2000
|
|
Esan beharrik ez dago, Estatua esaten dugunean eta aipatu ditugun interesez ari garenean, Estatu Nazioaren markoan kokatzen zen gizarteko klase boteredunez hitz egiten dugula, nahiz eta Estatu Espainiarraren kasuan interpretazio honek bere mugak izan. Egia da burgesia boterea hartuz joan zela pixkanaka eta boterera iritsiko zen klasea zen, baina ez da hau Europako
|
beste
Estatu batzuetan izandako prozesu, iraultzailea, oso, aristokraziazalea?
|
2006
|
|
Hala izanda, eteteko ekintza gauzatzeko legitimaturik daude bai eskubide edo interes legitimo baten jabeak, bai kontsumitzaileen eta erabiltzaileen zehaztugabeko interesen babesa eta ordezkaritza dagozkien subjektuak, kasu gehienetan eragiten baitie (kontsumitzaile eta erabiltzaileen elkarteak; administrazio publikoko zenbait erakunde, hala nola, Kontsumorako Institutu Nazionala, kontsumitzaileen eta erabiltzaileen defentsarako eskumena duten autonomia erkidegoetako eta tokiko korporazioetako erakundeak, herri salataria eta abar). Gainera, kontsumitzaileek eta erabiltzaileek osatutako elkarteek etete ekintza gauzatzeko orduan Europar Batasuneko zuzentarauek izan duten eragina kontuan edukita, interes haiek babesteko ardura duten Europar Batasuneko
|
beste
estatu batzuetako erakundeetara iristen da legitimazio aktiboa.
|
2008
|
|
Orduan hasi ziren trenbideen inguruko negozioak, baita inperialismoaren grinak piztutako kanpaina militarrak ere. Industria iraultzaren epizentroa izateak ematen zuen nagusitasunaz baliatuta, Ingalaterra eta Frantzia munduko bazter guztiak menderatzeko lasterketan sartuta zeuden, eta
|
beste
estatu batzuentzat ere, espainiarra tarteko, kanpo politika aitzakia aproposa bihurtu zen barne arazoak estaltzeko.
|
2010
|
|
Nahiz eta honen inguruan ahaleginhandirik ez egin administraziotik (Euskadiko paisaia berezien eta apartekoenkatalogoak, salbu), asko dira honen harira eman beharreko pausoak. Hasteko, Frantzian, Erresuma Batuan edota
|
beste
estatu batzuetan egiten den modura, landaesparruetako agenteen lanak paisaiaren kalitatea bermatzen duten jardueratzatonartu genituzke. Hauek, paisaiaren babes zaindaritzat hartuko bagenitu (Suitzakoa adibide argia litzateke), horren truke zerbait eskaini genieke.Bestalde, egiteke dago beste toki batzuetan (Andaluzian, Aragoin, Herrialde Katalanetan,...) bere garaian edo gaur egun osatzen ari diren paisaiari buruzko legeak, katalogoak, korridore ekologikoen sarearen zehaztapena, lurralde jagotea, eta abar.
|
2012
|
|
Neurri berean, gertadaiteke estatu batzuek baino ez errekonozitzea sezesioaz baliatu berri den estatua, baina horrek ez dio azkenari estatalitate izaerarik kentzen. Noski, nazioartekozuzenbideak ez ditu estatuak behartzen
|
beste
estatu batzuk errekonozitzera, etaaskotan gertatzen dena zera da: nazioarteko zuzenbidea urratuz errekonozimendueske izan diren estatuei errekonozimendua ukatu egin zaiela, Rodesia edo IparZipreren kasuan gertatu bezala.
|
|
Sarritan esan da munduko konstituzio demokratikoetan ez dela sezesioeskubidea aurrezagutzen, baina ikusiko dugunez, hori ez da guztiz egia. Arestianikusi dugunez, konstituzio gehienetan sezesioa debekatuta dago, estatuarenbatasun, osotasun nazional edo banaezintasunari buruzko xedapenen bidez, bainaorain aztertuko ditugun
|
beste
estatu batzuetan, berriz, bere baitan dauden erakundeez estatalei autodeterminazio eskubidea aitortzen zaie, hau da, etorkizuna librekierabakitzeko gaitasuna.
|
|
Jakina denez, birsortze arrunt horrez gain, identitate eta kidetza sentimenduak biziberritzeko ezohiko abaguneak ere gertatzen dira noizbehinka estatubizitzan. Batzuetan ezusteko krisi egoeren ondorioz sortutakoak izan ohi dira (nazioarteko krisiak, estatu hiletak,
|
beste
estatu batzuekin izandako liskarrak...) eta beste batzuetan estatuak berariaz antolatutako egintzak («aberriaren», «independentziaren» edo armadaren egunaren kariaz egindako ospakizunak, adibidez). Horrelakoetan, ohikotasunaren hoztasuna alde batera utzi eta herritarrenatxikimendu afektiboa pizteko baliabideak erabiltzen dira (Billig, 1998).
|
|
Alabaina esan dugun moduan, estatu batek ezin dio muzin egin kulturaneragiteari, baldin eta bere biziraupena bermatu nahi badu eta, bereziki, gizarteaskeago baterako tresna izan nahi badu. Kultura gauza garrantzitsuegia damerkatuaren edota
|
beste
estatu batzuen esku uzteko. Beraz, zailtasunak zailtasun, eragiteko bide berriak garatu dira.
|
|
Eta horretarako egungo joera homogeneizatzaile zeinukatzaileei aurre egingo dien kultur politika bat garatu beharra dago. Kultur politikak, baina, estatu egitura propioa behar du atzetik,
|
beste
estatu batzuen mende edomerkatuaren esku geratuko ez bada. Hortik begiratuta, beraz, kulturaren bidezjendarte libreago bat eraikitzeko saioak estatu baten babesa du.
|
|
Europako
|
beste
estatu batzuen errealitateari begiratuta, X. Isasik dio EBn badirela16 estatu, geuk baino lurralde txikiagoa dutenak edo geuk baino biztanle gutxiagodituztenak.
|
|
Halaber. IWGIAk Foroarekin batera mahai inguru bat antolatu zuen Afrikako estatuek zituzten ordezkaritza finkoekin eta
|
beste
estatu batzuetako ordezkaritzekin. Ekimen hauekin batera, Afrikako Herri Indigenen Koordinazio Komiteak (IPACC) antolatu egin zuen Aide txostenari erantzun kritiko bat, Afrikako estatuen kezkei erantzunez.
|