2006
|
|
Gobernuak errege dekretuaren
|
bidez
arautuko ditu, Justizia Ministerioak eta Barne Arazoetarako Ministerioak batera hala proposatuta, eta legearen arabera bidezkoak diren txostenak aurretiaz eskuratuta, DNAren erabilera forentseari buruzko batzorde nazionalaren egitura, osaera, antolaketa eta jardunbidea. Batzorde horrek egiaztagiriak emango dizkie laborategi zehatz batzuei, eta laborategi horiek ahalmenaizango dute delituen ikerketan eta pertsekuzioan nahiz hilotzen identifikazioan profil genetikoak egiaztatzeko; batzorde horrek ezarriko ditu laboratetzeari buruz; laginok segurtasun baldingiok koordinatzeko irizpideak; protokolo tekniko ofizialak prestatuko ditu, laginak eskuratu, gorde eta analizatzetan gordetzeko baldintzak ezarriko ditu; eta, oro har, neurri guztiak finkatuko ditu laginen, analisien eta horietatik eskuratutako datuen behar beharrezko isil gordea eta erreserba bermatzeko, betiere legeetan ezarritakoarekin bat etorriz.
|
2007
|
|
Horrenbestez, erabaki da testu arau-emaile bakarrean jasotzea elkartzeko eskubidearekin edo eskubide hori askatasunean egikaritzearekin zerikusia duten alde guztien arauketa oso eta orokorra. Horrela, bazterrean utzi da beste aukera, alegia, bi lege testutan bereiztea, batetik, eskubide horren oinarrizkodorenez, lege organiko
|
bidez
arautu beharrekoak, eta, bestetik, izaera hori ez izateagatik, tresna arau-emaile hori be gunea eratzen duten aldeak eta, onhar ez duten aldeak.
|
|
Lege
|
bidez
arautuko dira Estatu Ondarea eta Nazio Ondarea, eta horien administrazioa, defentsa eta iraupena.
|
|
Interesdunek promozio erroldan ez agertzeko eskabidea egin ahal izateko, prozedurak erregelamendu
|
bidez
arautuko dira. Prozedura horiek doakoak izango dira interesdunentzat, eta prozedura horien artean erroldatze agiria jasoko da.
|
|
Fitxategi pribatuen sektoreko ordezkari batek; ordezkari hori proposatzeko erregelamendu
|
bidez
arautuko den prozedura hartuko da kontuan.
|
|
3 Erregelamendu
|
bidez
arautuko dira, titulartasun publiko nahiz pribatugistro Nagusian inskribatzeko prozeduko fitxategiak Datuak Babesteko Errera, inskripzioaren edukia, inskripzioa aldaraztea, inskripzioa ezereztea, kasuan kasuko ebazpenen aurkako erreklamazio eta errekurtsoak, eta gainerako inguruabarrak.
|
|
Gobernuak erregelamendu
|
bidez
arautuko du lan baimena, sasoiko edo kanpainako jardueretan lan egiten duten langile atzerritarrentzat. Arauketa egiteko kontuan hartuko dira kanpainen inguruabarrak, bai eta kanpaina horiek zein autonomia erkidegotan sustatu etadean sartzea eta bertatik irtetea. autonomia erkidego horiek emandako informazioa ere.
|
|
Hemen bi kasu bereizi behar dira: II. kapituluaren bigarren atalean araututako eskubide eta askatasunek (30 art.) lege arruntaren
|
bidez
arautzea baino ez dute eskatzen. Aitzitik, II. kapituluko lehenengo atalean araututako eskubide eta askatasunek (15 art.) lege arruntaren bidez baino lege organikoaren bidez arautzea eskatzen dute, EKren 81.1 artikuluak hala agintzen duelako (otsailaren 13ko 5/ 1981 KAE; abenduaren 2ko 111/ 1983 KAE; azaroaren 11ko 140/ 1986 KAE; ekainaren 17ko 116/ 1999 KAE).
|
|
II. kapituluaren bigarren atalean araututako eskubide eta askatasunek (30 art.) lege arruntaren bidez arautzea baino ez dute eskatzen. Aitzitik, II. kapituluko lehenengo atalean araututako eskubide eta askatasunek (15 art.) lege arruntaren bidez baino lege organikoaren
|
bidez
arautzea eskatzen dute, EKren 81.1 artikuluak hala agintzen duelako (otsailaren 13ko 5/ 1981 KAE; abenduaren 2ko 111/ 1983 KAE; azaroaren 11ko 140/ 1986 KAE; ekainaren 17ko 116/ 1999 KAE). Dakigunez, lege organikoaren bidez egindako arauketa berme gehigarria da; hain zuzen ere, mota horretako legeak onesteko gehiengo kualifikatuak eskatzen dira (zehatz esanda, Kongresuaren gehiengo absolutua, proiektuaren osotasunari buruz egindako azken botazioan, EKren 81.2 artikuluan ezarritakoaren arabera).
|
|
Konstituzioan arau bakoitzerako esparru material bat finkatu da; modu horretan, arau mota bakoitzak Konstituzioak gaitutako esparruaren barruan soilik proiektatu dezake arau indarra. Planteatutako kasu zehatzean, hau da, lege organikoaren eta lege arruntaren artean gatazka hipotetikoa dagoenean, Konstituzioan beren beregi ezarri da zer gai arautu behar diren lege organikoaren bidez; horrenbestez, legearen bidez arautu behar diren gainerako guztiak eta Konstituzioak lege organikoari erreserbatutako kasu zehatzetatik kanpo geratzen direnak, lege arruntaren
|
bidez
arautu behar dira. Hori dela eta, lege arrunt batek lege organikoari erreserbatutako gaiak arautzen baditu, konstituzioaren aurkakoa da.
|
|
Mota horretako epaiei interpretazio epai esaten zaie: adibidez, 1981eko apirilaren 8ko KAE, greba eskubidearen eta eskubide hori martxoaren 4ko 17/ 1977 Errege Lege Dekretu
|
bidez
arautzearen ingurukoa.
|
|
Izatez, Atzerritarrei buruzko Legearen 1.3 artikuluak ezarri du Europar Batasuneko estatu kideetako naziokoak eta Europako Erkidegoko araubidepean dauden gainerako guztiak Europar Batasuneko legeriaren arabera arautuko direla eta Atzerritarrei buruzko Legea soil soilik aplikatuko zaiela onuragarri egiten zaizkien alderdiei dagokienez. ...inaren 14ko Schengen-eko Akordioa sinatu zuela, hain zuzen ere, Europar Batasuneko estatu jakin batzuetako muga erkideetan kontrolak apurka apurka kentzea ezarri zuena; horrekin batera, Europar Batasuneko estatu kideetako eta Europako Esparru Ekonomikoari buruzko Akordioa osatzen duten beste estatu batzuetako naziokoak Espainian sartu eta bertan irautea otsailaren 16ko 240/ 2007 Errege Dekretuaren
|
bidez
araututa dago.
|
|
Baina aipamen hori EKren 30.4 artikuluan egin da, hurrengo hau ezarri baita: «Legearen
|
bidez
arautu ahal izango dira herritarren eginbeharrak, arrisku larrietan, hondamendi kasuetan edo lazeria publikoetan». Hori Babes Zibilaren urtarrilaren 21eko 2/ 1985 Legearen bidez egin da.
|
|
Konstituziogileak 30 artikuluan arautu zuen, eta ez 16.ean, ideologia askatasunaren barruan kokatu zezakeen?. Horregatik, ez dago EKren 81 artikuluak Lege Organikoaren
|
bidez
arautu dituen gaien artean, baina eskubidea denez, lege arruntaren kasuan kasuko erreserba du. Zernahi gisaz, oinarrizko eskubidea izan ez arren, konstituziogileak modu berezian babestu nahi izan zuen, eta eskubidea babesteko babes errekurtsoaren bidea ezarri zuen (53.2 «in fine» artikulua).
|
|
a) Lege organikoaren erreserba. Ikusi berri dugunez, EKren 81.1 artikulua aplikatuz, EKren 15 artikuluetara bildutako eskubide eta askatasun publikoen egikaritza lege organikoaren
|
bidez
arautu behar da nahitaez.
|
|
Batzuetan, legeak hizpide duen arlo osoak ez du lege organikoaren lerruna izan behar. Modu horretan, saihestu egiten da lege organikoaren
|
bidez
arautu behar den arloaren edukiarekin lotura izan eta garrantzi gutxiago duten gaiak lege organikoaren bidez arautu behar izatea. Egiatan, horrek berretsi egin zuen lege organikoak arautu beharreko gaiekin erabiltzekoa den irizpide murriztailea.
|
|
Batzuetan, legeak hizpide duen arlo osoak ez du lege organikoaren lerruna izan behar. Modu horretan, saihestu egiten da lege organikoaren bidez arautu behar den arloaren edukiarekin lotura izan eta garrantzi gutxiago duten gaiak lege organikoaren
|
bidez
arautu behar izatea. Egiatan, horrek berretsi egin zuen lege organikoak arautu beharreko gaiekin erabiltzekoa den irizpide murriztailea.
|
|
Amaitzeko, lege organikoek beste ezaugarri berezi batzuk ere badituzte, arautu beharreko arloen zerrenda itxiaz eta onesteko, aldarazteko edo indargabetzeko prozedura bereziaz gain. Lege organikoari dagozkion gaiak legegintzarako herri ekimenetik kanpo daude (EKren 87.3 art.), horien inguruan ezin da legegintzarako eskuordetzarik egin (EKren 82.1 art.), eta ezin dira lege dekretuen
|
bidez
arautu (EKren 86.1 art.); Kongresuko eta Senatuko osoko bilkurek onetsi behar dituzte nahitaez, hau da, ganbera horietako osoko bilkurek onespena ezin dute utzi legegintza eskumen osoa duten batzordeen esku; aitzitik, lege arrunten kasuan horrela jokatu daiteke (EKren 75.3 art.). Amaitzeko, Gorte Nagusiek soilik (eta, beraz, autonomia erkidegoetako Parlamentuek inoiz ez) onetsi ditzakete lege org...
|
|
Izatez, lege organikoaren bidez onesteak ez du esan nahi beste lege organikoen modukoak direnik, hala izango balitz, geroko edozein lege organikok autonomia estatutua aldatu ahal izango luke eta. Bada, Konstituzio Auzitegiak argi utzi du Estatuko arauek (lege organikoaren
|
bidez
arautu arren) ezin dituztela autonomia estatutuak aldarazi horiek arautu beharreko arloei dagokienez (abuztuaren 5eko 76/ 1983 eta martxoaren 29ko 56/ 1990 KAE). Arlo horretako gatazkarik serioenak autonomia estatutuen eta horien ostean Estatuak emandako oinarrizko legeen artean gertatu dira.
|
|
Azken kasu horri dagokionez, Konstituzioaren 81 artikuluan ez dira zehaztu, lehen hiru kasuez gain, lege organikoaren
|
bidez
arautu behar diren arloak. Horren ordez, arlo jakin batzuk arautzeko lege organikoa behar dela esanbidez ezartzen duten beste artikulu batzuetara igorri du.
|
2008
|
|
Horien arteko bereizketa ezartzen da bakoitzak arau dezakeen gai esparruaren arabera. Jakina denez, lege organikoaren bitartez arautu behar dira oinarrizko eskubide eta askatasun publikoen garapena, autonomia estatutuak eta hauteskundea eraentza orokorra (EKren 81.1 art.). Tributuak ez direnez aipatzen artikulu horretan, horiek lege arrunten
|
bidez
arautu behar dira. Nolanahi den ere, EKren 81.1 art.ko klausula orokorrera bildutako lege organikoek zeharkako eragina izan dezakete tritubu alorrean (esate baterako, autonomia estatutuek tributuei buruzko aipamenak jaso ditzakete, baita Herri Ogasunaren kontrako delituak edo kontrabando delitua arautzen dituzten zigor legeek ere).
|
|
Hori guztia dela bide, analogia ezbairik gabe onartzen da Tributu zuzenbide formalean, baina ez horren alde materialean; bestela esanda, analogia erabil daiteke tributuen aplikazioari buruzko manuetan, ez, ordea, tributuen oinarrizko osagaien esparruan, azken horiek lege
|
bidez
araututa egon behar baitira nahitaez.
|
|
Alde batetik, aurrerapenak egin dira: autonomia erkidegoei ordainarazpen parafiskalekin finantzaturiko eskumenak transferitu zaizkie, ordainarazpenok erkidegoetako parlamentuek lege
|
bidez
arautu dituztelarik; gainera, Tasa eta Prezio Publikoen 8/ 1989 Legeak ordainarazpen parafiskal guztiak arautu nahi izan ditu, baina ez du helburu hori bete. Beste aldetik, esan behar da gaur egun ordainarazpen parafiskal zahar gehienak konstituzio printzipioen menpe daudela, baina Estatuaren esku hartzeak ordainarazpen berriak sortu ditu, prezioak arautuz edo konpentsazio eskubideak ezarriz.
|
2009
|
|
Konpentsazio ganberak eta sistemak erregelamendu
|
bidez
arautuko dira, baita bertan kanbio letrak aurkezteko modua ere.
|
|
Partaidetzak ondoz ondo eskuratzen direnean, erregelamendu
|
bidez
arautuko da horien kontabilitate eraentza.
|
|
Partaidetzak ondoz ondo eskuratzen direnean, erregelamendu
|
bidez
arautuko da horien kontabilitate eraentza.
|