2000
|
|
Are gehiago, Itziar Belaundek eginiko iruzkinean liburu honetan aurki daitezkeen bikoiztasunak azpimarratzen dira. Bere iruzkinean aipaturiko
|
bi
plano horien bereizketaz aritzeaz gain, plano bakoitzeko pertsonaia bakoitzak pairatu behar duen bikoiztasuna azpimarratzen du: hots, Mario jaio dena eta sentitzen denaren bikoiztasunean bizi da; eta Keparen bikoiztasuna, ordea, ezkutuko eta azaleko bizitzan oinarritzen da.
|
2001
|
|
Alderdi denok berezitu behar ditugu plano horiek. Baina bereiztuta ere,
|
bi
plano horiek badute elkarrekin zer ikusia. Ukaezina da.
|
2008
|
|
Baina gatazkak gidatuko du Bricken istorioa ere, balizko AEBetan federalen eta sezesionisten arteko gerra zibila piztu baita, eta pertsonaia ezer ulertu ezinik gerraren erdian agertuko delako, zerutik erori balitz bezala. Dena den,
|
bi
plano horiek ere bikoiztu egiten dira eta batetik, August Brillen familiako dramak narratu (alaba eta bereziki biloba bakartuarekiko harremanak) eta bestetik, asmatutako pertsonaiak bera eta bere istorioa sortu duen egilearen aurka eginiko mendeku saiakera kontatzen dira.
|
2015
|
|
alde batetik, Interneti lotutako espazioa eta, bestetik, mobilizazioen kaleko espazio fisikoa. Baina
|
bi
plano horiek bat egin ohi dute askotan tankera honetako mobilizazioetan, biak uztartzeko ekintzak ere egin ohi dituzte?, eta bateratze hori da mugimenduen autonomia espazioa.
|
2016
|
|
Nire lanean Domintxineko lekuko batek aipatzen du berak zortea ukan duela bi munduak ezagutzeko, iraganeko mundua euskaraz bizi baitzen, eta oraingo mundua modernoa dena, tresneria, maxinak… eta frantsesa. Nafarroa Garaian bezala, hemen ere jendearen imaginarioan
|
bi
plano horiek daude.
|
|
Urtebete politikan asko da eta, era berean, ez da ezer ez. Denboraren
|
bi
plano horiek kontuan eduki behar dira ezinbestean. Hartara, urtebete ez da nahikoa epaitzeko gobernuak nahikoa konbentzimendu eta determinazio ote duen aldaketari sakontasun bat eta norabide bat emateko.
|
|
Miguel Cervantes idazlearen heriotzaren laugarren mendeurrenaren aitzakian Kixotek gurutzatutako lurrak gurutzatzea izan da helburua, eta, literatura modernoaren iturburu nagusietariko bateraino heltzen saiatzerakoan, bidean ezinbestean korapilatuz joaten dira literatura eta errealitatea. Kaleak eta liburuak, historia eta kondaira, errealitatea eta fikzioa,
|
bi
plano horiek uztartzen diren puntu zehatz horren bila egindako bidaia bat kontatzen du eskutan duzun lanak, eta, testuan aurrera egin ahala igarriko duzunez, kiribiletan baino ezin dira neurtu puntu horretaraino heltzeko egin behar izandako distantziak. Eta, beraz, topatu ote dudan Kixote.
|
|
Miguel Cervantes idazlearen heriotzaren laugarren mendeurrenaren aitzakian Kixotek gurutzatutako lurrak gurutzatzea izan da helburua, eta, literatura modernoaren iturburu nagusietariko bateraino heltzen saiatzerakoan, bidean ezinbestean korapilatuz joaten dira literatura eta errealitatea. Kaleak eta liburuak, historia eta kondaira, errealitatea eta fikzioa,
|
bi
plano horiek uztartzen diren puntu zehatz horren bila egindako bidaia bat kontatzen du eskutan duzun lanak, eta, testuan aurrera egin ahala igarriko duzunez, kiribiletan baino ezin dira neurtu puntu horretaraino heltzeko egin behar izandako distantziak.
|
|
Herri horietan dago Cervantesek bere eleberrian aipatu gabe utzitako herria, eta, aldi berean, akaso ez dago hemen. Lurrak bezainbeste irudikatzen dute liburuek hemen paisaia, eta
|
bi
plano horiek gurutzatzen diren punturen batean dago Kixoteren sortetxea, hortxe Kixotenea, aldi berean hemen eta inon ere ez. Jarraitu zalduna herriotaraino, eta harrapatu ahala hatz artetik ihesean igarriko duzu etengabe.
|
2020
|
|
Kontaeraren aldetik, narrazioa zaildu egiten da, zeren
|
bi
plano horiei beste bat eransten baitzaie, argumentutik kanpokoa, nolabait autoerreferentziala edo metaliterarioa, hots, nobelari berari eta haren barruko testuei dagokiena; horrek eleberri osoa gandutzen du, eta kontamolde tradizionaletik askatzen. Baliteke zail samarra ere egitea irakurleari, kontaera trinko horri idazkera landu bat eransten baitzaio, zeinak sintaxia pilatzen baitu, eta puntuazioarekin perpausak artifizialki luzatzen paragrafo luzeetan barrena.
|
2022
|
|
" dentsitatea?" –, tentsio estalia, bat bateko edo dosifikatutako epifania... Ricardo Pigliaren ipuinen baitako A eta B istorioen arteko konbinaketa guztiak, alegia, argentinarrak defendatzen baitzuen ipuin orok bi istorio kontatzen duela eta aldatzen dena
|
bi
plano horien arteko harremana baizik ez dela. Nobela onek, ordea, mundu bat eratu behar dute, bizitzaren imitazio bat, denboraren ordezko bat, zeinetan fideltasuna oinarrizkoa baita, hasieratik eta metaketaren bitartez eraikitzen den konfiantza harreman hori berretsiz.
|