2006
|
|
Hizkuntza politika konzeptua hizkuntza planifikazio nozioari loturik dago, gertaera bereko
|
bi
aldeak baitira.
|
|
Hizkuntza politika konzeptua hizkuntza planifikazio nozioari loturik dago, gertaera bereko
|
bi
aldeak baitira. Zentzu horretan, hizkuntza planifikazioa, aukera, begiramen eta ikuspegi batzuen gauzapena eta instituzionalizazioa da.
|
2008
|
|
Egia da Joshua Fishmanen izpiritua hor dagoela nonbait. Egia da ere
|
bi
aldeetan diharduten hizkuntza politikak, 25 urteren buruan, uztartu direla 2007ko mugaz gaineko egitarau hitzartuan.
|
|
Egia da Joshua Fishmanen izpiritua hor dagoela nonbait. Egia da ere
|
bi
aldeetan diharduten hizkuntza politikak, 25 urteren buruan, uztartu direla 2007ko mugazgaineko egitarau hitzartuan.
|
|
Halere, ezagutza desberdin horiek emendatzen ari dira eta mugaz gaindiko egiturak, mugaz gaindiko elkarteak gero eta gehiago dira. Duela gutxi ere mugako
|
bi
aldeetako kolektibitate publiko batzuk harremanetan sartu dira, euskararen babesteko asmoz. Beraz ezagutzak, gaitasunak, egiten jakiteak gero eta gehiaEra orokor batean, proiektuak hizkuntzapolitika eremu asko kontuan hartzen ditu, baina azaleko eran.
|
|
eskualde hizkuntza horiek Hexagonoaren mugetatik at jarraipena eta aldaera estandarrak izatea erabakigarria izan daitekeela haien biziraupenerako eta etorkizunerako. Baina, Frantzian, mugaz haraindiko hizkuntzekin baino ez da gertatzen hori; hau da, ondoko herrialdeetan Estatuko hizkuntza ofizial direnekin —esaterako, alemana eta nederlandera— eta mugaren
|
bi
aldeetan eremu urriko hizkuntza edo hizkuntza minoritario direnekin —esaterako, euskara eta katalana— Azken bi hizkuntza horiek, autonomia estatutuak direlaeta, koofizialak dira gaztelaniarekin batera, mugako alde bateko lurralde batzuetan, baina, hala ere, aldaera arautuen bidez kodetu eta hedatzen dira, eta, hein handi batean, oso estandarizatuta daude gaur egun. Estandarraren leku ho... Hizkuntza beharra are nabarmenago adieraziko da, baldin eta aldaera estandar eskuragarri eta eraginkorra badago —edo erabiltzeko minimo bat— Hori da eremu urriko hizkuntzaren eta hizkuntza beharraren arteko loturari heltzeko giltzarrietako bat:
|
2010
|
|
Gure umeak Iruñerrian ikusten ditugunean, esate baterako, hangoekin komunikatzeko mugatuta sumatzen ditugu, eta gurasoari ez zaio gustatzen bere haurrarengan inolako ezintasunik sumatzea. Beste aldera ere ikus genezake, jakina; alegia, hangoa da gurearekin ezin dena komunikatu, edo gutxienez egoera simetrikoa da, eta
|
bi
aldeek dute ezintasuna. Are gehiago, jakin badakigu urte gutxi barru gureak bestearen hizkuntza jakinen duela (gaztelania), eta agian ez alderantziz.
|
2011
|
|
"... oso berde zegoela ikusi genuen teoria aplikatzerakoan, baina
|
bi
alde ikusten genion. Alde batetik, potentzialitate handia du teoriak oso zaila delako kontra egitea.
|
2014
|
|
Datu bilketari dagokionez, ibilbide berdina egin zen aipatutako lau ikastetxeetan. Esan behar da lehenengo momentutik ikastetxeekiko harremana irekia eta erosoa izan dela
|
bi
aldeetatik. Nola ez, lerro hauen bidez, eskerrak eman nahi zaie lan honetan laguntza eman duten zuzendaritza eta irakasleei.
|
2015
|
|
Ekintza sozio-linguistikoaren mailan, harrera prosezu gordina bizi dute udalerri hauek. Harrerak
|
bi
alde ditu, biak aktiboak, bertan dauden hiztunen portaera eta joan berriarena hartu behar dira aintzat. Harrera egoki baterako planak, irizpideak eta baliabide zehatzak behar dira herri hauetan guztietan.
|
2016
|
|
Romaine ek (2008) argudiatzen du 1 eta 2 jarrerak antzekoak direla, izan ere, informazioa biltzea, hizkuntza aldaketen arrazoiak eta konponbideak bilatzea baino neutroagoa da," zientifikoagoa", ez hain politikoa. Honako
|
bi
aldeen artean etengabeko tentsioa dago: alde batetik, hizkuntzalarien lehentasun tradizionalak daude, zeintzuen ardura nagusia den" desagertu baino lehen hizkuntzen grabaketak gordetzea" (AEBko gobernuak finantzatutako NEH Documenting Endangered Languages web orritik2); onuradun nagusiak hizkuntzalaritza deskriptiboak dira, bereziki tipologia.
|
2017
|
|
Gatazka hau estatuaren, bertako eliteen eta nekazari eta egur ustiaketa handien, alde batetik, eta bestalde, maputxeen, hauen jarraitzaileen eta euren burua maputxe bezala identifikatzen duten horien arteko norgehiagoka zela azaldu zuen, lehenik eta behin. Testuinguru horretan,
|
bi
alde horien erdian akademia, hizkuntzaren biziberritzearen aldeko mugimendua eta maputxe ikasleen federazioa daude.
|
|
Egilearen ustez, mapudungun aren biziberritzea gatazkatsua izan daiteke edo ez, ikuspegi ezberdinak kontuan hartuz. Alde batetik, espero dezakegu baietz, tabooa dela hizkuntzaren gaia gatazkatsua delako eta ideologia eleeta kulturabakar indartsua dagoelako gatazkaren
|
bi
aldeetan. Bestalde, eta agian gaur egun ikusi daitekeena hauxe da, ez da hizkuntzaren inguruko gatazkarik sortu zeren gero eta erakunde publiko gehiago daude hizkuntzaren aldeko ekimenak antolatzen.
|
|
Bigarren, uztarriaren kalitate juridikoa gorenera eraman behar da; errazegi ezartzen zaizkio lankidetza publikosozialari helegiteak edo susmoak. Azkenik, ikuspegiak adostu behar dira erakunde publiko eta gizarte ekimenaren artean, bigarrenaren jarduerak bete dezan bere funtzio soziala, eta
|
bi
aldeen artean osagarritasunik handiena egon dadin." (Irizar, M. 2016).
|
|
Soziolinguistika kritikoaren paradigmaren barruan kokatzen da, horrela esaten baitzaio hizkuntzalaritza kritikoaren eta diskurtsoaren azterketa kritikoaren espezialitateari. ikuspegi kritikoaren kezka nagusiak boterea eta gatazka dira, eta zer eratan dituen hizkuntzak desberdintasunak eta hierarkiak gizartean (Mesthrie 2009; ikusi, baita ere, bourdieu, 1991; heller 2001; heller & Martin Jones 2001). ...ztun zahar ez direnek" edo" bigarren hizkuntzako ikasleek". ingelesaren moduko munduko hizkuntza nagusien kasuan, hiztun zaharraren nozio ukaezin bat luze kritikatu bada (davies 2003), esan daiteke are gatazkatsuagoa izan dela hizkuntza gutxituen kasuan. izan ere, hizkuntza gutxituetako hiztunak" hiztun zahar" eta" hiztun ez zahar" izatearen arteko muga lausoaren
|
bi
aldeetara daude, eta" hiztun zahar" diren gazte askok hiztun zahar ez izatearekin lotutako ezaugarri linguistiko post tradizionalak erabiltzen dituzten, eta alderanIrlanderadun berriak: jatorria, motibazioa, erabilera eta ideologia – Jon Walsh tziz. o’rourke et al en arabera (2015)" hiztun berri" bat hizkuntza bat naturaltasunez eta erregulartasunez hitz egiten duen pertsona bat da, hizkuntza hori lehen sozializazioko hizkuntzatzat izan gabe hazi dena, hizkuntza hori tradizioz hitz egiten den eremu batean. hizkuntzalaritzan autoritarioak izan arren arazoak sortzen dituzten jatorrizko etiketetako batzuk ezabatzeko ahalegin bat bezala har daiteke" hiztun berria" terminoa, hiztunaren hizkuntza ekoizpenean gabeziak nabarmentzeko baino (o’rourke et al 2015; o’rourke eta Walsh 2015). beti ez da posible irlanderaren moduko hizkuntza gutxituetako hiztun berriak eta hiztun zaharrak zein diren garbi bereiztea.
|
|
Jakinakoa da azken urteetan euskal soziolinguistika esparruko ikerketa nagusiak euskal herriko hego aldean garatu direla, mugaz
|
bi
aldeetako arrakala eremu horretan ere gero eta zabalagoa eginez. neurri batean urlergarria den fenomenoa izanik ere hori (batean eta bestean euskal soziolinguistikaren finantzazio publikoak duen pisua kontuan hartuta), asko eskertzen da ikertzaileek iparraldeko ikerketan sakontzeko ahalegina egitea. baina, batez ere, gaiak du gaurkotasun handia: testuinguru ez lagungarrietan, euskara hitz egiten ez duten gurasoek euren seme alabak immersioko ereduetan eskolatzeko arrazoiak ezagutzea eta aztertzea. lurralde osoaren ikuspegitik ikerketa sakonik egin ez baldin bada ere gai horretan, lehendik badira hurbilketa oso interesgarriak, hiztun berrien gaiarekin lotutakoak eaen, edo haurren sozializazioaren inguruan nafarroan. beraz, ikerketa honetan jasotako emaitzak arretaz hartzekoak izango dira, gaiaren konplexutasunean sakontzeko lurraldetasunaren ikuspegitik. ongi etorri beraz, gai eta ikerketa lerro honetara. euskara teknikaria da, era berean, hauSnartu Lehiaketaren 2 saria jaso duen Jon Ander Kuartango.
|
2018
|
|
Txanpon beraren
|
bi
aldeak
|
|
Batetik, jardutearen atsegina11, jardutea bere baitan aintzat hartuta, eta, bestetik, erabilera balioa, jardutearen edukiaren funtzionaltasunari begiratuta. Bi indar motibatzaile hauek, bestelakoak izan arren, batera gertatzen dira, txanpon beraren
|
bi
aldeak bailiran. Prozesuari lotutako indar motibatzaileak izanik, euren ziztada hasieratik bertatik hasten da nabaritzen, eta, egia esan, prozesu osoaren eusle nagusi izatera iristen dira.
|
2019
|
|
Blockchain teknologia edo" datuen partekatze deszentralizatua" konfiantzan oinarritzen da. Algoritmo batek eskaintzen duen konfiantzan. honela, demokratizazioaren
|
bi
alde nagusiak –herritarren erabakimena eta eskubideen bermea–, ziurtatu daitezke. dena den," lurralde gobernantza demokratikoak" beste konfiantza mota bat eskatzen du, konpromiso etikoan oinarritzen dena, jasaten dugun edo lagun hurkoarengan ikusten dugun injustiziak pizten duen demanda etiko ase ezinean (Critchley 2010). Eta sentimendu hori nekez errotuko da algoritmo hotz batean. demokratizazioaren lehen aldagaia –herritartasun zabala, orokorra eta berdina–, bermatzeko, hodeietan, Nola autogobernatu hobeto (herriko hizkuntz) komunitatea?
|
|
Mutil batzuek ere egoera oso zehatzetan baino ez diete neskei noka egiten. horregatik, badirudi nolabaiteko kode alternantzia dagoela zukaren eta hikaren artean, hots, batzuetan gazteek tratamenduak txandakatzen dituzte (neskek toka eta noka eta mutilek noka) esaldi edo elkarrizketa batean baliabide estilistiko gisa, esan nahi dutenari indar gehiago emateko. hitanoa erabili ala ez erabiltzeko aldagai soziolinguistikoei erreparatuta, orain arte hitanoa oso etxeko eta familiako tratamendutzat jotzen bazen ere, badirudi etxezulotik kalerako jauzia egin duela, orain gazteek senideekin eta familiako gainerako kideekin baino aiseago hitz egiten dutelako hika kaleko ezagun zein ezezagunekin. Bada nolabaiteko kontraesana, izan ere, gazteek zalantzarik gabe diote hitanoak konfiantza transmititzen dietela, baina ez dute hika egiten lagunik eta seniderik hurbilenekin, eta bai, topo egin berri duten ezezagunekin. hipotesietan aurreikusi bezalaxe, gazteek
|
bi
aldeetako ideologiak dituzte hitanoaren inguruan, baina aldekoak gailentzen ari dira. hasteko, hitanoak badu nolabaiteko prestigioa hitz egiteko gai direnak benetako euskalduntzat hartzen direlako. Naturaltasuna, freskotasuna, kidetasuna, adiskidetasuna eta konfiantza gisako hitzak esleitzen zaizkio hitanoari; alegia, benetako hizkera iruditzen zaie, autentikoa, kalekoa eta bizia.
|
2021
|
|
Hemen hitzaren
|
bi
alde definituak dira. Alde batetik irakastea edo ekintza bat agertzen bada, bestalde lanbide bat izendatzen da.
|
|
Batek, eginbeharra, besteak izateko beharra. Ez dea hemen ere erakusten irakaskuntzak
|
bi
alde dituela, ekile eta ereduarena. Irakaskuntza baino gehiago, heziketa aipatu nahi nuke hemen eta heziketa horretan nola ez, hezkuntza.
|
|
Jatorri horretako% 43,5 Gipuzkoan kokatzen da,% 30,1 Araban eta% 26,4 Bizkaian. Halere, kontuan izan behar da Punjab eskualdea Pakistaneko eta Indiako mugaz
|
bi
aldeetan hedatzen dela, eta, beraz, hizkuntza horren hiztun gehiago ere izan daitezkeela, EAE n.
|
2023
|
|
Aztergai dena da etorkinen eta harrera taldeko biztanleen artean zer nolako bizitza soziala gertatzen den (Moreno Fernández 2009, 132–33). Horien arteko kontaktuetan sortzen diren jarrerak funtsezkoak dira; prozesu horrek izan ditzakeen ondorioetako
|
bi
aldeak xenofobia (arrazakeriarekin lotuta) eta tolerantzia dira (etorkinen ohituren aldeko onarpenarekin) (Moreno Fernández 2009, 135 – 36).
|
|
•
|
bi
aldeentzako onurak lortzea, ekarpen akademikoaz gain, komunitatean aplikazio praktikoa izateko aukera ere sortzea;
|
|
Behin emaitzak aurkeztuta, azpimarratu behar da, lehen aipatu dugun bezala (3.2), lan honen metodologiaren eta etikaren arabera, ikerketa honek
|
bi
aldeentzako onurak ekarri dituela (CIHR, NSERC eta SSHRC 2010: 110); ekarpen akademikoaz gain, komunitatean aplikazio praktiko bat ere izan du, eta ikerketa prozesua, emaitzak eta ondoriozko argitalpena komunitatearentzat ere erabilgarria izan dira, bereziki Yuneŝit’in en egiten ari diren hizkuntza biziberritzeko ahaleginak sustatzeko (FATSIL 2014: 16).
|