2017
|
|
30). XVIII. mendean, Frantzian, sorginkeriak interesa piztu zuen hirietako nobleen artean, eta, ekonomia produkziotik kanporatuta eta
|
beren
pribilegioei eraso egiten ari zitzaizkiela ohartuta, beren botere gosea magia arteetara joz asetzen ahalegindu ziren (ibid.: 31).
|
|
Doilortasun horren oinarrian badaude teorialari hauek aipatzen ez dituzten hainbat gauza: autoreok, adibidez, ez dituzte
|
beren
pribilegioen iturriak aipatzen eta ez dute esaten herrialde patriarkal gutxi asko aberatsetan jaio direla, eurek hautatu gabe, eta familia gehienbat zuri eta klase ertain edo altukoetan jaio direla, eurek hautatu gabe, eta ez dute esaten kontingentzia horiek sekulako esanahi politikoa daukatela eta hainbat ondorio moral kontingente dakartzatela, hala nola autoreen euren pribilegio kontingente guz... Hautatu gabeko pribilegio horiexei esker hitz egiten dute pentsalari horiek nazionalismoari, sozialismoari eta totalitarismoari buruz, baina sekula ez patriarkatu kapitalistari edo kapitalismo arrazistari buruz, izan ere, gauza horiek emakumeei, beltzei, pobreei, siriarrei, ijitoei eta kurduei eragiten baitiete eta ezaugarri partikularrak baitira, ez dira demokrazia globala oztopatzen duten arazo unibertsalak.
|
2019
|
|
Harreman hori, ordea, ez da zapalkuntza harremana bezalakoa, zeren emakumeak ere bilatzen eta onartzen baititu gizonek konkretuki erdiesten dituzten balioak; gizonak zabaltzen du geroa, eta emakumeak ere etorkizun horren aldera transzenditzen du bere burua; egiaz, emakumeek sekula ez diete balio femeninorik kontrajarri balio maskulinoei: hain zuzen, gizonek asmatu dute bereizkuntza hori,
|
beren
pribilegio maskulinoei eutsi nahian; esparru femenino bat asmatu nahi izan dute, biziaren, immanentziaren erreinua?, emakumea hartan giltzapetu ahal izateko; baina, sexu espezifikazio guztiez harago, izatedunak transzendentziaren mugimenduan aurkitu nahi du bere justifikazioa: emakumeen sumisioa bera da horren froga.
|
|
esaten du sentimendu zentzugabeak edo kaltegarriak direla horiek. Batzuetan, bere onetik atera dadin nahikoa dira neskatoaren poza, arduragabetasuna, jostetak eta irriak; semeei aiseago barkatzen dizkie halakoak; mutilek
|
beren
pribilegio maskulinoa dute, naturala da, eta emakumeak uko egin dio, aspalditik, haiekin lehia ezinezko batean aritzeari. Baina zergatik izango ditu beste emakume horrek berari ukatzen zaizkion abantailak?
|
2023
|
|
Maila batean, kristautasunaren elementu zentraletakoa den Samariar Onaren parabola du ikuspegi honek oinarrian. Erdi Aroan noble eta jauntxoek, beren burua zuritu nahian, begirada honen interpretazio antzua egin zuten,
|
beren
pribilegioen eta gizarte ezberdintasunen egoera limosna apur batekin zurituz. XIX. mendeko etika liberalarekin begirada hau indartu egin zen, lehen industrializazioko gizartearen oinarri bihurtuz, garaiko burgesiaren zuritze bide gisa.
|
|
Halako interbentzioak kaltegabeak irudituko zaizkie, apika, immigranteak ez direnei, baina esperientzia aztoragarriak izan daitezke immigranteentzat, ezintasuna sortzen duten heinean, ez baitute beste aukerarik ICEko ofizialen galderei erantzutea baino. Ez dute jakiten, gainera, ea azterketa fisikorik egingo dieten eta ea hizketaldi horrek eraginik izango duen immigrazio kontuetan.189 Era horretako interakzioek eragiten duten izua ulertzeko, beharrezkoa da emakume zuriak
|
beren
pribilegioez harago joatea eta halako oldarraldietan ezetz esateko botererik ez duten emakumeekin enpatiaz jokatzen ikastea.
|
|
Eta, hala eta guztiz ere, emakume beltzek intersekzionalitatea baliatu arren beren diskriminazio esperientzia ulertzeko, emakume zuriek ezinbestean analizatu behar dute txanponaren beste aldea:
|
beren
pribilegio esperientzia. Zuritasunaren eta emakumetasunaren gurutzaketaren gainean eztabaidatzea tabua da oraindik ere, batik bat jomugan jartzen denean pribilegio zuriaren onurak jaso eta sistema arrazista bat babestu duten emakume zuri arrunten konplizitatea.
|
|
Hori eliteko giro profesionaletan gertatzen da bereziki: Mendebaldeko emakume zuriak aise jotzen dira feministatzat, baina, hain daude eroso
|
beren
pribilegioen burbuilan, ez baitira gai enpatiazko ariketa bat egiteko eta horrenbestez kontuan hartzeko diskriminazioa egiazkoa dela nahiz berek ez ikusi eta ondorio txarrak dituela pribilegio zuririk ez dutenen bizitzan.
|
|
" Ez ziren ohartzen
|
beren
pribilegioaz", dio Dinglek. " Zinez uste al duzu poliziarengana joan naitekeela eta haien aurrean esan dezakedala" kaixo, manifestazio bat egin nahi dut, eta atxilotu eta aska nazazue"?
|