2023
|
|
Aipatutako zaintza sistema guztiak eskuan harturik, argi
|
dago
toki erakundeetako organoen gaineko zaintza guztiz bateraezina dela EKk aldarrikatutako toki autonomiaren printzipioarekin. Ez bakarrik toki autonomiarekin ezta demokrazian oinarritutako sistemarekin ere, toki erakundeetako organoek euren lurralde eremuko biztanleen ordezkaritza politikoa dutelako eta ordezkaritza demokratikoa ezin dezakeelako zaintzaeta kontrol tekniken bitartez beste administrazio batek ezabatu.
|
|
Gainerakoan, bat dator federalismo kooperatiboaren printzipioekin; formula federal modernoak izendatzeko erabili den adierazpena da, eta esan nahi du lurralde botereko zentroek eskumenak modu koordinatuan erabiltzen dituztela, subjektu publikoen arteko harremanak zuzendu behar dituen leialtasunaren ondorioz. Leialtasunaren ideia hori
|
dago
Toki araubideari buruzko oinarrizko Legearen 10 artikuluak agintzen du toki administrazioen eta gainerako herri administrazioen arteko harremanak" elkarrekiko informazio, lankidetzaeta koordinazio betebeharretara" doitzea, bai eta gainerako administrazioek beren eskumenak modu legitimoan baliatzea errespetatzea ere, kasu bakoitzean inplikatutako interes guztiak haztatuz (Toki Araubidear...
|
|
Lurralde historiko bakoitzak bere eskumen propioak egikaritzean, eta toki erakundeei dagozkien arauak ezartzean, egoki ikusten dituzten finantza zaintzako tresnak ezar ditzakete. Ildo horretatik, oso estu loturik
|
dago
toki ogasunei buruzko araubidearen finantza izaera eta toki erakundearen gaineko finantza jardueraren gainean egin beharreko kontrola, hau da, finantza zaintza. Lurralde historikoek toki ogasunei eta toki erakundeen aurrekontu jardueraren gaineko araubidea ezartzen dute, bakoitzak berea; eta, ondorioz, toki ogasun bakoitzaren finantza jardueraren kontrola ere ezarri behar du.
|
|
a) Administrazio harremanak martxan jartzeko orduan: kontrola
|
dago
toki erakundearen jarduera jakin bat baloratu behar denean; koordinazioan, aldiz, koordinazio neurri bat hartzeko koordinatzaileak ez du koordinatuaren egitate bat behar edo jarduera konkretu bat behar. Hau da, koordinazioa gauzatzen da etorkizunean gauzatuko den jarduera baten gainean jarraibideak zehazteko eta kontrola dagoeneko gauzatutako jarduera bat zuzentzeko (arauari egokitzeko) da. b) Jarduera konkretatzeko edo gauzatzeko orduan, kontrolak bi motatakoak izan daitezke:
|
|
Forutasunaren erakunde bermearen nukleo ikutuezinaren barnean kokaturik
|
dago
toki erakundeen ondasunei buruzko araubidearen inguruko eskumen esklusiboa, KAren 76/ 1988 Epaiaren 6 oinarri juridikoak adierazten duen bezala. Razquin Lizarragak EAEko toki erakundeen eskumenei dagokionez honakoa adierazten zuen:
|
|
zerbitzuen kostu eragingarriaren nondik norakoa eta toki autonomia. Argi
|
dago
toki autonomia oso kalteturik irtetzen zela ebazpenarekin, toki erakundeak koordinazioaren oniritzia eman behar duelako eta hori toki erakundearen oinarrizko muinaren edo nukleoaren barnean dagoelako.
|
|
Lehenengo eta behin, eta aurreko azpi atalean adierazitakoarekin bat eginez, argi
|
dago
toki araubidearen arauketa orokorra EAEn salbuespenezko arauketa bat sortu duela, hau da, Estatuan aplikagarria dena EAEko toki erakundeei ñabardurekin aplikatuko zaiela. Nork zehaztuko du orduan EAEko toki araubideari dagokion arauketa?
|
|
Finantza zaintza tesi honen helburua da, baina argi
|
dago
toki autonomiaren muga ere dela. Alde batetik, finantza zaintzaren ahala garatzen duten administrazio organoek toki erakundeen jarduera ekonomikoaren inguruko informazioa jasoko dute horien aplikagarritasuna zuzena dela kontrolatzeko eta, zuzena ez bada, jarduera ekonomiko finantzarioa zuzentzeko irizpideak ezarriko ditu.
|
|
Bada argi
|
dago
toki erakundeek eta euren toki ogasunek ezin dituztela euren baliabideak zehazteko eta arautzeko aukera izan. Horretarako, lege lerruneko arauak behar dira eta toki erakundeek ez dute horretarako gaitasuna, nahiz eta 133.2 artikuluan adierazten den ezarpenak ez duela esanahi berdina toki ogasunentzako.
|