2004
|
|
Prozesuaren hasierako uneetan, demandarekin edo alderdia bertaratzearekin batera, prozesuko baldintza jakin batzuk egiaztatzeko agiriak aurkezteaz gain, oso garrantzitsua da, aurkako alderdia jakinaren gainean egon dadin, auziaren edukiari buruzko agiriak aurkeztea. Gainera, aurkeztu beharreko agirioi legeak gehitu die alderdien uzientzat oinarrizko egitateak (esaterako, hitzak, irudiak eta zenbakiak) jasotzen dituzten
|
bideak
eta tresnak, bai eta egitateei buruzko irizpen idatziak eta beste txosten batzuk ere. Era berean, arau berriek agindu dute demanda kasu batzuetan onartzeko zein agiri behar eta agiri horiek aurkeztea.
|
|
1 Demandatzaileak demandatuaren egoitza edo bizilekua zehazterik ez duela adierazten duenetan, demandatuaren pertsonazio ondoreetarako erabiliko dira inguruabar horiek ikertzeko egoki diren
|
bideak
; horrelakoetan, jo daiteke, kasuan kasuan, 155 artikuluko 3 paragrafoan aipatu erregistro, erakunde, elkargo, erakunde eta enpresetara.
|
|
Alderdiek eta prozesuan parte hartzen duten profesionalek auzitegiari komunikatuko diote aipatu
|
bideak
badituztela eta zein den euren helbidea.
|
|
2 Aurreko paragrafoan aipatu
|
bideak
direla eta zein ebazpen, agiri, irizpen edo txosten aurkeztu nahiz igorri eta horren kautotasuna bakarrik aitortu edo begizta badaiteke zuzeneko azterketa edo bestelako prozeduren bitartez, orduan ebazpen, agiri, irizpen edo txostenok alderdiei eta interesdunei eman edo igorri zaizkie, aipatu prozedurekin bat datorren eran edo aurreko artikuluetan xedatutakoaren arabera, legeak kasuan kasuan adie...
|
|
2 Aurreko paragrafoko erregistro
|
bideak
ezin badaitezke erabil, edozein arrazoi dela medio, ikustaldia agirietan jasoko da, idazkari judizialak egindako aktaren bitartez.
|
|
Idazkia zuzenduko zaio epaitegiko titularrari edo magistratu txostengileari, kide anitzeko auzitegia bada. Idazki horretan, ezespen arrazoia eta hura frogatzeko
|
bideak
zehazki adieraziko dira, eta, idazki horrekin batera, ezetsiarentzako eta prozesuko gainerako alderdientzako kopiak aurkeztuko dira.
|
|
Ez da ohitura frogatu behar, alderdiak ados badaude ohitura horren izate eta edukiarekin, eta ohituraren arauek ordena publikoa ukitzen ez badute. Atzerriko zuzenbidea frogatu behar da beraren eduki eta indarraldiari dagokionez; atzerriko zuzenbide hori aplikatzeko, auzitegiak behar besteko ikerketa
|
bideak
erabil ditzake.
|
|
Jabari titulurik ez badago, titulurik ez hori gainditzeko erabil daitezke Hipoteka Legearen VI. tituluan ezarri
|
bideak
. Ondore horretarako zein jardun judizial gauzatu behar eta jardun hori onartzeko eskumena badu betearazpenaren auzitegiak, jarduna betearazpen prozesuan gauzatuko da.
|
|
Aurreko paragrafoen kasuetan, enbargoa zein ezkontideri jakinarazi eta horrek alderdi exekutatuak dituen errekurtsoak jar eta aurkaratze
|
bideak
erabil ditzake, irabazpidezko erkidegoaren interesak defendatzeko.
|
|
3) Jakineko datuak eta ikerketa
|
bideak
, horiek berregitea ahalbidetzen duten heinean.
|
|
Nolanahi den ere, aldaketa nahiz sinplifikazio horiek gauzatu behar dira, errealitateari bizkarra eman gabe, errealitate hori, antzina baino korapilatsuagoa baita. Aipatu aldaketa eta sinplifikazioek egoera katramilatsuari aurre egiteko
|
bideak
sortu behar dituzte. Azken hamarkadetan prozedura zibilari buruzko lege berriaren inguruan egindako lan ofizialek eta gizabanakoen lan ugariek agerian jarri dute berrikuntza beharrezkoa dela.
|
|
Legeak bere izaerarekin eta iraupen asmoekin bat ez datorren araudikeria oro hartzailea saihestu du. Jurisdikzio organoei dagokienez, aipatu moduko komunikazio
|
bideak
ezartzeko eta horien ezaugarri teknikoak zehazteko legezko oinarri aproposak dira Botere Judizialaren Lege Organikoak Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiari eta Gobernuari emandako eskumenak. Gainera, zentzuzkoa da uste izatea, aurrerantzean, prokuradoreek, abokatuek, bai eta justiziapeko askok ere, komunikazio bide tradizionalak utzi, eta legeak zein baldintza ezarri etamunikazio bide berriak erabiltzen hasi baldintza horiek betetzen dituzten koko direla, euron ahalmenen eta auzitegiek dituzten baliabideen arabera.
|
|
Bederatzigarrena. Itsasontziko kapitainak, kodearen 644 eta 826 artikuluetan xedatutakoaren arabera, lizentzia judiziala eskuratu behar badu handirako mailegua eratzeko, lizentzia hori eskatuko du horretarako informazioa gauzatuta edo presa egiaztatzen duten agiriak aurkeztuta; agiri horiek egiaztatu behar dute, halaber, ezin izan dela funtsik aurkitu, aipatu artikuluetatik lehenengoan jasotako
|
bideak
erabilita. Gainera, epaileari eskatuko dio aditu batek ontzia aztertzea, bai eta konponketak, birgaikuntza eta hornikuntzarako zenbatekoa finkatzea ere.
|
|
Kautela neurria agindu eta kauzioa eman ondoren, auzitegiak ofizioz eta berehala betearaziko du kautela neurria. Horretarako, beharrezko
|
bideak
erabiliko ditu, epaiak betearazteko ezarritakoak barne.
|
|
Legezko
|
bideak
erabiliz osatuko dira atzerriko ziurtagiri edo partetik lortu ezin diren datuak eta inguruabarrak, horiek jasota ez daudenean, kautotasunik ez dutenean, edo, beste edozein arrazoi dela eta, horien egiatasunari buruz zalantzak daudenean.
|
2005
|
|
Maila ekonomiko, politiko zein sozialean Estatu espainiarra goitik behera eraldatzen zegoen. Are gehiago, garai honetan hartutako
|
bideak
erabakigarriak izan dira hurrengo hamarkadetan. Arestian esan bezala, gaur eguneko Hego Euskal Herria zein Estatu espainiarra 70 hamarkadan gertatuko aldaketen emaitza zuzena da, nire ustez.
|
|
Kalifikazioa ezezkoa bada, baita interesdunak eskatutako zatikako inskripzioen kasuan ere, erregistratzaileakzenbidearen oinarriak zehaztuz eta aur sinatu behar du hori eta bertan agerrarazi behar dira, hala inskripzio hori oztopatu, eten edo inskripzioari ezezkoa emateko arrazoiak, nola horien azalpen juridikoa, egitateak nahiz zukarapen
|
bideak
, errekurtsoa jartzeko organoa nahiz horretarako epea esanbidez adierazita; horrez gain, interesdunak bidezko deritzon beste edozein errekurtso jar dezake, hala behar denean.
|
|
Tituluan jasotako eskubidearen inskripzioari ezezkoa eman zaionean edo inskripzio hori eten denean, oharra sinatu ostean eta interesdunak hala eskatuz gero, idazkuna egiteko aurkeztu diren agirien akatsak ongitu, zuzendu edo baliozkotzeko
|
bideak
zehaztu behar ditu erregistratzaileak, «oharbide» izeneko atal batean; hala ere, interesdunak askatasun osoa du akatsak ongitzeko, bere eskubidea babesteko bidezkoen deritzen bideak erabilita.
|
|
...bidearen inskripzioari ezezkoa eman zaionean edo inskripzio hori eten denean, oharra sinatu ostean eta interesdunak hala eskatuz gero, idazkuna egiteko aurkeztu diren agirien akatsak ongitu, zuzendu edo baliozkotzeko bideak zehaztu behar ditu erregistratzaileak, «oharbide» izeneko atal batean; hala ere, interesdunak askatasun osoa du akatsak ongitzeko, bere eskubidea babesteko bidezkoen deritzen
|
bideak
erabilita.
|
|
Tituluan jasotako eskubidearen inskripzioari ezezkoa ematen zaionean edo inskripzio hori eteten denean, erregistratzaileak oharra sinatu ostean «oharbide» izeneko atal batean zehaztu behar du ondokoa, baldin eta idazkuna egitea nahi duen interesdunak hala eskatzen badu: aurkeztutako agiriek dituzten akatsak ongitu, zuzendu edo baliozkotzeko
|
bideak
zeintzuk diren, akatsok ongitzeko modukoak edo ongiezinak diren aipatuz. Halakoetan, kasuaren konplexutasuna kontuan hartuta bidezkoa izanez gero, inskripzioan interesa duenak irizpen loteslea edo ezloteslea eska dezake; irizpen loteslea eskatuz gero, Erregistroko egoera juridikoari eutsi behar zaio, eta akatsa ongitzeko bidea bat etorri behar da irizpen horren edukiarekin.
|
|
Halakoetan, kasuaren konplexutasuna kontuan hartuta bidezkoa izanez gero, inskripzioan interesa duenak irizpen loteslea edo ezloteslea eska dezake; irizpen loteslea eskatuz gero, Erregistroko egoera juridikoari eutsi behar zaio, eta akatsa ongitzeko bidea bat etorri behar da irizpen horren edukiarekin. Hala eta guztiz ere, interesdunak askatasun osoz ongi ditzake akatsak, bere eskubideak babesteko egokitzat jotzen dituen
|
bideak
erabilita.
|
|
Emandako edo bidalitako tituluak lege honen 249 artikuluko betekizunak gauzatzen dituen ala ez kalifikatu eta gero erregistratzaileak ezezkoa ematen badio eskatutako aurkezte idazkuna egiteari, titulu horretan oin oharra jarri behar du ikusitako hutsak eta horiek ongitzeko
|
bideak
aipatuz, eta inguruabar horren berri eman behar dio titulua eman edo bidali zuenari, egun horretan bertan edo hurrengo egun baliodunean.
|
|
4 Epai betearazlean enbargopeko ondasunak saltzea erabaki bada, eta jabeak ez badu titulurik aurkeztu nahi, interesdunek titulu horiek ordez ditzakete, legearen VI. tituluko
|
bideak
erabilita.
|
|
Endosu bidez eskualda daitezkeen tituluak bermatzeko hipoteka inskripzioa ezereztu ahal da. Horretarako
|
bideak
hauexek dira: kredituak kobratu dituztenek egiletsitako eskritura aurkeztea, eskritura horretan agerraraziz endosatzeko moduko tituluok baliorik gabe utzi direla egilespen egintzan; interesdunek eta zordunak sinaturiko eskabidea aurkeztea, baliogabeko tituluekin batera; edota tituluen zenbatekoa eskaini eta zainpean uztea, Kode Zibilaren 1176 artikuluan eta ondorengoetan ezarritako kasuetan nahiz baldintzekin.
|
|
bizitza juridikoan ez daitezela sortu, errealitatean ez dauden eta egon ezin daitezkeen unitate higiezinak, nahiz eta unitateok trafiko juridikoan sartzeko modukoak izan. Ez dira aldatu nahi izan (aldaketa hori ez litzatekeelako egokia izango) obra berria Jabetza Erregistroan sartzeko
|
bideak
, baina zehaztu dira mota horretako eskriturek jaso beharreko deskripzio betekizunak, indarreko legeriak ez baititu halakoak aipatzen. Erdietsi beharreko helburu horrek ekarri du, eraikitze bidean dagoen eta eraikita dagoen obraren eskrituran, teknikariak (Erregelamenduak zehazten du adierazmolde horren norainokoa) hurrengoa baieztatu behar izatea:
|
2006
|
|
Hartzekodunen zerrendan nahitaez jasoko dira laudo edo epai bidez aitortutako kredituak, horiek irmoak izan ez arren, indar betearazlea duen agirira bildutakoak, administrazio ziurtagiriaren bidez aitortutakoak, erregistro publikoan inskribatutako berme errealarekin ziurtatuak, eta langileen kredituak, baldin eta zordunaren liburu eta agiriek ondorioztatzen badituzte horiek, edo beste edozein arrazoiren ondorioz jaso badira konkurtsoan. ...ministrazioak epaiketa arruntean eta bere txostena igortzeko epean aurkaratu ahal izango ditu tartekaritza hitzarmen edo prozedurak, 53 artikuluaren 2 paragrafoan ezarritakoaren arabera; horrez gain, aurkaratu ahal izango ditu, orobat, titulu betearazlean agerrarazitako edo berme errealarekin ziurtatuko kredituen izatea nahiz baliozkotasuna, baita eta administrazio egintzak ere, horretarako ezarri
|
bideak
erabilita.
|
|
Bereziki, informazioa idatziz emango die delituaren ondoriozko ofendituari eta kaltedunari, eurei 109 eta 110 artikuluen arabera dagozkien eskubideen inguruan. Ofendituari argi
|
bideak
emango zaizkio kereila egin beharrik gabe alderdi izateko duen eskubideari buruz, eta, ofendituari nahiz kaltedunari argibideak emango dizkie, horiek abokatua izendatzeko duten eskubideari buruz, edo, doako laguntza juridikoaren eskubidearen titularrak izanez gero, ofizioko abokatuaren izendapena eskatzeko dutentaratuta, jardun osoa ezagutzeko duten es eskubideari buruz, eta, behin auzira berkubi... Gisa berean, horiei jakinarari dagokionean.
|
2007
|
|
Atzerritarrek barneratze zentroan sartzen direnean idatzizko informazioaduko dira euren eskubide eta betebeharrak, antolaketa orokorreko gaiak, zen jasoko dute. Informazio horretara biltroaren jardunbideari buruzko arauak, diziplinako arauak, eta eskariak eta kexak aurkezteko
|
bideak
. Atzerritarrei informazio hori emango zaie eurek ulertzen duten hizkuntzan.
|
|
Eskariak egiteko eskubidea egikaritzeari buruzko arauketaren ezaugarri izan behar dira erraztasuna eta formalismorik eza. Eskubide hori beti idatziz egikaritu behar bada ere, horretarako edozein bide erabil daiteke izaera elektronikoko
|
bideak
bultzatzen direla kontuan hartuta, baldin eta borondate adierazpena egiaztatzen bada. Edozein kasutan ere, formalismorik ezaren printzipioak berarekin dakar eskubide hori egikaritzeko gutxieneko betekizunak ezartzea; halaber, Herri Administrazioen Araubide Juridikoari eta Administrazio Prozedura Erkideari buruzko azaroaren 26ko 30/ 1992 Legearen ildotik, urtarrilaren 13ko 4/ 1999 Legeakrietan, bai eta eskubide hori egikaritze hori aldarazi zuela kontuan hartuta, tratamendu zabalaren aldeko apustua egin da, hizkuntza koofizialak erabiltzeari dagokionez, hizkuntza horiek zein autonomia erkidegotako estatututan aitortu eta autonomia erkidego hoko edo eskariak aurkezteko tokiak hautatzeko aukerari dagokionez ere.
|
|
Eskariak egiteko eskubideak benetako babesa izan dezake, Konstituzioren 53.2 artikuluan ezarritako
|
bideak
erabiliz gero. Horrek ez die kalterik egingo, eskatzaileak bidezkotzat jotzen dituen gainerako akzioei.
|
|
Tratamenduaren arduradunak, Europar Batasuneko lurraldean establezimendurik izan ez arren, datuak tratatzeko erabiltzen dituenean Espainiako lurraldean kokatutako
|
bideak
, salbu eta bide horiek igarobide xedeekin bakarrik erabiltzen direnean.
|
|
Debekatuta dago datuak biltzea, iruzurra, desleialtasuna edo zilegitasunik eza oinarri duten
|
bideak
erabilita.
|
|
Tratamenduaren arduradunak, Europar Batasunean establezimedurik izan ez arren, datuak tratatzean Espainiako lurraldean kokatutako
|
bideak
erabiltzen dituenean, ordezkaria izendatu du Espainian, salbu eta bide horiek igarobide xedeekin erabiltzen direnean, tratamenduaren arduradunaren aurka jar daitezkeen akzioak gorabehera.
|
|
Elkarteak legearen aurkakoak dira, delitu gisa tipifikatutako xedeak badauzkate edo
|
bideak
erabiltzen badituzte.
|
|
Ondore horietarako, ulertuko da elkarte batek aurreko lerrokadan ezarri jarduerak gauzatzen dituela, elkartearen ordezkaritza organoetako kideren bat, edo elkartearen edozein kide aktibo epai irmoaren bidez kondenatzen denean, talde armatuaren kide izateagatik, talde armatuaren zerbitzupean jarduteatik. Gainera, hori uler dadin, beharrezgatik edo talde armatuari laguntzeagakoa da, kide horrek kondena oso osoan bete bitartean, elkarteak jendaurrean ez ezestea kide horrek osatu, lagundu nahiz babestu, edo goraipatu zituen erakunde terroristaren xede eta
|
bideak
.
|
|
Elkarteak eratzen dira hiru pertsona edo gehiagoren arteko akordioaren bidez; pertsona horiek izan daitezke fisikoak edo legearen arabera eratutako pertsona juridikoak. Akordioaren bidez, pertsona horiek adosten dute erkidegoan jartzea ezaguerak,
|
bideak
eta jarduerak, emaitza zilegi, erkide eta interes orokorrekoak edo berezikoak lortzeko.tzuk egingo dituzte, elkartearen jardun Berebat, pertsona horiek estatutu babidea arautzeko.
|
|
Horrela, langileen bajen ondoreak arautu dira irizpide berriekin eta sistema osorako, baja eskatzen ez denean edo epez kanpo eskatzen denean, ezarritako eredu edo
|
bideak
erabili gabe eskatzen denean, edota ofizioz gauzatzen denean. Beregaineko Langileen edo Autonomoen Araubide Berezian, arauzko epetik kanpo eskatutako alten arauketa berria garatu da.
|
|
1 Lantoki berean bi enpresa edo gehiagoko langileek jarduerak gauzatzen dituztenean, enpresa horiek lankidetzan aritu dira, lan arriskuak prebenitzeko arautegia aplikatzeari dagokionez. Horretarako, enpresa horiek beharrezko koordinazio
|
bideak
ezarriko dituzte, lan arriskuak babestu eta prebenitzeari dagokionez, eta euren langileei horien gaineko informazioa emateari dagokionez, lege honen 18 artikuluko 1 idatz zatiak ezarritakoaren arabera.
|
|
1 Langileek eta euren ordezkariek Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzara jo dezakete, uste badute hartutako neurriak eta enpresaburuak erabilitako
|
bideak
ez direla nahiko, segurtasuna eta osasuna bermatzeko.
|
|
2) Baja eskatzen ez denean, edo baja epez kanpo eta ezarritakoak ez diren eredu edo
|
bideak
erabilita eskatzen denean, kotizatzeko betebeharra ez da azkenduko, inorentzat egindako lanari utzi, beregaineko jarduerari utzi edo Gizarte Segurantzaren kasuan kasuko araubidera biltzeko behar den egoera erabakigarriari utzi eta Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiak uzte horien berri duen eguna arte.
|
|
Ondore horretarako, elkartutako erkidego berriaren titulu eratzailea egiletsi du eremuko jabe bakarrak, edo, bestela, elkartzea osatu behar duten erkidego guztien lehendakariek; azken kasu horretan, jabeen batzek horretarako baimena eman diete lehendakariei, erabakia gehiengoz hartuz. Titulu eratzaileak ondasun higiezinen eremua deskribatuko du oso osorik, bai eta horren osagaiak,
|
bideak
, instalazioak eta zerbitzu erkideak ere. Titulu eratzaileak, halaber, elkartutako erkidego bakoitzaren partaidetza kuota finkatuko du; erkidego horiek guztiek batera erantzukizun eta betebeharra izango dute, elkartutako erkidegoaren gastu orokorrei aurre egiteko.
|
|
Txandakako aprobetxamendu eskubide baten lehenengo eskualdaketa inskribatzean, erregistratzaileak orribazterreko oharraren bidez agerraraziko du, eskubideari, izaera errealarekin, azken bi kuotak ordaintzeko karga ezarriko zaiola, epailearen edo notarioarentean. Bermea kobratzeko, zerbitzu egi bidez erreklamazioa egiten den unetik zenbatuta, araubideak irauten duen bitarleak erabili ahal izango ditu jabeen erkidegoak gastu erkideak eskatzeko erabiltzen dituen betearazpen
|
bideak
, Jabetza Horizontalari buruzko Legearen arabera, bai eta hipoteka betearazpenaren epaiketaz kanpoko prozedura ere.
|
|
Hau da, zigor prozedurari EKren 24.1 artikuluak mota guztietako prozedurei emandako bermeez gain, EKren 24.2 artikuluaren berme osagarriak ere aplikatu ahal zaizkio. Azken buruan, akusatuaren errugabetasun printzipio saihestezina (in dubio pro reo) abiapuntua denez, konstituziogileak zigor prozesuari berme osagarriak eman nahi izan dizkio, epailearen inpartzialtasuna gehiago bermatzeko, akusatuaren defentsa
|
bideak
indartzeko eta prozesuari betekizun zehatz batzuk betetzea eskatzeko, hurrengo hau bermatu ahal izateko: kondenaren kasuan, ez da inolako nahierakeriarik egon eta kondena emateko kondenatuaren erruduntasunaren inguruan erabateko ziurtasuna egon da.
|
|
Konstituzio Auzitegiak argi utzi du hirugarrenei eragindako eragozpen saihestezinek berez ez dutela justifikatzen kale agerraldi baketsua egiteko debekua. Baina era berean esan du arriskua ondorioztatu daitekeela kale agerraldia egiten dutenen jokabidetik nolabaiteko indarkeria fisiko edo morala (hertsatzea) ondorioztatu daitekeenean, eta horrek kale agerraldian parte hartzen ez dutenak ikaratzen dituenean, edo kale agerraldiak zirkulazio
|
bideak
erabat oztopatzea dakarrenean, eta horrela inguru jakin batzuetara sartzea eragozten bada eta bide alternatiborik ez egoteagatik anbulantziak, polizia, suhiltzaileak, etab. igaro ezin badira (martxoaren 29ko 59/ 1990 KAE eta maiatzaren 8ko 66/ 1995 KAE).
|
|
EELOren 5 artikuluan adierazitako moduan, elkarteak eratzen dira hiru pertsona edo gehiagoren arteko akordioaren bidez; pertsona horiek izan daitezke fisikoak edo legearen arabera eratutako pertsona juridikoak. Akordioaren bidez, pertsona horiek adosten dute erkidegoan jartzea ezaguerak,
|
bideak
eta jarduerak, emaitza zilegi, erkide eta interes orokorrekoak edo berezikoak lortzeko. Berebat, pertsona horiek estatutu batzuk egingo dituzte, elkartearen jardunbidea arautzeko.
|
|
Zigor Kodearen 515 artikuluan zehaztu da zein elkarte ez diren zilegiak: delituren bat egitea helburu dutenak, edo, eratu ondoren, delituren bat egitea sustatzen dutenak, bai eta, modu antolatu eta koordinatuan, behin eta berriz, faltak egitea edo egin daitezen sustatzea helburu dutenak ere; banda armatu, antolakunde edo talde terroristak; helburu zilegia badute ere, helburu hori lortzeko indarkeriazko
|
bideak
edo nortasuna aldarazteko nahiz kontrolatzeko bideak erabiltzen dituztenak; izaera paramilitarreko antolakundeak; pertsona, talde edo elkarteen aurkako bereizkeria, gorrotoa edo indarkeria sustatzen dutenak, horien ideologia, erlijio edo sinesmenen zioz, edo horien kideen edo horietako baten etnia, arraza edo nazio, sexu, sexu joera, familia egoera, gaixotasun edo elbarritasunaren zioz. Kasu honetan, arazoa da elkarteak eta ez kideren batek izan behar dituela jokabide horiek, eta beti ez da erraza zehaztea ez zilegitasun penalaren egilegoa elkarteko kideei dagokien edo elkarteari berari.
|
|
Zigor Kodearen 515 artikuluan zehaztu da zein elkarte ez diren zilegiak: delituren bat egitea helburu dutenak, edo, eratu ondoren, delituren bat egitea sustatzen dutenak, bai eta, modu antolatu eta koordinatuan, behin eta berriz, faltak egitea edo egin daitezen sustatzea helburu dutenak ere; banda armatu, antolakunde edo talde terroristak; helburu zilegia badute ere, helburu hori lortzeko indarkeriazko bideak edo nortasuna aldarazteko nahiz kontrolatzeko
|
bideak
erabiltzen dituztenak; izaera paramilitarreko antolakundeak; pertsona, talde edo elkarteen aurkako bereizkeria, gorrotoa edo indarkeria sustatzen dutenak, horien ideologia, erlijio edo sinesmenen zioz, edo horien kideen edo horietako baten etnia, arraza edo nazio, sexu, sexu joera, familia egoera, gaixotasun edo elbarritasunaren zioz. Kasu honetan, arazoa da elkarteak eta ez kideren batek izan behar dituela jokabide horiek, eta beti ez da erraza zehaztea ez zilegitasun penalaren egilegoa elkarteko kideei dagokien edo elkarteari berari.
|
|
...n 515 artikuluan zilegi ez den elkarte gisa tipifikatutako kasuetan (delituren bat egitea helburu dutenak edo, eratu ondoren, delituren bat egitea sustatzen dutenak, bai eta, modu antolatu eta koordinatuan, behin eta berriz, faltak egitea edo egin daitezen sustatzea helburu dutenak ere; banda armatu, antolakunde edo talde terroristak; helburu zilegia badute ere, helburu hori lortzeko indarkeriazko
|
bideak
edo nortasuna aldarazteko nahiz kontrolatzeko bideak erabiltzen dituztenak; izaera paramilitarreko antolakundeak eta pertsona, talde edo elkarteen aurkako bereizkeria, gorrotoa edo indarkeria sustatzen dutenak, horien ideologia, erlijio edo sinesmenen zioz, edo horien kideen edo horietako baten etnia, arraza edo nazio, sexu, sexu joera, familia egoera, gaixotasun edo elbarritasunaren zioz). Desegite hori zigor jurisdikzioaren eskumen esklusiboa izango da.
|
|
...utako kasuetan (delituren bat egitea helburu dutenak edo, eratu ondoren, delituren bat egitea sustatzen dutenak, bai eta, modu antolatu eta koordinatuan, behin eta berriz, faltak egitea edo egin daitezen sustatzea helburu dutenak ere; banda armatu, antolakunde edo talde terroristak; helburu zilegia badute ere, helburu hori lortzeko indarkeriazko bideak edo nortasuna aldarazteko nahiz kontrolatzeko
|
bideak
erabiltzen dituztenak; izaera paramilitarreko antolakundeak eta pertsona, talde edo elkarteen aurkako bereizkeria, gorrotoa edo indarkeria sustatzen dutenak, horien ideologia, erlijio edo sinesmenen zioz, edo horien kideen edo horietako baten etnia, arraza edo nazio, sexu, sexu joera, familia egoera, gaixotasun edo elbarritasunaren zioz). Desegite hori zigor jurisdikzioaren eskumen esklusiboa izango da.
|
|
Amaitzeko, APLOren 10.6 artikuluak ezarri du zigor arloko auzitegietako eta Botere Judizialaren Lege Organikoaren 61 artikuluko Sala Bereziko prozedurek denboran bat egin dezaketela. Alderdi politiko bera legez kanpo uzteko bide «penalak» eta «administrazio»
|
bideak
bat egiten dutenean, prozedura biak amaitu arte jarraituko dira, eta horietako bakoitzak kasuan kasuko ondoreak sortuko ditu.
|
|
Baina, gainera, bitxiena hurrengo hau izan zen: Errepublika aldarrikatzean monarkia ez zegoen arren, 1869ko Konstituzioak indarrean jarraitu zuen, ez baitzen modu formalean indargabetu eta ez baitzen eraldatu XI. tituluan ezarritako
|
bideak
erabiliz. Eta I. Errepublikako konstituzio federalaren proiektua indarrean jarri ez zenez, paradoxa hau daukagu:
|
2008
|
|
1 1 Likidatzaileek aldizka likidazio egoeraren berri eman behar diete bazkide eta hartzekodunei, kasuan kasuan egokien jotzen dituzten
|
bideak
erabiliz.
|
|
Beste hizkuntzaren bat erabiliz gero, hizkuntza hori atzerrikoa zein erreinuko probintzia bateko dialektoa izan, merkatariari isuna jarriko zaio; horren zenbatekoa gutxienez mila errealekoa eta gehienez sei milakoa izango da. Halaber, aintzatetsi eta konpultsatu beharreko liburuen idazkunak espainierara itzuliko dira haren kontura, eta bestelako hizkuntzan eramandako liburuak epe zehatz batean hizkuntza horretan kopiatzeko agindua emango da, Zuzenbideko
|
bideak
erabilita» (54 artikulua) edota «Espainiako lurraldean egindako kontratuen eskritura edo polizak erreinuko hizkuntza arruntean egingo dira; bestela, agirioi ez zaie bide emango judizioetan» (239 artikulua).
|
|
«Merkataritzako kontratuak baliozkoak dira eta betebeharrak sortu zein akzioak era giten dituzte kontratu horiek egiteko erabili izan den forma eta hizkuntza edozein izanda ere; hori horretara izan dadin, nahitaezkoa da Zuzenbide zibilak ezarritako
|
bideak
era biliz kontratu horien izatea frogatzea. Hala ere, lekukoen adierazpenak ez dira nahikoa izango 1500 pezetatik gorako kontratuen izatea frogatzeko, horiekin batera beste frogabideen bat azaltzen ez bada.
|
|
Halako itunak, baliozkotasunez egin eta Espainian modu ofizialean argitaratutakoan, antolamendu juridikoaren zati bihurtzen dira, EKren 96 artikuluaren aginduz. Gainera, itun horiek indargabetu, aldarazi edo eteteko, eurotan ezarritako
|
bideak
erabili eta Nazioarteko zuzenbidearen erregela orokorrak bete behar dira.
|
|
38 Tributu lege iruzurrari aurre egiteko
|
bideak
. ................... 71
|
|
Nola dihardu Administrazioak zeharkako zenbatespena erabili behar duenean? Hurrengo
|
bideak
erabil ditzake zerga oinarria zehazteko: a) bere esku dituen datu eta aurrekariez baliatzea; b) errentak edo ondasunak daudela zeharka egiaztatzeko balio duten elementuak erabiltzea, baita jarduera alor horretan ohikoak diren sarrera, salmenta, kostu eta etekinen datuak ere, ustiapenaren tamainari egokituz; c) antzeko edo baliobesteko kasuetan eman izan diren datu eta aurrekarietara jotzea, zergadun horietan ematen diren ikur, indize eta moduluak baloratuz.
|
|
TLOren 12 artikulua.? 35 Tributu arauen interpretazioa Espainiako jurisprudentzian.? 36 Kalifikazioa: TLOren 13 artikulua.? §9 Analogia.? §10 Lege iruzurra eta beste negozio juridiko batzuk.? 37 Antzeko figurak.? 38 Tributu lege iruzurrari aurre egiteko
|
bideak
.? §11 Kontsultak.
|
|
Helburua hauxe da: emaitza hori lortzeko ohiko bide juridikoak erabiliz gero, tributu zorra sortuko litzateke; horregatik, oinarrian bestelako helburuak dituzten
|
bideak
erabiltzen dira, kargaturik ez dauden edo gutxiago kargatzen diren bideak, hain zuzen. Horiek horrela,
|
|
Helburua hauxe da: emaitza hori lortzeko ohiko bide juridikoak erabiliz gero, tributu zorra sortuko litzateke; horregatik, oinarrian bestelako helburuak dituzten bideak erabiltzen dira, kargaturik ez dauden edo gutxiago kargatzen diren
|
bideak
, hain zuzen. Horiek horrela,
|
|
38 Tributu lege iruzurrari aurre egiteko
|
bideak
|
|
Kostu horrek bere barne hartzen ditu zuzeneko eta zeharkako gastuak, finantza gastuak, gastu orokorrak eta ibilgetuaren amortizazioa. Tasa bat ezarri baino lehen txostena aztertu behar da, jardun edo zerbitzuaren merkatu balioa zehaztu eta kostu hori hornitzeko
|
bideak
azalduz.
|
|
Lurralde erkidean, bada, arau hausteak kalifikatzeko bi irizipide ezarri dira, datuak ezkutatzea eta iruzurrezko
|
bideak
erabiltzea:
|
|
b) Iruzurrezko
|
bideak
erabiltzea. Iruzurrezko bidetzat honakoak jotzen dira:
|
|
Arau hausteak kalifikatzeko irizpide horiek ikusita, ondorio batzuk atera daitezke. Alde batetik, arau hausteak Ogasunari kalte ekonomikoa ekartzen badio, arau hauste arinak dira datuak ezkutatu ez badira, arau hauste astunak datuak ezkutatu badira eta arau hauste oso astunak, ordea, iruzurrezko
|
bideak
erabili badira. Beste alde batetik, arau hausteak kalte ekonomikorik ez badu sortu, arau hausteak arinak edo astunak dira, eta noizean behin, oso astunak.
|
|
b) Arau hausteak iruzurrezko
|
bideak
erabilita gauzatzea. Lurralde erkideko kalifikazio irizpidearen ezaugarri berdinak dituela, graduazio irizpide hori Lurralde Historikoetan arautu da.
|
|
d) Likidazioaren aurkako
|
bideak
, errekurtsoak jartzeko epeak eta organo ebazlea zein den.
|
|
Balorazio jardunaren bidez, Administrazioak ondare, eskubide, ekoizkin, errenta eta ondasunak tasatzen ditu, edota horien balio aitortua begiztatzen du. Zeregin horretan, Zuzenbideak ezarritako balorazio
|
bideak
erabil ditzake eta, bereziki, Tributuen Lege Orokorraren 57 artikuluak ezarritakoak.
|
|
Administrazioak zehaztutako balioa tributu betebeharpekoak aitortu duen balioaz bestekoa bada, erregularizazio proposamena jakinaraztean, Administrazioak adieraziko du balorazio proposamena ere, behar bezala arrazoituta horretarako erabili dituen
|
bideak
eta irizpideak azalduz. Erregularizazio proposamenarekin irekitako alegazioaldia igaro ondoren, Administrazioak erregularizazioa jakinaraziko du eta horrekin batera balorazioa ere bai.
|
|
Artikuluak ezarritako
|
bideak
anitzak eta heterogeneoak dira; gainera, ez da zerrenda itxia, tributu bakoitzaren legeak zehaztutako bideak ere onartzen direlako. Ez dago lehentasunik edo hierarkiarik balorazio bide horien artean; horrenbestez, Administrazioak askatasuna du nahi duen bidea erabiltzeko.
|
|
Artikuluak ezarritako bideak anitzak eta heterogeneoak dira; gainera, ez da zerrenda itxia, tributu bakoitzaren legeak zehaztutako
|
bideak
ere onartzen direlako. Ez dago lehentasunik edo hierarkiarik balorazio bide horien artean; horrenbestez, Administrazioak askatasuna du nahi duen bidea erabiltzeko.
|
|
Azaroaren 26ko 47/ 2003 Lege horren 92 artikuluak definitzen du Herri zorra. Artikulu horren arabera, Herri zorra da Estatuak maileguan hartzen dituen kapitalak Estatuko gastuak finantzatzeko edo diruzko egoera aktiboak sortzeko, hurrengo
|
bideak
erabilita: jaulkipen publikoaren bidez, kreditu eragiketak itunduz, hirugarrenaren zordun egoeran subrogatuz, edo oro har, Estatuaren bestelako finantza eragiketaren bidez. Mailegu hitza esangura zabalean ulertu behar da, ez da Zuzenbide zibileko kontzeptua.
|
|
Amaitzeko, Estatuari eginiko adjudikazioa dugu; Lurralde Historikoetan, berriz, Aldundiari eginikoa izango genuke. Adjudikazio mota horretara jo daiteke, ondasunak ezin direnean besterendu aurreko
|
bideak
erabilita. Kasu horretan, ondasunok baloratzeko irizpidea zorraren zenbatekoa izango da (TLOren 172.2 art.); edozein kasutan ere, zenbateko horrek ezin gaindi dezake besterentze prozesuan hasierako oinarri gisa erabili zen balioaren %75.
|
|
Prozedura ofizioz hasteko
|
bideak
honakoak dira: Ikuskatzailetzaren ekimena, goiko organoek emandako ziodun agindu idatzia edo betebeharpekoen eskaera.
|
|
diruz, efektu tinbredun bitartez edo gauzaz. Erregela orokorra da diruz ordaintzea, baina gainerako
|
bideak
ere onartzen dira, kasuan kasuko tributu legeak edo araudiak hori ahalbideratzen duenetan. Hainbatenaz, tributu legeak ezer zehaztu ezean, tributua diruz ordaindu behar da.
|
|
Horrenbestez, egiaztapena erabilita ez dira frogak lortzen, ezpada likidazioa egiteko behar diren egitate irmoak. Azken finean, ez dira frogabideak erabiltzen, egiaztapen
|
bideak
baino.
|
|
A) Egiaztapen
|
bideak
|
|
Jardun horiek burutzeko, ikuskatzaileak erabil ditzakeen egiaztapen
|
bideak
TLOren 142 artikuluak arautzen ditu: subjektu pasiboaren agiriak, kontabilitatea, fakturak eta artxibo informatikoak aztertzea; subjektuaren ondasun, ustiategi eta gainerako osagaiak ikuskatzea; eta tributu betebeharrak eskatzeko beharrezkoa den beste edozein aurrekari eta informazio, edota Administrazioari eman behar zaiona lortzea.
|
|
Lehenengo kapitulu horrek tributu izaera dauka modu nabarian. Bertan arautu dira tributuen araugintza harmonizatzeko
|
bideak
eta zerga bakoitzaren lotuneak. Horrenbestez, Estatuaren Ogasunaren eskumenak eta Foru Ogasunen eskumenak bereiz daitezke, zerga bakoitzaren araugintza eta kudeaketa nori dagozkion ezarrita.
|
|
egintzaren nahiz errekurtso jartzailearen identifikazioa, jakinarazpenak egiteko egoitza eta proposatzen diren alegazio eta frogabideak. Idazki hori organo eskudunaren egoitzan aurkeztu behar da; bestela, Herri Administrazioen Eraentza Juridikoaren eta Administrazio prozedura Erkidearen Legearen 38.4 artikuluak ezarritako
|
bideak
erabil daitezke. Errekurtsoa aurkezteko, ez da abokatu ez prokuradorerik behar.
|
|
Prozedura amaitzeko
|
bideak
hauek dira: berariazko ebazpena, ustezko ebazpena, atzera egitea, uko egitea, iraungitasuna eta prozeduraz kanpoko konponbidea.
|
2009
|
|
Ontziko izakinen araberako mailegua zein objekturen gain eratu eta mailegu emaileak frogatzen badu objektu horrenlegu hartzaileak iruzurrezko
|
bideak
era balioa baino gehiago eman duela, maibiltzeagatik, adituek tasatuko dute objektuaren balioa, eta mailegua baliozkoa izango da zenbateko horretaraino.
|
|
Aseguratutako ontziak itsas istripuaren ondoriozko kalteak izan baditu, aseguratzaileak konponketa gastuen bi herenak bakarrik ordainduko ditu, konponketa hori egin zein ez. Lehenengo kasuan, zuzenbideak aintzatetsitako
|
bideak
erabil daitezke gastuen zenbatekoa egiaztatzeko; bigarren kasuan adituek zehaztuko dute zenbateko hori.
|
|
Horrez landa, kontuzko gertakizun deitutako epigrafean hauxe jasoko dute: makina eta galdaren matxura nahiz narriadurak, horiek gertatzeko arrazoiak eta konpontzeko
|
bideak
; halaber, haizearen indarra eta noranzkoa adieraziko dira, bai eta aparailu luzea eta ontziaren ibilera ere, konpasontziaren koadernoko datuak kontuan hartuta.
|
|
Ukandunak atzerabidezko akzioa egikari dezake endosatzaileen, igortzaileen eta gainerako betebeharpekoen aurka, baldin eta, txekea epe baliodunean aurkezturik, berori ordaindu ez bada eta ordainketa eza egiaztatu bada hurrengo
|
bideak
erabilita:
|
|
Elkargokide ez diren agenteek esku hartu dutenean egintza edo kontratu batean, egintza zein kontratu horiek izan badirela frogatzeko
|
bideak
izango dira merkataritzako zuzenbideak edo zuzenbide erkideak betebeharrak bidezkotzeko ezarri dituztenak.
|
|
Merkataritzako kontratuak baliozkoak dira, eta betebeharrak sortu eta judizioan akzioak eragiten dituzte, kontratu horiek egiteko erabili izan den forma eta hizkuntza edozein izanda ere, euren mota eta zenbatekoa kontuan hartu gabe, baldin eta Zuzenbide zibilak ezarritako
|
bideak
erabiliz frogatu ahal bada kontratu horien izatea. Hala ere, lekukoen adierazpena ez da nahiko izango 1 500 pezetatik gorako kontratuen izatea frogatzeko, horiekin batera beste frogabideen bat azaltzen ez bada.
|
|
Merkataritzako kontratuan kalte ordaina emateko zigorra ezarri bada kontratu hori betetzen ez duenarentzat, alderdi kaltedunak eska dezake hala kontratuaren betepena, Zuzenbideak ezarritako
|
bideak
erabiliz, nola ezarritako zigorra; kontrakorik ituntzen ez bada, alabaina, bi akzio horietatik bat erabiltzen denean, bestea azkentzen da.
|
|
«Merkataritzako kontratuak baliozkoak dira eta betebeharrak sortu zein judizioan akzioak eragiten dituzte kontratu horiek egiteko erabili izan den forma eta hizkuntzatzeko, horiekin batera beste frogabideen bat azaltzen ez bada. edozein izanda ere, euren mota eta zenbatekoa kontuan hartu gabe, baldin eta Zuzenbide zibilak ezarritako
|
bideak
erabiliz frogatu ahal bada kontratu horien izatea. Hala ere, lekukoen adierazpena ez da nahiko izango 1500 pezetatik gorako kontratuen izatea froga
|
2011
|
|
Seme alabatasuna egiaztatzeko
|
bideak
dira Erregistro Zibilean egindako inskripzioa, seme alabatasun hori legearen bidez zehazten duen agiri edo epaia, ezkontzazko aitatasunari buruzko presuntzioa, eta, aurreko biderik izan ezean, egoera edukitza. Inskripzioaz bestelako frogak onartzeko, Erregistro Zibilari buruzko Legean xedatutakoa bete behar da.
|
|
Presuntzioa gorabehera, ezkutatzea froga daiteke, legezko beste
|
bideak
erabiliz.
|
|
1 Lurrak, eraikinak,
|
bideak
eta lurrari atxikita dauden orotariko egiturak.
|
|
Probintzia eta herrietan, herri erabilerako ondasunak dira probintzietako
|
bideak
eta herri bideak; plazak, kaleak, iturriak eta ur publikoak; bai eta pasealekuak eta zerbitzu orokorrerako herri lanak ere, herri edo probintziek horiek ordaindu badituzte.
|
|
Probintzia eta herrietan, herri erabilerako ondasunak dira probintzietako bideak eta herri
|
bideak
; plazak, kaleak, iturriak eta ur publikoak; bai eta pasealekuak eta zerbitzu orokorrerako herri lanak ere, herri edo probintziek horiek ordaindu badituzte.
|
|
Edukitzaile orok eskubidea du bere edukitza errespetatua izan dadin; eta, hari edukitzan nahasmendua eraginez gero, edukitza bera babestu edo hori edukitzaileari itzuli zaio, prozedura legeek ezartzen dituzten
|
bideak
erabiliz.
|
2012
|
|
1 Militarrak, bere agindupeko indarren asaldatzeari eusteko, eskura dituen
|
bideak
erabiltzen ez baditu, bi urtetik bost arteko espetxealdi zigorra ezarriko zaio, bai eta sei urtetik hamar arteko erabateko desgaikuntza ere.
|
|
2 Armak edo arrisku bereko
|
bideak
eramaten dituztela, bilera edo kale agerraldi batera azaltzen direnei urtebetetik bi arteko espetxealdi zigorra ezarriko zaie, bai eta sei hilabetetik hamabi arteko isuna ere. Epaile edo auzitegiek gradu bat jaitsi ahal izango diote adierazitako zigorrari, subjektuaren aurrekariak, kasuaren inguruabarrak eta eramandako arma edo tresnaren ezaugarriak kontuan izanik.
|
|
3) Helburu zilegia badute ere, helburu hori lortzeko indarkeriazko
|
bideak
edo nortasuna aldarazteko nahiz kontrolatzeko bideak erabiltzen dituztenak.
|
|
3) Helburu zilegia badute ere, helburu hori lortzeko indarkeriazko bideak edo nortasuna aldarazteko nahiz kontrolatzeko
|
bideak
erabiltzen dituztenak.
|
|
1 Espetxealdi zigorra ezarriko zaie, sei hilabetetik hiru urte artekoa, taldeka jardunez eta herri bakearen aurka atentatua egiteko asmoz, ordena publikoa eraldatzen dutenei, pertsonei lesioak eraginez, jabetzetan kalteak sortuz, herri
|
bideak
edo horietarako sarbideak oztopatuz, betiere horietatik dabiltzanentzat arriskua sorrarazten denean, edo instalazioetan edo eraikinetan indarrez sartuz; horrek ez dio kalterik egingo kode honen manuen arabera legozkiekeen zigorrak ezartzeari.
|