2006
|
|
Ekitatezko laudoa denean,
|
beren
erabakia hartzeko izan dituzten arrazoien berri eman beharrik ez dute.
|
2007
|
|
Alderdi horiek ez dira saiakuntza klinikoen diseinuaren parte izaten. Agian, ikerketak demokratizatu egin lirateke, pazienteak
|
beren
erabakiak hartzeko organoetan sartu. Ideia zentzuzkoa iruditzen zait, baina baliteke ikerketa zientifiko handien dinamika oztopatzea, diseinatzerakoan nolabaiteko bikaintasun teknikoa behar baitute.
|
2009
|
|
Bereizkeria identifikatzea CERMIren gidan, Ana Sastre autoreak azpimarratzen du nork bere burua defendatzea dela, norbanakoen eskubideak eta diskriminazioaren aurka hitz egitea. Hortik aurrera, ezgaitasuna duten pertsonek
|
beren
erabakiak hartu ahal izango dituzte, beren bizi baldintzak eta kalitatea zuzendu eta kontrolatu, eta “balio bereko, duintasun eta eskubide bereko pertsona gisa” sinetsi. Beste pertsona batzuen iritziak errespetatu behar dira, horiekin ados egon ez arren.
|
2010
|
|
Senideek eta hurbileko beste kide batzuek
|
beren
erabakiak hartzeko eta bizimodu normalizatua izateko behar adinako independentzia maila lor dezaten lagundu behar dute.
|
|
Haurrak babesteko joera dago, baina bai adin txikikoek bai Down sindromea duten helduek, bereziki azken horiek, kontrakoa eskatzen dute: bizitza normalizatua izateko laguntzak,
|
beren
erabakiak hartzeko. Prozesu horretan, senideek eta lagunek zeregin erabakigarria dute, haien jarreraren araberakoa izango baita lortzen duten independentzia maila.
|
|
Hezkuntza nazioartean onartutako eskubidea den arren, praktikan ezin da beti erabili. Egoera horren ondorioz, ikasketarik ez duten haurrak eta gazteak daude, eta, ondorioz,
|
beren
erabakiak hartzeko beharrezkoak diren ezagutzak eta prestakuntza. “Hezkuntzarako eskubidearen urraketa horrek beste eskubide batzuk betetzea zailtzen du”, dio Entreculturasek.
|
2023
|
|
«Laguntzaile pertsonala» bezalako figurak zehazten dira, eta laguntza baliabide berriak sortzen dira, hainbat ikuspuntutatik, pertsonei beren bizi proiektuen jabe eraginkor izatetik urruntzen dituzten oztopoak gainditzen laguntzeko. Gizarte inklusiboan modu autonomoan bizitzea lortzea, pertsona guztiek beren bizi proiektua askatasunez eta autodeterminazioz garatzeko aukera izan dezaten,
|
beren
erabakiak hartuta, ezgaitasunaren inguruko programa eta politika publiko guztien helburu nagusia izan behar du. Hala, Europako funtsen laguntzari esker, ezgaitasun mota desberdinak ordezkatzen dituzten konfederazioen elkarte batek arreta soziosanitarioa, autonomia pertsonalerako laguntza eta era guztietako oztopoak, lurraldekoak barne, hausteko proiektua lantzen du, segurtasun, irisgarritasun eta ongizate baldintzetan bizimodu inklusiboak errazteko.
|
|
Bitartekaritzan, inplikatuak dira protagonistak:
|
beren
erabakiak hartuko dituzte, beraiek izango baitira gatazkari aurre egin eta akordioak lortuko dituztenak, bitartekaritzako profesionalaren laguntzarekin, inpartziala eta neutrala baita. Zubiak eraikitzea, aholkurik ez ematea eta gatazka ikuspuntu guztietatik ikustea da bere lana.
|