2003
|
|
Horregatik, ez litzateke zuzena izango askatasun zehaztugabea uztea horretaz abusatu dezaketenei, baina, aldi berean, gizaki bakoitzarentzat lege bat ezartzea ezinezkoa izango litzateke. Ondorenez,
|
bi
lege horiek bateratzeko eta guztioi aplikatzeko moduko erregelak ondorioztatzeko, nahierarako lege bat ezarri behar izan da, hauxe xedatuz: seme alabei kalte eginez xedatzeko ahalmena mugatu da eta gurasoen ondasunetatik zati bat erreserbatu behar da seme alabentzat; legeak finkatu zati hori seniparte deitzen da eta ezin zaie inoiz kendu seme alabei.
|
|
Eta
|
bi
lege horien artean, gizartea sortzeko betebeharrak, eta, hurrean ere, gizartea bera bizirautekoak, oinordetzatik datozenak:
|
|
Aitzina joan eta lege guztiok
|
bi
lege horiekin dituzten lokarriak azaldu aurretik, behar beharrezkoa da gogoeta batez jabetzea, gogoeta hori begi bistakoa baita. Izan ere, gizarteak harako bi lege horiek euskarri izan behar zituela eta, eurak bete ez arren, bizirauten du.
|
|
Aitzina joan eta lege guztiok bi lege horiekin dituzten lokarriak azaldu aurretik, behar beharrezkoa da gogoeta batez jabetzea, gogoeta hori begi bistakoa baita. Izan ere, gizarteak harako
|
bi
lege horiek euskarri izan behar zituela eta, eurak bete ez arren, bizirauten du. Itxuraz behinik behin, ematen du, horren ondorioz, haren sustraiak osterantzekoak direla.
|
|
Epaitzeko, bada, gizartea gaurko egoeran gordetzen duten legeen espiritua eta ohitura, premiazkoa da horren nondik norakoak zehaztea, oinarri direla lehen
|
bi
lege horiek. Horien bidez idoroko da besteen ordena, eta batzuen eta besteen arteko loturak; jarraian, ikusi behar da zein modutan esku hartu duen Jainkoak egun ageriko zaigun egoeran hura bizirauteko, batez ere, gizabanakoen artean, gizabanako horiek lehen lege ezinbesteko horien espirituarekin bat etorri ez eta Jainkoak euskarri nahi zituen lege sustraiak ahultzen dituztela.
|
|
Ez da hona ekarri behar harako azalpena, erlijioak erakusten dizkigun egiena, berorietan dela Jainkoak nola bideratzen eta jasotzen duen gizakia, xede hori erdiets dezan. Aski da gizartearen egitasmoa zirriborratzeko, haiek finkatutzat eman eta jarraian so egitea Jainkoak gizakiari nola eman dion mundu honetako bizitza, soil soilean,
|
bi
lege horien jarduketan aritzeko; halaber, ikusteko duen oro, dela bere buruan, dela beste izakiengan ere, horretarako behartzen duten objektuak dira. Lehen legeari dagokionez, eurak ikusi eta euren erabilerei aplikatzean, nahitaezko zaio gizakiari hauxe begitaratzea:
|
2010
|
|
gizabanakoari dagokion" ama hizkuntzaren legea" eta gizataldeari dagokion" hizkuntza komunitatearen legea". Kontua da
|
bi
lege horiek —zeinek ez duten inolako irakurketa ideologiko politikorik onartzen— ez direla hainbeste ikerketa linguistikoaren aztergai, baizik eta batez ere hizkuntzalaritza osoagoaren abiapuntu. Eta horrekin Weisgerberrek ikerketarako bide berriak irekitzen dizkie, halaber, ikuspuntu ezberdinetatik hizkuntzaz ere arduratzen diren bestelako giza eta gizarte zientzia guztiei.
|