2000
|
|
Fenomenalismo honen defentsak, gainera, ‘ilusioen argumentuaren’ babesa jaso zuen. Batzuetan
|
berez
ez dituzten propietateak izango balituzte bezala hautematen ditugu objektu fisikoak —uretan goilara okertua dagoela dirudi, bi dimentsioko irudiek hiru dimentsio dituztela dirudi, etab.— Goilara okertua ez dagoenez eta marrazkia hiru dimentsiokoa ez denez, ikusten dugunak zerbait gehiago izan behar du, goilara eta marrazkia errepresentatzen dituen irudi mentalaren antzeko zerbait.... Gauza bera gertatzen da haluzinatzerakoan, ikus dezakegun objektua benetan ikusten dugun tokian ez dagoelako.
|
2003
|
|
Baina, nik uste, horrelakoa da arazoa: hasieran esan zen bezala
|
berez
ez da besterik gabe ez eder ez lotsagarri, ederki eginez gero eder eta lotsagarri eginez gero lotsagarri baizik; lotsagarri da beraz gaiztoari gaiztakeriaz atsegin ematea, eder ordea onari ederki atsegin ematea. Eta gaiztoa maitale arrunt hura da, gorputza arima baino gehiago maitatzen e duena, eta gainera ez da iraunkorra, ezer iraunkorrik maitatzen ez duenez, behin gorputzaren loraldia, berak maitatzen zuena hain zuzen, pasatuz gero" hegan baitoa" 14, hitz eta agindu asko lotsagarri utziz.
|
|
Aitarengandik datorkio berriz eder eta onen zelatan ibiltzea, ausart, adoretsu eta kementsu izanik, ehiztari bikain, beti trikimailuak asmatuz, jakinduria desiratzen duena eta beti baliabideren bat aurkitzen duena, bizi guztian zehar filosofian aritzen da, iruzurti beldurgarria, sorgintzaile eta sofista. Eta
|
berez
ez da ez hilezkor ezta hilkor e ere; aitzitik egun berean batzuetan loratu eta bizi da, baliabideak dituenean, eta beste batzuetan hil egiten da, eta atzera pizten da aitaren izaerari esker berriro. Baina lortutakoa beti isurtzen zaio ihesi, eta horrela Maitasuna ez da inoiz pobrea ez aberatsa.
|
|
Desberdintasun horren arrazoia hauxe da: legeok
|
berez
ez dute zuzentasun ez aginterik, ezpada gizarte ordenari eta lehenengo bi legeen espirituari lotzen zaizkielako; horretara, ordena nahiz espiritu horrek agintzen badu legeok salbuespen eta lekapenen bidez mugatu behar direla, egin daiteke aldaketa; ez, ordea, aldaketaren ondorioz eraso egiten zaionean harako ordena zein espirituari. Hori guztia gorabehera, legeok aldaezinak dira, ezin daitezkeelako indargabetu, eta beti izango direlako lege ziurrak eta ezeztaezinak, lekapen nahiz salbuespen ondorioz hain orokorrak ez izan arren.
|
|
Zentzuna (bere arauetatik independentea dena) ikerkuntza programen metodologiarekin konbinatuz, lehenaren onargarritasun intuitiboa erabiltzen du bigarrenari eusteko eta horrela anarkismoa razionalista ospetsuenen garunean kontrabandoan sartzeko. Horretan bera ni baino askoz ere eraginkorragoa da, razionalistak
|
berez
ez baitira gauza anarkismoa onartzeko mozorrorik gabe aurkezten zaienean. Egunen batean, jakina, ulertuko dute zer egin zaien.
|
2006
|
|
Objektu batek
|
berez
ez du inongo baliorik; beraren balioa grinaren mendekoa da guztiz.
|
|
Hori bai, ‘zakur’ adierak baino ez dirau (adierak, hots, zakur errealaren denborazko suntsipenak): izan ere, suntsitze horrek denborak adina irauten baitu, denbora
|
berez
ez baita suntsitze hori baizik; Aristotelesek dioenez, berriz, zakur erreala da dirauena, eternalki gainera, betiereko itzulera baitago; beraz, espezie gisa bederen iraungo du. Horrexegatik azal dezake Kojevek Aristotelesenean azalgaitz dena, alegia," mamut" esentziaren iraupena, gizakiongan, galduriko espezie batena izan arren.
|
2008
|
|
Gauzen printzipioari buruzko galdera, beraz, substantziari buruzko galdera bihurtzen da. Materiak, beste inolako subjektu batez predikatzen ez den aldetik, substantziaren lehenengo baldintza betetzen du; hala ere, materiak ezin du bananduta existitu, ez da errealitate zehaztu bat,
|
berez
ez du batasun bat osatzen, eta ez da egintzan existitzen. Aitzitik, materia printzipio egituratzaile bat behar duen potentzia zehaztugabea da, eta zentzu estuan, beraz, ezin daiteke substantzia izendatu (cf.
|
2009
|
|
Horrela, bada, orain artean adierazitakoa onartzen bada bakarrik —diosku Foucaultek— ulertu ahal izango ditugu Nietzscheren testu jakin batzuk. Esate baterako, Boterearen borondatea obran (Foucault ari da hizketan) Nietzschek dio
|
berez
ez dagoela izakirik, ezta ezagutzarik ere.
|
|
Dumezilen ustez ideologia ikur sistema da eta, horretan oin harturik, gizarteak bizirik irauteko aurre egin behar dituen arazoak dramatizatzen ditu. Foucaulten iritziz, kontua ez da diskurtsoa egiaren ala zientziaren baitatik datorren, edo beste zerbaitetik datorren; kontua da,
|
berez
ez egiazko, ez gezurrezko, ez diren egiazko efektuak diskurtsoaren baitan historikoki nola gertatu diren begiratzea, egiaztatzea.
|
|
Moderniaren bukaeran Jainkoaren akuiluaren galerarekin larriagotu eta bere gordinean jasaten ari gara, ordea. Krisiak, dena den, aldaketa esan nahi du,
|
berez
ez du positibotik edo negatibotik ezer. Baina positibotik hauxe izan lezake, egoera nahasi batean errotiko birplanteamendu berriak egitera behartzen gaituela.
|
2010
|
|
Hurrengo liburuan azalduko dugu lege hori boteredun izaki gorenak eman duela. Eragozpenei erantzuteko, esango dugu giza legeak agindutako ekintzaren zuzentasuna edo justizia
|
berez
ez dela nahikoa legea bete beharrekoa izateko. Legeak emateko zuhurtzia behar da, eta, ohitura den legez, jakintsuek ere euren aholkuekin parte hartu behar dute lege horretan, baina hori guztia ez da nahikoa, boterea duenak borondaterik ez badauka; boterea eta borondatea behar dira, legeari izatea eta indarra emateko, lehenago azaldu bezala.
|
|
ezin zaio ukorik egin senidetasun eskubideari, eta hori semeari edo alabari lehengoratzen zaio. Hortik ateratzen da
|
berez
ez dela senidetasuna, baizik eta horrek eratortzen duen akzio edo ahalmen morala. Eta hori beste hainbat pasartetan errepikatzen da.
|
2011
|
|
Ez ote dugu denok Trasimakorekin pentsatzen, zuzentasuna" nekagarrizko ondasuna" dela, eta jendaurrean" berak dakartzan irabazi eta oniritziengatik" bakarrik egiten dugula, ez berez denagatik? Glaukon solaskideak Gygesen ipuina —mitoa— ailegatzen dio Sokratesi, gizakien artean zintzo eta ez zintzorik egon
|
berez
ez dagoela adierazteko, komenentziak baino, eta denok zakur berdinak garela finean, ongiaren eta gaizkiaren haraindiko" naturak". Artzain batek eraztun bat aurkitu zuen bera ikustezin bihurtzen zuena.
|
2013
|
|
Merkatuak lehenesten ditu, besteak beste, bat bateko edo epe laburreko utilitatea edo baliagarritasuna, etekin azkarrak, baita merkatu askatasun erabatekoa ere. Jakina, balio horiek
|
berez
ez dira negatiboak, badute zama positiboa. Izan ere, eguneroko bizitzako" merkatu" txikiagoetan balio horiek behin baino gehiagotan goresten ditugu, eta bultzatzen ditugu.
|
2014
|
|
Agian, Wagnerrentzako jatorrizko hondamendia ez da maitasuna boterearengatik traizionatzea, baizik eta zirkulazioaren arau edipikoa. Eta Wagnerrek erorketa gisa ikusten duena
|
berez
ez bada salbazioa, baizik eta eztanda irekiera bat, gizakien askatasunaren agerpena bera bada. Eta zentzu horretan interpretatu genituzke Hagen errehabilitatzeko saiakerak?
|
2017
|
|
Bestearen faktikotasuna da, alegia, Bestearen lotura kontingentea izate objektu batekin nire munduan. Orduan, zalantzagarria dena
|
berez
ez da Bestea, baizik eta Bestearen hor egotea, hau da, gertakizun historiko eta konkretu hori horrelaxe adieraz dezakeguna: " Norbait dago gela horretan".
|
|
Gogoan eduki behar da, halere, nigandik datorren Bestearen munduaren barruan izatea izate erreala dela; ez da inola ere beharrezkotasun subjektibo huts bat bera munduaren barruan existitzen ezagutarazten didana. Bestalde, ordea, Bestea
|
berez
ez dago mundu horretan galduta, baina nik galarazi egiten dut nire munduaren barruan, hain zuzen ere, niretzat nik ez izateko dudana delako, alegia, nigandik aparte dudalako kontenplatua eta nire helburuetarantz gainditua baizik ez den errealitatetzat. Beraz, objektibotasuna ez da Bestearen errefrakzio hutsa nire kontzientzian zehar, kalifikazio erreal bat bezala baitator nigandik Bestearengana:
|