2004
|
|
6) Exhortoa betetzeko, agiriak aurkeztu behar badira, horiek guztiak beren
|
beregi
aipatzea.
|
|
Hurrengo tituluetan beren
|
beregi
aipatzen diren borondatezko jurisdikzio egintzetara hedatzeko modukoak dira aurreko artikuluetako xedapenak, haietako bakoitzari buruz agintzen denaren aurkakoak ez badira.
|
2007
|
|
a) Jabetza eskubide berezi eta esklusiboa, behar beste mugatuta dagoen eta modu independentean aprobetxa daitekeen espazioaren gainean, espazio horren mugen barruan dauden eta jabeak modu esklusiboan darabiltzan osagai arkitektoniko eta instalazioen gainean, horiek edozein motatakoak izanik eta begi bistan egon zein egon ez, bai eta tituluan beren
|
beregi
aipatutako eranskinen gainean ere, nahiz eta eranskinok espazio mugatutik kanpo egon.
|
|
adibidez, Frantziako eta Italiako Konstituzioetan aitorpena nahiko neurritsua da, Alemaniako eta Portugaleko Konstituzioetan oso indartsua, eta Espainiako Konstituzioan aipatzeko modukoa. Espainiako 1931ko Konstituzioan alderdiak ez ziren beren
|
beregi
aipatu (parlamentuko taldeei buruz hitz egin zen, Gorteetako araudietan bezala), baina 1978ko Konstituzioan, atariko tituluan, artikulu bat eskaini zaie. Alderdioi eginkizun aipagarriak eman zaizkie, besteak beste:
|
|
Edonola ere, ikusi berri dugunez, Legeak horren inguruan gutxieneko betekizun batzuk ezarri ditu. Antolaketari eta jardunbideari dagokienez, Legearen 7 artikuluan hurrengo hauek beren
|
beregi
aipatu dira: kideen Batzar Nagusia egon behar dela, bai zuzenean bai konpromisarioen bidez aritu daitekeena, eta Batzar horri dagokiola alderdiko akordiorik garrantzitsuenak hartzea, baita alderdia desegitea ere; estatutuetan zuzendaritza organoak zehaztea, sufragio aske eta sekretuaren bidez bete behar direnak; estatutuetan eta horiek garatzen dituzten barne araudietan hurrengo hauek finkatzea:
|
|
Printzipio hori eskumen printzipioarekin batera aztertu behar da beti. Azken hori Konstituzioko artikulu horretan beren
|
beregi
aipatzen ez den arren, gure antolamendu juridikoan ezin da lehenengo printzipiotik bereizi. Hierarkia printzipioaren arabera, goi lerruneko arauak lehentasuna du behe lerruneko arauaren aurrean, baina eskumen printzipioaren arabera, gure antolamenduko arau juridiko bakoitzak indar loteslea soil soilik proiektatu dezake Konstituzioak emandako esparru materialean, inoiz ez harago.
|
|
c) Botere judiziala. Konstituzioaren VII. tituluan «Botere judiziala» beren
|
beregi
aipatu zen, eta Auzitegien esku utzi zen bakar bakarrik, eta boterearen independentzia indartu zen (94 artikuluan beren beregi ezarri zen karrera judizialean oposizio bidez soilik sar zitekeela, eta erregeak Auzitegietako eta Auzitegi Goreneko magistratuen laurdenak soilik izenda zitzakeen, oposizio sistemari jarraitu gabe, betiere, Estatu Kontseiluari entzun ondoren eta Auzitegietako lege organi... Berriro ere, epaiketa arruntetan, zibiletan zein zigor arlokoetan, kodeen batasun printzipioa (inguruabar bereziengatik beharrezkoak ziren aldaketei bidea irekita utzita) eta «foruen» batasuna ezarri ziren.
|
|
kanpo politikaren eta defentsaren zuzendaritza, indar armatuen agintaritza, diru sistemaren eta nazioko herri zorraren arauketa, aduanak, osasuna, komunikabidea eta kode orokorrak. Edonola ere, titulu horretan beren
|
beregi
aipatu gabeko gaiak estatuek beren gain hartu zitzaketela ulertu behar zen. Izatez, testuaren XIII. tituluak, horiek aipatzen zituenak, autonomia osoa bermatzen zien esparru ekonomiko administratiboan eta nazioarekin bateragarria zen autonomia politiko osoa (92 art.). Estatuek, euren Konstituzioa izateaz gain, biltzar legegileak sufragio orokorraren bidez hauta zitzaketen, eta kasuan kasuko gobernuak botere federalaren esku sartzerik gabe izenda zitzaketen (92 eta 94 art.). Arlo hauek arautzeko autonomia aitortu zitzaien:
|
|
Bestalde, 26 artikuluaren arabera, konfesio guztiak lege bereziaren mendeko elkarte gisa hartuko ziren, eta Estatuari, erregioei, probintziei eta udalerriei debekatu zitzaien elizei, elkarteei eta erlijio erakundeei diruz lagundu, eutsi edo mesede egitea, eta lege berezi batera igortzen zen, gehienez ere bi urteko epean kleroaren aurrekontua desagertzea eragingo zuena. Hori gutxi balitz, Jesusen Lagundiari zuzen zuzenean eraso egiten zion, beren
|
beregi
aipatu ez arren; izan ere, hiru boto kanonikoez gain (txirotasuna, garbitasuna eta obedientzia) Estatuaren agintari legitimoa ez zen beste batekiko obedientzia botoa (jesuiten laugarren boto entzutetsuari aipamen eginez, hots, Aita Santuari obeditzea) zuten ordena erlijioso guztiak desegitea ezarri zen. Horrez gain, ordena erlijioso horien ondasunak nazioaren eskuetara igaro ziren, ongintza eta irakaskuntza xedeetarako.
|
|
1) Arloei dagokienez, Konstituzioan beren
|
beregi
aipatu direnak soilik arautu behar dira lege organikoaren bidez. Numerus clausus bat dago: horiek bakarrik eta ez beste batzuk arautu behar dira lege organikoen bidez. Hona hemen arlook:
|
|
erlijio eta kultu askatasuna bermatu ziren eta erlijio sinesmen batek ere estatu izaera ez zuela izango ezarri zen. Dena den, botere publikoek Espainiako gizartearen erlijio sinesmenak kontuan hartuko zituzten, eta Eliza Katolikoarekin eta gainerako sinesmenekin lankidetza harremanak izango zituzten (eliza beren
|
beregi
aipatzen zen). Esparru horretan, gairik konprometituena hezkuntza askatasuna izan zen.
|
|
IV. titulua Euskal Herriaren ogasunari eta tributu harremanei buruzko printzipio orokorren ingurukoa zen, eta 13 artikuluak, beren
|
beregi
aipatu gabe, indarrean uzten zuen Ekonomia Itunaren sistema, 1878tik Estatuaren eta euskal lurraldeen arteko tributu eta finantza harremanak arautzen dituena eta gaur egun ere indarrean dagoena. Bestalde, 14 artikuluak Estatutua aldatzeko prozedura arautzen zuen, bai Euskal Herriaren ekimenez (udalen erreferendumaren bitartez eta euskal organo legegilearen onespena dela bide), bai Errepublikako Gobernuaren ekimenez (Gorteetako diputatuen laurden batek proposatuta).
|
|
Bestalde, ministroek, Kontseiluko lehendakaria buru zela, kide anitzeko organoa osatzen zuten, Ministroen Kontseilu edo Gobernu izenekoa. Erakunde hori beren
|
beregi
aipatu zen 70 artikuluan (Ministroen Kontseiluko behin behineko Gobernua aipatu zen, Gorteek erregeordea izendatu arte, hala egokitzen zenean), 85.ean (Gobernuak aurrekontua urtero aurkeztu behar zien Gorteei) eta 86.ean (legearen arabera Gobernuak Gorteen baimena behar zuen Estatuaren jabetzak erabiltzeko eta nazioko kredituaren gain ondasunak maileguan hartzeko).
|
2008
|
|
Tributuen arloko printzipioetarik batzuek konstituzio lerruna dute, Konstituzioak beren
|
beregi
aipatzen dituelako (EKren 31 art.), edo doktrinak eta jurisprudentziak horrela deritzelako. Printzipio horiek benetako aginduak dira tributu legegilearentzat.
|
2011
|
|
Legeak beren
|
beregi
aipatzen dituen kasuetatik kanpo, eta betebeharrak berak adierazten dituenetatik kanpo, inork ere ez du erantzukizunik izango, aurreikusi ezin diren gertaerengatik, edo, aurreikusita ere, saihestezinak direnengatik.
|
|
Ezgaituen gaineko kuradoretzaren helburua izango da kuradoreak laguntza ematea, kuradoretza hori ezarri duen epaiak beren
|
beregi
aipaturiko egintzetan.
|
|
Ez da uste izango hirugarrena hartzekodunaren eskubideetan subrogatzen denik, kode honetan beren
|
beregi
aipatutako kasuetatik kanpo.
|
|
Jaraunsgabetzea gerta daiteke legeak beren
|
beregi
aipaturiko arrazoietatik bat gertatzen denean bakarrik.
|