2004
|
|
Deiak iristean poza hartzen nuen, baina herri horretara abiatzeko autoa hartzean pentsatzen nuen, dedio, zergatik eman ote nien baiezkoa! . Aldarte horrekin ez
|
dago
bertsotara joaterik. Unea gerturatzen ari zela ikusten nuen, eta egun hartan, taula gainean nengoenean, hauxe da unea, pentsatu nuen.
|
2005
|
|
Zein herrik du ziurtatuta hurrengo 5 urtetako martxa? Zeren esku
|
dago
bertso eskolen iraupena. Klaseen kalitatea hobetzen ari al da?
|
2008
|
|
E. Arozena. Hezkuntza arautuan iristen garen eskualde guztietan
|
dago
bertso eskola. Bortziriak, Baztan, Malerreka, Leitza, Sakana, Iruñerria, Larraul, Agoitz, eta Gares eta Lizarran hezkuntza arautuan ematen hasi gara aurten.
|
2009
|
|
Baina testigantzak gutxi badira, testuak eta adibideak gutxiago edo ia bat ere ez. Ez
|
dago
bertsoen azterrenik ia XVIII. mende amaierara arte. Hala ere, gehienak bat batekoak barik jarriak dira, XIX. mendeko corpusa, bat bateko bertsoen corpusa, ez da handia.
|
|
Hogeita zortzi urte ditu Antonio gazteak. Ordurako, buru belarri sartua
|
dago
bertso munduan. Bi urte daramatza lanean.
|
2010
|
|
Miren Amuriza: Parrandan, beti
|
dago
bertsoa eskatzen didan baten bat
|
2011
|
|
Kanpotik dirudiena bezainbesteko feeling a
|
dago
bertso munduan?
|
2012
|
|
Borrokaldiko joan etorrietan, ordea, amorrazioak jota, Urnieta suntsitu egin zuten, esan bezala, bost etxe eta eliza baino ez zuten utzi, eta ez osorik. Bertakoek jasan behar izan zutenaz ez
|
dago
bertsoren bat eta herri kondairaren bat baino informazio handiagorik. Hernani eta Andoain artean Urnieta inoren menpe ez geratu izanak gerran zehar, aurrerago, eraso berririk jasan behar izatea ekarri zion.
|
2013
|
|
Hauek izan ziren arrakastarik handiena erdietsi zutenak, enkarguz eta kobratuz ere egin baitzituzten: euskal XIX. mendean ez
|
dago
bertso egilerik enkarguz eta kobratuz jardun zuenik bertsopaper egile hauetatik kanpo. Arrunki bertsopaper egiletzat jotzen direnak eskola gutxikoak dira.
|
|
Eskuarki bertsopaper deitua, Lore Jokoen urtez urteko oroitidazkiak edo aldizkariak ditu argitalpen leku XIX. mendeko bertsoak. Ez
|
dago
bertso egilerik bertso libururako jauzia egiten duenik, elkarrekin harremanetan dagoen bertso multzoa moldatzea xede duenik. Lotura bertso soltera murriztu eta bertso solteak pilatuz doaz.
|
|
Jende igurtzi askotarikoa martxan
|
dago
bertsoaren inguruan, bere neurritxoan. Eta jende igurtzi horrek sortu, eutsi eta erreproduzitu egiten du gogoa, afizioa, kuriositatea, pasioa, eta sormen apur bat.
|
2014
|
|
Azpiohar bat: Xamuiok bertsoak jarri zizkion kontzilioari, hori gogoratzen dute behintzat haren senideek, baina ez
|
dago
bertso haien inongo aztarnarik.
|
2015
|
|
Txapelketa batean puntuari emandako erantzuna. Garai hartako testuinguru soziala kontuan hartuta, ez
|
dago
bertso hoberik botatzerik. Ez zaio ezer falta, ez dauka ezer soberan, ez dago betelanik.
|
2017
|
|
Ez zuten kezka kolektibo edo kulturalik. Horregatik ez
|
dago
bertso tailerrik, transmisioa naturala da hemen duela asko egiten zen bezala. Dokumentazioa, adibidez, barreiatua dago; inprobisatzaile bakoitzak dauka bere altxorra.
|
2018
|
|
Mikel Taberna idazleak Bertsolari aldizkariaren 110 zenbakian argitaratu duen ikerketa lanean kontatu du guztia xeheki, eta penaz adierazi du iturri guztietara jo arren ez duela bertso sorta aurkitu. Auzitegiko epaian, gaztelaniaz jasota
|
dago
bertso sorta horren itzulpena.
|
|
Diskurtso koherentea, ulergarria (bat batean ulertzeko modukoa). Arau horiek errespetatzean
|
dago
bertsoaren zailtasuna. Hori erranik, bistan da, diskurtso bat eraiki behar da, gure gogoetetan aberastuko gaituena, harridura eraginen diguna, irria, negarra edo emozioa piztuko diguna, poesiarekin txundituko gaituena… Bertsoak zerbait utzi behar dio entzuleari.
|
|
Hori ote da isiltze horren arrazoia? Nekez aurkitu da historian zehar, Joxe Mari Lopetegi bezala bertsoen bitartez kausa politiko bati horren gartsurik atxiki zaion bertsolaririk, eta haren bertso jardunean gorabeherak nabariak diren arren, “txarrik ezean ez
|
dago
bertso onik”, liburuak egin zaizkion asko baino bertsolari hobea izan zela esango genuke beldurrik gabe.
|
2019
|
|
Argi
|
dago
bertsotan eginez ikasten dela, baina ikasketak, bertso eskolak, lagun giroa, gizartea oro har, denak dira eragile inportanteak. Horregatik, garai bakoitzeko andre bertsolariek oso modu diferentean bizi izan dute euren bertso munduratzea.
|
2020
|
|
Pello Mari Otaño bertsolari zizurkildarra gogoan, bertso-paper lehiaketa antolatu ohi du Hernandorena Kultur Elkarteak, Harituz Bertsozaleen Elkargunearekin lankidetzan. Zazpigarren edizioa izango da aurtengoa, eta dagoeneko zabalik
|
dago
bertsoak bidaltzeko aukera. Urriaren 11n amaituko da horretarako epea.
|
|
âEz
|
dago
bertso batzuk prestatu beharrik! Etorriko dira!
|
2021
|
|
Ez
|
dago
bertso eskola bat beste baten berdina denik. Hainbat aldagai daude, bakoitzari ezaugarri bereziak ematen dizkiotenak:
|
|
Min batetik, zauri batetik, hurbilago
|
dago
bertsoaren sormen indarra. Beraz neure gaizki izatea, edo geure gaizki izatea, edo munduaren martxa aldrebesa, gehiago aldarrikatzen dut, inoren ongizatea baino.
|
|
Lehenik eta behin, argi
|
dago
bertso eskolek DLH orok ardatz duen hezkuntzaasmo garbia dutela (Ruiz de Gauna, 2012), bertako parte hartzaileen alderdi kognitiboa garatzea xede izanik. Izan ere, nerabeek berek azpimarratzen dute burua lantzeko ariketa bat dela bertsoa:
|
2022
|
|
Eta hori angustia pixka batekin bizi nuen. Orain oso dibertsifikatuta nabil, nire zorion emozionala ez
|
dago
bertsoen menpe, eta horrek laguntzen du kanpotik ikusten gertatzen ari dena, angustiarik gabe.
|
2023
|
|
Baina bestetik, etorkizunari begira bizi da bertsolaritza: transmisioa ziurtatuta
|
dago
bertso eskolen eta bertsozale elkartearen bidez, eta bertso ekitaldi asko eta asko antolatzen dira. Txapelketak ere sartzen dira eboluzio bide horretan, gaiak eguneratuz, planteamenduak egokituz, bide berriak urratuz.
|