak irekiz eta doktorego programak bultzatuz, hain zuzen lehenbailehen barnee rreprodukzioalortu ahal izateko. (Ez dut konfiantza handirik gaur Euskal Herrian
|
dagoen
unibertsitateetako irakasle euskaldun asko honelako proiektu batean sartuko litzatekeenik: bizimodu on samarra daukate, egiten duten lanarekiko ordain ekonomikoa ez da batere txarra eta, jakina, euskal unibertsitatea hutsetik eraikitzeak militantzia gogorra eskatzen duen ekintza da.
|
2004
|
|
Azken bi hamarkadetan errektoretzarako izandako lehiekin erkatuta, oraingo ezustekoa bi euskaldun eta bi euskaltzale izatea izan da, eta biak eremu abertzaleak edo honen gertukoak hautatuak. Oraindik ere ikuspegi askotatik lotuegia
|
dagoen
unibertsitatean, epe motzean kudeaketa moldeetan aurrerapauso izugarririk ezin izango du eman irabazleak. Euskarazko eskaintza unibertsitarioan, aldiz, bultzada berri esanguratsua eman daiteke, eta hor beste jauzi bat eskatuko zaio errektore berriari.
|
|
–Hala ere, hizkuntza arazoa garrantzitsua izanik ere, ez da bakarra. Euskal Herriaren zerbitzuan
|
dagoen
unibertsitatea behar dugu, eta, horretarako, euskal gizarteak unibertsitate horren arloetan erabaki behar du: curriculuma, irakasleria, antolaketa...
|
|
Baina, zer da Euskal Unibertsitatea? Euskaldun askorentzat, Euskal Unibertsitatea, Euskal Herrian
|
dagoen
unibertsitatea da. Niretzat, berriz, Euskal Herrian egotea ez da nahikoa.
|
2006
|
|
Esan bezala, kontakizun horiek nire bigarren eleberrian agertuko ziren gero.Bertan ETAk mehatxatuta
|
dagoen
unibertsitateko irakasle baten istorioa kontatzenda. Mehatxatuta dagoenez, eta Euskal Herriaz zeharo aspertuta, Italiako unibertsitate batera doa lan egitera.
|
2007
|
|
Prestatu ondoren, ikasleak azterketa beldurgarriari aurre egin behar dio, bi saiotan banatutako sei ariketa, RSMEk izendatutako epaimahai batek kalifikatuak. Fase honetan aurkezten diren 2.500 ikasleetatik, gehienez ere hiru ikasle hautatuko dira Autonomia Erkidegoan
|
dagoen
unibertsitate publiko bakoitzeko. Ikasle horiek, estatuko fasera pasatzeaz gain, MECeko Beken eta Hezkuntza Sustapenaren Zuzendariordetza Nagusiaren eskutik 380 euroko saria jasoko dute lehenengoan eta 284 eurokoa bigarrenean eta 220 eurokoa bigarrenean.
|
2008
|
|
Eta zergatik ez dugu sakontzen daukagun unibertsitatea erregulatzen duen arau markoak ematen digun aukeran? Eta zergatik ez gara, orain artean behintzat," Euskal" kontzeptua garatzeko indarrean
|
dagoen
Unibertsitate Lege horrek eskaintzen dituen bideak garatzeko gai izan (hau da, unibertsitateen arteko elkarlana bultzatzea, edonon kokatuta egon arren, izaera hori elkarlanean lantzea euskaraz eta euskal gaiez arituz ikerketan, berrikuntzan, irakaskuntzan eta abar). Beraz, horretarako mugak ez dira Bolognaren planteamenduarekin etorriko, jada geuregan ditugulakoan nago.
|
|
Bestela ezin liteke. Baina, aldi berean, eta arrazoi bertsuengatik ez dugu gustuko gaur egun indarrean
|
dagoen
unibertsitatea. Gure dilema da, okerra eta txarraren artean hautu behar izango dugula.
|
2009
|
|
Horrekin lotuta, ezinbestekoa da historialarien eta bestelako ikertzaileen lana, baina, kontuan hartubeharrekoa da, 40 urtetan egon zirela unibertsitatea bera suntsitzen. Europan edoEstatu Batuetan
|
dagoen
unibertsitate ereduaz ari bagara, eredu desberdinak direnak, 200 urte daramatzate lanean. Horrek egonkortu egin du haien funtzioa, haien papera, haien funtzionatzeko modua, baita gizartearekin egon behar den interlokuzioaere.
|
|
Unibertsitate pribatu baten kasuan, zenbatekoa ez da izango bere autonomia erkidegoan titulazio bererako ezarritakoak baino handiagoa. Langabeentzako laguntza Langabezian
|
dagoen
unibertsitateko tituluduna, dagokion prestazio ekonomikoa jasotzeko eskubidea aitortua duena. Horixe da ikasturtean Hezkuntza Ministerioak (MEC) deitutako laguntza berrien onuradun izan daitekeen ikaslearen profila, master ofizial batean matrikulatzen direnak.
|
2010
|
|
– Merkatutik hurbil
|
dagoen
unibertsitatea.
|
|
Bertan inskribatuko dira, eman aurretik, graduatu, master edo doktoregoko ikasketa planak amaitzen dituzten Espainiako unibertsitateetako etorkizuneko ikasketak. 1987tik indarrean
|
dagoen
Unibertsitateko Titulu Ofizialen Erregistro Nazionalean dagoen informazio guztia ere jasoko da. Tituludunek ez dute itxaron egindako prestakuntzaren aitorpena lortzeko, tasa ordaindu arte.
|
2012
|
|
Horrek kanpora begiratzera bultzatu ninduen. Hemen, Saudi Arabian
|
dagoen
unibertsitate batean lan eskaintza interesgarria sortu zitzaidan, eta buruari buelta batzuk eman ondoren, hona etortzea erabaki nuen. Doktoretza ondorengo beka batekin nago, printzipioz urtebeterako.
|
|
Eragozpen hori gorabehera, ikasketak arrakastaz burutzen dituzten ikasleek dagokien titulua lortzen dute, ikastetxeen konfigurazio juridikoak horretarako aukera ematen baitu. Titulu horiek ofizialak dira eta ikastetxea atxikita
|
dagoen
unibertsitateak ematen ditu. Batzuetan, ordea, sarrera proba bat gainditu behar izaten da.
|
|
Batzuetan, ordea, sarrera proba bat gainditu behar izaten da. Ikasleek ikastetxea atxikita
|
dagoen
unibertsitateak emandako titulu ofizial bat jasotzen dute. Unibertsitate publikoek, askotan, atxikitako zentroak izaten dituzte, kudeaketa pribatua izan arren.
|
|
NBEn parte hartu nahi duten unibertsitarioek 25 urte izan behar dituzte, ingeles maila ona eta plaza hutsen profilari egokitua. Milurtekoko Garapen Helburuen (MGH) aurrean Nazio Batuetan
|
dagoen
Unibertsitateko Boluntarioen Espainiako Programako lanpostu hutsak lortzeko, baldintza batzuk bete behar dira. Ikasleek aurreko ikasturtean matrikulatuta egon behar dute, edo 2012/ 2013 ikasturtean egon behar dute, eta 25 urte izan behar dituzte boluntario lana hasteko unean.
|
2013
|
|
Goirizelaiaren demarik gabeko «garaipena» ez dugu uste unibertsitarien artean dukeen karismagatik, edo kudeaketa ezin hobea garatu duelako, edo bere merito politikei esker, edo jendearentzat proiektu erakargarria aurkeztu duelako izan denik. Areago, Goirizelaiaren irudia teknokrata gris batena izan da, ideia neoliberalekiko ongi egokitua eta «bikaintasuna» eta «konpetitibitatearen» aurrean gero eta makurtuago
|
dagoen
unibertsitateari aplikatua. Hori bai, maila akademikoan normaltasun kontserbadore batez gozatzeko aukera izan du.
|
2015
|
|
Bigarren diskurtso gisa identifikatu dena, berriz, bigarren belaunaldian sustraiturik ikusi da, batik bat. Diskurtso horrek eten handia agertzen du aitzindarien belaunaldiarenarekin, bai hizkuntza jarrerei dagokienez bai lanbide identitatearen eraikuntzari dagokionez, azken hori indarrean
|
dagoen
unibertsitate ereduaren eskakizunei erabat egokiturik agertzen baita.
|
|
Jarrera instrumentalak agertzen dituzten bigarren belaunaldiko irakasleen adierazpenetan, indarrean
|
dagoen
unibertsitate ereduaren onarpen inplizitua hautematen da, baita nazioartekotzeak eta lehiakortasun ekonomikoak ekarritako kulturaren barneratze naturalizatua ere. Bestela adierazita, irakasle ikertzaile horien identitate akademikoen eraikuntza eredu berriaren baitan hezurmamitu da, zeharo.
|
|
Aiko hemen, Bilboko eraikinik altueneko kadira gorenean laketzen dena. Aiko hemen, talaia horretatik begirakune nagi batera
|
dagoen
unibertsitateko errektorea. Beste hau ezagutuko dun, filologiarik ikasi ez zuen gure alkate unibertsala.
|
2016
|
|
Hori guztia lizentzia garaian izan zen. Horren ostean, Central European Universityra joan nintzen, Budapesten
|
dagoen
unibertsitate estatubatuarra da, eta masterrean antropologia egitea erabaki nuen. Euskal kulturari buruz zeozer banekienez, euskal kultura eta euskal abertzaletasunari buruzko master lana egitea aukeratu nuen.
|
2021
|
|
Gaur egun
|
dagoen
unibertsitate mailako eskaintza eta, ondorioz, ikaslekopurua, handitu litzateke hurrengo urteetan. Izan ere, Euskal Elkargoaren nahia da (Urteaga, 2017) Iparraldea" unibertsitate lurralde" batean bilakatzea, non formakuntza nahiz ikerketa eskaintzak baita ere etxebizitza, garraio eta bizimodu ereduek hobeki erantzungo dieten ikasleen beharrizanei (Communauté Pays Basque, 2020).
|
2022
|
|
Agintari frantsesek, izan ere, zirrikitu batzuk utzi dituzte orain arte lehen hezkuntzan, bigarren hezkuntzan ere, euskaraz ikasi ahal izan dadin, baina brebeta euskaraz egitea jada gehiegi iruditu, hasten dira komeriak, unibertsitatea egiteko Bordelera, eta euskaraz kasik paradarik ez Paue Baionako unibertsitate aukeran. Diaspora hasten da, Frantziara; izan ere, Ameriketako Guyanan edo Hendaian bizi den gazte batek antzeko mataza burokratikoa kausituko du Bidasotik hogei kilometro mendebaldera
|
dagoen
unibertsitatean estudiatzeko. Euskaldunen desartikulazioa ia erabatekoa da, Donostiako campus horrek (Bilbokoak, Gasteizkoak...) EHU izenean eraman arren.
|
|
Derridaren jarrerari erantzunez, bada baldintzagabetasunerako beste proposamen bat: izan luke horren partez, ‘izan behar du’ bat; agian horren ordez, ‘oraingoz’ bat; etortzeke
|
dagoen
unibertsitatearekiko fede profesa erabatekoaren ordez, gaur egun existitzen den unibertsitatean jarrera hartze konkretu bat. Zertan datza jarrera horren baldintzagabetasuna?
|