2007
|
|
Test delako proba estandarizatuetan, ikertzaileek zeregin bat egiteko eskatzendiete gizabanakoei, eta, horretarako, hainbat erantzun aukera ematen dizkiete (adibidez, ikertzaileak gizabanakoei
|
beren
burua deskriba dezatela eskatu etaerantzun aukera gisa izenlagun batzuk ematen dizkie). Nahiz eta garapenarenpsikologoek maiz erabiltzen duten teknika izan, orain arte test bakan batzuk ezdaude gizarte ezagutzaren garapenaren eremuan.
|
|
8.8 irudia. Kibbutzetan bizi diren haur israeldarrek ia ez dute gizarte konparaziorikerabiltzen
|
beren
burua deskribatzeko (argazkia: en.wikipedia.org).
|
|
Behin norberaren ezagutza fisikoa garatu eta gero, haurrak beren burua zeinbeste pertsonak hainbat ezaugarriren arabera sailkatzen hasten dira; besteak beste, adina, sexua, ezaugarri fisikoak, gaitasunak eta ezaugarri psikologikoak. Halaber,
|
beren
burua deskribatzeko garrantzitsutzat jotzen dituzten ezaugarriei buruzkoezagutza garatzen dute.
|
|
Izan ere, Rebecca Eder ikertzaileak (1989, 1990) erakutsi zuen mintzamen maila apalagoabehar duen metodologia bat erabiliz gero, (hain zuzen ere, haurrei, bakarrikjolastea gustatzen zait/ lagunekin jolastea gustatzen zait? eta antzeko esaldienartean aukeratzeko eskatuz) hiru urte eta erdiko haurrak
|
beren
buruak deskribatzean ezaugarri psikologikoak aipatzeko gai zirela. Horrez gain, Eder-ek egiaztatuzuen haurrak beren burua egoeraren arabera deskribatzeko gai direla, eta, horiguztia kontuan izanik, ondorioztatu zuen adin horretako haurrek badutela Niarenikuskera psikologikoa, nahiz eta oraindik hitzez adierazteko gaitasunik ez izan.
|
|
8.3 irudia. 8 urtetik gorako haurrek askotan gizarte konparazioak erabiltzen dituzte,
|
beren
burua deskribatzeko (argazkia: www.geconventos.com).
|
|
Halaber, haurrek gero eta gehiago balioesten dituzte Niaren alde sozialak.Hala,
|
beren
burua deskribatzean, gizarte taldeak, familia edo lagun taldeakaipatzen dituzte sarri(. Ni X ikastolakoa naiz?). Urte horietan ere gizarte harremanek garrantzia handia hartzen dute, eta hori harreman pertsonalei buruzko aipamensinpleetan islatzen da(. Lagun asko dauzkat?).
|
|
Zure ustez, zeinek adierazten dute zu nolakoa zaren. Nahi dituzun guztiak aukeratu ditzakezu?. ...1998; de Rosa eta Bombi, 1999; Gimenez et al., 1999; Karakozov eta Kadirova, 2001; Kipiani, 2001; Pavlenko et al., 2001; Reizabal, Valencia, Jimenez, Barrett, 2002; Reizabal et al., 2004; Riazanova, Sergienko, Grenkova Dikevich, Gorodetschnaya eta Barrett, 2001; Vila et al., 1998). Ikerketa horien arabera, 6 urtetik gorako haur gehienek kategoria nazionalegokia erabiltzen dute herrialde horietan,
|
beren
burua deskribatzeko.
|
|
Nazio identitatearen garrantzia subjektiboari buruzkoemaitzek bi garapen eredu islatzen dituzte. Lehenengoan (arruntena), 6 urtekohaurrek
|
beren
burua deskribatzeko kategoria nazionala aukeratzen duten arren, ezda haientzako kategoriarik garrantzitsuena. Izan ere, garrantzi handiagoa ematendiete beren adinari, generoari eta herriari.
|