Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12

2017
‎ezin da euskal diferentzia zaindu eta iraunarazten saiatu independentista izan gabe? 110 Gabilondo eta Atutxari jarraituta badirudi ezetz, ezin dela. Baina esentziarik ez den heinean, ez dago esatea euskal diferentzia halako edo halako egituraketa politikori berez dagokionik. Euskal diferentziak izan litzakeen egituraketa politiko posible guztien espektroan ez dago bat ere besteak baino berezkoagorik zaionik, ez autonomia, ez konfederazioa, ez independentzia, ezta beste ezein ere.111 Posible da, beraz erabat zilegizkoa, gainera euskal diferentzia zaindu eta iraunarazten saiatzea aukera horietako jakin baten aldekoa zein aurkakoa izatearekin batera, baldin eta onartzen bada, noski, aukera horietako guztiak direla zilegi.
‎Analisi ohikoenetan, telos modernoa gizateria osoari dagokio eta erabateko giza burujabetza zein justizia unibertsala erdiestean datza. Irudikapen modernoan, horrela, errealitatearen zerizanari berez dagokio telos desiragarri hori, arrazoimenak gidatu bilakaera historikoan gauzatuko litzatekeena.
‎Ez duzue ulertzen ni lapikoa sutan ipintzera etorri naizela hona, horixe dela nire betebehar historikoa...!" 187 Metxak eginiko salaketak zein aldaketarako deiadarra hain dira sutsuak, hain dira kartsuak, ezen irakurleak ia ez baitauka beste aukerarik Izagirrek irudikatu errealitate eredu bitarra bere egitea baino: aleturiko injustizia zerrendaren luze, zabal eta gordinak, lehenik, alienazio egoera erabatekoan gaudela onartzera bultzatzen gaitu, ezin daitekeena izan gizakioi berez dagokiguna; aldaketarako akuiluaren suharrak, bigarrenik, zehatz, sendo eta eskuragarri proiektatzen du alienazio horren bestaldean dagokeen justiziaeta askatasun horizontea, gizakiak garen heinean berez dagokiguna, alegia. Diagnostikoa argia da:
‎Ez duzue ulertzen ni lapikoa sutan ipintzera etorri naizela hona, horixe dela nire betebehar historikoa...!" 187 Metxak eginiko salaketak zein aldaketarako deiadarra hain dira sutsuak, hain dira kartsuak, ezen irakurleak ia ez baitauka beste aukerarik Izagirrek irudikatu errealitate eredu bitarra bere egitea baino: aleturiko injustizia zerrendaren luze, zabal eta gordinak, lehenik, alienazio egoera erabatekoan gaudela onartzera bultzatzen gaitu, ezin daitekeena izan gizakioi berez dagokiguna; aldaketarako akuiluaren suharrak, bigarrenik, zehatz, sendo eta eskuragarri proiektatzen du alienazio horren bestaldean dagokeen justiziaeta askatasun horizontea, gizakiak garen heinean berez dagokiguna, alegia. Diagnostikoa argia da:
‎Sakoneko egia horixe da, azken batean, Izagirrek berez erdiestea dagokigun xede edo telos modura aurkeztu diguna, gure jardun oro gidatu lukeen telos soziopolitiko modura, alegia, bai gizarte justizia, bai nazio askatasuna gauzatzean datzana. Utopiak hortxe dirau, berez dagokigun betebehar modura, eder, ukigabe... Eta eskuragarri.
‎Azken batean, Izagirreren satira bitarteko bat baino ez da, funtzio hauxe daukana: inguruko errealitate honen alienazio egoeraz ohar gaitezela, egoera horren sorburuan geure huts eta okerrak daudela uler dezagula eta berez dagokigun justiziaeta askatasun errealitatea erdiesteko lanari ekin diezaiogula. Berriro esanda, Utopiak eskuragarri dirau.
‎Ikus daitekeenez, egitasmo premodernista bete betean dago oinarriturik modernitateak postulaturiko ontologia eta epistemologian.35 Egile premodernistak zalantzan jartzen ez duten siniste batetik abiatzen dira, alegia, badela munduari berez dagokion egoera ideal bat, gizakiok batetik ezagutu ahal duguna eta bestetik errealitatean gauzatzera behartuta gaudena. Munduari berez dagokiona:
‎Ikus daitekeenez, egitasmo premodernista bete betean dago oinarriturik modernitateak postulaturiko ontologia eta epistemologian.35 Egile premodernistak zalantzan jartzen ez duten siniste batetik abiatzen dira, alegia, badela munduari berez dagokion egoera ideal bat, gizakiok batetik ezagutu ahal duguna eta bestetik errealitatean gauzatzera behartuta gaudena. Munduari berez dagokiona: hori da giltzarria.
‎hori da giltzarria. Izan ere, munduari berez dagokiona, bere zerizan berezkoa, ezin daiteke bere esentzia baizik izan. Esentzia horixe da telos a.
‎Izan ere, lehen hiru poetika horiek berezko xede edo jomuga bati loturik irudikatzen dute errealitatea, azken gauzapen umo, burutu eta berezko bati loturik, telos bati, alegia. Telos hori, bestalde, munduko izaki edo entitateei dagokienez, ez daiteke izan berorienesentzia baizik, telos egoera erdietsita, definizioz, izaki edo entitate bakoitza berez dagokionaz jabe eta ez dagokionaz libre izango baita. Horrekin batera, finean, esentzia horien zerizana nahikoa ongi ez ezagutzea jo ohi da telos egoerara oraindik iritsi ez izanaren kausatzat, arrazoimena izanik, noski, ezjakintasun deitoragarri hori gainditzea ahalbidetuko duen indar ahaltsua.
‎Ez dugu sekula nazioarekiko bat egite erabatekorik lortuko, ez dugu sekula gure konpromisoari esker nazioa esentzia modura gauzatu ahal izango, baina horrek ez du esan nahi nazioa bazterrean utzi behar dugunik. Nazioari ere berez dagokiona eman behar zaio, justiziaz jokatu behar dugu harekin, hori zehatz mehatz zertan datzan sekula jakingo ez badugu ere.
2021
‎Bide beretik, afera koiunturala ere badela uste du GE2 k. Bere iritziz, egungo gizartean indarrean dauden balioek eta joerek literaturari berez dagokion balioa kentzen diote," erraztasun, gozamen eta plazeraren aroan" bizi garelako. Hartara, modu errazean lortzen den gozamena edo plazera egungo gizartearen helburu bada, literaturak eskatzen duen ariketa kognitiboarekin nolabait talkan dago helburua konpartitua izan daitekeen arren, eta arrakala hau gehiago handitzen da kontsumitzailearen kultur hizkuntzan duen hizkuntza gaitasuna erraztasunez kontsumitzeko nahikoa ez denean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia