2003
|
|
Gure literatura txikia da eta poztu egiten dira idazle kontsakratuak gazte bat agertzen denean. Nik hogeita bost urte bakarrik nituen eta zahartuxeak iruditu zitzaizkidan, garaiz kanpoko igaliek duten kolore zurbil eta ajatuarekin, hain urduri eta adeitsu emakume gazte batekin zeudelako eta hain aitakoi aldi berean, aholku bat beti pronto ezpainetan; beren buruaz eta
|
beren
obraz hitz egiteko sekulako gogoarekin, beren konplexuen morroi, gaueko hitzorduak luzatu nahian ibiltzen ziren beren galai itxura zainduegi horiek exhibituz, zenbat eta beranduago emakume gazte batekin ikusi, orduan eta harroago, ez gauza handirik egiteko asmorik zutelako, oso zuhurrak baitziren eta adorerik gabeak, gehienez ere ukondotik heltzera iristen zitzaizkizun jendez beteta zeuden lekuet... Formol usain pixka bat zeriela erabaki nuen.
|
2007
|
|
Hirurok idatzi zuten bai galizieraz eta bai espainieraz. Baina Palacký txekiarrak alemanez; eta Lönnrot, Snellmann eta Runeberg suomiar abertzale gorenek suedieraz idatzi zuten
|
beren
obra; hasieran batez ere.
|
|
Baina Egmontek hilezkortasuna lortu zuen XIX. mendean, bai Goethek (1780) eta bai Beethovenek (1810) Egmont gogoratzeko
|
beren
obrak burutu zituztenean.
|
2014
|
|
Ziur nago: makurtzera doaz,
|
beren
obra mirestera. Beren aurpegiak begi bakartzat dudan mikro kamerara hurbilduko dituzte, eta agurtuko naute.
|
2016
|
|
6 Orri zuriaren aurreko bertigoari buruzko gogoeta audiobisuala. Ezbairik gabe, aurrekoaren bariazioa, baina oraindik
|
beren
obra berria idazten hasi ez diren idazleen kasurako. Bereziki egokia telebista erreportajeetarako:
|
2019
|
|
Milaka margolarik euli bat sartu dute
|
beren
obretan, ikusleak engainatu nahian. Loreen edo haragiaren gainean, euli iruzurgile horrek, artisten maisutasuna erakusteaz gain, iragankortasuna ere adierazten du, memento mori txiki, mugikor eta ikuslearentzat gertukoaren bidez, edo baliabide ironikoarena egiten du, solemnitatea kenduz dena delako eszenari, edo alde ilunaren itzala sartuz, gauza jakina baita deabrua bestizenez eulien jauna ere badela.
|
|
subjektuak alienaziorako duen joera; bere askatasunaren larriminaren ondorioz, subjektuak gauzetan berraurkitu nahi du bere burua, ihesbide gisa; joera hori hain da oinarrizkoa, non, bularra kentzean Orotatik bereizi eta berehalaxe, haurra saiatzen baita ispiluetan, gurasoen begiratuan biltzen bere existentzia alienatua. Primitiboentzat, alienatzeko bidea mana zen, totema; zibilizatuentzat, berriz, norberaren arima, beren nia, beren izena, beren jabetza,
|
beren
obra: horra hor zinezkotasunari uko egiteko lehen tentazioa.
|
|
Ikusiak ditut soldadu alemanek prostituta frantsesei idatziriko gutunak; haietan, nazismoa gorabehera, xaloki bizirik ageri da sentimendukeriaren tradizioa. Idazle komunistek, hala nola Aragonek Frantzian eta Vittorinik Italian, toki printzipala ematen diote
|
beren
obretan emakumeari, maitale eta ama gisa. Beharbada, emakumearen mitoa itzali egingo da noizbait:
|
|
Oso adierazgarria da aldizkari ofizialeko txostena: hortxe ageri dira mende erdi batez antifeministek
|
beren
obretan landuriko argudio guztiak, eta aspergarria litzateke obra horiek zerrendatzea bera ere. Lehenik, argudio galaiak datoz, tankera honetakoak:
|
|
Beti pentsatu izan dute berez direla halakoak; uste dute barrenean bizi zaien grazia batetik datozkiela merituak, eta ez zaie burutik pasatzen konkistatzeko moduko zerbait denik balioa; seduzitzeko, aski dute agertzea: haien xarmak eragina izango du, ala ez, baina emakumeek ez dute inolako kontrolik beren arrakasta edo porrotaren gainean; pentsatzen dute ezen, bere burua adierazteko ere, aski dutela diren bezalakoak agertzearekin;
|
beren
obra gogoeta eginez ondu beharrean, uste dute aski izango zaiela espontaneotasuna; idaztea zein irribarre egitea, dena bat da haientzat: probatu, eta arrakasta bilduko dute, edo ez.
|