Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 32

2007
‎Erromak hizkuntza, erlijio, lege diferenteenetako jendeak konkistatu ditu; zuzenean inposatu, ez bere hizkuntza, ez erlijio eta ez legerik dio inori guztiz egin. Horren ordez, hemendik aurrera, herri bakoitzak libre du bere foru pribatuan bere jainko eta jainkosak ukaitea; baina, gainera, Erroma eta Inperatorea gurtu dizu: herri eta jendeak oro batzen dituena, kontzientziaren barneraino batu, aparte legioak eta moneta gainaldean, Erromaren eta Inperatorearen kultua izango da, Inperio osoaren lokarri izpirituala,, katholikoa?.
‎Arima germaniarrarentzat Wotan dena, arima indiarrarentzat Buda da, grekoarentzat Zeus, etab., eta guztietan arazoa berdina da. Gaur egun gizakiak berez ez du izaki jainkozko haren argikusmen zuzenekorik (antroposofiaren egitekoa da argikusmen hori berrirabazten irakastea),, aingeru, en modura soilik sumatzen ditu bere jainkoak/ izpirituak. Era bertsuan, herri bakoitzaren ariman kanporatu eta zermugatu dena Izpiritu edo Gogo unibertsalaren alderdi bat da:
‎Hizkuntza bat, non ere ia dena aditz baita, dena egintza; non dena bizia baita eta arian ari baita dena egonik gabe; aditz konjugazio bat kasik denbora gabekoa, dena presente jartzen, iragana oraingotzen, historia poesia bihurtzen duena; lexiko bat, dena denarekin erlazionatzen duena, dena irudi, dena erritmo, etab. Herder-ek hizkuntzazko iruditik nola pertsonifikazio poetikoak, ipuinak, sagak, sinbolismoak loratzen diren erakusten du; nola garatzen den eguzkiaren goizargitzeko iruditik munduaren kreazioaren kontadizoa. Eta erakusten du nola poesia hebrearra, basamortuko bizi esperientziarena, artzain herri baten poesia, herri bat bere buruaren harroa eta bere Jainkoaren usteosokoa, nola bere bere aurrebaldintzetatik bakarrik ulertzen den, nola konparaezina den poesia greko edo erromatar edo nordikoarekin: izpiritu nazional bereki baten bizi eta sentieraren espresio.
2008
‎santuen irudi haiek gertatu izan zitzaizkiola Ernestinari arazo iturri, batean san Mamerto, hurrengoan san Bruno eta santa Zezilia, eta hurrengoan guztiak? santu haien irudiak eta irudien artean irudikatzen zituèn elkarrizketa zentzugabeak oztopo gertatuko balitzaizkio bezala, bere Jainkoaganako bidean; egia zen Ernestinak arazo hura gainditutzat edo ia gainditutzat zuela, halakoa izan baitzen hilabete luzeetako lanaren eta diziplinaren fruitua, frai Millanen aholkuak, teknika psikologikotik asko zutenak, jakintza adar hartarako zaletasun berezia zuen?, hitzez hitz bete izanaren ondorioz, baina egia zen, halaber, bigarren planoan ezkutatzea lortu zuèn errealitateak berriro... Frai Millanek arazoaren sustraietara jo nahi bazuen, baina, hantxe zuen sustraia, hantxe zuen muina, muinera eta sustraietara joz gero aurki baitzezakeen bermeko irtenbidea; halako zerbait bururatu ote zitzaion frai Millani??, bestela ez baitago azaltzerik nola honek zaku bat eskuratu, kaperarantz abiatu, mojak erretiratuak zeuden, bezperak kantatuta gero?, atea ireki, san Mamertoren irudia zakuan sartu, zurezko irudi mugikor bat zen, metro batekoa, frai Millani erori egin zitzaiona, urduri zegoelako, apika, hura maniobratzerakoan?, eta bertatik alde egin zuen isil gordean, lapur bat balitz bezala.
‎ekintza bat, beharbada –frai Millanen beraren ekintza ausart bat–, zalantza guztiak baztertuko zizkiona. ...illanek garbi ikusten zuen –garbi ikus zezakeen, behin eta berriz gertatuaren konstatazio hutsa zèn heinean– santuen irudi haiek gertatu izan zitzaizkiola Ernestinari arazo iturri, batean san Mamerto, hurrengoan san Bruno eta santa Zezilia, eta hurrengoan guztiak... santu haien irudiak eta irudien artean irudikatzen zituèn elkarrizketa zentzugabeak oztopo gertatuko balitzaizkio bezala, bere Jainkoaganako bidean; egia zen Ernestinak arazo hura gainditutzat edo ia gainditutzat zuela, halakoa izan baitzen hilabete luzeetako lanaren eta diziplinaren fruitua, frai Millanen aholkuak, teknika psikologikotik asko zutenak –jakintza adar hartarako zaletasun berezia zuen–, hitzez hitz bete izanaren ondorioz, baina egia zen, halaber, bigarren planoan ezkutatzea lortu zuèn errealitate... Frai Millanek arazoaren sustraietara jo nahi bazuen, baina, hantxe zuen sustraia, hantxe zuen muina, muinera eta sustraietara joz gero aurki baitzezakeen bermeko irtenbidea; halako zerbait bururatu ote zitzaion frai Millani...?, bestela ez baitago azaltzerik nola honek zaku bat eskuratu, kaperarantz abiatu –mojak erretiratuak zeuden, bezperak kantatuta gero–, atea ireki, san Mamertoren irudia zakuan sartu –zurezko irudi mugikor bat zen, metro batekoa, frai Millani erori egin zitzaiona, urduri zegoelako, apika, hura maniobratzerakoan–, eta bertatik alde egin zuen isil gordean, lapur bat balitz bezala.
2009
‎era guztietako materialak nahaski pilatzen. Halakoz, bada, arbasoengandik heredaturiko Jainkoa desmuntatu beharra legoke, askok ulertuko badu behintzat?, hondarren artean berriro Jainkoaren bila hasteko; bakoitza bere Jainkoaren, sakratuaren, bila (seguruenik litzatekeena ja Jainkoa deitu anitz ekibokorekin ez bada).
‎Baina Gandiaga bere burura, bere Jainkora, bere euskaldun kontzientziara, estreina urrundu eta gero itzuli egin duen bide luze baten buruan heldu da.
‎Natura, Jainkoa bezalaxe, gozoa edo terriblea izan daiteke: gizon emakumea nolako, bere Jainkoa halako, esan ohi da. Baina Jainkorik ez badago, ez dago, kito:
‎Sokratesek, Atenas eta atenastarren babesaz arduratzen ziren Jainkoak arbuiatu eta, Jainko bat guztiz berria irakasten ei zuen, hiriarena gabe mundu guztiaren Jainko abstraktua, gizon emakumeen arazoez axolagabea, eta horrela gazteak perbertitzen eta inmoralismo sofistikoa oinarritzen omen zuen. Bakarrik, antzinate zaharrak astaperrexil zukua edatera kondenatu du Sokrates hori bere Jainkoarekin (horregatik Platon Jainko bat filosofikoa bai, baina hiriaz asko eta gehiegi ere arduratsu batera itzuliko da), eta modernitate berriak, alderantziz, bere Jainko humano zaharra ahaztu eta filosofikoki perfektu bat alfer alferrikakoa aitortu du.
‎Sokratesek, Atenas eta atenastarren babesaz arduratzen ziren Jainkoak arbuiatu eta, Jainko bat guztiz berria irakasten ei zuen, hiriarena gabe mundu guztiaren Jainko abstraktua, gizon emakumeen arazoez axolagabea, eta horrela gazteak perbertitzen eta inmoralismo sofistikoa oinarritzen omen zuen. Bakarrik, antzinate zaharrak astaperrexil zukua edatera kondenatu du Sokrates hori bere Jainkoarekin (horregatik Platon Jainko bat filosofikoa bai, baina hiriaz asko eta gehiegi ere arduratsu batera itzuliko da), eta modernitate berriak, alderantziz, bere Jainko humano zaharra ahaztu eta filosofikoki perfektu bat alfer alferrikakoa aitortu du.
‎Kontzeptu oinarrizko bat honetan guztian komunitatearena da. Komunitateak sortzen d (it) u bere Jainkoa (k), eta, komunitatearekin, komunitatearen aurka, komunitateari buruz, komunitatean sortzen dira krisiak edo abandonoak ere.
‎Alabaina, izatea ez da horko, axolarik ez zaigun zerbait. Gizakia da izaki bat, bere izatea (eta, ondorioz, izatea oro har) esentzialki axola zaiona, bere ardurarik behinena bere izatea duena, eginkizun horrek egiten duena bera; burutu gabekoa munduratzen dena, bere izatea berak egin beharra daukana, eta nolakoa bere izatea eta bere interesak, halakoa duena bere mundua (ren izatea), halakoa duena azkenean bere Jainkoa ere. Goethek esana da, nolakoa izan bat, halakoa izaten du Jainkoa.
‎Behin batean iturriak bere espiritu edo jeinua zuen, zubipeko errekak bere laminak, mendiak bere Jainkoa (edo bera zen Jainkoa haranekoentzat), haitzeko kobazuloan Dama bat bizi zen; lurra Ama Handia zen, argiari edo egunari Zeus/ Deus/ Dies zeritzon, hodei zartadan Odin errebelatzen zen. Jainko bat zegoen tribuaren artatzeko, Jainko bat familiaren zaindari, Jainko bat erien begirale, merkatarien bidelagun; Jainko bat ogiarena, ardoarena, artzainena, errementariena.
2010
‎Beraz, ekar diezadatela, arnasestuka, hotzikarak jota burutik behera; bere besoetan jar nazatela, bere oinetara makurtu; eta negar egingo du, eta negar egingo dugu, eta garbi hitz egingo du, eta kontsolatuko naiz, eta nire bihotza berean hustuko da, eta berak nire arima hartuko dit, eta nik bere Jainkoa.
‎Gas bonbez beteriko bonbaketari bakar bat gidatzean, hiritarrei airea, argia eta bizia kentzeko gaitasun erabakigarri guztiak biltzen dira, bakealdian milaka intendentziatan sakabanatuta daudenak. Sinatzen duen lekuan belarra hazteari utziz, zeru goietan, bakarrik bere buruarekin eta bere jainkoarekin, bere buruzagi jasankor nagusiaren, Estatuaren, pribilegioak dituen bonba jaurtitzaile apala egile hauek iradokitzen duten lider, inperiala, da?.
2014
‎600 Ib., 217: Jesusen propioena bere Jainko Aitaren kontzeptua da; baina, cette haute conception de la divinité [Jésus] ne dut nullement au judaïsme?. Renanen ildoko Jesus hori izango da, juduen arerio sakatsa(, juduak?
2016
‎Darwinek zozokeriatan ez aritzeko erregutu zien, elohimdarrak nehork ez zituelako ezagutzen eta norbait izatekotan, agian bera izan zitekeen, itxura arruntekoa izateagatik eta bereziki hebrearren aroen ondoko bakarra izateagatik. Elohimdarrek adierazia Bibliaren aurkako erreakzioa baizik ez zela luzatu zien, erlijioa eta bere Jainkoaren izatearen suntsitzailea, kondairaren bidean Erek, Habil, Sap eta prekondaira guzia bazterrean uzten zituena. Testu sakratuetan idatzitako guziak aro berezi batean idatziak izan zirela erantsi egin zien, eta izkiriatua izan zena irudi bat baizik ez zela.
‎Zozokeria bat zirudien. pairatutakoa egia eta ikusgai izan arren, ukaezina, beraz, hori ez zen zalantzan ezartzen zena, bere jainkoaren semetasuna baizik, eta hori biziki subjektiboa zen. Halere, hori zen bera erailtzeko arrazoia, erregeen errege bezala agertzen zelako eta bertako boteretsuei horixe zitzaien onargaitzetan onargaitzena.
‎Sapi berdin. Adan eta Ebari gutiago, batez ere, bakoitzak bere jainkoa antzemateak esan nahi baitzuen haiek ere haiena berraurkituko zutela, munduko lehenbiziko gizon emazteak izaki.
‎Nahiz eta bere helburua lortu eta bera eta bere familia salbatu, Noe, halako sarraskiak ikusirik, erabat ahalketu egin zen, bere Jainkoa hainbestera iristea ez zuelako sekulan uste. Baina guti ezagutzea zen, ADN a denen baitan betiko sartua delako.
‎Handia zen eta belaunetaraino iristen zitzaion. Neskaren anaia une hartantxe ez agertzea eskatu zien bere jainko pagano guztiei. Ez zen eroso sentitzen eta ez zuen gogo handirik maitasuna egiteko, horretan zihardutelarik anaia ager zitekeelako.
‎Egun berritsuegia zuenean ez zen erraza hura jasatea, batez ere auto baten barruan, inora ihes egiterik ez zegoenean. Josebak arratsalde hartan horrelako bidaia ez izatea erregutu zien bere jainko eta jainkosa guztiei.
2017
‎Gizon bat ikusten dudan bakoitzean bihotzak farrasta bat egiten zidak, batere axolarik ez didala itxura egiten badut ere. . Begira?, esaten diat neure artean,, triste horrek ere jan egiten dik, edaten dik, maitatzen dik, beldurra dik; horrek ere badik bere jainkoa eta bere deabrua, horrek ere hanka luzatuko dik eta beste guztiak bezala hori ere lurpean ehortziko ditek, gogor gogorra, txitxareen bazkatako... Gaixoa!
‎Dena den, laster nabarmendu zen, kristautasunaren estalpean, jendeak bere jainkoak gurtzen jarraitzen zuela, eta, era berean, euren etxeetatik mugiarazi ostean milpetara (sailetara) itzultzen segitu zutela. Hala, tokiko jainkoen aurkako erasoa, apaldu beharrean, bizitu egin zen denborarekin.
2019
‎Inter faeces et urinam nascimur. Hain da handia kristautasunak emakume gorputzari dion higuina, non onartzen baitu bere Jainkoa ahalkez hiltzea, baina jaiotzaren orbana kentzen baitio: ekialdeko Elizaren Efesoko kontzilioak, Mendebaldekoaren Laterango kontzilioak, biek berresten dute Kristo birjina batengandik jaioa dela.
‎Haragia ez ezik guztiz beharrezko existentzia bat ere sortu duela pentsatzen duenez, justifikaturik sentitzen da atzera begira; eskubideak, ordea, ez dira okupazio bat: egunak beteko baditu, segida eman behar dio bere ongile lanari; sentitu nahi du ezinbestekoa dela bere jainkoarentzat; abnegazioaren engainua, ordea, agerian geratzen da modurik zitalenean: emazteak eginkizunik gabe utziko du ama.
‎Hain zuzen, amodioak errebelatzen du klixe zuria bezain hutsala den irudi negatibo hitsa, eta amodioak ematen dizkio ezaugarri positibo eta argiak; amodioari esker, kontingentziari ihes egin eta beharrezko bihurtzen dira emakumearen begitartea, haren gorputzaren biribilak, txikitako oroitzapenak, garai batean isuri zituen malkoak, soinekoak, ohiturak, unibertsoa, bera den guztia, berak daukan guztia: opari zoragarri bat da emakumea, bere jainkoaren aldarearen oinetan.
‎Bitartean, artega, sosegua aurkitu ezinik ikusi du Kurloik Jabar goiz guztian. Marmarka mintzo da, bere jainkoaren ikurraren aurrean ahuspezten eta gelan itxita bueltak ematen, kaiolatutako otso baten gisara. Aginduak eman dizkie bere konfiantzazko gizon batzuei, Kurloik ulertu ez dituenak, eta zain geratu da, gorputzean ihes egin nahi duen deabru bat gordeta.
‎–Hori gertatuko balitz, hauetako bat ipurtzuloan ipinita, kaxatik dinamita kartutxo bat hatu eta sartzearen imintzioa egiten du?, parez pare bere Jainkoa ikusteko parada izango likek behingoz.
2021
‎Holroyd entseatzen zen argitzera zer erlijio sinesmenetakoa zen, eta, bereziki whiski zurrutean aritu ondoren, sermoiak botatzen zizkion sineskerien eta misiolarien kontra. Azuma zik, hala ere, iskin egiten zion bere jainkoen gainean eztabaidatzeari, horretara akuilatu arren.
‎Lehenago gurtu zituen jainko guztiak urrun zeuden. Londresko jendeak ezkutatu egiten zituen bere jainkoak.
2023
‎Desberdinak ginen hala ere. Haren portaera makurrak, haren jarrera etsiak bere jainkoak bidaltzen zizkion proben aurrean odola irakiten jartzen zidaten.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia