2004
|
|
Ekologia terminoa euskarri daraman guztian zenbat
|
dago
publizitatetik eta zenbat egiatik?
|
2006
|
|
Jatorriarengatik bereizten dira horiek lege arruntetatik (botere betearazlean dute jatorria), eta baita legearekiko duten izaera subordinatuarengatik ere, zeren eta, idatzizko arauen erlazio hierarkikoan, azken tokian baitaude. Zentzu horretan, Estatuko Administrazioaren araudi ahalmenari dagokionez, azpimarratu beharra
|
dago
publizitate eremuan PLOk ahalmen horren erabilera baimentzen duela balizko zenbait kasu jakinetan (8.1 artikulua). Ondasun, produktu, jarduera edo zerbitzu jakin batzuen publizitate mezuak hedatzeko modua zein baldintzak zehaztu ditzakete aipatutako erregelamendu horiek (hala adierazita dator PLOren 8.2.b. artikuluan).
|
|
Atal honetan ere, publizitate sorkuntzen eta obren imitazioak ere aipatu behar ditugu; izan ere, PLOren 6.b. artikuluak jasotzen dituen nahasketa jokaerekin eta besteren izen onaz baliatzeko jokaerekin erlazionaturik daude. Azpimarratu beharra
|
dago
publizitatearen sorkuntza obrak ez duela zeinu bereizleen funtzio bera betetzen; halere, arlo horretan, bere produktuekiko identifikazio eskubidea ere aitortu behar zaio iragarleari, publizitate mezuaren hartzaileari produktu edo zerbitzuaren ezaugarriak ezagutarazteaz gain, eskaintzailea nor den jakiteko ere balio baitu. Beraz, publizitatearen sorkuntza obra iragarlearen izen ona sortzeko eta zabaltzeko eragilerik garrantzitsuenetakoa izango da.
|
|
hedapen kontratuaren eta Konpetentzia Zuzenbidearen alorrean gertatzen dena, kontratua hedabidearen ikuspegitik begiratuta. Argi
|
dago
publizitatea dela hedabideen finantziazio iturria. Hedabideei publizitate hedapena ukatuko balitzaie, aurrera egiteko arazo handiak izango lituzkete.
|
|
Ildo horretatik jarraituz, aipatu beharra
|
dago
Publizitate Konparatiboaren Zuzentaraua barne ordenamendura egokitu zuen 39/ 2002ko Legeak estatu partaideetako kontsumitzaile eta erabiltzaileen interes kolektiboak eta difusoak babesten dituzten entitateei eta elkarteei ahalbidetu ziela etete akzioa aurkeztea, baldin eta Europar Batasuneko Aldizkari Ofizialak elkarte horiek legitimatzeko argitaratzen duen zerrendan agertzen badira (De la Cuesta... 225).
|
|
galaraziko du kasu gehienetan publizitate sorkuntzek bide horretatik babesa lortzea, zeren sorkuntza mota horietan ez baita naturako legerik erabiltzen helburu «industriala» lortzearren. Arazo tekniko bati konponbidea ematea litzateke hori, eta argi
|
dago
publizitate sorkuntzak ez direla xede horretarako sortu, iragarlearen produktu edo zerbitzuen kontratazioa sustatzeko baizik.
|
|
Egile eskubidearen informazio printzipioen arabera (jabego intelektuala zentzu hertsian), jabego intelektualaren mendekoa da «egun dagoen edo etorkizunean izango den edozein sorkuntza original, literatur arlokoa, artistikoa edo zientifikoa?, edonolako baliabide edo euskarritan adierazten delarik ere» (Jabego Intelektualaren Legearen testu birmoldatuaren 10.1 artikulua, aurrerantzean JILTB). Kasu horretan, argi
|
dago
publizitate sorkuntzek, erabiltzen den bitartekoa edo euskarria dena delarik ere, egile eskubidearen babesa jaso dezaketela hasiera batean.
|
2007
|
|
Estimulu batzuk daude, keinubatzuk. Hor
|
dago
publizitatea ere; markaren erabilera gero eta gehiago zaintzen da, zerbitzu enpresetan, batez ere.
|
2008
|
|
Finantzaketa pribatuaren beharrak, unibertsitateak ikasleak erakartzera behartzen ditu, eta ahalegin horren erakusgarri dira unibertsitate ezberdinek martxan dituzten marketin kanpainak. Alde guztietatik
|
dago
publizitatea, dendak zabaltzen dira irudi korporatiboa zabaltzeko, dirutzak xahutzen dira campusen kanpo itxura berritu nahian... Unibertsitateen ardura nagusia kanpo irudia zaintzea bilakatu da, dirua unibertsitatea euskalduntzen, eredu pedagogikoaren eraldaketan edo edozein hezkuntza xedetan inbertitu ordez.
|
2010
|
|
paraje ederrak, mendiak berde itsasoa urdin, jende adeitsu eta jatorra, janari goxo goxoa, artea eta kultura nonahi, zoriona esku eskura. Ondo
|
dago
publizitate orrietarako. Pays Basque marka bat da, izan zena saltzen du:
|
|
Bilbotik Dani Garrido iritsi da, kiroletako arduraduna zena Bizkaian. Juanma Ortega
|
dago
publizitate esatari gisa, eta nahiz eta berak kirolaz asko ez jakin, berehala sartu da saioaren erritmoan. Iritzi emaileen artean pozik nago Michael Robinson eta Carlos Martinez fitxatu izanaz.
|
|
Bi kasuetan, publizitate negozioa da haren onura handiena. Baina non
|
dago
publizitate eraginkortasunaren eta intimitatearen bortxaketaren arteko muga. Bi plataformak, beste asko bezala, alegatu dute informazio hori guztia gabe zerbitzua ez litzatekeela izango ahal dela, eta beste asmorik ez dutela erabiltzeko kontsumitzaileena.
|
2011
|
|
Bestalde, Itziar Barrio eta Juanjo Otero artistak arduratu dira aurtengo jaialdiko kartelaz. «Arte garaikidetik gertuago
|
dago
publizitatetik baino», Otxandategik azaldu duenez.Gogoetarako hitzorduak«BAD abangoardiako arte eszenikoen alorreko artisten, ekoizleen, sustatzaileen eta programatzaileen elkarren arteko gogoetarako eta eztabaidarako hitzordua ere bada», Otxandategiren ustez. Hori dela eta, topaketak, hitzaldiak, tailerrak eta liburuen aurkezpenak egingo dituzte, eta horietan, antzezleek, egileek eta ikerlariek hartuko dute parte.
|
2012
|
|
Euskararen kasua EAEn – Iñigo Fernández Ostolaza aparte, adierazi du publizitate agentziek beren bezeroei aholkularitza profesionala eskaintzerakoan, katalanak maila komertzialean ekar ditzakeen onurak azaldu behar lizkieketela. Bera konbentzituta
|
dago
publizitatea katalanez egiteak mesede egiten diola negozioari eta, gainera, kontsumitzailearekiko harremanak hobetu egiten dituela, baina ez du bere intuizioa edo baieztapena erakusteko frogarik eskaintzen.
|
|
hedapen kontratuaren eta Konpetentzia Zuzenbidearen alorrean gertatzen dena, kontratua hedabidearen ikuspegitik begiratuta. Argi
|
dago
publizitatea dela hedabideen finantziazio iturria. Hedabideei publizitate hedapena ukatuko balitzaie, aurrera egiteko arazo handiak izango lituzkete.
|
|
Atal honetan ere, publizitate sorkuntzen eta obren imitazioak ere aipatu behar ditugu; izan ere nahasketa jokaerekin eta besteren izen onaz baliatzeko jokaerekin erlazionaturik daude. Azpimarratu beharra
|
dago
publizitatearen sorkuntza obrak ez duela zeinu bereizleen funtzio bera betetzen; halere, arlo horretan, bere produktuekiko identifikazio eskubidea ere aitortu behar zaio iragarleari, publizitate mezuaren hartzaileari produktu edo zerbitzuaren ezaugarriak ezagutarazteaz gain, eskaintzailea nor den jakiteko ere balio baitu. Beraz, publizitatearen sorkuntza obra iragarlearen izen ona sortzeko eta zabaltzeko eragilerik garrantzitsuenetakoa izango da.
|
|
Legearen 21 artikuluak hau jasotzen du: «Debekatuta
|
dago
publizitate edo sustapen mezuak bidaltzea posta elektronikoz edo antzeko baliabidez, horien hartzaileek aldez aurretik eskatzen ez badute edo hartzaileek mezu horiek jasotzeko baimena ematen ez badute». Beraz, horrelako mezuak bidaliko dira baldin eta hartzaileak baimena espresuki ematen badu.
|
|
Argi
|
dago
publizitate estaliaren bidez iruzur egiten dela. Dena den, gure ustez, mezua komunikatzeko moduan datza iruzurra, eta ez mezuaren edukian.
|
|
galaraziko du kasu gehienetan publizitate sorkuntzek bide horretatik babesa lortzea, zeren sorkuntza mota horietan ez baita naturako legerik erabiltzen helburu «industriala» lortzearren. Arazo tekniko bati konponbidea ematea litzateke hori, eta argi
|
dago
publizitate sorkuntzak ez direla xede horretarako sortu, iragarlearen produktu edo zerbitzuen kontratazioa sustatzeko baizik.
|
|
Egile eskubidearen informazio printzipioen arabera (jabego intelektuala zentzu hertsian), jabego intelektualaren mendekoa da «egun dagoen edo etorkizunean izango den edozein sorkuntza original, literatur arlokoa, artistikoa edo zientifikoa?, edonolako baliabide edo euskarritan adierazten delarik ere» (Jabego Intelektualaren Legearen testu birmoldatuaren 10.1 artikulua, aurrerantzean JILTB). Kasu horretan, argi
|
dago
publizitate sorkuntzek, erabiltzen den bitartekoa edo euskarria dena delarik ere, egile eskubidearen babesa jaso dezaketela hasiera batean.
|
|
Jatorriarengatik bereizten dira horiek lege arruntetatik (botere betearazlean dute jatorria), baita legearekiko duten izaera subordinatuarengatik ere, zeren eta, idatzizko arauen erlazio hierarkikoan, azken tokian baitaude. Zentzu horretan, Estatuko Administrazioaren araudi ahalmenari dagokionez, azpimarratu beharra
|
dago
publizitate eremuan PLOk ahalmen horren erabilera baimentzen duela balizko zenbait kasu jakinetan (5.1 artikulua). Ondasun, produktu, jarduera edo zerbitzu jakin batzuen publizitate mezuak hedatzeko modua zein baldintzak zehaztu ditzakete aipatutako erregelamendu horiek [hala adierazita dator PLOren 5.2 b) artikuluan].
|
2013
|
|
Ez
|
dago
publizitate txarrik, maitea.
|
2014
|
|
Badago publikoaren eta sortzaileen aldetik nahi bat, jarrera bat, aspaldian galdu zena. Jendea nazkatuta
|
dago
publizitate, marketing kanpaina eta enparauez. Ez du suziririk nahi.
|
|
Hori da nik dakidana, baina nik ez nuen parte hartu negoziazio horietan. Zuen kontuak ikusita jauzi handia
|
dago
publizitatean: iragan sasoiko 950.000 euroetatik 2,1 milioi euroetara.
|
2015
|
|
Egia da esaten dena, ez
|
dago
publizitate txarra bezalakorik.
|
2016
|
|
Ez da ulergarria herritarren osasunari hainbeste eragiten dion errutina, ez eta profesionalki aholkatzen ez dena ere. Lan hori ez da kontu samurra, eta ez
|
dago
publizitatea edo agresibitate oldarkorrik, eta oso zaila da jendeak garbi edukitzea elikadura osasungarria nola mantendu». Berak bezala, Dime qué comes blogaren egilea den Lucía Martínez dietista nutrizionista eta dibulgatzaileak uste du «modu eraginkorrean aurre egiteko, hainbat alderditatik eraso egin behar dela».
|
2019
|
|
Zerbitzu bakoitzak ditu bere arauak, zerbitzu batzuk komunitateen inguruan eraikitzen dira... Hala, ez dago enpresa bakar bat erabakitzen duena zer argitaratu eta zer ez, edo kontua nori itxi behar dion; hornitzaile gehienetan ez
|
dago
publizitaterik; ez daude pentsatuta bertan ahalik eta denbora gehien igaro dezagun; nahi duenak ireki dezake zerbitzari berri bat, nahi duen komunitatearen inguruan, eta nahi duen helburuarekin, eta abar.
|
2020
|
|
Elkarlanerako eta berrikuntzarako kultura bat zabaltzen ari gara pixkanaka pixkanaka, eta hainbat alderditan punta puntako medioak garela esan daiteke: hor
|
dago
publizitaterako kanal digitala, kudeaketa aurreratuan egiten ari garen aurrerapausuak, EiTB eta Eusko Jaurlaritzarekin batera lantzen ari garen EuskalPMP proiektua, Ttap eta Zut aldizkari digital natiboak sortu izana… Tradizioz arazo edo desabantaila gisa bizi izan dugun txikitasuna gure aldeko tresna bihurtzen ari gara, saretzeak ematen digun indarrari esker”.
|
2021
|
|
Iruzur sofistikatu baten bitartez, seguritatea izateko segurtasun gabezia zabaldu. Ez al
|
dago
publizitate mota hau etikaren mugatik beste aldean. Hau ote da erosketa esperientzia?
|
2022
|
|
Guztiek dagokien isuna izanen dute. Mendigatu Debekatuta
|
dago
publizitatea eta doako prentsa banatzea busean edo metroan, eta kartelak jarri. Mendigatzea ere ez da zilegi. zozketak edo ausazko jokoak antolatzea, ez eta ondasunak edo zerbitzuak saltzea ere.
|