2012
|
|
Baina bestetik, aurrekoan Joxe Agirreri esaten nion bezala, bertsolari batek ez du herri batera errukia ematera joan behar. Umorea saldu eta sasoia erakusteko
|
dago
bertsolaria. Gainera, agian neurtu eta errimatzearekin konformatu ez naizelako, plazari izu izugarria izan diot.
|
|
Bertsolari bakoitzak bere bertsokera egiten du berari halaxe gustatzen zaiolako eta hor erosoen ibiltzen delako, eta hor lantzen du bere burua. Baina beti eskatzen zaion horretatik atseden hartzeko edo, kasurik gehienetan behintzat, bereizi beharra
|
dago
bertsolariaren eta pertsonaren artean. Zure kasuan, Lazkanoren eta Imanolen artean.
|
|
lehenengoan, zailtasun maila desberdineko ariketa fonologikoak, semantikakoak eta errimazkoak egin behar dituzte. Argi
|
dago
bertsolariak besteak baino hobeak izango direla bukaera jakin bat duten hitzen zerrendak osatzen; baina ikusi nahi dugu horretarako erabiltzen duten estrategiak beste arlo batzuetan ere abantaila ematen ote dien, adibidez, lehen silaba berdina duten hitzen zerrendak egiteko, edo arlo semantiko bereko hitzak emateko.
|
2014
|
|
Zer esanik eztxapelketetan. Gaia entzun eta bertsotan hasi aurreko segundoetan hartutako argazkiakikusi besterik ez
|
dago
bertsolariaren «borrokarako» aldarteari antzemateko. Izanere, bertsolariak ariketa mental ikaragarria egin behar du, eta presiopean:
|
2015
|
|
Iritzia askotan eskatzen digute hizketan ere gure ideiak entzun nahi dituztelako, baina bertsolaria ez da beste inor baino gehiago eta ez daki inork baino gehiago. Oso uste okerra
|
dago
bertsolarien inguruan: edozein gauzari buruz asko dakigula, intelektual handiak garela… Hori ez da egia.
|
2016
|
|
Nik bi ildo aski kontrajarriak ikusten nizkion hasieratik. Bata, gizarte kronikarena, ez dut hemen aztertuko, baina garbi
|
dago
bertsolariak izar ospetsu bihurtu zituela. Niri interesgarriagoa zait beste ildoa, “akademikoa” izenda genezakeena, eta hor garbi daukat ekarpen handia egin duela aldizkariak.
|
2017
|
|
Tabernako telebistan bertsolari txapelketako finala ari dira botatzen. Tabernan jendea adi adi
|
dago
bertsolarien jarduna ikusten.
|
|
Gela batean
|
dago
bertsolaria silloi batean eserita.
|
|
Horretan ere aitzindari. Ez batari ez besteari ezer eman edo kendu gabe, aldea
|
dago
bertsolariak bertsogintza ofizio edo afizio izan duen. Bertsolari historiko askok beste lanbide baten osagarritzat izan dute bertsolari lana.
|
|
Aldaketak aldaketa, hitzaren inguruan egiten du dantza bertsolaritzak. Hitza erdigunean
|
dago
bertsolariaren sorkuntza lurralde pertsonalean, eta erdigunean bertsolaritzak lurralde kolektibo gisa osatzen duen ekosisteman.
|
2018
|
|
Bertso munduak, hiztun legitimoen mundu gisa, errepresentazio bidez ere eraldatu lezake hiztun legitimoaren inguruko ideologia. Hiztun berriek bertsolari gisa errepresentazioa lortzea, ordea, loturik
|
dago
bertsolari legitimoaren ideiarekin.
|
2019
|
|
Bertsolaritzaren ikerketa soziologikoa 2005 arabera: “Aldea
|
dago
bertsolari batengan gehien estimatzen diren ezaugarriei buruz galdetzerakoan. Askotariko iritziak daude, baina, oro har, umorea, hunkiarazteko gaitasuna eta irudimena dira ezaugarri estimatuenak bertsolari batengan.
|
|
beti hain serio agertzen direnek. Telebistan agertzearekin aldatzen ari da nire irudi publikoa eta irudi hori benetan naizenetik gertuago
|
dago
bertsolari modura bakarrik irakurria nintzenean baino. Uste dut telebistak justizia egiten lagundu diola nire benetakotasunari".
|
2021
|
|
Jarraian jaio vs egin ardatzari erreparatu eta nahikoa ikuspegi esentzialista eskaintzeko: " Berezkoa ezpada jayotzazkoa ezpada, mila erakuslari ta nai ainbat ‘maixu’ izanagatik ere, ez
|
dago
bertsolaria ateratzerik[...] Ikasiaz ez dago bertsolaria egiterik berezkoa ezpada". Eta garaiko intelligentsiaren diskurtsoarekin lerratzen da erabat hurrena, besteak beste sagardotegiak eta abar aipatuz:
|
|
Jarraian jaio vs egin ardatzari erreparatu eta nahikoa ikuspegi esentzialista eskaintzeko: " Berezkoa ezpada jayotzazkoa ezpada, mila erakuslari ta nai ainbat ‘maixu’ izanagatik ere, ez dago bertsolaria ateratzerik[...] Ikasiaz ez
|
dago
bertsolaria egiterik berezkoa ezpada". Eta garaiko intelligentsiaren diskurtsoarekin lerratzen da erabat hurrena, besteak beste sagardotegiak eta abar aipatuz:
|
|
Eta hamarkada bat geroago bi ildoetan, arinean eta sako530 nean, bidea egiten asmatu izana aitortzen zion Garziak: "[...] gizarte kronikarena, ez dut hemen aztertuko, baina garbi
|
dago
bertsolariak izar ospetsu bihurtu zituela. Niri interesgarriagoa zait beste ildoa, ‘akademikoa’ izenda genezakeena, eta hor garbi daukat ekarpen handia egin duela aldizkariak" (2016:
|
|
Erantzuna beti bera zan: ‘alde ontako Euskalerrian ez
|
dago
bertsolaririk! ’" (Príncipe de Viana, 1974 abendua," Sumbilla’ko Ximun Ibarra bertsolariari"; Hernandorena, Teodoro). Esan bezala, ez zen, ordea, geldirik egoteko gizona:
|
|
Aldea
|
dago
bertsolari batengan gehien estimatzen diren ezaugarriei buruz galdetzerakoan. Askotariko iritziak daude, baina, oro har, umorea, hunkiarazteko gaitasuna eta irudimena dira ezaugarri estimatuenak bertsolari batengan.
|